אא

בעלי רשת מלונות אוליב: בואו ל-3 לילות וקבלו מנוי שנתי חינם לאתרי רשות הטבע והגנים

כשהמחירים הנמוכים יחסית כרגע, לא ממש ממלאים את המלונות, ברשת "אוליב" יצאו עם גיוס המונים ובמבצעים שיימשכו, כך מקווים, את הישראלים. החל ממנוי שנתי חינם לאתרי רט"ג בהזמנת 3 לילות ועד לילה רביעי חינם ביולי-אוגוסט. מה עוד? ראיון עם הבעלים עמית פורת. כתבה 3 בסדרה על חזרת מלונות לפעילות

בריכת שחייה במלון אוליב בגלבוע. צילום: יובל הנדלר בריכת שחייה במלון אוליב בגלבוע. צילום: יובל הנדלר
עמית פורת, 39, הבעלים והיזם של רשת מלונות "אוליב" והמותג "רשת מלונות רימונים", עשה דרך ארוכה מהרפת של אבא במושב כפר יחזקאל ועד לאימפריה המלונאית שלו המונה כיום 14 בתי מלון. "אחרי השירות הצבאי, לא ממש הצלחתי לעבוד עם אבא שלי ברפת ובלולים. הרגשתי שאני לא מספיק טוב בזה כמו אבא ואח שלי. צריך שיהיה לך חוש טכני כדי להיות לולן ורפתן מצליח, ולי – לא יודע אם לטובתי או לרעתי - אין את זה. גם בבית, אשתי היא זו שעושה הכל", הוא אומר לפספורטניוז. חוש טכני אולי אין לו, אבל חוש עסקי מפותח בהחלט יש. בגיל 24, פורת, יחד עם חבר ילדות, עשו אקזיט של כמה מאות אלפי שקלים (כל אחד) בעקבות מכירת תוכנה ("גרפיקארד") שפיתחו בתחום הדפוס הדיגיטלי. "עשינו אקזיט לא כזה גדול, אבל מספיק כדי לאפשר לי לצאת מהמשק המשפחתי". "הרגשתי שאני לא מספיק טוב לעבוד ברפת ובלול כמו אבא ואח שלי אז הלכתי למלונאות", עמית פורת, מנכ"ל רשת מלונות אוליב לפני עשור, בשנת 2010, פורת הקים את רשת מלונות "אוליב", כרשת אירוח כפרי בפריפריה. "האהבה שלי למלונאות התחילה מהאהבה של אמא שלי לאירוח. אמא שלי היא עורכת דין שעשתה הסבה לתיירות. היא פתחה את 'וילה בכפר' - וילת האירוח הראשונה בארץ. היא הייתה חלוצה". ולמה דווקא פריפריה? "כי אני מחובר לפריפריה. אני בן למשפחת חקלאים שחינכו אותנו לציונות ולעבודה. אחרי כמה מיזמים טכנולוגיים בתחום התיירות, החלטתי שאני עובר צד - מספק של שירותים טכנולוגיים למלונות בפריפריה. זו הדרך שלי לעשות ציונות כפי שחונכתי עליה. פתחתי את המקום הראשון בכנרת ואת השני, דולפין וילג', בשבי ציון", אומר פורת. 6 שנים מאוחר יותר, ב-2016, פורת מקים גם את המותג Olive in the City, במסגרתו פועלים כיום 4 מלונות בתל אביב, 2 בנהריה, בו יש לו שותפות עם משה זנד, ו-2 בירושלים. במאי 2019 פורת עלה עוד שלב, כשרכש מהכשרת היישוב את המותג "רשת מלונות רימונים". הכשרת היישוב דיווחה לבורסה כי פורת רכש את המותג והקניין הרוחני של רשת מלונות רימונים תמורת מיליון שקל. הרכישה כוללת, בין היתר, את זכות השימוש בשם רימונים ואו רשת מלונות רימונים כולל נכסים והתחייבויות הקשורים במותג ובמוניטין שיש לרשת מלונות רימונים. יצוין כי חלק ממלונות רימונים נמכרו לרשת מלונות דן. "מגפה זה משהו שמאלץ אותך ללמוד ללכת מחדש". מלון WHITEHOUSE TLV של אוליב בת"א. צילום: רון שלף כיזם, לפורת היו תוכניות מרחיקות לכת לפני הקורונה כמו יציאה לחו"ל ומחשבות על הנפקה בבורסה לניירות ערך בת"א - תוכניות שמגפת הקורונה גדעה. ב-15 במארס כל מלונות רשת אוליב נסגרו. "שבועיים לפני הסגירה התחלנו להפנים את המצב", אומר פורת. "זה לא משהו שהבנו איך להתמודד איתו. היינו ערוכים לתרחיש של מלחמה, לא מגפה. למלחמה יש התחלה וסוף. למגפה יש התחלה ואתה לא יודע מתי ואיך הסוף. מגפה זה משהו שמאלץ אותך ללמוד ללכת מחדש". כמה מלונות פתחתם כעת?  "פתחנו את כל המלונות שלנו בפריפריה. בתל אביב ובירושלים, שם המצב קשה יותר, פתחנו רק חלק. לחודשים יולי-אוגוסט יש לנו הזמנות. מתחיל להתמלא במספרים סבירים, אבל לא כמו בשנים קודמות. נכון לעכשיו, התפוסה ביולי-אוגוסט עומדת על כ-50% תפוסה. אנחנו צופים שהתפוסה תעלה. חודש יוני, לעומת זאת, נראה פחות טוב. 20% תפוסה בלבד. אנשים עדיין לא לגמרי מבינים - גל ראשון, גל שני. גם הגמלאים לא סגורים - לצאת לא לצאת. ההתנהגות הצרכנית עדיין לא ברורה. אי וודאות לא מייצרת צרכנות בשום ענף, בטח לא בתיירות". מה הייתה רמת המחירים הממוצעת באוליב טרום קורונה? וכיום? "בחורף אפשר היה למצוא אצלנו חדר ב-350 שקל ללילה, שזה מחיר שלא מכסה את העלות שלנו. לצערי, זה האופי של התעשייה - מרוויחה בביקושים ובאוף סיזן מתאימה את עצמה לביקושים נמוכים. המחיר הכי גבוה אצלנו עמד לפני הקורונה על כ-1,200 שקל ללילה. כיום המחירים נמוכים בכ-30% לעומת שנה שעברה. צריך לזכור גם, שהיום אנחנו מכניסים הרבה פחות בגלל התפוסות הנמוכות ומוציאים יותר בגלל יישום כללי 'התו הסגול' ו'התו הירוק' שאנחנו גיבשנו בעצמנו. זו הסיבה שרוב בתי המלון נותרו סגורים כי אין כדאיות כלכלית לפתוח אותם. אנחנו מכניסים אמצעים טכנולוגיים כדי לחסוך כמה שיותר למשל בעלויות כ"א. בשנים האחרונות אני משקיע בסטארט-אפים של טכנולוגיה בתחום התיירות. אני מאמין שהעולמות הבאים יבואו משם. המלונאות מיושנות היום בהרבה מושגים. אני מאמין בטכנולוגיה ולכן משקיע בה. אנחנו מנסים להתאים את עצמנו למצב כי אי אפשר לגלגל את הוצאות 'התו הסגול' על האורחים". מהי תמונת המצב במלונות הרשת בירושלים ובתל אביב שנשענו בעיקר על תיירות חוץ? "המצב לא טוב כרגע. במקרה קיצון, ייתכן ונאחד מלונות. כלומר, נציע לאורחי מלון שהזמינו חדר במלון בתל אביב למשל שבו תפוסה מאוד נמוכה לעבור למלון אחר בעיר עם יותר תפוסה". "המחירים שלנו נמוכים כיום בכ-30% לעומת המחירים בשנה שעברה". מלון Beer-Garden של אוליב בת"א. צילום: יחצ אוליב איזה מאמצי שיווק אתם עושים כעת כדי למשוך את הקהל הישראלי? "אנחנו לא יושבים בשקט. יוזמים כל מיני מבצעים טובים. למשל, הזמינו מעל 3 לילות למשפחה וקבלו מינוי חינם שנתי לאתרי רשות הטבע והגנים. יש לנו גם מבצעי של לילה שלישי בחינם, לילה שני בחצי מחיר באמצע שבוע ולילה רביעי חינם ביולי-אוגוסט. אני מאמין שהציבור הישראלי יחבק את זה כי גם הוא רוצה לנשום אוויר ולראות ירוק בעיניים". לקראת פתיחת המלונות ב-15 במארס יצאת עם קמפיין גיוס המונים שהסתיים אתמול עם כחצי מיליון שקל. איך זה בדיוק עבד? "כשהקורונה סגרה לנו את הדלתות היא סגרה גם את מקום העבודה של מאות העובדים שלנו ועצרה את הפעילות לכל הספקים שלנו. יש לנו אחריות כלפי קהילה גדולה מאוד של אנשים ולכן החלטנו לצאת בקמפיין מימון המונים למלונות שלנו ברחבי הארץ. הצענו לרכוש שוברים למימוש חופשה בבתי המלון שלנו בתוקף ל-2-5 שנים. למשל, שובר בעלות של 250 שקל לרכישת חופשה בכל מלונות הרשת בשווי 400 שקל; לילה זוגי באמצע שבוע בעלות 390 שקל באחד ממלונות הרשת; שובר למימוש חופשה בשווי 1,200 שקל בעלות של 1000 שקל; סופ"ש משפחתי של 2 לילות לזוג+2 בימים ה'-ש' במחיר 1,600 שקל ועוד שוברים נוספים. רכישת השוברים שהסתיימה אתמול אפשרה לבחור מתי לצאת לחופשה בפרק זמן של שנתיים עד 5 שנים, מה סגנון החופשה – רומנטית/כפרית משפחתית/עירונית/בחוף הים, באיזה מלון לבחור את החופשה בהנחות". הנופש הישראלי. כמה מילים עליו בכלל ובעידן הקורונה בפרט "הוא לקוח שרוצה שירות ברמה גבוהה ומוכן לשלם עליה. לקוח חכם, ביקורתי שמחפש ווליו פור מאני ורוצה שידעו מיהו ויתנו לו תחושה של בית. כל מה שאני אומר זה לחיוב ולא לשלילה. גם אני כזה. הישראלי יודע להעריך יזמות, שירות ואכפתיות. מאוד אוהב את תשומת הלב בשונה מהתייר האירופאי. במלונות שלנו בפריפריה – לפני הקורונה, 80% ישראלים ובתל אביב 70% תיירים. אפשר לומר שלישראלי יש קצת התרופפות אבל עכשיו עם הדיבורים על גל שני, הוא חזר למודעות. אנחנו במלונות שלנו, מבקשים מאורחים להסתובב עם מסכות. לא נתקלנו בכאלה שסירבו. הרוב מכבדים את ההנחיות". מה קורה אצלכם בחדרי האוכל?  "יש שתי אפשרויות, או סלסילות אוכל לחדרים או הגעה לחדר אוכל שבו יש הגשה לשולחן או לחילופין, עובד שלנו מגיש אוכל לאורחים בבופה. אנחנו עדיין מנסים להבין איך זה יעבוד הכי טוב. הוויסות של כמות האנשים בכל זמן נתון בחדר האוכל, יוצר תסכול אצל אנשים שרוצים להיכנס לארוחת בוקר ונאלצים להמתין בחוץ עם ילדים קטנים חצי שעה. הארכנו את זמני הארוחות בשעה אבל בסוף כנראה שניצור קשר עם כל לקוח ונתאם איתו את שעת ההגעה כדי למנוע תסכול". כמה עובדים תחזירו וכמה תפטרו בתום תקופה החל"ת? "לפני המשבר העסקנו 600 עובדים. כרגע החזרנו רק 100. במהלך חודש יוני נעלה ל-200 עובדים. אנחנו כן רוצים להחזיר את כולם. אנחנו צריכים ללמוד את התוכנית הכלכלית לעידוד החזרת עובדים. באזורים כמו בירושלים הנשען בעיקר על תיירות חוץ שנמחקה לגמרי, לא שווה לקבל מענק של 7,500 שקל לכל עובד שאין טעם להחזיר ואז לשרוף עליו 50 אלף שקל. אנחנו רוצים להחזיר כמה שאנחנו יכולים, אבל צריך לעשות הערכת מצב. איך ביבי אמר, אנחנו באירוע מתגלגל. גם ההערכות שלנו משתנות מרגע לרגע. אני מעריך שפתיחת השמיים לצד תוכניות התמריץ, שכאמור אנחנו צריכים ללמוד אותן, נקבל החלטות". "אי וודאות לא מייצרת צרכנות בשום ענף, בטח לא בתיירות". פורת. צילום: סטודיו 7 לפני הקורונה, היו לך כוונות לצאת לחו"ל. איפה זה עומד היום? והאם יש כוונה עתידית להנפיק בבורסה? "היינו על סף יציאה לחו"ל, לאמסטרדם ופריז, אבל  החלטנו לדחות את היציאה עקב הרכישה של רימונים. החלטנו קודם להטמיע את רימונים ואחרי שנייצב את זה, חשבנו לצאת לחו"ל. עכשיו, בגלל הקורונה, זה מן הסתם בהקפאה. לגבי הנפקה, זו בהחלט אפשרות שנבחן אותה בעתיד. כרגע הכל נמצא בהולד. ברגע שהתנאים יבשילו נחשוב מה ואיך לעשות קדימה". מלונות רשת אוליב: דולפין וילג', שבי ציון וילה בכפר, כפר יחזקאל כפר הנופש דריוס, חוף גולן כפר הנופש דריה, חוף האון אוליב, גלבוע אקוודוקט, רגבה אוליב, נהריה מדיסון, נהריה שני, ירושלים הלני, ירושלים גורדון על הים, תל אביב WHITE HOUSE, תל אביב BEER GARDEN, תל אביב TLV88, תל אביב
כפר הנופש דריהכפר הנופש דריה
"אני מאמין שהישראלים יחבקו את המבצעים שלנו כי גם הם רוצים לנשום אוויר ולראות ירוק בעיניים". כפר הנופש דריה של אוליב בכנרת. צילום: מיכאל שמידט

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאותמבזקיםרשת מלונות אוליבעמית פורתנופשים בישראל

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: