אא

שבלולים, שלוליות, נחלים ובעלי חיים: פותחים את 2022 בטבע הישראלי - המלצות לסופ"ש

מתי בפעם האחרונה נעלתם מגפיים ויצאתם לטיול במים זורמים באווירת חורף בוצית? בגשם ואחרי הגשם, זה הזמן לצאת ולגלות מחדש את נופי ארצנו מצפון ועד דרום באתרי רשות הטבע והגנים, כולל סיורים מודרכים. כל הפרטים

טיול במגפיים בנחל עיון. צילום: מנו גרינשפן, באדיבות רט"ג טיול במגפיים בנחל עיון. צילום: מנו גרינשפן, באדיבות רט"ג

צפון

גליל עליון

שמורת טבע נחל עיון – טיול במגפיים בשמורת טבע נחל עיון, הנחל זורם בקניון ובמפלים מעמק עיון שבאצבע הגליל אל עמק החולה. רט"ג מזמינה לסיור חורפי עם מטריות ומגפיים בין מפלי המים, לצפות בזרימה ובטבע ששינה את צבעו ולראות פרחים מלבלבים. מתי: ימי שבת: 22.1, 29.1, בשעות 10:00 ו-13:00. נקודת מפגש: חניון עליון – מטולה. שאטלים בתשלום של 10 שקל לאדם מסוף מסלול הסיור למכוניות. בשבתות בהן צפוי גשם יש להתקשר למשרדי נחל עיון כדי לברר אם הסיורים יצאו: 04-6951519. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון. גן לאומי תל חצור – גן קהילה תל חצור מזוהה עם חצור המקראית, אולי הגדולה בערי ארץ ישראל בתקופה הכנענית המאוחרת. עם הממצאים החשובים בה נמנים מפעל מים מרשים, ארמון כנעני ומבנים מהתקופה הישראלית הקדומה. תל חצור הוא אתר מורשת עולמית. בסופי השבוע בחודש ינואר רט"ג מזמינה לסיורים ברחבי הגן בהדרכת מתנדבי גן קהילה של האתר. הסיור הוא לכל המשפחה. משך הסיור שעה וחצי. מתי: ימי שיש ושבת בשעה 10:00. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. שמורת הטבע גמלא - סיור שקיעה לרגל שנת השמיטה ופסטיבל שמיט"ו בשבט בשיתוף עיינות - מרכז קהילתי גולן, רט"ג מזמינה לסיור בטבע הגולני ולדון בסוגיות שמיטה - האם אנחנו מסוגלים לשמוט גם את הרגשת הבעלות שלנו על הטבע ולאפשר לחיות הבר את השקט והמרחב לו הם זקוקים. משתתפי הסיור יוכלו לצפות כיצד הטבע מתכנס ומתארגן לשנת ערב. יש להביא משקפות ובגדים חמים. מתי: חמישי 20.1 בין השעות 15:00-16:30. יש להירשם מראש במייל [email protected]. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון.
שמורת גמלאשמורת גמלא
שמורת גמלא. צילום: רועי שטראוס, רט"ג מפל גמלא - טיול בוץ רט"ג מזמינה לטיולי חורף בוציים בשמורת גמלא ולהכיר את סיפור הקרב, הנשרים בשמורה ואת המפל הזורם הגבוה ביותר בישראל. כמו כן, לחפש עקבות ולהתמלא בבוץ. יש להביא מגפיים, מטרייה וגרביים חמות. אם מזג האוויר יהיה סוער יש להתקשר לשמורה לברר אם הטיול יתקיים: 04-6822282. מתי: ימי שבת בשעות 10:30 ו-13:00. גן לאומי מבצר נמרוד - סיורי חורף ממלוכיים רט"ג מזמינה לסיור בין חדרי המבצר, לשמוע את סודותיו ואת סיפור בנייתו, מה עלה בגורל השליטים בימי הביניים שקשרו את תהילתם בו וכן לשמוע סיפורים על לוחמים ללא מורא כולל שתיית תה ממלוכי אל מול נופי הגולן ועמק החולה. מתי: ימי שבת בשעות 11:00 ו-13:00. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון. שמורת טבע מג'רסה - טיול זרימה בחורף השמורה נהנית מזרימות מים חזקות. נחל המג'רסה הוא אוצר טבע המשמר רצף בתי גידול ושלל בעלי חיים. עכשיו הזמן לפגוש אותו בטיול בשביל מונגש. מהשביל אפשר לצפות בנחל הגועש ואפילו לגלות לאורכו תיבות. מה טמון בתוכן? איך זה קשור למי הנחל הזורמים? האם בכל התיבות יש מספר שווה של חלקים? במזג אוויר סוער הפעילות עשויה להתבטל, יש להתעדכן באתר רט"ג או בטלפון השמורה: 04-6793410. מתי: ימי שישי ושבת בשעות פעילות האתר. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה (25% הנחה על דמי הכניסה בחודשים אלו), חינם למנויי מטמון.

גליל תחתון

גן לאומי ושמורת טבע ארבל - תצפיות מבעד לטלסקופים מעבר לתצפיות הפנורמיות על בקעת כנרות והרי הגולן והגליל, מצוק הארבל טומן בחובו עולם חי עשיר והחורף הוא הזמן המתאים ביותר לגלות את עולם החי,  מצבאים ועד עופות דורסים. רט"ג הציבה לאורך "שביל התצפיות" דמויות של בעלי חיים שכיחים במקום וכן טלסקופים. כמו כן, מוצע במקום משחק המשלב מדבקות וסימניות – פרטים בשמורה. מתי: ימי שישי בשעות 12:30-10:00, ימי שבת בשעות 10:00–13:00. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. גן לאומי כוכב הירדן הידעת? גן לאומי כוכב הירדן הוא הגן הלאומי הראשון שאושר כגן לאומי שומר טבע. לכבוד ט"ו בשבט, רט"ג מזמינה לפעילות לכל המשפחה כמו פעילות לאישוש והשבת אוכלוסיות של מיני צמחים הגדלים בגן מקלט לצמחים בסכנת הכחדה בכוכב הירדן. כחלק מהפעילות, המשתתפים יוכלו להשתתף בשתילות ובזריעת צמחים בשעות 10:30, 12:30. מתי: ימי שבת בשעות 15:00-9:00. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. גן לאומי חמת טבריה - סיור בחמת טבריה העתיקה סיור מודרך למשפחות הכולל סיור במעיינות המרפא העתיקים שאליהם ירד רבי שמעון בר יוחאי להירפא, ביקור בחמאם סולימאן - חמאם תורכי שהיה פעיל עד שנות השישים של המאה הקודמת וביקור בבית הכנסת הקדום בעל רצפת הפסיפס מהיפות בארץ עם מיצג אור קולי המספר את סיפורו של בית הכנסת ועל ימי פארה וגדולתה של טבריה כשהייתה מושב הסנהדרין ומקום חתימת התלמוד הירושלמי. כמו כן, ניתן לשכשך רגליים במי המעיינות החמים. בחמת טבריה הסיור בהדרכת מתנדבי רשות הטבע והגנים. מתי: ימי שישי בחודש בשעות 11:00 ו-12:00, ימי שבת בחודש בשעות 11:00, 12:00 ו-13:00, ימי רביעי וחמישי עד השעה 21:00. ריקון בריכות השכשוך יחל בשעה 20:00. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. המסלול בגן לאומי חמת טבריה מונגש כולו. גן לאומי כורזים – גן קהילה הידעתם שיש אנשים טובים שמתנדבים בקביעות בגן לאומי כורזים? בואו להכירם ולצאת איתם למסע בזמן. יחד תבקרו בעיירה היהודית כורזים, שבתי המגורים בה בנויים אבן בזלת ומשמרים את סגנון כפרי היהודים בגולן. תסיירו ברחובות העיר, במקווה הטהרה ובבית הכנסת המפואר ותשמעו על תעשיית שמן הזית וטחינת החיטה במקום. החיטה של כורזים נודעה באיכותה הטובה ונחשבה ראויה לעלות לבית המקדש והקנתה לעיירה עושר ופאר. הסיור בהדרכת מתנדבי רשות הטבע והגנים. מתי: ימי שבת בשעות 14:00-10:00. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. גן לאומי בית שאן - נפלאות בית שאן העתיקה  בואו להכיר את חיי התושבים הרומיים. נבקר בתיאטרון המפואר, נהלך ברחובה הראשי של העיר, הקארדו, נסייר בבית המרחץ ונתוודע אל טיכה – אלת המזל של העיר. הסיור בהדרכת מתנדבי רשות הטבע והגנים. מתי: ימי שישי ושבת בשעות 10:30 ו-11:30. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. גן לאומי בית אלפא, קיבוץ חפציבה אתם מוזמנים ליהנות מאתנחתא בעמק: ביקור קצר בבית הכנסת העתיק בית אלפא בו השתמרה רצפת פסיפס ייחודית מהשלמות שנמצאו בארץ ישראל. בבית הכנסת מוקרן סרט המספר את סיפורם הייחודי של יצירת פסיפס גלגל המזלות בבית הכנסת העתיק ושל החיים בכפר התלמודי. באתר פעילויות מגוונות למשפחות, משחקי גלגל המזלות וסדנאות פסיפס (במחיר סמלי). האתר מונגש, בית הכנסת מקורה ונעים לבקר בו גם ביום סגרירי. מתי: ימי שישי ושבת בשעות 9:00–15:00. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

כרמל

שמורת טבע נחל מערות - חורף עם הקדמונים בנחל מערות בואו לסיור מודרך בעקבות הקדמונים בשמורת טבע נחל מערות – אתר של טבע ושל מורשת עולמית. בסיור נסקור שלוש מערות: מערת התנור – אתר חפירה פרהיסטורי מרשים שבו נמצאה 'הליידי מהטאבון'; מערת הגמל, שבה תצוגה של חיי הנוודים-ציידים ולקטים; ומערת הנחל – המערה הטבעית הארוכה בכרמל. במעמקיה מוקרן חזיון אור קולי על חיי הקדמונים. באתר יש גם מסלולי הליכה בטבע בדרגות קושי שונות ושביל רגליים יחפות בחניון היום. הסיורים בהדרכת מתנדבי גן קהילה של רשות הטבע והגנים. מתי: ימי שבת בשעות 10:00 ו-12:00. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. גן לאומי בית שערים - גלגולה של מנורה הצטיידו במטרייה ובואו לסיור במתחם מערות המנורה. מערות אלו התגלו בשנות השלושים של המאה הקודמת ונמצאו בהן תבליטים מרהיבים של מנורת שבעת הקנים. התבליטים מספרים את סיפורם של יהודים רבים שבאו להיקבר בבית שערים ושל אורחות חייהם ותרבותם באותם ימים. בסיור נמשיך גם אל בור המים ששימש סליק של ההגנה ובתוכו מוקרן היום חזיון אור קולי המגולל את סיפורה של המנורה מימי בית המקדש ועד הפיכתה לסמל מדינת ישראל. הסיור בהדרכת מתנדבי גן קהילה בית שערים. מתי: ימי שישי בשעה 10:00, ימי שבת בשעות 10:00 ו-11:30. יש להירשם מראש במערכת ההזמנות: "בית שערים מיצג המנורה". ההדרכה תחל בשעה הנקובה, יש להגיע חצי שעה קודם לכן להסדרת הכניסה. הנסיעה למתחם ברכב הפרטי. הסיורים יצאו רק במזג אוויר נוח. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. גן לאומי תל מגידו - ארמונות, פולחנים ומפעל מים אדיר גן לאומי תל מגידו פותח את שעריו מחדש ומזמין אתכם לבוא בשערי העיר שנחשבה לאחת הערים החשובות והחזקות בכנען. מגידו נזכרה ח"י פעמים במקרא. בעת העתיקה היא יושבה שוב ושוב והיום גם אתם מוזמנים לגלות אותה: לעבור בשער הישראלי המשוחזר, להתרשם מהמקדשים ומהארמונות והאורוות ולרדת לנקבה שבה נחצב מפעל מים אדיר. במבואת האתר יש אמצעי המחשה חדשים ומשוכללים המקימים לתחייה את סיפורי העבר. מתי: ימי שבת בשעות 10:30 ו-12:00. הסיורים בהדרכת מתנדבי גן קהילה של רשות הטבע והגנים. הסיורים יצאו רק במזג אוויר נוח. כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

מרכז

גן לאומי ירקון: חווייטבע על גדות הירקון לאורך מסלול הטיול במתחם מקורות הירקון שלצד הירקון, מסתתרות משימות קטנות שיעזרו לכם לחוות את הגן הלאומי מקרוב. מה קורה כשרוקעים ברגליים על מזח העץ? כמה בני משפחה או חברים נדרשים כדי לחבק עץ אקליפטוס אחד? מתנדבי הגן הלאומי יסייעו לכם למצוא את המשימות ולאסוף חוויות. מתי: ימי שבת בשעות 10:00–14:00. דמי כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון. צעדת בוץ, ביצות ושלוליות לאורך הירקון מעיינות הירקון השופעים יצרו ביצה גדולה וטובענית. ביום חורף, אחרי מספר ימים גשומים וכשהשטח רטוב ומלא בוץ, אפשר לקבל טעימה מנופי העבר.הצטיידו במגפיים ובואו לטיול חורפי בטבע לאורך הירקון. בדרך תפגשו מיני ציפורים ונופרים ולסיום תתכבדו בתה מתוק או בקפה בוץ ברוח הצעדה. לאורך המסלול יחכו לכם מדריכי רשות הטבע והגנים ומתנדבי הגן הלאומי בתחנות הדרכה ופעילות שכולן עוסקות במים, בבוץ, בביצה ובמה שביניהם. המסלול אינו מתאים לעגלות. "המשקה החם – עלינו, המקלחת – בבית עליכם", נמסר מרט"ג. מתי: שבת, 8.1 בשעות 11:00–15:00. יציאה לצעדה תתאפשר עד שעה 14:00. אם מזג האוויר יהיה גשום, הפעילות תידחה בשבוע. דמי כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון. טיול במגפיים במתחם מקורות הירקון סיור חורף במגפיים במתחם מקורות הירקון עם מדריכי רשות הטבע והגנים אל נופי הירקון של פעם. רט"ג מזמינה לסיור לאורך הירקון הכולל בין היתר הסברים מדוע חשוב לשמור על הסביבה המיימית והבוצית? מי חי וצומח בה? ומה ההבדל בין מראה הסביבה היום למראות בעבר, בימים שהחלוצים ייבשו ביצות? הסיור מותאם לכל המשפחה. המסלול לא מתאים לעגלות ילדים. משך הסיור כשעה וחצי. מתי: ימי שבת חוץ מ-8.1, סיורים יצאו בשעות 10:00, 12:00 ו-14:00 מטחנת הקמח אל מיר. דמי כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון. ט"ו בשבט עם מתנדבי גן לאומי ירקון פעילות עצמאית להכרת מיני הצומח בגן הלאומי. לכבוד ט"ו בשבט, מתנדבי גן לאומי ירקון (במתחם מקורות הירקון ותל אפק) יקדישו לעצים חודש שלם. אתם מוזמנים להכיר את עצי הגן בעזרת המתנדבים. הם ייתנו לכם דף משימה ויסבירו ויענו על כל שאלה. לכם לא נותר אלא לחפש את העץ. מתי: ימי שבת. סיורים יצאו בשעות 10:00–14:00. דמי כניסה: ללא תשלום נוסף דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון. גן לאומי חוף פלמחים - עפיפון ומטרייה כמדי שבת בחודש ינואר רט"ג מזמינה להעיף יחד עפיפונים (אפשר להביא מהבית או לקנות במקום). הרוח מהים מעיפה אותם גבוה והחוף מספק מרחב ריצה. מתי: ימי שבת בשעות 10:00–15:00. דמי כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי החניה. 50% הנחה למנויי מטמון.
גן לאומי פלמחיםגן לאומי פלמחים
גן לאומי פלמחים. צילום: שלומי בן שימול, רט"ג גן לאומי מגדל צדק: מאחורי הקלעים לעת שקיעה סיור עם מנהל הגן הלאומי מגדל צדק, אורי קייזר. בסיור תשמעו את סיפורו של פיתוח אתר חדש בלב האזור המיושב ביותר במדינה, על שימור המורשת, על שחזור המבנים, על שמירת הטבע ועל מערך התוכן וההמחשה והנגשתם למבקרים. הסיור מיועד למבוגרים מיטיבי לכת. יש להצטייד בנעליים סגורות ובמים. נקודת המפגש: בשער הכניסה המערבי להולכי רגל. משך הסיור כשעה וחצי. מתי: שבת 15.1, בשעה 16:00 דמי כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון. הסיור ללא תשלום אך מספר המקומות מוגבל ויש להירשם לסיור מראש במערכת ההזמנות לביקור בשעה 16:00 – 18:00. חוויות של חורף במגדל צדק דמיינו לילה חורפי וקר. אתם הולכים בגשם, רטובים ורועדים מקור ופתאום נחלץ לעזרתכם שיח' גדול ממדים ומזמין אתכם להתייבש וללון בדירתו שבראש הגבעה. את חוויית ביקורו הבלתי נשכח הזה תיאר בפרטים הנוסע והקרטוגרף (מסרטט מפות) ההולנדי שביקר בארץ ישראל במאה ה-19. מה הביא אותו לשם וכיצד התקבל בבית השיח'? מה היו רשמיו מהביקור? ואיך נראית חוויית הביקור החורפי היום בגן הלאומי המתחדש? על כל אלו תוכלו לשמוע בסיור מודרך לכל המשפחה. בסיור נקיף את המצודה ונשקיף על מופע החורף של הגן הלאומי. הסיור יסתיים בחצר המצודה במפגש עם שחקנים. הסיור מותאם למתקשים בהליכה ולכיסאות גלגלים. משך הסיור כשעה. אם ירד גשם הפעילות תבוטל. מתי: ימי שבת בשעות 10:00–14:00. סיורים יצאו בשעות 10:00, 12:00 ו-14:00 במזג אוויר נוח. גן לאומי אפולוניה - חידאפולוניה טיול עצמאי בעקבות כתב חידה ופודקאסט בפינות החמד של אפולוניה. את כתב המשחק חידאפולוניה אפשר לבקש במרכז השירות למטייל בכניסה לאתר. בעזרת כתב החידה ומפה תוכלו לצאת למשימה בנקודות המעניינות שבגן הלאומי ואם תענו תשובות נכונות תוסיפו צבע לאוסף הצבעים ובסוף המשימה תזכו בהפתעה קטנה. כשתגיעו למבצר תוכלו לסרוק ברקוד ולהאזין להסכת (פודקאסט) שרט"ג הכינה עם יובל מלחי הפועל בתחום ההסכתים לילדים. אבל שלא כמו הסכת ששומעים בבית או באוטו, כאן תוכלו להאזין לו בזירת ההתרחשויות ולראות במו עיניכם היכן נלחמו הצלבנים במוסלמים, מאין הם הגיעו, למה הם בנו חומה וחפיר ומי ניצח בסוף. מתי: ימי שבת בשעות: 08:30 – 14:30. דמי כניסה: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה, חינם למנויי מטמון.

דרום

גן לאומי עין גדי - מרחב בריחה, סוד בושם האפרסמון בבית הכנסת העתיק מי שמאמין לא מפחד – בואו לעזור לארכיאולוגים לגלות מחדש את סוד ייצור הבושם בגן לאומי עתיקות עין גדי. יחד תפתרו חידות ותגברו על מכשולים וכמובן, גם על הקללה הנוראית בדרך לייצור בקבוקון בושם אישי משלכם. מאות שנים ייצרו תושבי עין גדי הקדומה את בושם האפרסמון, הבושם האיכותי והיקר ביותר בעולם העתיק. הם לא גילו לאיש את סוד ייצור הבושם ובפסיפס העתיק בבית הכנסת אף נמצאה קללה איומה: "מוות אכזרי לכל בני משפחתו ולאיש אשר יעז לגלות לזרים את סוד העיירה". משך המשחק כשעה וחצי. מתאים לקבוצות ולמשפחות, מומלץ עד 6 משתתפים למשחק. מתי: ימי שישי ושבת, בשעות 08:30- 16:00. דמי כניסה: ערכת השתתפות במשחק: 80 שקל לכל המשפחה בנוסף על דמי הכניסה, הכניסה חינם למנויי מטמון. גן לאומי תל באר שבע - קהילה לומדת סדרת המפגשים "קהילה לומדת", מזמינה אתכם להעמיק את הידע במורשת הישראלית סביב אתרי העתיקות במרחב ולהכיר את השייכות והחיבור בין תושבי האזור למקום מגוריהם. ניתן להגיע לכל המפגשים בסדרה או לחלקם. במסגרת קהילה לומדת בתל באר שבע יועברו הרצאות-הדרכות מתמחות בתל באר שבע בימי שישי בשעה 10:00. מתי: ימי שישי 7.1, 21.1, בשעה 10:00. דמי כניסה: בתשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, הכניסה חינם למנויי מטמון.
תל באר שבעתל באר שבע
תל באר שבע. צילום: נדב טאובה, רט"ג

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםמטיילים בארץרשות הטבע והגנים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: