אא

אייה מגן: "תלמה והיררכיה זה שתי מילים שהכי לא משתלבות"

מנהלת את 'תלמה נסיעות' ביד רמה, אך דוגלת בדלת פתוחה ובשיתוף עם העובדים, זוכה לאמון מלא של ארז שמול, ומאמינה שהחברה תגיע לקדמת הבמה של הטרוול-טק העולמי. אייה מגן מסכמת שנה וחצי: "מדיניות הדלת הפתוחה פה היא היסוד, זו המהות של החברה"

אייה מגן, מנכ"לית תלמה. צילום: יחצ אייה מגן, מנכ"לית תלמה. צילום: יחצ
כאשר אייה מגן מונתה לפני כשנה וחצי למנכ"לית תלמה נסיעות, היו בענף הנסיעות והתעופה שהימרו שהשידוך הזה לא יחזיק מעמד זמן רב. על הכישורים של מגן אין חולק, אך היו חילוקי דעות בנושא יחסי האנוש. נראה כי בסופו של דבר, השתלבותה של מגן בתלמה נסיעות עשתה טוב לשני הצדדים. הבעלים, ארז שמול, סומך עליה בעיניים עצומות. הוא לא צריך להתעסק בניהול היומיומי של החברה ויכול לעסוק ברכישות, בעתיד החברה ובתוכנית לצאת להנפקה בבורסת ת"א. מגן מנהלת בהצלחה רבה את קבוצת התיירות, שפעילותה הולכת ומתרחבת, ומדורגת ראשונה במכירות במסלקה של ה-BSP. "אני מאד נהנית מהעשייה, בחברה שמרגישה, שהשמים הם הגבול מבחינתה, ולא על כל החלטה מקיימים דיונים ארוכים. לוקחים פרויקט ומתלבשים עליו מא' עד ת', וזה תענוג," אומרת מגן בריאיון מיוחד. מגן מדברת בפתיחות רבה ומספרת כי: "אני יכולה להגיד לך שאני קשה עם עצמי. אני עושה שיקוף לכל יום שעובר עליי." על הליכי העבודה בתלמה היא מציינת: "אני רואה תהליך שהוא עדיין מתקיים. זה מעבר מחברה של תהליכים קצת פחות מובנים לשיטות העבודה, שלימדו אותי בבתי ספר שעברתי, בתי ספר טובים. כמו כל מקום שעובר שינוי, זה תהליך מורכב. זה ממקום של הבנה, שיש צורך בשינוי, וגם ממקום, שכדי להגיע ליעדים חדשים, שכל הזמן הוא מציב לעצמו, צריך לווסת דברים ולעשות דברים בצורה קצת שונה ממה שהיה מקובל עד עכשיו. סך הכול היה יכול להיות הרבה יותר קשה."

למה יותר קשה?

"יש כאן 500 איש, שהתרגלו לעבוד בשיטות מסוימות והן משתנות בהדרגה, לא בבת אחת. גם אני למדתי דבר או שניים בניהול מול תהליכים ושינויים. בסך הכול, אני כן רואה שאנשים מבינים את מטרת השינוי והם לחלוטין משתפים פעולה. זה לא דבר מובן מאליו. אני ראיתי שינויים במקומות אחרים."

ואיך את רואה בגדול את התנהלות החברה?

"בכל הקשור ל-BSP, אם מדברים מיצובית, יש שיפור מסוים בכל הקשור לתודעה, למודעות למותג. כשהגעתי, במודע רוב השוק הפרטי לא ידע והכיר את השם תלמה. אני אוהבת להתבדח. פעם הייתי צריכה לתקן: אייה ולא איה, ועכשיו: במקום איה מתלמה, אני אומרת אייה מתלמה. יש פה תודעתית עוד דרך לעבור בכל הקשור לשוק הפרטי. המטרה הייתה ותמיד תהיה שוק הקורפורייט וכל הדברים הנלווים. רכישות של מותגים באות לשרת בסופו של דבר את הלקוח העסקי כדי לתת לו ערך מוסף בכל מעטפת הצרכים שלו. אני חושבת, שטכנולוגית אנחנו בהחלט בשלישייה הפותחת בשוק. יש לנו מתחרים, שעשו דרך מאוד יפה בכל הקשור לטכנולוגיות, והתחילו אותה לפנינו, וכבודם במקומם מונח, אבל במובן ההשקעה בכל הקשור לטכנולוגיה, אני חושבת שכמות המשאבים המושקעת בטכנולוגיית הטרוול-טק על ידינו היא ביתרון גדול, מהגבוהות שמושקעות בשוק."

תלמה מורכבת מהרבה משרדים. איך את שולטת בכך?

"אני רואה בזה יתרון, כי יש פה קיבוץ גלויות. יחד עם המשרדים הגיעו לכאן מנהלים מאוד מנוסים, ועוברים תהליך הפריה הדדי. הם מלמדים מניסיונם, ויחד עם זאת לומדים שיטות שונות. בסופו של דבר, המטרה להחזיק כאן כוח אדם לכל סוגי הלקוחות."

היכן את מציבה את תלמה בשוק הנסיעות?

"יש את הצד המספרי, ומי שמכיר אותי, יודע שאני מאוד אוהבת. עובדתית אנחנו הכי גדולים, ולכן כשמצטרפים משרדים עם קהל לקוחות מסוים, אנחנו מקבלים עוד ועוד כלים לתת מענה לכל השוק. אלה שמצטרפים אלינו, ניהלו עסקים עצמאיים ומבינים תהליכים."     ארז שמול. צילום: רונן מחלב  

הגעת לתלמה מעולם התעופה והקרגו, מה ההבדל ביניהם לעולם הנסיעות?

"להגיד שהגעתי מעולם הקרגו, פדקס, זה פחות מדויק. זה אקספרס פחות קרגו, אבל ההבדל היה פעם יותר מהותי, כי אנחנו כיום נוגעים בהכול. גם חברות התעופה משתדלות לגעת בכמה שיותר, ואתה רואה את זה בשיתופי הפעולה שהם עושים, נישות שהם מחפשים להיכנס אליהן. זה עסק פרטי, שצריך לנהל אותו ולתת שירות ללקוחות."

תלמה נחשבת לילד הרע של עולם הנסיעות, ולא כולם למדו להכיל אותו

"גם התפיסה הזו עברה שינוי. אני שמה לרגע את כל ההיבטים הפרסונליים בצד, ואם נדבר על תלמה כחברה, אני חושבת שההתנהלות די דומה להתנהלות של המתחרים. יש פה תחרות. בעיניי היא מתנהלת בצורה הוגנת, ומי שלא מסוגל לשים את השיקולים הפרסונליים בצד, זה עדיין יכול להוות סיבה לסטיגמה. אך בכל מה שקשור להתנהלות עסקית, אני חושבת, שהתוצאות מדברות בעד עצמן. חברה צומחת, מראה גידולים מאוד משמעותיים ומגדילה את כמות הלקוחות שלה. בעיניי לא המספר זה שקובע, אלא כמות הלקוחות. זה הציון הכי חשוב."

איזו מנכ"לית את? איך את מגדירה את דרך הניהול שלך?

"תלמה והיררכיה זה שתי מילים שהכי לא משתלבות. מדיניות הדלת הפתוחה פה היא היסוד, זו המהות של החברה הזו. אני רוצה להאמין, שאני מסוג המנהלים כיום שמשתפים פעולה עם העובדים. זו שיטת הניהול ולא שיטת הכתבה, הגדרות. אין התכתבויות באימיילים."

אמרו בעבר שאת קשה. השתנית?

"צריך לשאול את אלה שאמרו את זה, להתעניין אצלם. אני יכולה להגיד לך, שאני קשה עם עצמי. הייתי תמיד קשה. ואם אתה שואל, האם בזה חל שינוי, אז התשובה היא לא. אני עושה שיקוף לכל יום שעובר עליי, כל שבוע, כי חשוב לי לראות מה עשיתי, מה השתנה בהשוואה למה שהיה קודם. אני מונעת מהישגים ותוצאות. בהקשר לזה לא חל כל שינוי, ומקווה שלא יחול."

הגעת מבית הספר של האחים רייק (הבעלים של פליינג קרגו) אומרים שזה בית הספר הטוב ביותר

"בית הספר. אני לא הצלחתי להתאהב בתחום, ובתור מישהי, שהתמזל מזלה לעסוק ברוב שנות הניסיון שלי בתחום שאהבתי, ההבדל בין תחום שאתה אוהב לתחום שאתה פחות מתחבר אליו, הוא הבדל מאוד מהותי. אבל בית ספר של עבודה עם הלקוחות, של מכירות, ולא של מוצר, בסופו של דבר, כולם רוצים אותו. אתה מייצג חברה עם יתרון משמעותי לעומת עוד חברה מהשורה ומתחרים דומים. זה היה השיעור הכי טוב. אם ללמוד אותו, אז רק אצל האחים. הם מלמדים אותך להוריד את האגו לאפס, פשוט להעלים אותו לגמרי. זה עזר לי מאוד מאוד. זה אחד השינויים היותר משמעותיים. הם מלמדים אותך ליזום התמודדות. לא לחכות שיקרה משהו, ואז אולי לנסות לפתור את זה, אלא לזהות את הבעיה מראש ולהתמודד איתה, גם ע"י שיחה עם הלקוח, בצורה כנה מראש ולא בדיעבד. זה עושה פלאים. אז מבחינתי סיימתי את אחד מבתי הספר הטובים בארץ בשוק הפרטי".

בזמנו, כשהיית באל על, היו שהעריכו שתגיעי רחוק בחברה. בסופו של דבר, אחרי שאליעזר שקדי, שקידם אותך, עזב את החברה, גם את סיימת את דרכך באל על

"אני רוצה להאמין, ששקדי לא היה היחיד שהאמין בי, שהיו עוד כמה אנשים שהאמינו בי. עזבתי כמעט שנתיים אחרי שקדי, שפינה בלב תמיד תמיד תהיה לי אליו. אני יצאתי עם הרבה נכסים מאל על והכרתי אנשים מדהימים, ושקדי בפירוש בראש הטבלה. יצאתי אחרי  17שנה, אחרי עבודה בתחום עבודה ספציפי. עניין אותי איזה עולם יש שם בחוץ. הסיטואציה של היעדר תפקיד מספיק מעניין, עשתה את שלה."

איך את רואה את מה שקורה היום באל על?

"אני לא אוהבת, שנותנים לי עצות מבחוץ, ומשתדלת גם לא לעשות זאת. אני רואה חברה, שמתנהלת ועושה שינויים כמו כל חברה. אני נמנעת מלהביע דעתי על העתיד."

נראה אותך חוזרת בעתיד לאל על לתפקיד בכיר וסוגרת מעגל?

"אתה יודע למי ניתנה הנבואה."

התחלת את הקריירה שלך בתעופה כעוזרת קב"ט בחברת ארקיע. מה את חושבת על התנהלות התעופה הישראלית?

"אני מאמינה שתופעת המיזוגים צריכה גם לגעת בעולם המאוד מצומצם של חברות התעופה הישראליות. למרות העובדה שכמות הנוסעים הולכת וגדלה גם בתיירות היוצאת, ובהתחשב בתנאי התחרות הקיימים ומבנה ההוצאות של החברות הישראליות, וזו דעתי בלבד, אני לא חושבת, שיש פה מקום לשלוש חברות."

מה את יכולה לספר על התוכניות של תלמה לצאת להנפקה בבורסת ת"א?

"אנחנו בוחנים מספר אופציות לעליית מדרגה לשלב הבא בהתפתחות של תלמה, וההנפקה היא אחת מהן. אנחנו עושים את ההכנות הנדרשות, שהן חלק מתהליך ההסדרה, מעבר לשיטות חשבונאיות, שמתחייבת עפ"י החוק."

איפה נראה את תלמה עוד שלוש שנים?

"הרבה בחו"ל, ואני רוצה להאמין שנהיה בקדמה של עולם הטרוול-טק העולמי."

מה דעתך על עתיד סוכני הנסיעות?

"הם כאן כדי להישאר, ובכובע אחר. זה קהל, לדעתי, שהתרגל שהספידו אותו הרבה מאוד פעמים בתקופה ארוכה. הם בהחלט כאן להישאר עם התאמות כאלה ואחרות ביום יום, עם הרבה שימוש בטכנולוגיה ויותר אנשי מכירות מאשר שירות, יותר חשיפה של המוצרים, ידע וניסיון. אין אף מערכת שיכולה להחליף אותם."

  ארז שמול, איה מגן. צילום: פלג יעקב  

את, חני סובול, שעוברת למנכל את דיזנהאוז, עידית פדן באופקים. מאמינים בענף יותר בנשים בתפקידי ניהול?

"אני האמנתי, מאמינה ואמשיך להאמין, שאני לא נמצאת היכן שאני נמצאת בגלל שאני אישה, וכך גם הקולגות שלי בתחום, בגלל שהן הטובות והמתאימות ביותר."

אבל שופטים אותך אחרת?

"לא הרגשתי את זה אף פעם."

את לא צריכה להוכיח יותר מגבר?

"אף פעם לא הרגשתי ככה, ומקווה שאמשיך לא להרגיש."

את נוסעת לא מעט. מה המקום שהכי אהבת?

"כל מי שמכיר אותי, יודע שללונדון יש אצלי פינה מאוד חמה בלב. הנסיעות בכמות מסוימת הופכות להיות פחות מהנות, אבל אני מצליחה לשלב גם וגם. אפילו בבנגקוק, בה הייתי השנה בפעם הראשונה, הצלחתי למצוא משהו חיובי, אומנם לא יותר מדי."

מי חברת התעופה הטובה ביותר?

"אני חושבת להגדיר כתלמה, מי החברה הרעבה ביותר, וממשיכה לראות בחברות הנסיעות פרטנר ולא מתחרה או מטרד. הייתי אומרת שטורקיש איירליינס מצליחה להוכיח וגם להראות, שהיא רואה בחברות הנסיעות שותפות אמיתיות."

לסיום, מה את עושה בשעות הפנאי?

"אני בתלמה כל הזמן לומדת. בזמן האחרון כל מה שקשור לשוק ההון, תחום שלא יצא לי להיות מעורבת בו. זה משהו שאני מאוד מתעניינת ומתעמקת בו, גם כדי להיות מסוגלת לנהל שיחה הולמת, וגם כי זה מעניין. הרבה קריאה של חומר ולמידה. משהו שאני עושה ברצון רב

את עובדת לצד בעלים מאוד דומיננטי ברכישות וביזמויות ולא בפעילות היומיומית

"זה מה שארז עושה וימשיך כנראה לעשות תמיד. ארז הוא איש המכירות, שמגיע לרוב לדירוג גבוה של אנשי המכירות בתלמה. הוא אוהב את זה, עושה את זה כל הזמן, משהו שהוא מאוד מעורב. היום יום בנוי להגדיר כיוונים של החברה, לאן שואפת להגיע, יעדים מול ספקים, ומה השלבים הבאים שלה. ביום אחד אתה יכול לפגוש לקוח, יזם, חברת הייטק, חברת כרטיסי אשראי ועורך דין ממדינה כזו או אחרת. אנחנו עובדים חזק על הרשת הבינלאומית. אף יום לא דומה לשני, וזה הופך את זה מעניין והזמן עובר מהר.

ארז למעשה מעניק לך חופש פעולה מוחלט

"לא הייתי באה, אם לא הייתי יודעת שזה המצב מראש. להזיז תהליכים בחברה, ששואפת להמשיך לעמוד בקצב הגדול, בלי חופש פעולה זה מאוד קשה. יש לנו סינרגיה טובה. אני לפעמים מוציאה לו את הרוח ממפרשים, אבל זה חלק מהתפקיד."

ארז שמול בשלוש מילים, איך היית מגדירה אותו?

"ארז יזם בנפשו. אם לא הייתה לו התכונה הזו, לא היינו יושבים כאן ומנהלים את השיחה. אני אומר לך משפט בו אני משתמשת: בתלמה ארז אחראי על האוויר והים ואני על היבשה."

מי שלא מכיר היטב את ארז, יש לו אולי רושם מוטעה

"לא יודעת איזה רושם. עוד לא הצלחתי לפגוש מישהו בפגישותינו המשותפות בחוץ, ויש לנו הרבה כאלה, שהוא לא השאיר עליו רושם."

למדת כבר לגלוש?

"אני לא יודעת לשחות, אז זה קצת בעייתי. אנחנו לא על זה בהשכלה שלי."

נראה שאתם משלימים זו את זה ויש סנכרון טוב בין שניכם

"לעיתים, כפי שאמרתי, אני מוציאה לו את הרוח מהמפרשים. כיזם הוא נמצא לפעמים בכ-30 אלף רגל, ומי שצריך לדאוג או להנחית אותו מהחלומות האלה, זו אני. אני גם מזהירה מראש ואומרת לו: "אני הולכת להוציא לך את הרוח מהמפרשים, תגיד אם אתה מוכן." במינון נכון של הקשבה שלו והפתיחות שלו, אני מקווה שנמשיך לקחת את החברה הזו מעלה מעלה."  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: סוכני נסיעותכלליארז שמולתלמה נסיעות ותיירותאיה מגן

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: