אא

קאבלה והאי תאסוס: קבלו את יוון במיטבה

העיר קאבלה והאי תאסוס הם מהפחות מוכרים בצפון יוון וחבל. קאבלה היא עיר יפיפייה ותאסוס הוא אי קסום בזכות הנופים, החופים, המלונות, האוכל והאנשים הסימפטים. רוצים עוד סיבות לטוס לשם? קראו את הכתבה             

קאבלה קאבלה
  קשה להבין איך עד היום לא הגענו לאזור המרשים ביופיו. שופע מפרצים מדהימים וחופים לבנים בצפון-מזרח יון, הלו הוא חבל מזרח מקדוניה. "אופקים גלובל תיירות" בראשות המנכ"ל, גיא מלמד, מרחיבה את פעילותה ליעד זה. אנחנו נוחתים בסלוניקי ומשם עושים את דרכנו לעיר קאבלה המרוחקת כ-163 ק"מ. כשעתיים נסיעה באוטוסטרדה (אגנטיה) בנוף יפיפה לאורך שני אגמים גדולים Volvi ו-Koronia, כפרים ושדות ירוקים. מלווה אותנו בסיור, יוסף (פיקו) מבורך, היהודי האחרון שעזב את קאבלה והעברית השגורה בפיו עם האקסנט היווני רק הוסיפו להסברים.

קאבלה: עיר נמל

עיר נמל בנויה לרגלי רכס של הר סימבולו על מדרון שנושק למפרץ קאבאלה בצפון הים האגאי. בקאבלה שדה תעופה בינלאומי, כמה טיסות ביום לאתונה ולארצות אירופה אחרות, מול העיר במרחק של 10 ק"מ האי ת'אסוס. קצת היסטוריה: במאה ה-6 לפנה"ס נוסד ישוב בשם ניאפוליס במרחק של 17 ק"מ מהעיר ההיסטורית פיליפי (שביקרנו בה). במאה ה-1 לפנה"ס היה האזור חלק מהאימפריה הרומית, באמצע המאה ה-14 כבשו העותמאנים את האזור ושלטו בעיר למעלה מ-500 שנה. מראה העיר מושפע מאד מהתקופה העות'מאנית. במאה ה-18 ב-1769 נולד בעיר מוחמד (מחמט) עלי אבי מצרים המודרנית. במלחמת הבלקן הראשונה ב-1912 כבשו הבולגרים את העיר. ב-1913 במלחמת הבלקן השנייה אחרי שהבולגרים נוצחו חולקה מקדוניה בין סרביה ויון והעיר הוחזרה ליוונים. במלחמת העולם השנייה שוב השתלטו הבולגרים שהיו בברית עם גרמניה הנאצית, והאזור נמסר לשליטתם. באוקטובר 1944 נכבשה בולגריה ע"י הצבא האדום וקאבלה הוחזרה ליוונים. את העיר והמפרץ אנחנו רואים לראשונה מאתר הנופש TOSCA BEAC מדרום לקאבלה, כ-3 ק"מ מהעיר. מלון עם חוף פרטי שנמצא ממש על קו המים, והיחיד בקאבלה על בסיס הכל כלול. בנסיעה לעיר בכביש הישן מזרחה רואים את החופים יפיפים והמפרצים. התחלה נהדרת לסיור. בקאבלה כ-80,000 תושבים. עיר חיה תוססת ויפה. 500 השנים של שלטון עות'מאני מורגשות שם מאוד. בעיר העתיקה בתים בסגנון תורכי וגם מודרני, הכל בתוך החומה. ברובע פאנאגיה, האימרט המרשים שבנה מחמט עלי ב-1817 כבית מחסה לדרווישים והסגפנים המוסלמים וכיום מלון בוטיק רומנטי Boutique Hotel Lmaret ארמון מוזיאון, עם 27 סוויטות מלכותיות, באזור של מסעדות עם נוף פנורמי מרהיב של הנמל, המרינה והעיר.
קבאלה, יווןקבאלה, יוון
הטיילת עם האימרט והמבצר בקאבלה. צילום: אמנון פאר מעל העיר מבצר מימי הביזנטיים ואקוודוקט. אמת מים גדולה שהובילה מים מצפון אל העיר ונבנה על ידי הסולטאן סולימאן הגדול, זה שבנה את חומות ירושלים. קאבלה נודעה בעבר כמרכז ייצור מפורסם לטבק. ברחבי העיר מבנים ענקיים ששמשו את תעשיית הטבק מרכז החיים הכלכלי של העיר. חלקם הפכו למבני ציבור, מוזיאונים מרכזי קניות ומלונות, חלקם האחר מבנים נטושים. בעיר כ-70 בתי מלון, גדולים ומפוארים המארחים קבוצות ואירועים גדולים לצד בתי מלון קטנים חדרי הארחה וחדרים פרטיים. אנחנו מתארחים במלון Lucy היוקרתי מלון מקסים לזוגות ומשפחות עם 225 חדרים הבנוי על לשון יבשה עם ים משני צידי המלון  כ-70% מהחדרים פונים לים ,נוף מרהיב ומדהים של המפרץ ,החופים והעיר.
מפרץ בקאבלה, יווןמפרץ בקאבלה, יוון
מפרץ בקאבלה, יוון. צילום: אמנון פאר באזור הנמל טיילת ארוכה לחוף הים עם שדרת דקלים חופי רחצה במפרץ ,מרינה, טברנות, מסעדות ,בתי קפה וברים  ואוכל יווני נהדר, מאכלי ים ודגים טריים. במדרחוב Megalou Alexandrou חנויות אופנתיות, בתי קפה, ברים ומרכז קניות גדול הנמצא בתוך מבנה עתיק ששימש את תעשיית הטבק.             

הנקודה היהודית: כי אי אפשר בלי

יהודים היו באזור כבר במאה ה-12 .במאה ה-16 הגיעו מגורשי ספרד ופורטוגל, לאחר מלחמות הבלקן ב-1912-13 הגיעו פליטים יהודים מהארצות השכנות. לפני מלה"ע השנייה הייתה בקאבלה קהילה יהודית עם חיי קהילה תוססים, בתי כנסת ובתי קהילה והיהודים עסקו בעיקר במסחר ועבודה במחסני הטבק. ב-1943 נשלחו לטרבלינקה ע"י הכוחות הבולגריים שכבשו את העיר עם הנאצים, כ-11,800 יהודים ממזרח מקדוניה מתוכם 1484 יהודים מקאבלה .מלך בולגריה, הגן על יהודי ארצו ובהסכם עם הנאצים הביא לכך שבתמורה להצלת יהודי בולגריה הוא ימסור את היהודים שבשליטתו במזרח מקדוניה. רק 100 יהודים ניצלו ממחנות ההשמדה .אנדרטת זיכרון משיש שחור לזכר היהודים שנספו בשואה נמצאת בכיכר מול העירייה בסמוך למחסן טבק גדול. בין המבנים הבודדים שנותרו על כנם הוא ביה"ס היהודי שנמכר ע"י הקהילה לארגון של ריקודי עם, ובכניסה לבניין מוצב לוח זיכרון.

עתיקות: או לא להיות

אנחנו באתר הארכיאולוגי החשוב ביותר של מזרח מקדוניה העיר הרומית פיליפי (Philipi) הנמצאת כ-17 ק"מ צפונית מערבית מקאבלה בעמק המוקף בהרים בגובה של 1950 מ'. העיר  מהמאה השלישית לפני הספירה ע״ש אביו של אלכסנדר מוקדון פיליפוס אתר מורשת עולמית של אונסק״ו, עם מאפיינים של התקופה ההלניסטית, הרומית והנוצרית הקדומה .בשנת 49 לפנה"ס, פאולוס השליח הקים את הכנסייה הנוצרית הראשונה של אירופה. והפך את את המקום לעיר  נוצרית. הביזנטיים חיזקו את חומות העיר והמצודה. במקום חורבות של הפורום הרומאי, חורבות כנסיה ביזנטינית, ואמפיתאטרון. החפירות הועברו למוזיאון שבמקום. באתר שרק שליש ממנו נחפרו ממשיכים בחפירות. פנינה ארכיאולוגית. מומלץ מאוד. עוברים דרך העיר דרמה (Drama). עיר מהמאה ה-6 שעברה את כל ההיסטוריה כמו קאבלה עם קהילה יהודית שנכחדה ומגיעים ליקב ניקו נאזריני (Nico Nazarini) אחד היקבים הגדולים באזור. היקב בשטח של 2600  מ"ר  מיצר יינות אדומים, לבנים ורוזה, זנים מקומיים וקלאסים עם למעלה ממילון בקבוקים לשנה. כרמי היקב נמצאים סביב היקב ועל מורדות ההרים. ליקב גלריית אמנות עם עבודות מקוריות בלעדיות של אמני יוקרה של לאזריני וכל התוויות על הבקבוקים הם פרי יצירתם. גם על חלק מהמכלים עבודות אמנות. שילוב של יין ותרבות, חוויה אסתטית וטעימה. לא רק נופש, אוכל ויין , לא רחוק מכאן, על ההרים בתוך יערות של עצי דולב, הכפר פאליה קאבלה (Falaia Kavala), שממנו אפשר לצאת לטיולי ג'יפים, רפטינג על נהר נסטוס, ביקור ביקבים בסביבה, ביקור בטחנת מים עתיקה שהופעלה ע"י מים ממעיין שעל הנהר וארוחה על טהרת בשר כבש בווריאציות שונות וירקות שמגדלים בחצר. סלטים טריים, ציזיקי, חצילים. קישואים מטוגנים, טעמנו (אכלנו).

אוכל יווני: דיאטה לא תהיה פה

בטברנות ובמסעדות אוכל יווני אותנטי, ציזיקי, גבינת פטה, שמן זית ירקות טריים בסלט היווני האסלי, חצילים, עלי גפן, קישואים מטוגנים ,דגים מכל הסוגים, פירות ים, בשרים מכל הסוגים במיוחד הכבש, האלכוהול האוזו הצ'יפורו,היין המקומי, הקפה השחור והפרפה (קפה קר מוקצף) והקינוחים לסוגיהם. דיאטה לא הייתה כאן.
אוכל יווניאוכל יווני
אוכל יווני טיפוסי. צילום: אמנון פאר

תאסוס: אי המטמון

נסיעה חצי שעה מזרחה מקאבלה מביאה אתנו לעיירה קרמוטי (Kermoti) למעגן המעבורת להפלגה בת חצי שעה לאי תאסוס (Thassos), האי הגדול ביותר בצפון יוון שנמצא 10 ק"מ מקאבלה. ההפלגה מלווה בלהקות שחפים שמלוות את המעבורת לכל אורך השייט, בחלק מהזמן הרגשתי כמו בסרט הציפורים של היצ'קוק. ת'אסוס עם הרים ויערות של עצי אלון, אורן ודולבים שמגיעים עד קו המים .חופים חוליים , ומפרצונים יפיפיים, בתי מלון אתרי נופש, עיירות וכפרים לאורך הים ובהרים ,כנסיות ומנזרים. אנחנו מגיעים עם המעבורת למעגן בעיר ((Limenas לימנס ומתחילים את הסיבוב על הכביש המקיף את האי העגול כ-90 ק"מ לאורך קו החוף וגם בהרים. הראות נהדרת והנופים משגעים, הים הכחול מחליף צבעים בגוונים שונים. אפשרויות השהייה והאירוח באי הן רבות .אנחנו התמקדנו בכמה מלונות ואתרי נופש. עוצרים ליד החוף הגדול באי שלידו מלון (ALEXANDRA GOLDEN BEACH) מלון בוטיק לזוגות עם 120 חדרים  על שפת הים בחוף פרטי עם בריכה מדהימה, חוף פרטי. המלון למבוגרים מעל גיל 18 בלבד.
האי ת'אסוסהאי ת'אסוס
תאסוס. ככה זה נראה מאחד הכבישים. צילום: אמנון פאר  
ת'אסוס, יווןת'אסוס, יוון
המפרץ הפרטי של מלון תאסוס גרנד רזורט. צילום: אמנון פאר דרומה משם, אחרי אזור עתיקות. אחד האזורים היפים באי Alkies שמורכב משני מפרצים שנראים כמו ציור .על חוף פרטי במפרץ קסום, מלון ת'אסוס גרנד ביץ' (THASSOS GRAND BEACH) מלון נופש מפואר עם מבנים על צלע ההר עם 160 חדרים ,סוויטות ווילות משפחתיות, ספורט מים ופעילויות רבות. הדרך לאורך קו המים בדרום מערב מקסימה ומגיעים לאתר נופש  על בסיס חצי פנסיון אלכסנדר ביץ' רזורט (ALEXANDRA BEACH RESORT)  המיועד למשפחות עם כ-250 חדרים, חוף פרטי, בריכה בקו הים ופעילויות לילדים.את הלילה העברנו בבונגלוס בתוך יער על החוף באתר הנופש Makrrymmos. בת'אסוס מכרות ומחצבי שיש, זיתים ושמן זית, ודבש ייחודי מעצי האורן הרבים שעל האי. באי פעילויות רבות כמו טיפוס בהרים, אופניים, אופני הרים רכיבה על סוסים טיולי ג'יפים ועוד. את סיורינו באי סיימנו בעיירה פאנגיה (PANAGIA) בתי בד לשמן זית ,תבלינים, זיתי תאסוס השחורים, מזכרות ומסעדות של מאכלים מסורתיים בעיקר בשר כבש. אנחנו נוסעים לסלוניקי כדי לטוס חזרה לארץ, לא לפני חגיגה בטברנה מקומית. היה קצר מדי, חבל..
סיור סוכנים ביווןסיור סוכנים ביוון
סיור סוכנים של "אופקים גלובל תיירות" בצפון מזרח יון. צילום: אמנון פאר הכותב היה אורח חברת אופקים גלובל תיירות  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםמדריך יעדיםיווןצפון יווןקאבלהת'אסוס

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: