אא

מדע בדיוני כבר כאן: הכירו את הרובוטים שישרתו אתכם בשדות תעופה בעידן הקורונה

איך הופכים מקום ציבורי גדול והומה אדם כמו שדה תעופה, למקום בטוח ונקי מקורונה ושות'? התשובה היא אחת: טכנולוגיה, טכנולוגיה, טכנולוגיה. וליתר דיוק, רובוטים. ואכן, שדות תעופה מהגדולים והטכנולוגיים בעולם, כבר החלו בתהליך רובוטיזציה מואץ בהרבה נוכח הקורונה. החל מרובוטים שימדדו לכם חום ולחץ דם ועד רובוטים לחיטוי באמצעות קרני אור אולטרה סגולות. תתחילו להתרגל

רובוט מחטא בנתב"ג. צילום: ספיר פרץ זילברמן רובוט מחטא בנתב"ג. צילום: ספיר פרץ זילברמן
שדות תעופה בעולם מוטרדים כיום בעיקר משאלה מרכזית אחת: כיצד הופכים מקום ציבורי גדול והומה אדם כמו שדה תעופה, למקום בטוח ונקי מקורונה ושות'? התשובה היא אחת, טכנולוגיה, טכנולוגיה, טכנולוגיה. וליתר דיוק, רובוטים. ואכן, שדות תעופה מהגדולים והטכנולוגיים בעולם (אך לא רק), כבר החלו בתהליך רובוטיזציה מואץ בהרבה לעומת טרום עידן הקורונה, ואין ספק כי זוהי שעתם היפה של כל אותם סטארט-אפים טכנולוגיים חדשניים לייעול האג'נדה הבריאותית בשדות תעופה - אג'נדה שככל הנראה רק תלך ותתעצם. נתחיל עם נמל התעופה שלנו, נמל התעופה בן גוריון, שקיים בשבוע שעבר (חמישי) פיילוט ראשון להפעלת השדה במתכונת Corona Free. כלומר, שדה תעופה המשרת נוסעים יוצאים וחוזרים בכפוף להנחיות משרד הבריאות. הפיילוט, שיושם בבוקרו של יום חמישי על שתי טיסות, היחידות שהמריאו באותו יום, כלל בין היתר גם רובוט לחיטוי השדה שפותח על ידי חברת SIH אבטחה, ניקיון ושרותים והסתובב כל העת בטרמינל. הרובוט, עם הפרצוף המחייך, יודע גם לעצור בזמן שנוסעים חולפים לידו. לדברי שמואל זכאי, מנהל נתב"ג, חומרי החיטוי בתוך הרובוט שונים לגמרי מהחומרים בהם נהגו לנקות את נתב"ג טרום קורונה. 
נתבגנתבג
הרובוט המנקה/מחטא של נתב"ג. צילום: ספיר פרץ זילברמן בשדה התעופה בהונג קונג הוצבה מכונת חיטוי מיוחדת שמחטאת את כל הגוף תוך 40 שניות. כמו כן, דלפקי הצ'ק אין צופו בחומר אנטי מיקרוביאלי. אצלנו בנתב"ג, אגב, בעמדות הצ'ק אין הסתפקו בשלב זה בהתקנת לוחות שקופים לחציצה בין הדייל/ת לנוסע ואלכוג'ל לידיים. שדות תעופה גדולים וחכמים נוספים באסיה, שהתעופה בהם חוזרת למסלולה ומתחדשת לפני המערב, דוגמת שדה התעופה incheon בסיאול, בירת דרום קוריאה, החלו ליישם את שיטת "הנוסע הדיגיטלי ללא מגע בשירות עצמי" תחת הכותרת: “COVID-19 Free Airport”.
שדה התעופה של סיאולשדה התעופה של סיאול
צילום: אדי גרלד בשדה התעופה בסיאול יש גם רובוט שמכין קפה. להיכרות עם הרובוטים בשדה התעופה של סיאול, צפו בסרטון: בשדה התעופה של הנסיכות אבו דאבי, איתיחאד איירווייז, מחברות התעופה הטובות בעולם, החלה בסוף חודש אפריל האחרון להפעיל קיוסקים (להלן רובוטים) חדשים לשירות עצמי שיודעים לבדוק את החום, הדופק ולחץ הדם של הנוסעים לצורך זיהוי תסמיני מחלה ללא צורך במגע של איש צוות. נוסעים עם תסמיני מחלה כלשהם מועברים לבדיקה של עובדים עם הכשרה רפואית. מכשירי הסריקה מיוצרים על ידי חברת אלניום אוטומיישן האוסטרלית מתוכננים להיות ב-4 מקומות שונים בשדה התעופה: בדלפק צ'ק אין, בעמדת שילוח המזוודות, בעמדות הביטחון ובהגירה. גם בנמל התעופה בפיטסבורג שבפנסילבניה הודיעו באחרונה של שיתוף פעולה עם חברת Carnegie Robotics, במסגרתו מכונות אוטונומיות ועצמאיות, כלומר רובוטים, ינקו ויחטאו את השדה מחיידקים גם באמצעות קרני אור אולטרה סגולות (UVC). נמל התעופה החדש של איסטנבול, שהושק בשנה שעברה, החל להפעיל רובוטים לשירות מיליוני הנוסעים העוברים בו לעבר 143 שערי היציאה לטיסות. הרובוטים הכחולים מעוצבים בדמות ילד או ילדה קטנים ומחייכים, וכאשר הם מדברים הפה שלהם מהבהב, העיניים קורצות והזרועות נעות מעלה ומטה. מסך מגע המחובר לחזה הרובוט מאפשר ללקוחות ליצור קשר עם הרובוט. היכולות של הרובוטים כוללות הצגת מסלולים ומתקנים בשדה, מידע על לוח הזמנים של טיסות ומידע על מצב הטיסה. "אני מצפה לפגוש נוסעים חדשים בשדה התעופה באיסטנבול כל יום", יודיע לכם הרובוט כשתפנו לעזרתו. בנמל התעופה הית'רו שבלונדון, החלה באחרונה חברת התעופה בריטיש איירווייס להפעיל, ממש רגע לפני התפרצות הקורונה, זוג רובוטים, המקבלים את פני הנוסעים המגיעים לטרמינל ומכוונים אותם לעבר עמדות הצ'ק-אין שלהם. הרובוטים הגבוהים בגובה 4ft, המכונים "ביל", שוחררו בשדה התעופה העמוס ביותר בבריטניה כדי להקל על הנוסעים להתמצא. שני הרובוטים, שהם רב-לשוניים, יכולים להדריך את הנוסעים לבתי קפה, אזורי צ'ק אין, מסעדות ושירותים סביב טרמינל 5. הרובוטים מתוכננים לענות על אלפי שאלות שאמורות לפנות את זמן הצוות כדי לעזור ללקוחות אחרים. אגב, אחד הרובוטים היותר וותיקים הוא, ככל הנראה, רובוט החנייה, שהחל לפעול כבר כמעט לפני 3 שנים בנמל התעופה שארל דה גול בפריז. הרובוט, שפותח ע"י חברת 'סטנלי רובוטיקס' ומכונה סטן, הוא מעין מלגזה שנושאת את הרכב לחנייה. אחרי שהנוסעים פרקו את המזוודות, נכנסו לטרמינל ואישרו שהמכונית שלהם מוכנה לחנות. הרובוט סטן פועל גם בשדה התעופה הצרפתי ליון ליון סנט-אכזופרי ולאחרונה נכנס לשימוש גם בנמל גטוויק לונדון. כאן המקום גם לציין את ה-TaxiBot של התעשייה האווירית הישראלית שהודיעה באחרונה כי עקב משבר הקורונה, הרובוט שפיתחה לגרירת מטוסים, נבדק בימים אלה גם בשדות התעופה Schiphol באמסטרדם ובנגלור הודו. הרובוט, מטרתו, להפוך את הליך הגרירה לכלכלי וליעיל יותר - חסכון והתייעלות שהתעופה העולמית נדרשת להם בעידן הקורונה. עם כניסתם של עוד ועוד רובוטים לשדות תעופה, עולה גם שאלת המידע האישי של הנוסעים הנשמרים במאגרים של שדות תעופה. לדברי ד"ר אלון גלבמן, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, "המגמה של מעבר לשדות תעופה חכמים אומצה היטב בשנים האחרונות בעולם כולו, כדי להתמודד טוב יותר עם תנועה המונית של נוסעים בשדות תעופה רבים ברחבי העולם המשנעים מיליוני נוסעים בשנה כולל בנתב"ג. כעת, משלבים ומשכללים את הטכנולוגיה כדי להתמודד עם אתגרי העידן של אחרי המגפה הנוכחית, והערכות למניעת הצורך בהשבתה טוטאלית במקרים של מגפות עתידיות. עולות מכך גם סוגיות אתיות כבדות משקל של מידע אישי על בריאות האוכלוסייה שיהפוך להיות חלק ממאגרי מידע בינלאומיים, שעלול להשפיע מידית על חופש תנועה ומוביליות של אנשים, כתוצאה מהנחה גורפת שבריאות הציבור קודמת לטובת הפרט. אחת הסוגיות שיכולה להיות בעייתית היא - עד כמה אמצעי מדידה והטכנולוגיה, חדשניים ככל שיהיו, מסוגלת לדייק ולחרוץ גורלות, בעוד כולנו יודעים כי למיכשור רפואי מגבלות וטעויות מה שקורה לא אחת גם בבתי החולים. אמנם הטכנולוגיה מציעה תהליך ענייני ויעיל, אך למרות זאת, נראה כי הנוסעים יתבקשו להגיע זמן רב יותר לפני הטיסה (4 שעות במקרה של נתב"ג. ס.פ.), הן בשל הצורך בניהול מרווח ולא צפוף של התנועה לאורך שלבי הבידוק באמצעות פיזור פחות אנשים לאורך יותר זמן, והן למקרים שבדיקת הבריאות תחייב בירור נוסף בחדרים מבודדים שיוקצו לכך, מצב אשר יגרום עד לעצירת המשך תהליכי העליה למטוס עד סיומו".

גם בבתי מלון: רובוטים במקום פקידי קבלה

ולא רק שדות תעופה. תהליך מואץ של רובוטיזציה צפוי לעבור גם ענף המלונאות. "במלונות קיימת מזה מספר שנים אג'נדה של מלונות חכמים. היא נפוצה יותר בקרב רשתות בתי המלון הגדולות, כאשר המניע העיקרי לכך הוא דווקא שאיפה לקדם את הקיימות ולנהל ביעילות את מערכות האנרגיה והמים, תוך שימוש אופטימלי. כעת", אומר ד"ר גלבמן, "המלונות כולם מוצאים עצמם נאלצים ליישם את כללי הבריאות החדשים, והם מבינים שניתן לרתום לכך גם את הטכנולוגיה. אבל במלונות האתגר העיקרי אינו בהכרח הטכנולוגי, כי אם תרבות אירוח חדשה - ניהול תנועת האורחים, צמצום מגע עם אנשי הצוות ובין האורחים עצמם. זה מחייב חשיבה והתארגנות חדשה. למשל, קליטה במלון ללא צורך בביקור בדלפק הקבלה, ניהול הסועדים במסעדות המלון הכפוף להזמנה לזמנים מסוימים וידועים מראש וניהול תנועת המשתמשים בבריכה בהזמנה מראש לזמנים ידועים. מלונאים יצטרכו להשקיע מאמץ ומחשבה רבה כדי לתת מענה ראוי לפרמטרים אלה תוך שמירה על חוויית אירוח נעימה, חמה ומהנה כפי שהאורחים מצפים - אתגר מורכב יותר, אך אפשרי".
זה רק נראה אמיתי. פקידי קבלה רובוטים במלון בטוקיו. צילום: יחצ אגודה||מלון The Upper Houseזה רק נראה אמיתי. פקידי קבלה רובוטים במלון בטוקיו. צילום: יחצ אגודה||מלון The Upper House
רובוטים גם בבתי מלון. פקידי קבלה רובוטים במלון בטוקיו. צילום: יח"צ אתר אגודה רובוטים גם בלב ים. ברמן רובוט באחת מאניות של קרניבל קרוז. צילום יח"צ

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםנתב"גסיאולנמל שארל דה גולקורונהשדות תעופהרובוטיםנמל התעופה היתרו

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: