אא

מנכ"ל יאט"א ישראל: "בישראל אין יד מכוונת לענף התעופה"

קובי זוסמן, מנכ"ל ארגון התעופה העולמי - יאט"א, שנכח בדיון שקיימה הבוקר (ד') ועדת הכלכלה של הכנסת על עתידן של חברות התעופה הישראליות, אמר כי מה שמייחד את ישראל הוא שאין יד מכוונת לענף התעופה, וזה היה עוד לפני הקורונה. כיצד סיכם יו"ר הוועדה את הדיון?

קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א ישראל בסיור שקיימה רש"ת לנציגי משרד הבריאות ותעשיית התעופה. צילום: ספיר פרץ זילברמן קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א ישראל בסיור שקיימה רש"ת לנציגי משרד הבריאות ותעשיית התעופה. צילום: ספיר פרץ זילברמן
מנכ"ל ארגון התעופה העולמי IATA בישראל, קובי זוסמן, שנכח אף הוא בדיון שקיימה הבוקר (רביעי) ועדת הכלכלה של הכנסת על עתידן של חברות התעופה הישראליות, אמר כי מה שמייחד את ישראל הוא שאין יד מכוונת לענף התעופה, וזה היה עוד לפני הקורונה. "זה בלי ספק המשבר החמור ביותר בעולם. הונג קונג, למשל, קנתה 400 אלף כרטיסים כדי להזרים כסף לענף. מדינות שמבינות את חשיבות התעופה נותנות תמריצים באמצעות אגרות, פנינו לכל הגורמים הרלוונטיים והושבנו ריקם או לא הושבנו בכלל", אמר. היו"ר מרגי ביקש התייחסות של נציג משרד התחבורה לעניין, ומתח ביקורת על המשרד כשהתברר שלא שלח נציג לדיון. לדבריו, אם המשרד לא שולח נציג לדיון ולא פועל מול משרד האוצר בדרישה לטפל בענף, שלא יצפה ממשרד האוצר לעבוד בשבילו". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, קרא להעניק תמריצים לחברות התעופה הישראליות – הזרמת החמצן לא סדירה ועסקים מתקשים לנשום. מרגי אמר בדיון כי הציפייה של הוועדה מהממשלה זה לא להבטיח לחברות את אותה רמת חמצן אליה הורגלו, אלא הזרמה שתאפשר לנשום. "אני שומע ממגזרים רבים שהחמצן שהם מקבלים הוא בכמות כזו שמתקשים לנשום, וגם אספקתו לא סדירה. החשש הוא שעם הזמן הם לא ינשמו בכלל. יש תחושה שכל התוכנית הכלכלית מתבססת על החל"ת, ללא תכנית עתידית שהייתה צריכה כבר להיות מוכנה", אמר. ח"כ אימאן חטיב יאסין אמרה כי לא הוצגה בפני הוועדה הצעה מסודרת כיצד להציל את הענף. ח"כ יבגני סובה ביקש התייחסות לפיצוי הצרכנים, והיו"ר מרגי הודיע שיתקיים על כך דיון נפרד. ח"כ בועז טופורובסקי אמר כי המדינה צריכה לתת הלוואות עם אפשרות שיהפכו למענקים. ח"כ עידן רול הוסיף כי המדינה צריכה לסייע, אך לוודא שהסיוע יועבר קודם כל לעובדים ולספקים. ח"כ כהנא הזהיר ממצב שכספי ציבור יזרקו לפח בהשקעה של חברה שעשויה לא להחזיק מעמד. "אני מוטרד מכך שכספי ציבור ילכו להחזיק עובדים שאין בהם צורך ומקבלים משכורות עתק. אם הבעלים לקחו לאחרונה דיבידנד של 210 מיליון שקל זו בעיה", אמר. היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה מייחסת חשיבות רבה לשמירה על התעופה הישראלית, בשל המאפיינים המיוחדים של המדינה. "על אף שההשפעה על הענף ידועה מתחילת המשבר, עד כה לא נקבע מתווה לסיוע לחברות התעופה. הוועדה קובעת בצורה חד משמעית שהמתווה לסיוע בחל"ת להשבת העובדים זה אינטרס של המשק והממשלה בתחילה, ועל המדינה לבחון דרכי סיוע נוספים כגון גיוס הון, הלוואות בתנאים מועדפים בצמוד להעמדת הון בעלים, התייעלות וחיסכון והכל בכפוף לפיקוח ובקרה", אמר. עוד הוא הוסיף כי "הוועדה רואה צורך, בעת אסון או משבר כמו המשבר הנוכחי, שהמדינה תיכנס לעובי הקורה בנדיבות גם במענקים – לא שמענו שום מתווה שמדבר על מענקים. המדינה צריכה לקבוע תג מחיר לערך האסטרטגי הזה. הוועדה תמשיך לעקוב אחר התפתחויות בענף במשבר ואחריו, וקוראת להעניק תמריצים לחברות הישראליות כפי שניתנים לחברות הזרות. הוועדה דוחה בכל תוקף שיח של הלאמת אל על או כל חברה אחרת, אין זה מתפקידה של המדינה לשלוט בחברת תעופה, ותומכת במינוי נאמן במקביל להנפקה. הוועדה תקיים דיון נפרד על סוגיית פיצוי הנוסעים ותקיים דיונים גם בעניין רשות שדות התעופה והתחרות בענף ובעניין הקמת שדה תעופה נוסף".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאל עלועדת הכלכלה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: