אא

"לא רוצה להיות מנכ"ל אל על, יש לי פה מספיק כאבי ראש": מנכ"ל ישראייר בפודקאסט ראשון של פספורטניוז

עולים לאוויר: אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר ואחד האנשים היותר מזוהים בתעופה הישראלית, התארח בפודקאסט הראשון של פספורטניוז. "באתם בעיתוי מושלם, זה יום חג עבורנו. היום בפעם הראשונה עברנו את קצב המכירות של נובמבר 2019". מה אמר על אתגרי הקורונה? האזינו

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב

מנכ"ל ישראייר ואחד האנשים היותר מזוהים בתעופה הישראלית, אורי סירקיס, התארח בפודקאסט הראשון של פספורטניוז. סירקיס מספר כיצד התגלגל לענף התעופה ומה בכלל היה החלום שלו כילד, על אתגרי הקורונה ואיך הצליח פעם אחר פעם להמציא את ישראייר מחדש. "באתם בעיתוי מושלם, זה יום חג עבורנו", כך פתח סירקיס את הפודקאסט שלנו. היום בפעם הראשונה עברנו את קצב המכירות של נובמבר 2019, כלומר ב-2019 מכרנו 25,000 כרטיסים, היום רשומים אלינו אל תוך נובמבר 29,000 נוסעים, ויש לנו את כל החודש למכור. אם לא יהיו תקלות ולא יכריזו על פראג כאדומה או כל אחד מהדברים האלו, נמצא את עצמנו עם גידול של 100% בהשוואה לנובמבר 2019 וזה סיפוק אדיר, וזו נקודה מאוד משמעותית בפעילות שלנו״, אמר סירקיס בגאווה. ״כשמסתכלים על הגרף, אנחנו לא סומכים ולא שמחים. אנחנו אומרים אוקי - זו הזדמנות לאסוף מזומנים״, סיכם.

כילד במחניודה, זה היה חלום ילדות לעבוד בענף התיירות?

״גדלתי ונולדתי בירושלים. כל החיים שלי בירושלים, גר בירושלים, התחנכתי בירושלים, הלכתי לצבא כירושלמי והייתה לי הפסקה בזמן הלימודים, למדתי בתל אביב וחזרתי חזרה. מאוד אוהב את העיר ואני חושב שהיא עברה שינוי מאוד משמעותי, בעיקר ברמה הקולינרית בשנים האחרונות, כך שהיא גם יודעת לתת לא רק את הנוף ולא רק את האווירה, אלא גם דברים שהם יותר פיזיים. זה לא היה חלום, גם לא בתוכנית. בתוכנית היה לעסוק יותר באופנה. במשך כמה דורות במשפחה, עסקו בעיקר סבא וסבתא באופנה, בשיווק אופנה, בשיווק טקסטיל. למשפחה שלי היה מפעל מאוד גדול בפולין. בזמן השואה לצערי חיסלו חלק משמעותי מהמשפחה וגם את המפעל, למרות שהמפעל קיים עד היום. אם תסתכל אחורנית, תראה שיש על הקיר את דף המלאי בתהליך של המפעל. הצלחתי למצוא את זה בארכיון של יד ושם״.

איך מעולם האופנה מצאת את עצמך בעולם התעופה?

״בצבא שירתי בחיל האוויר, אחר כך עברתי ל-8200 ובחיל האוויר הכרתי את מי שמשמש כיום כיו״ר רת"א. בשלב מסוים הוא התמנה למפקד שלי ואז מונה למנכ״ל אל על, הציע לי להגיע לשם. הייתי באל על 4 שנים ואז חזרתי שוב לאופנה ומשם עברתי לסביבת שדה התעופה בתחום המטענים והלוגיסטיקה ב-dhl. לפני עשר שנים קרן ה-private equity סקיי, שקיבלה את הניהול בישראייר מידי נוחי דנקנר, היא חיפשה מנכ״ל. הם הלכו ואני במסגרת שכחו אותי בבית 4, נמצא כאן״.

איך הגיבה המשפחה למינויי בישראייר? 

״הכרתי את התחום הזה. הוא תחום ששואב ממך הרבה, גם בשעות עבודה וברמה הנפשית, וזה תחום שבו רמת התוחלת נמוכה ורמת הסיכון מאוד מאוד גבוהה. בסטטיסטיקה בשיעור הראשון לומדים שאיפה שיש תוכלת יש סיכון ולהפך. כאן זה תחום שיש בו הרבה מאוד סיכון ופחות תוחלת. שיעורי הרווח הגולמי מאוד מאוד נמוכים, התחרות מאוד מאוד חזקה. אחד התחומים שהוא המשמעותיים שבו בעצם אנחנו מתמודדים עם ענקים בינלאומיים. חברות בנייה מקומיות, חברות תקשורת מתמודדות באופן מקומי, רשתות שיווק, אבל אנחנו מתמודדים עם חברות ענק, עם יכולות מאוד חזקות, והדבר הזה מצריך הרבה שעות עבודה, הרבה התמדה, והרבה כוח עם הסתכלות לטווח ארוך, ויכולת סיבולת מאוד חזקה״.

למה אתה צריך את זה בעצם? אתה מנכ"ל מוכשר, המצאת את ישראייר, שברתם שיאים, סמנכ"ל השיווק הלך להייטק. לא קורץ לך ללכת לתחום קצת יותר זוהר? התעופה הישראלית לא המריאה פה לפני הקורונה 

״יש לנו פוטנציאל התרחבות. אנחנו כרגע מסתכלים על חצי הכוס המלאה. אנחנו הולכים להיכנס חזק לתחום המלונאי וזה תחום שהוא זר ברמת התפעול, אנחנו מוכרים הרבה מוצרים מלונאים. העובדה שמחר בבוקר יהיה לנו מלון בבעלותנו או שנהיה שותפים במלון ביוון ואחר כך בלימסול ומחרתיים נוכל להיכנס להשקעה כזאת או אחרת בדובאי או בבאקו, היא בהחלט מאתגרת ומעניינת. היא מאפשרת להסתכל קדימה בציפייה״.

אכזב אותך שהקולגות קצת נרדמו בזמן הקורונה? פחות יצאו והתראיינו, דיברו ועשו רעש כמוך? 

״מה שעניין אותנו זה לא יחסי הציבור אלא הקרב על התודעה וגם על הקרב של התודעה מול הלקוח הסופי. אנחנו רואים ברכה בעמלנו, עובדה שנתח השוק שלנו הוכפל, עובדה שאנחנו נמצאים בקצב התאוששות הכי גבוה בתעשייה הישראלית, שאנחנו יכולים להסתכל ולהגיד שאנחנו עושים 30% יותר מ-2019, עם מחזור הכנסות שיעבור את 2019, הדברים האלו מסמנים לנו את הדרך ואיתם אנחנו רצים קדימה. אמרנו כמה פעמים בתוך התהליך - אנחנו עובדים לפי כמה נ.צ: נחישות, יצירתיות ומחויבות, שלושת אלו ביחד מאוד משמעותיים עוברנו״.

זה לא סוד שהיית מועמד להיות מנכ״ל אל על. תמיד בספורט החלום היה לאמן את מכבי תל אביב. יש לך חלום לנהל את אל על? 

״אני לא רוצה להיות מנכ״ל אל על. יש לנו פה מספיק כאבי ראש בתוך האירוע הזה ובישראייר הקטנה יש מספיק כאבי ראש, לא צריך מגה אירוע, אפשר להסתפק באירוע. אני חושב שאנחנו אחרי תקופה מאוד מאוד ארוכה שהתמודדנו עם משבר שלא היה כמותו לא בארץ ולא בחו״ל, אני חושב שמה שמעניין אותי זה בעיקר לא להגיע לאל על, אלא יותר לאחד מיעדי אל על ולנוח על החוף בתאילנד. אם מסתכלים על ישראייר כשהיא תצא מהקורונה, יהיו בה יותר מטוסים, פחות עובדים, הרבה יותר יעילה, הרבה יותר דיגיטלית. היא עובדת חזק מאוד במכירה ישירה, היום סדר גודל של הפעילות הסיטונאית היא 35 אחוז ממנה, היא מכירה ישירה. כל היתר, זה סוכנים וגם הסוכנים עובדים בדיגיטל. בשיא העסקנו 140 איש במוקדי השירות, היום אנחנו מעסיקים 15% מזה. זה חלק מהשינויים וזו הסיבה שרמי לוי ושותפו שהחליטו לקנות את החברה וקנו אותה במחיר שיא כי מה שהם ראו לנגד עיניהם זה פוטנציאל ההשבחה ופוטנציאל של החברה כשהיא תחזור לפעילות מלאה״.

איך זה לעבוד לצד רמי לוי?

״כשהגעתי לישראייר נוחי היה בעל השליטה, אחר כך קרן סקיי, אדורדו אלשטיין ואז הגיע נאמן ואז רמי לוי ושלום חיים, שרכשו את השליטה בחברה. בעשר שנים החלפנו 10 בעלי שליטה וגם לדבר הזה סיגלנו את עצמנו. אנחנו פחות מתרגשים משינויים, אנחנו עוסקים בעיקר, אין פה פוליטיקה ארגונית. ההנהלה יציבה למרות שבתקופה האחרונה שני שחקנים מאוד משמעותיים עזבו אותנו אחרי תקופה ארוכה ומאתגרת. גם סמנכ״ל הכספים וגם גיל סתיו שעבד לצידי בעשור האחרון וכמובן כל אחד חיפש לעצמו את האופק והקידום, האפשרות ללכת הלאה״.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםאל עלאורי סירקיסישראייר

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: