אא

לוקסמבורג: מדינה קטנה, כלכלה גדולה

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

אמרתם לוקסמבורג, אמרתם בנקים וכסף. אך מי שיקדיש לה זמן ותשומת לב, יגלה שהמדינונת, אחת העשירות בעולם, עשירה גם בנופים ובאטרקציות תיירותיות

"הדוכסות הגדולה של לוקסמבורג", זה שמה הרשמי של המדינונת, בת כחצי מיליון התושבים, הגובלת בבלגיה, בצרפת ובגרמניה. למרות שהיא דלה במשאבים טבעיים, לוקסמבורג מדורגת בצמרת המדינות העשירות בעולם, עם תמ"ג של כ-110,000 דולר לנפש בשנת 2017, מעט אחרי מעצמת הנפט של קטאר, וזאת, כמובן, בזכות השירותים הבנקאיים והפיננסיים, שהקנו לה מוניטין של בירת הכסף העולמית. בדרך כלל, מרבית התיירים רק חוצים אותה בנסיעה בין האטרקציות במדינות הסמוכות, ולכל היותר עוצרים לשעה קלה בעיר לוקסמבורג, בירת המדינה. אך מי שימצא לנכון לשהות ולטייל בה במשך יומיים-שלושה ואף יותר, כמונו יופתע לטובה. "המרפסת היפה של אירופה" העיר לוקסמבורג, La Ville de Luxembourg, בירת הדוכסות, היא עיר קטנה וקומפקטית, אך נחשבת מאוד באיחוד האירופי, שבחר לשכן בה את מזכירות הפרלמנט האירופי וחלק נכבד ממוסדותיו. בחלק העילי של העיר, רובע חדיש, קירשברג, עם גורדי שחקים, מבנים מודרניים, מסעדות מפוארות וכמובן, בנקים. אין טעם לבלות יותר מדי ברובע הנוצץ. אחרי סיור בכיכר החוקה (Cons titution) ותצפית על מבנה הזכוכית של המוזיאון לאמנות מודרנית, המבנה האליפטי של התזמורת הפילהרמונית המקומית, והמצודה המפורסמת של העיר, כדאי לרדת לעבר הרבעים העתיקים של העיר, שזכו להכרת אונסק"ו כאתרי מורשת תרבות עולמית. קודם כל, אזור Rocher du Bock (סלע בוק), ובו הארמון הקלאסי, ארמון הדוכס הגדול, שערי ימי הביניים וכנסיית מיכאל הקדוש ומגדל הפעמונים המתנשא שלה. ומשם כדאי לרדת בדרך "דה לה קורניש", המכונה "המרפסת היפה של אירופה" בזכות הנוף המרהיב של רובע 'גרונד' העתיק השקוע בעמק הנהר 'אלזט'. על הרובע מחפה גבעת ענק, בקרבה חפורה מערכת מערות קדומה, שזיכתה אותה בהכרת אונסק"ו. עם זאת, מומלץ לא לוותר על טיול כיפי בסמטאות הרובע, בין המבנים, הגינות המטופחות והגשרים שעל הנהר. "שווייץ הקטנה" עם כל הכבוד להדר ולהיסטוריה של עיר הבירה, לא לבקר וליהנות מנופי הכפר והטבע של לוקסמבורג, לדעתנו, זו החמצה של ממש. עדיפות ראשונה היא לחבל הארדנים שבצפון המדינה, ובו שתי עיירות ראויות לביקור: ויאנדן (Vianden) וקלרבו (Clervaux). ויאנדן היא עיירת ימי ביניים אופיינית, ובה מבנים ציוריים, כנסיות מטופחות ואפילו מוזיאון ויקטור הוגו, הסופר והמשורר הצרפתי, שהתגורר כאן לפרקים. אטרקציה ייחודית היא הרכבל המוביל אל טירה גותית מרשימה, החולשת על העיירה הקטנה, ומלבד שיטוט במגוון חדריה, לא תוכלו להתעלם מהנוף המרהיב של ויאנדן וסביבתה הנשקף ממנה. העיירה קלרבו, הגדולה יחסית ומקושרת בקו רכבת ללוקסמבורג הבירה, שוכנת בעמק צר מוקף ביערות עד. גם עליה חולשת טירה מימי הביניים, ששוחזרה במלואה במאה שעברה, וכיום משכנת את המועצה המקומית ומגוון מוזיאונים, וצריח כנסיית המנזר שלה נראה למרחוק בלב הנוף הירוק. עמק נהר המוזל (Moselle) הגובל בגרמניה במזרח המדינה הוא אזור הכרמים והיין של לוקסמבורג, ולאורך עשרות קילומטרים יש כפרים וכרמים. כדאי לעצור בדרך לטעימות ורכישות יין, או לחילופין לעלות על ספינה לשייט בנהר בין האתרים המרכזיים. בצפון עמק המוזל תגיעו אל חבל מילרתאל ((Mullerthal, המכונה שווייץ הקטנה, ובו כפרים ועיירות קטנות, אגמונים ומפלי מים, נתיבי הליכה, טיפוס ורכיבת אופניים. אכטרנאך (Echternach), העיירה הקדומה בלוקסמבורג, והעיירה בופורט (Beaufort) עם הטירה המפורסמת מהמאה ה-17, יגוונו את המסע הרגוע שלכם בנופי "שווייץ הקטנה".  

5 מי יודע?


  1.  1. הדוכס הגדול: אנרי, יליד 1955, הדוכס הגדול הנוכחי, החל בתפקיד בשנת 2000. תפקידיו בעיקר ייצוגיים: ממנה את הממשלה ואת השרים, מייצג את מדיניות החוץ של לוקסמבורג ומבקר במדינות שונות בעולם, מחזיק בדרגת גנרל ומשמש כמפקד העליון של הצבא, ממלא מגוון תפקידים בקרנות צדקה וארגונים בינלאומיים.
  2.  2. הצבא: לוקסמבורג חברה בברית הצבאית של נאט"ו, אך בהתאם לגודלה ולצרכיה הביטחוניים המוגבלים, בצבא משרתים בהתנדבות 990 חיילים, המשובצים ב-4 פלוגות ונהנים מתקציב גדול מאוד ויוצא דופן של כ-350 מיליון אירו.
  3.  3. שירותים פיננסיים: במדינה הקטנטונת פועלים 200 בנקים ו-1,000 קרנות הון בינלאומיות, הרבה יותר מאשר במדינות ענק עשירות. לא בכדי נחשבת לוקסמבורג למעוז כלכלי בינלאומי, בו מתמקדות השקעות ועסקים פיננסיים מכל רחבי העולם.
  4.  4. שנגן: היא עיירה לוקסמבורגית על גדת נהר המוזל, בקרבתה נחתמה 'אמנת שנגן' המפורסמת בשנת 1985 ע"י נציגי מדינות אירופה. על ההסכם המסדיר את מדיניות המעבר והסרת ביקורת הגבולות בין המדינות השונות חתומות 29 מדינות אירופה. בשנגן שוכן היום מוזיאון אירופה המציג את ההסכם והשלכותיו.
  5.  5. בנלוקס (Benelux): ראשי תיבות של בלגיה, הולנד ולוקסמבורג הוא מושג המייצג את הסכם שיתוף הפעולה הכלכלי בין שלוש המדינות, שנחתם ב-1958, נועד לפיתוח קשרי מסחר ומעבר חופשי של עובדים בין המדינות, והיווה את הבסיס להקמת האיחוד האירופי.
לקריאת כתבות נוספות ממגזין "סובב עולם 2019" של פספורט - הקליק/י כאן

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםלוקסמבורגמדריך יעדים 2019מדריך היעדים 2019

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: