אא

ביום שאחרי: סעודיה רוצה להחליף נפט בתיירים

ללמוד מהסעודים: בחודש הבא סעודיה תשיק קמפיין חדש ויומרני המוערך ב-6 מיליארד דולר ומטרתו הבאת יותר תיירים לממלכה, כשהכוונה להגיע תוך עשור ליעד של 45 מיליון תיירים בשנה. האם תצליח במשימה? ד"ר יוסי מן, מומחה לחברה וכלכלה במפרץ הערבי, מסביר מדוע כן

סעודיה. צילום: 123rf סעודיה. צילום: 123rf
גיוון כלכלי היא אולי המילה הכי מושמעת בהקשר של הכלכלה הסעודית. התנודתיות החדה במחיר הנפט בעשור האחרון לצד המעבר לאנרגיות מתחדשות, עלייה במספר המכוניות החשמליות, שימוש ניכר בקרב צעירים באפליקציות שיתוף נסיעה לצד יכולות מתקדמות להפקת נפט בעלויות נמוכות יותר במדינות המערב, הפכו את סעודיה מחבית של מזומנים לחבית נפץ שעלולה להחזיר את הממלכה שנים אחורה. בניגוד לנפט שהוא מוצר מתכלה הרי שסעודיה מחזיקה בקלף כלכלי שאין לאף מדינה אחרת בעולם. בכל שנה פוקדים את שטחה כ-2 מיליון עולים לרגל שמבקשים לקיים את מצוות החאג' בעיר מכה. אולם, למרות שמגזר התיירות מהווה את ההכנסה השלישית בגודלה בממלכה הרי שהוא לא הצליח עד כה לאתגר את מגזר האנרגיה או להוות מקור רציני ליום שאחרי עידן הנפט. שילוב של שמרנות דתית ותדמית שלילית גרמו לטרגדיה של מגזר התיירות הסעודי. חברות התיירות התקשו לשכנע תיירים מרחבי העולם לבלות את חופשתם במקום שאין ברים, סרטים, שתיית אלכוהול, מסעדות פתוחות לנשים ולגברים, הזדמנות להיכרויות עם המין השני וחופי ים מעורבים. משבר הנפט שפרץ בשנת 2014 חשף יותר מכל עד כמה מצבה של סעודיה רגיש. למרות הר המזומנים שהיה בקופת המדינה, הרי שנסיכיה כבר יכלו להרגיש שההר הופך לגבעה. בשנת 2016 הציג יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן את החזון של סעודיה לשנת 2030. התוכנית שהציג לעולם היא מהפכה של ממש. היא משנה כל מה שידענו על סעודיה עד כה. התוכנית מבקשת לשפר את מעמדה של הממלכה בכל מדד אפשרי כמו מדד האושר, תוחלת חיים, הגדלת החשיפה לספורט אישי ולאומי ובעיקר שתחשבו על הסעודים אחרת - הם לא עורפי ראשים, ממש לא כורתי ידיים ולמעשה הם בעיקר מצייצים בטוויטר ואוהדי כדורגל מושבעים. בחודש הבא משיקה סעודיה קמפיין חדש ויומרני שנקרא Visit-Saudi. הקמפיין מוערך ב-6 מיליארד דולר ומטרתו להביא יותר תיירים לממלכה. לשם כך, היא מזמינה תיירים מכל העולם לחוות את סעודיה החדשה והיא עושה שימוש במקדמי מכירות או בשפה המקצועית "משפיענים" לקחת חלק בקמפיין בינלאומי. המטרה היא ברורה, להגיע בתוך עשור ליעד של 45 מיליון תיירים בשנה. השאיפה היא לנצל את העלייה לרגל ההמונית לערים הקדושות ומשם עם תום טקסי החאג' לטייל במדבריות הסעודיות, לקחת חלק במופעים מקומיים שיקודמו על ידי חברת Live Nation שסעודיה רכשה מניות שלה לפני כחצי שנה ואפילו ליהנות מערים אוטונומיות שיציעו לתיירים חוויות עתידניות.
מכה, סעודיהמכה, סעודיה
מכה בסעודיה. צילום 123rf
Jeddah,the Sea Mosque in the Corniche areaJeddah,the Sea Mosque in the Corniche area
מסגד אל רחמה, ג'דה סעודיה. צילום: 123rf עבור סעודיה הצלחת התוכנית היא לא רק גימיק. תיירות עבור המדינה היא הפתרון האמיתי למצוקות שלה. לא בכדי הצהיר בחודש דצמבר 2020 שר התיירות הסעודי כי הוא מבקש בשנים הבאות להשקיע כ-200 מיליארד דולר במגזר התיירות והוא מבקש את עזרת קרנות בינלאומיות וממשלות לקחת חלק בחזון. שכן החשש מירידת הכנסות הנפט, התדמית השלילית שמבריחה יזמים פוטנציאליים מלהשקיע בתחומים אחרים, כוח אדם לא מיומן לשוק העבודה המתקדם והמהיר של העולם, כל אלו יכולים להיענות בעיניה בעיקר באמצעות ענף התיירות. ביקורים בממלכה, כך מאמינים מנהיגי המדינה, יחשפו את המערביים לסעודיה האחרת והחדשה שבה צעירים וצעירות נוהגים, מעודכנים בכל המותגים ומצויידים בכל הגדג'טים שיש, ויביאו השקעות נוספות למגזרים אחרים. לסעודיה יש את כל הסיבות להצליח במגזר התיירות - כסף, מיקום אסטרטגי בין מזרח למערב, רצועת חוף ארוכה, מורשת תרבותית עתיקה, חשיבות אסלאמית ורמת מחירים נוחה משכנותיה העשירות. יתרה מזאת, סעודיה מבינה כי תיירות אינה רק דוכנים, מלונות והפעלות לילדים. תיירות היא עסק רציני שמשלב חוויות מתקדמות, תעופה בינלאומית, יצירת סביבה חווייתית ומעודכנת ויכולת לפקח ולתת מענה לכל הצרכים של התיירים. ההנחה היא כי לפחות בתחילה יפקדו את המדינה תיירים ערבים-מוסלמים בשל המחויבות האסלאמית, הנוחות שבמדינה דוברת ערבית, הקרבה הפיסית ובריחה ממעוזים שבעבר היו מרכזי תיירות כמו סוריה, לבנון ואפילו מצרים יביאו המונים לנסות את יעדי התיירות הסעודית. לשם כך, צריכה סעודיה להכין ולהיערך ליצירת חברות תיירות שיכירו טוב יותר את החוויה של התייר הערבי, יידעו ליצור סביבה עוטפת ייעודית לתייר הערבי ותדע ליצור לו סביבה המתאימה לתרבות האסלאמית.
ריאד, בירת סעודיהריאד, בירת סעודיה
ריאד, בירת ערב הסעודית. צילום: 123rf
jeddahjeddah
מסגד אל רחמה, ג'דה סעודיה. צילום: 123rf בשנים האחרונות צצו חברות ערביות שמציעות כלים לוגיסטיים וטכנולוגיים לשיפור חווית התייר הערבי. קרן ההשקעות הסעודית חנכה חברה ממשלתית שמטרתה לתת מענה למוסלמים עשירים שרוצים להגיע לכל המרכזים הדתיים באמצעות מסוקים. ממשלת סעודיה אף קשרה עצמה לחברה צרפתית שיחד באמצעות מיתוג וצוותים ארכיאולוגים מתקדמים יהפכו את העיר הנבטית הסעודית אל-עולה למרכז תיירות עולמי. חברת התעופה הסעודית SAUDIA מסמנת עצמה כחברת לואו-קוסט מפרצית כדי להתחרות עם ענקיות התעופה מקאטר ומאיחוד האמירויות ולחדור לפלח השוק מהמעמד הסוציואקונומי הנמוך יותר במדינות האסלאם שיגיעו לממלכה. כל אלו, יצרו הזדמנויות לחברות ייעודיות לתיירות בעולם הערבי כמו Safarway - פלטפורמת התוכן התיירותית הגדולה באזור לתת מענה לשוק התיירות הצומח בקצב מסחרר במדינות המפרץ הערבי. לצד אלו, קמות חברות שמקדמות תיירות בעולם הערבי ובסעודיה בפרט שפורחות בשנים האחרונות במזרח התיכון ומציעות דרכים לשיפור חווית התייר הערבי. מבחינה זאת, היעד ששמה לעצמה סעודיה בתחום התיירות מייצרת תחרות פנימית בין מדינות המפרץ הערבי ומייצרת והזדמנות גדולה לחברות שיכולות להציע פתרונות מעולם הטכנולוגיה לשיפור מגזר התיירות הערבי והסעודי בפרט. הכותב הוא מרצה במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן ובמרכז הבינתחומי בהרצליה, מתמחה בחברה ובכלכלה במפרץ הערבי.
Mada'in Saleh, Al Ula, KSAMada'in Saleh, Al Ula, KSA
מדאאן סאלח, סעודיה. צילום: 123rf
Al Masmak fort in the Riyadh city, Saudi ArabiaAl Masmak fort in the Riyadh city, Saudi Arabia
מצודת אל מסמכ, ריאד סעודיה. צילום: 123rf

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםסעודיהפספורט UAE - GCC

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: