אא

ליאור רביב: "ישרוטל עוברת את משבר הקורונה בצורה טובה ותצא ממנו מחוזקת יותר ממה שנכנסה אליו"

למעלה מ-3 עשורים מנהל רביב בהצלחה את רשת ישרוטל. בראיון מיוחד לגיליון ראש השנה המודפס של פספורט, משדר רביב אופטימיות. "מי שיפעל היום בניגוד לאינסטינקט שאומר לא לעשות כלום, יכול לעשות רכישות שלא יחזרו על עצמן ב-20 השנים הקרובות". הראיון המלא בגיליון פספורט המודפס לראש השנה

ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל. צילום: דניאל בר ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל. צילום: דניאל בר
בתחילת חודש  אפריל, בעיצומו של הסגר וכשעוד לא היה ברור איך ומתי בתי המלון בארץ יוכלו לשוב לפעילות, ליאור רביב, מנכ"ל רשת המלונות ישרוטל, לקח הימור מושכל והחזיר מחל"ת 100 עובדים למחלקת ההזמנות. בכך, הקדים את המתחרים ויצר יתרון שיווקי ברור לישרוטל.

מה הוביל אותך לקחת את הסיכון ולפתוח מהר יחסית מלונות?

"פתחנו מלונות מאוד מאוד מוקדם. פתחנו 5 מלונות כבר ב-27 במאי ובאמצע מאי פתחנו 7 בתי מלון נוספים. בתחילת יולי כבר היינו עם 19 בתי מלון פתוחים. ב-1 באוגוסט פתחנו את המלון ה-20. לקחנו את ההחלטה בשיא הקורונה, למרות שאוטוטו אנחנו הולכים לסגר נוסף. בתחילת אפריל קיבלנו החלטה לפתוח את מרכז ההזמנות ולהביא משהו כמו 100 נציגות לעבודה כשעדיין שיא הקורונה. בעצם התחלנו לקלוט תשתית של הזמנות לקראת הפתיחה של בתי המלון, כי זיהינו שמתחילים להיווצר ביקושים. אומנם הם היו בהתחלה נמוכים, אבל לאט לאט הם הלכו וגברו ובתחילת מאי היו עוד יותר משמעותיים. כשהתחילו לדבר על פתיחת בתי המלון בסוף מאי, כבר היינו עם צוות מאוד גדול ופתחנו 5 בתי מלון ב-100% תפוסה לשבוע. מעבר לזה, הייתה לנו זמינות קדימה לחודשים יוני, יולי ואוגוסט. הפתיחה המוקדמת של מרכז ההזמנות והפתיחה המהירה של בתי המלון, החזרת העובדים לעבודה והגיוס המסיבי שעשינו - רואים את התוצאות ברבעון השני ובעיקר האימפקט הגדול יבוא ברבעון השלישי, בתנאי שלא יהיה סגר נוסף. סגר נוסף עלול לפגוע משמעותית ברבעון השלישי, כי ספטמבר הוא חודש מאוד משמעותי".

כמה עובדים החזרת וכמה כבר לא יחזרו?

"מתוך 5,250 עובדים החזרנו 4,950 - זה 90% מכוח האדם של הרשת. להחזיר 90% בענף שנמצא במשבר הכי קשה שלו אי פעם, בעיני זה הישג מדהים. במחלקות האדמיניסטרטיביות והשיווק עדיין לא החזרנו את כל העובדים. אין תיירות נכנסת ובעצם מייצרים את כל העבודה בעצמנו - דרך מרכז ההזמנות ואתר האינטרנט שלנו. היה לי חשוב שעובדים יחזרו לעבודה ויוכלו להתפרנס בכבוד יותר מכל דבר אחר. זה היה אחד השיקולים שלנו בלפתוח מהר כדי לאפשר לעובדים להתפרנס ולשמור על כוח האדם שלנו. עבדנו במארס-יוני בהפחתות שכר משמעותיות. ביוני עברנו ל-20% הפחתה למנהלים וביולי הורדנו את כל הפחתות השכר. אין יותר כיום כאלו בחברה. ב-1 באוגוסט שילמנו לכל המנהלים את המחצית השנייה של הבונוס השנתי של 2019. כאשר התשלום של החלק הראשון היה בשיא הקורונה. זה מלמד על הרצון שלנו להביע הערכה למנהלים ולעובדים על האופן שבו תפקדו, בעיקר בתקופת הקורונה ובעיקר בפתיחת בתי המלון עם העומס העצום בחודשים יולי-אוגוסט. 2019 הייתה שנה מדהימה ו-2020 אם לא יהיה סגר, אנחנו כמובן לא נוכל לסגור את הפערים של חודשי הסגירה, אבל אנחנו בהחלט אנחנו יכולים לסיים את השנה בצורה טובה".

אם תסיים את השנה ברווח זו תהיה קוסמות?

"לא קוסמות, אלא פשוט הרבה עבודה קשה, ניהול סיכונים, צוות מנהלים ועובדים מדהים שנתן את נשמתו כדי לפתוח את המלונות ב-100% תפוסה תחת מגבלות התו הסגול. עשינו הרבה מאוד פעולות כדי לאפשר לבתי המלון לעבוד ב-100% תפוסה בחודשים האלו. אני מאוד גאה במנהלים ובעובדים שלנו. התרבות הארגונית של ישרוטל, שבנינו בהרבה מאוד שנים ובמאמץ אדיר, נתנה את התוצאות במשבר הזה. ארגון כמו שלנו נמדד במשברים האלו. אני חושב, בטוח ויודע שישרוטל בזכות התרבות הארגונית הייחודית, בהחלט עוברת את המשבר הזה בצורה טובה ותצא ממנה מחוזקת אפילו יותר ממה שנכנסנו אליו. לדעתי, זה גם הזמן לחפש הזדמנויות".

על פי הדו"חות הכספיים, ישרוטל ממשיכה כרגיל מבחינת התכניות להתרחבות

"ממשיכים עם הפרויקטים שלנו בהקמה. יש אחד בתל אביב, אחד בירושלים ושניים באילת. ממשיכים את הכל".

לא חשבתם לעצור?

"לא חשבנו לעצור לרגע. להפך, מי שרוצה להתפתח בתקופה הזו ויש לו גם אומץ - יכול לסגור עסקאות ולצבור הזדמנויות".

האם נשקלת האפשרות להתרחב עוד/להיכנס לפרויקטים חדשים?

"בעיקרון, המטרה שלנו היא עוד פרויקטים בצפון הארץ ומסתכלים על עוד מקומות. גילינו במידה רבה את הכוח של ישרוטל במשבר הזה ואני אפילו בעצמי, שידעתי שישרוטל היא מותג חזק מאוד, הופתעתי מעוצמת הביקושים. לראיה, פתחנו את מלון קדמא החדש בשדה בוקר ב-1 באוגוסט עם 90% תפוסה עד סוף השנה. זה מלמד אותי עד כמה המותג הזה חזק, עד כמה אנשים רוצים לבוא למלונות של ישרוטל ואת מה שידעתי, אנחנו התמחינו לאורך השנים ביצירת חוויות מיוחדות, מוצרים מיוחדים, כמו מלונות בראשית, כרמים, יערות הכרמל ומצפה ימים החדש. אני מאמין שאם נעשה עוד מלונות בז’אנר הזה בצפון הארץ או במיקומים ייחודיים אחרים, נוכל בהחלט למלא אותם. למדנו איך להקים בתי מלון מיוחדים עם סיפור וחוויה ייחודית. חייב להגיד שעם ישראל אוהב בתי מלון כזה. כל האירוע של הקורונה נתן לי ביטחון וזה הכיוון הנכון עבור ישרוטל".
ישרוטל תפתח 11 בתי מלון עד ה-11 ביוניישרוטל תפתח 11 בתי מלון עד ה-11 ביוני
מלון מצפה הימים המחודש של רשת ישרוטל. צילום: לינוי ודרור

מה באשר ליציאה לחו"ל?

"כשחטפנו את הקורונה, היינו ערב התרחבות לחו"ל והכל נעצר. עכשיו כשהצבע טיפה חזר לנו ללחיים, אנחנו מדברים על זה שוב. אני מאמין שעכשיו יהיו הרבה מאוד הזדמנויות למי שיש לו אומץ וגב כלכלי טוב. מאמין שברגע שיהיה חיסון, והוא יגיע בחודשים הקרובים, לאט לאט או אפילו מהר מאוד - המחירים יחזרו לעלות והתיירות תחזור למה שהייתה. מי שיפעל היום בניגוד למגמה, כי האינסטינקט אומר לא לעשות כלום - יכול בהחלט לעשות היום דברים ורכישות שלא יחזרו על עצמם ב-20 שנה הקרובות".

מה דעתך על הטיפול של המדינה במשבר הקורונה?

"אני לא יושב על הטריבונה ומחלק ציונים. קל מאוד לשבת כמו כולם ביציע ולחלק ציונים לכולם. ההחלטות מאוד מורכבות ומאוד קשות. כמי שמנהל ארגון גדול, אני יודע עד כמה קל לשבת בצד ולהעביר ביקורת - ולהגיד הייתי עושה ככה. אני חושב שהסגר הראשון היה לא הכרחי באופן שבו נעשה. ירו רחוק מדי בסגר הזה. הסגר הטוטאלי הזה לא היה הכרחי בצורה כזו. אני חושב שהעניינים עם פרופ' רוני גמזו מתנהלים טיפה יותר טוב. מודאג ממה שקורה היום, כי הלחצים הסקטוריאליים מאוד קשים ובגללם אנחנו עלולים למצוא את עצמנו סגורים בלי צורך. להגיד לך שסגר היום זה משהו שהכלכלה והתיירות בפרט יוכלו לעמוד בו היום בישראל - אני לא משוכנע.

אם חלילה יוטל סגר נוסף, כיצד תהיה פתיחת המלונות אחרי הסגר?

"מספר החולים ירד באופן מלאכותי ועד שיפתחו יעלה עוד פעם. צריכים לעבוד פה בצורה הרבה יותר ממוקדת. אבל קשה לי לשבת ולהעביר ביקורת היום, כי לא אתה ואף אחד יושב בנעליים של ראש הממשלה, שמתמרן בין לחצים כלכליים אדירים לבין לחצים בריאותיים אדירים שצריך לאזן בין שניהם. האיזון הזה לא פשוט. עד היום לא עשו סגר למרות שהנתונים מפחידים - זה כבר הישג בפני עצמו, זה מהלך עם אומץ מסוים".

מה דעתך על העזרה של המדינה למלונאים?

"כל החברות הבורסאיות פרסמו דו"חות לפיהם ההפסדים גדולים והעזרה היא מינימלית. אנחנו נקבל משהו באזור 14-16 מיליון שקל על החזרת עובדים מחל"ת. יש 300 מיליון שקלים שהוקצו לענף המלונאות ועכשיו נמצאים בין משרדי התיירות לאוצר על אופציית חלוקת הכסף הזה למלונות. אני מקווה שזה יסתיים בקרוב ונוכל לקבל פיצוי. הפיצוי שנקבל רחוק מאוד מלסגור את הפערים על הנזק האדיר שנגרם לנו. סגרנו בחודשים חזקים מאוד. אוגוסט היה חודש יוצא דופן בתוצאות שלו וזה עדיין לא קרוב לסגור את הפערים. ישרוטל חברה שהדו"חות שלה מפורסמים. בדו"חות של 18 ו-19 היו תוצאות שיא מבחינתנו. 2020 שנה מאוד מורכבת. עושים כמיטב יכולנו כדי לצמצם את הפערים, אבל אי אפשר לסגור אותם".

משפחת לואיס, בעלת ישרוטל, החליפה באחרונה את יו"ר הרשת. בן לואיס נכנס במקום אחיו ג'וליאן לואיס. איך הקשר שלך עם המשפחה? נותנים לך יד חופשית?

"מחודש מארס בני המשפחה לא היו פה. בדרך כלל הם מגיעים לישיבות הדירקטוריון. הקשר עם משפחת לואיס הוא רב שנים, עוד מימיו של אב המשפחה, דיוויד לואיס. אחר כך עם הבן ג'וליאן לואיס במשך 10 שנים ועכשיו מתחילים לעבוד עם אחיו, בן לואיס. חייב להגיד שהקשר עם המשפחה הוא קשר יוצא דופן מכמה היבטים - הם סומכים עלינו ונותנים לנו את האפשרות לפתח את החברה באופן יוצא דופן לישרוטל. יותר מהכפלנו את גודל ורווחיות החברה ב-10 השנים האחרונות. הם מאמינים מאוד במדינת ישראל. הם גדלו במשפחה ציונית וספגו את הערכים מהאבא שהיה ציוני גדול. כשדיווד לואיס נפטר ומוניתי למנכ"ל, היו לא מעט אנשים שהכירו את ישרוטל, הספידו את ישרוטל וחשבו שנגמר עידן. ישרוטל אולי תשתנה, אולי תיקח כיוונים אחרים אולי אפילו תלך אחורה. תראה כמה זה מלמד שה-DNA של משפחת לואיס הוא חזק. זה מראה עד כמה הקשר שלהם עם ישרוטל חזק. החברה גדלה, משגשגת, פורחת, מרוויחה, חברה עוצמתית וחזקה משמעותית - במידה רבה בזכות האמון שהם נותנים בחברה".
מלון אוריינט ישרוטלמלון אוריינט ישרוטל
מלון אוריינט ישרוטל. צילום: אסף פינצ'וק

מה לדעתך דיוויד לואיס היה אומר על מה שקורה היום?

"זה מצחיק, יש לנו פה תמונה שלו ביציאה מהמשרדים. לפני שאני יוצא בערב, אני מסתכל ואומר: 'וואי, וואי אם הוא היה יודע איפה החברה הזו התחילה, לאן הגיעה ואיפה תהיה בעוד כמה שנים, אני חושב שהוא היה מבסוט לאללה. ההצלחה הכלכלית של החברה בשנים האחרונות וההתפתחות שלה, זו ממש הגשמת החלום שלו. הוא לא הקים את החברה בגלל מניעים כלכליים, אלא מתוך מניעים ציוניים. ישרוטל התנהלה הרבה מאוד שנים עם ערכים. הכסף והכלכלה של החברה לא היו תמיד במקום הראשון. אם היה רואה כמה עובדים, ספקים ובונים יש, עד כמה שישרוטל הפכה לחברה משמעותית בתיירות - אני חושב שהוא היה מאוד מאוד מרוצה ממה שקורה פה".

בנובמבר יתקיימו בחירות לנשיאות התאחדות בתי המלון לאחר שנדחו בגלל הקורונה, עובדה שעוררה את זעמם של מספר חברי התאחדות

"התאחדות המלונות היא ארגון גדול ומורכב ובוודאי בתקופות כאלה ובמשבר כזה - כל חוסר השקט או אי הסכמות צף ועולה בצורה הרבה יותר חריפה וחדה מאשר כשכולם עובדים. לאנשים יש יותר זמן להתעסק בדברים האלו. חלק מבתי המלון סגורים והמצב הכלכלי מעלה צורך לפעילות של התאחדות הרבה יותר מימים רגילים. נשיא ההתאחדות, אמיר חייק, הוכיח בתקופת הקורונה שההתאחדות אפקטיבית, עשתה, עושה ותעשה עבודה מצוינת. הרצון לעשות בחירות הוא רצון לגיטימי של ארגון כזה, כי יש כל מיני אינטרסים מתחת לקרקע ומעל פני הקרקע. נקבע מועד לבחירות ב-11 בנובמבר. מאוד מקווה ומאמין שנוכל להמשיך את התמונה של ההנהלה הנוכחית, שבעיניי עושה עבודה מצוינת. ב-11 בנובמבר הנושא הזה ייסגר ונמשיך לעבוד. אין ספק שבתקופה של קורונה, לחצים כלכליים ואחרים - יש קולות שרוצים אולי שינוי או כיוון אחר. יש הרבה אינטרסים בתוך ההתאחדות. אני חושב שדווקא עכשיו, בתקופה הזו, גילינו יותר מכל תקופה אחרת התאחדות חזקה ומלוכדת אל מול הרגולטורים, מול משרדי הממשלה וכל הגורמים. זה קריטי עבורנו ולכן ההתאחדות צריכה להיות קול אחד ולהיות ארגון חזק, עוצמתי ובעל השפעה. אם נפורר את ההתאחדות ולא נעבוד באופן אחיד ומסודר, זו תהיה פגיעה מאוד משמעותית ביכולת שלנו לשמור על בתי המלון באופן כמו שצריך להיות".

האם אתה חושש שסגר נוסף יפגע בישרוטל?

"עכשיו אנחנו נמצאים אולי ערב סגר נוסף. כולי תקווה שהדבר הזה לא יקרה ונוכל להמשיך לעבוד ולהפעיל את בתי המלון כמו שאנחנו יודעים. שיהיה חג שמח, בריאות והצלחה לכולנו".

אתה מסתובב הרבה בשטח, בין בתי המלון. אתה לא חושש להידבק?

"אני לא חושב על זה אפילו. אני מסתובב הרבה בבתי מלון, נמצא בפגישות ולא חושב על זה. עושה מה שאני צריך לעשות ולא מתייחס לחשש מהקורונה כמשהו אנקדוטי בכלל. עושה ספורט, בכושר טוב ואין לי מחלות רקע, אז מרגיש מצוין".

אפרופו ספורט, אתה לא מוותר על רכיבה מספר פעמים בשבוע

"בקורונה לא ויתרתי על יום אחד, לא בסגר ולא עכשיו. אני רוכב, גם בחדר כושר ולא מפסיק לרגע. זה חלק מהסיפור והעניין שאני לא מוטרד. אני לא רוצה לחלות, אבל זה לא מנהל אותי".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםאחד על אחדליאור רביבישרוטל

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: