אא

מייסדי אליס: "אם מתעלמים מהג'וקר של החיסון, בשנה הבאה נחזור לטוס 60%"

היה להם חלום יומרני להיות הבוקינג של הטיסות. אבל מגפה עלומה שהתפרצה גדעה את החלום ופגעה כלכלית, גם בכיס של בוקינג - מושא שאיפתם של מייסדי מנוע חיפוש הטיסות 'אליס'. "קרסנו לתוך עצמנו", אומרים השניים. כיצד הם מתמודדים כיום עם המשבר?

גלעד ארדיטי ויניב שולדנפרי. צילום: יונתן בלום גלעד ארדיטי ויניב שולדנפרי. צילום: יונתן בלום
אי שם בעידן שלפני הקורונה, התנגנה לה שוב ושוב מעל גלי העטר הפרסומת: "אליס, אליס, אליס, אליס…", זוכרים? לא? נזכיר לכם. אליס היא לא אקסית מיתולוגית של בחור שבור לב, אלא חסידה מאוירת והלוגו של חברת אליס (Alice) - מנוע חיפוש טיסות, שהקימו שני ס'חבקים מהשריון: גלעד ארדיטי מקיבוץ כפר החורש, ויניב שולדנפרי מיפו, וכיום שותפה בו (42%) חברת נסיעות אחרת עם שם נשי: תלמה. לשני הצעירים השאפתנים היה חלום, להפוך יום אחד לבוקינג של הטיסות. אבל מגפה סינית עלומה שהתפרצה, גדעה את החלום והפילה חללים בנפש ובכיס. כן, פגעה גם בכיס של בוקינג העולמית, מושא שאיפתם של מייסדי אליס. עכשיו, כשמתחילים להריח חזרה מסתמנת לטיסות, חזרנו אל השניים כדי לבדוק באיזה מצב תפסה אותם הקורונה ומה מצבם כיום. באיזה מצב החברה נכנסה למשבר הקורונה? "ממש לפני הקורונה עמדנו בפני תהליך גדול - רכשנו את הדומיין blackrabbit.com מתוך כוונה להכניס את 'אליס' ומותגים נוספים שהיינו על סף רכישה והשקה, שהכל יהיה תחת אותה המטריה. היינו חברה חזקה עם הון יציב, שתוכנן להרחבת העסק מעבר לים ל-5 מדינות נוספות. היה לנו מזל גדול שהיינו דקה ורבע מרכישות גדולות, שהיו מכניסות אותנו לסחרור. עצרנו הכל והמזומנים נשארו בקופת החברה". מה היו החששות בשלב עצירת הטיסות וסגירת השמיים? "זה פשוט סוריאליסטי לראות את כל המטוסים חונים בשדות התעופה בעולם. זה היה מפחיד לגלות שתרחיש בלהות כזה יכול להגיע לכדי מציאות. היה לנו ברור בשלב הזה שזאת מערכה ארוכה, והפוקוס בימים ההם היה האתגר הפיננסי - לוודא שיש לנו מספיק חמצן להרבה זמן ולהתאים את מבנה ההוצאות שלנו לרוח התקופה, ומבלי לפגוע בשירות שלנו ללקוח ובפיתוחים העתידיים שלנו".
corona viruscorona virus
"זה פשוט סוריאליסטי לראות את כל המטוסים חונים בשדות התעופה בעולם". צילום: 123rf כיצד השפיע המשבר על החברה? "היינו רגילים בשגרה לטפל בסדרי גודל של 95% הזמנות ו-5% ביטולים ושינויים. ידענו איך לעשות את זה פרפקט. הייתה לנו שיטה שעבדה. יום בהיר אחד הכל התהפך והיו 95% ביטולים ושינויים, ומעט מאוד הזמנות. אנשים רצו תשובות ובהקדם. נכנסנו למשבר עמוק. המשתמש שלנו היה רגיל לזמן מענה של 6-10 דקות בממוצע, ולפתע זמן המענה הפך להיות 72 ואף 96 שעות. קרסנו לתוך עצמנו, והיינו חייבים להוציא לפועל ומהר תוכנית מגירה של פיתוח שתוכנן לשנה הבאה - מערכת ניהול הזמנה אוטומטית. עברנו לעבוד במתכונת של 7\24, פיתחנו את שלב א' של המערכת תוך שבוע אחד, והפנינו ביום בהיר את כל המשתמשים לנהל את ההזמנה משם. המשתמש מכניס את ה-PNR ורואה מה סטטוס ההזמנה שלו, יכול לבטל או לשנות (מערכת re-issue אוטומטית - פעם ראשונה שרואים דבר כזה בארץ) או לעשות כל פעולה אחרת שעולה על רוחו. בימים אלו אנחנו עובדים על הרחבת המערכת". בזמן הקורונה עברתם למשרדים גדולים יותר. טיימינג גרוע? "כן במהלך הקורונה עברנו משרדים, שזה מאוד מוזר בפני עצמו. מצד אחד התרגשות גדולה, תכננו את המשרד מאפס לצרכינו, מצד שני פתאום הכל נראה כל כך גדול וריק, והתחושה שנאלצנו להיפרד מחלק מהחברים כואבת לנו".
אליסאליס
"מצד אחד התרגשות גדולה, תכננו את המשרד מאפס לצרכינו, מצד שני פתאום הכל נראה כל כך גדול וריק". משרדי אליס החדשים. צילום הדמיה באדיבות אליס כיצד החברה מתמודדת היום עם המשבר? "אנחנו מכינים את עצמנו ליום שאחרי הקורונה, מתוך הידיעה שהמילה קורונה תלווה אותנו עוד זמן. זה אומר שאנחנו עובדים חזק על פיתוח, על פלטפורמה מסחרית טובה יותר, על פיצ'רים ייחודיים לרוח התקופה כמו סינון לכרטיסי טיסה שניתנים לביטול בהחזר מלא או כרטיסי טיסה שניתן לשנות שינוי ראשון חינם ועוד. מעבר לכך אנחנו בוחנים כניסה לשווקים חדשים, מתוך ידיעה שייתכן והתעופה במדינות מסוימות תחזור לשגרה ובאחרות פחות, ואנחנו צריכים לפזר סיכונים ולאסוף טראפיק - זה אומר הכנת תשתיות להתרחבות גלובלית, מסחר נכון ואיתנות פיננסית מתאימה". איך מחזיקים את הראש מעל המים? מביאים כסף מהבית? "כרגע לא נזקקנו להזרמת כסף של בעלי מניות, אלא נשענים על ההון הקיים של החברה. אף חברה לא חסינה לעד, וגם אנחנו לא. המצב מאתגר אבל אנחנו שורפים מזומנים מהקופה של עצמנו ופשוט מחכים ומקווים שהתיירות תתרומם בחזרה בהקדם". האם כל עובדי החברה נשלחו לחל"ת? כמה פוטרו? "בתחילת חודש מרץ פוטרו 7 עובדים מתוך 44 שהיו אז. עד ה-16 באפריל העסקנו את כולם במשרה מלאה במשרותיהם המקוריות ובמשרות חלופיות. בנקודה הזאת 12 עובדים יצאו לחל"ת והמשכורות בחברה קוצצו ב-10% באופן שווה לכולם. כרגע יש 23 עובדים בחברה שאינם נמצאים בחל"ת". במכתב ששלחתם לעובדים בתחילת משבר הקורונה, בחודש פברואר, כתבתם להם בין היתר: "אנחנו מתמודדים עם מבול של פניות, לקוחות כועסים, חלקם מבוהלים, חלקם לא מבינים". האם באמת הצלחתם להשיב כסף לכל הלקוחות בגין ביטולי טיסות? "אנחנו עומדים בחוק ומחזירים לכל לקוח שבחר בהחזר מלא את מלוא הסכום עד האגורה האחרונה. אנחנו דאגנו ללקוחות שלנו והתעקשנו מול חברות התעופה. הצלחנו לקבל בחזרה את מרבית ההחזרים". מה דעתכם על היחס של המדינה לעסקים? "כל ענף קיבל יחס אחר לכן אתייחס למקרה הפרטני שלנו בלבד. המדינה כרגע בהידברות עם קבוצה שמייצגת את הענף שלנו, וחבל שהפיצויים מתעכבים בגלל אנשים או חברות שיש להם אינטרסים. במקום שהמדינה תבוא ותבחן בקלות מה היה המחזור טרום הקורונה, מה היה המחזור בתקופות המקבילות בשנים לפני, וכך לכמת את גודל הפגיעה ולעזור לנו להחזיר את העסק ואת העובדים חזרה לשגרה - המדינה כרגע לא עוזרת ורק מקשה. עצוב לנו לראות שאנחנו משלמים כל כך הרבה מיסים ותמיד עובדים לפי הכללים, וברגע האמת אין מי שיפעל מהר ויעיל וידע לפצות אותנו". מי ישרוד לדעתכם את המשבר בענף? "לצערנו לא יהיו רבים שישרדו את המשבר. הרבה חברות שגלגלו מחזור ונשענו על נוסחאות קסם שעבדו בימים של גאות, מתמודדות כעת עם הסיטואציה החד-פעמית שההון אמור לצוף למעלה או לשקוע למטה. בקרוב מאוד נדע איפה כל אחד עומד. לצערנו יהיו גם חברות תעופה רבות, חלקן גדולות, שלא יצליחו לשרוד". האם הצרכן יעדיף לרכוש חופשה מסוכנות נסיעות ישראלית מאשר מבינלאומית? "חד משמעית כן. המשבר הנוכחי הוכיח להרבה מאוד משתמשים שהזמינו בסוכנויות בינלאומיות שזה לא שווה את זה ברגע האמת, ורובם נפלו למלכודות שהכאיבו בכיס". מילה על העתיד - מתי לדעתכם אנשים יחזרו לטוס בלי פחד? "להערכתנו בתקופה הקרובה נראה יותר מפיילוט אחד שיבוצע עם מספר מצומצם של מדינות שתותר כניסה של תיירים לישראל ממדינות אלו ולא יהיה צורך בבידוד בחזרה ממדינות אלו. במקביל, האמצעים לזיהוי מהיר ויעיל של הקורונה טרם יציאתך וכניסתך לישראל יקבלו יותר תוקף, ואז לאט לאט ישראל ומרבית המדינות יוכלו להחזיר את התיירות לשגרה. אם ומתעלמים מהג'וקר של החיסון ובהנחה ולא יהיה גל שני חזק בתחילת החורף, בתחילת השנה הבאה המספרים יחזרו להיות 60% ממה שהיו בתקופה המקבילה שנה שעברה". "אף חברה לא חסינה לעד. גם אנחנו לא". מייסדי אליס. צילום: יונתן בלום

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאליסחיפוש טיסותמשבר הקורונה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: