אא

לטוס בלי חיידקים: כך נראה יום בחייו של מחטא מטוסים. צפו

חיטוי, חיטוי, חיטוי. זה שם המשחק היום בענף התעופה, ובכלל. הצטרפנו ל"יום בחייו" של מי שהפך למחטא הראשי של ישראייר כדי לצפות מקרוב כיצד הוא מחטא איירבס A320. וגם למדנו מדוע לא מחטאים את הקופקיט בחומר החיטוי מהקבינה? ולמה רשות שדות התעופה לא מאפשרת חיטוי מטוס שמחובר לשרוול עם דלת פתוחה? צפו

חיטוי מטוס ישראייר. צילום: דיויד סילברמן חיטוי מטוס ישראייר. צילום: דיויד סילברמן
בין אם נטוס לחופשה בחודש יוני ובין אם בחודש יולי (תלוי את מי שואלים), חברות התעופה כבר מתמרקות לקראת החזרה לשגרת טיסות בעידן הקורונה. איך? בין היתר, על ידי חיטוי קפדני של המטוסים בין טיסה לטיסה. החל מהמושבים, תאי ודלתות השירותים ועד תאי האחסון, הידיות, כיסויי החלונות, חגורות הבטיחות והמגשים (למרות שמזון לא יוגש לכם בטיסה בעתיד הנראה לעין. תביאו מהבית). באשר למגזינים שהתרגלנו לעלעל בהם בזמן טיסה, אלה אומנם הוצאו לחלוטין מתפריט הטיסה אך אל תמהרו לאפסן במקומם את הספר שהבאתם מהבית מאחר והחיטוי של כיסי האחסון מתבצע אך ורק מבחוץ ולא מבפנים. 45 דקות (במקרה של מטוס איירבס A320) ו-20 דקות (במקרה של ATR72) + רבע שעה אוורור והמטוס נקי מדרעק, חוץ מהקוקפיט. את תא הטייס, כך התברר לנו, לא מחטאים עם החומר מהקבינה. למה לא? "כי אנחנו מפחדים שהתזה של חומר החיטוי, שהוא חומר נוזלי, יפגע בכפתורים ובמחשבים בקוקפיט", הסביר לנו שמוליק סביש, סמנכ"ל אחזקה בישראייר. לדבריו, הטייסים אחראים לחטא לעצמם ובעצמם את הקוקפיט. "לרשות הטייסים עומדים בקבוקי אלכוג'ל ומגבונים עם 100 אחוז אלכוהול. כל טייס מנקה לעצמו את כל הכפתורים בתחילת ובסיום הטיסה". אז איך תכל'ס מחטאים את הקבינה במטוס? הצטרפנו ל"יום בחייו" של מי שהפך בימים אלה ל"מחטא הראשי" של חברת ישראייר, יאיר בדש, מנהל אחזקה בחברה, כדי לראות מקרוב כיצד הוא מחטא את האיירבס A320 של ישראייר. אחרי שעלה על חליפת מגן מכף רגל ועד ראש, הרכיב משקפי מגן ועטה מסכת אב"כ סטייל על פניו, יצא "המחסל" למלאכת החיטוי. על גבו ג'ריקן גדול עם צינור שמתיז חומר חיטוי שנקרא AERO SENSE. בחברת אלקטרה מוצרי צריכה שחברו באחרונה לישראייר בפרויקט משותף לחיטוי מטוסים אומרים ש"החומר, העומד בתקן AMS1452 - BOEING D6-7127 וכל מרכיביו מותאמים לעולם התעופה, הוא חומר חיטוי שטרם נעשה בו שימוש בישראל ונמצא כיעיל לשימוש במטוסים שכן הוא לא מייצר קורוזיה, לא מכיל אמוניום רבעוני, הוא בטוח לשימוש ישיר על כל מרכיבי המטוס, אינו מגיב עם חומרים מעכבי בערה, זמן האידוי שלו מהיר, אין שאריות ריח וניתן לפזר אותו באמצעות אידוי קר (ערפול)". מעבר לכך, עלות החיטוי באמצעות ה-AERO SENSE, כך מסבירים באלקטרה&ישראייר, זולה משמעותית מכל אלטרנטיבה אחרת שקיימת כיום בענף התעופה.

 
חיטוי מטוס ישראיירחיטוי מטוס ישראייר
מתמגן לפני החיטוי. יאיר בדש, מנהל אחזקה בישראייר. צילום: דיויד סילברמן
חיטוי מטוס ישראיירחיטוי מטוס ישראייר
"המחסל" בפעולה. צילום: דיויד סילברמן
חיטוי מטוסחיטוי מטוס
If you whant to shot, shot, don’t talk. צילום: דיויד סילברמן
חיטוי מטוסחיטוי מטוס
AERO SENSE. כך קוראים לחומר החיטוי הזה. צילום: דיויד סילברמן

רש"ת: חיטוי מטוס בשרוול אפשרי אך ורק עם דלת סגורה

מבדיקת פספורטניוז עולה כי נהלי רשות שדות התעופה אוסרים על חברות תעופה לבצע פעולות חיטוי מטוסים המחוברים לשרוול עם דלת פתוחה. "ברשות לא רוצים שכל האוויר במטוס ישאב פנימה לתוך הטרמינל. לכן, חיטוי של מטוס המחובר לשרוול נעשה אך ורק כאשר דלת המטוס סגורה הרמטית", אומר סביש. ברשות שדות התעופה מחדדים לנו עוד קצת: "הרשות אחראית על חיטוי הטרמינל ואין לנו עניין שמטוס שזה עתה חזר עם נוסעים מטיסה יעבור חיטוי בשרוול כשהדלת שלו פתוחה לרווחה וכל האוויר, החיידקים וחומר החיטוי יידחסו פנימה לתוך הטרמינל שאנחנו עמלים על החיטוי שלו. לכן, אנחנו מאפשרים חיטוי של מטוס שמחובר לשרוול אך ורק כשדלת המטוס סגורה לפחות 45 דקות". עוד בסוגיית זמני החיטוי, רק נזכיר ששלשום פרסמנו כאן כי המטוסים השבים בימים אלה מארה"ב, שהפכה לאחד ממוקדי מגפת הקורונה הגדולים בעולם, מחויבים לשהות על הקרקע לפחות 5 שעות לצורך אוורור וחיטוי. כך או כך, בזמן תהליך החיטוי עצמו, הרגשנו שחומר החיטוי עקצץ לנו בעיניים ובקנה הנשימה, אך אל דאגה. כשאתם תעלו למטוס בדרך לחופשה המיוחלת (במהרה בימינו אמן) לא יישאר ממנו זכר, כך לפחות הבטיחו לנו.
חיטוי מטוס ישראיירחיטוי מטוס ישראייר
הרבה בריאות ו-בון וויאג'. צילום: דיויד סילברמן      

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםישראיירוידאוחיטוי מטוסים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: