אא

מנכ״ל קוקפיט, חברת הבת של אל על: ״יש הזדמנויות חד פעמיות בקורונה״

לפני 7 שנים זיהו באל על את ההזדמנויות לייצר צמיחה ולייעל תהליכים על ידי שיתוף פעולה עם סטארטאפים. היא הקימה את קוקפיט - גוף חדשנות שמטרתו קידום חדשנות ארגונית והשקעות אסטרטגיות בתחום התעופה. שוחחנו עם מנכ״ל קוקפיט, על שיתוף הפעולה עם אל על, עתיד עולם התיירות ועל הקשיים וההזדמנויות בזמן הקורונה

צילום: 123rf צילום: 123rf
ישראל אומת הסטארטאפים, פס ייצור לחדי קרן וטכנולוגיות דיסרפטיביות בתחומים רחבים כמו בריאות, ביטוח, פיננסים וכמובן - גם תעופה. לפני 7 שנים זיהו באל על את ההזדמנויות לייצר צמיחה ולייעל תהליכים על ידי שיתוף פעולה עם סטארטאפים. היא הקימה את ״קוקפיט״ Cockpit - גוף חדשנות שמטרתו קידום חדשנות ארגונית והשקעות אסטרטגיות בתחום התעופה במטרה לייצר שיח פנימי בין חברות התעופה לבין מיזמים טכנולוגים ולבחון פתרונות המסייעים לשיפור ביצועים, כשהמטרה הסופית היא הטמעתם בחברה. התוכנית התחילה כמיזם פנימי של אל על עם שתי פעילויות עיקריות: השקעות וחדשנות. כיום, קוקפיט פועלת עצמאית, אל על מחזיקה ברוב מניותיה, לצד ענקיות מתחום התעופה בעולם - Boeing ו-Gate group. היא עוסקת בהשקעות בסטארטאפים בשלבים מוקדמים, ושילובם בעולם התעופה, באמצעות פיילוטים והטמעה באל על ושאר השותפים. שוחחנו עם עוז אליאב, מנכ״ל קוקפיט, על שיתוף הפעולה עם אל על, עתיד עולם התיירות ועל הקשיים וההזדמנויות בזמן הקורונה. 

״בשנה האחרונה אנו עובדים במודל ייחודי שנבנה באופן ייעודי לענף התעופה״

״היום יש לנו  12 חברות בפורטפוליו, ההשקעה בהן אינה פיננסית בלבד, כל אחת מהחברות עוברת תהליך של פיילוט, הטמעה או שימוש בדאטה של אל על, אומר לנו עוז אליאב, מנכ״ל קוקפיט. ״בשנה האחרונה התאמנו את המודל לרוח התקופה, ואנו מתמקדים בשלושה מסלולים: השקעות במיזמים טכנולוגים בשלבים מוקדמים, applied innovation - יישום חדשנות באופן שהארגון ירגיש את ההשפעה בטווח הקצר, תכנון ובניית פתרונות לבעיות וכאבים של עולם התעופה בשותפות עם חברות סטארטאפ. אנחנו משקיעים כסף ומשאבים נוספים כדי לבנות פתרונות חדשים או להתאים לעולם התעופה פתרונות קיימים המגיעים מתעשיות אחרות, ובגדול: להגיע למסחור כמה שיותר מהר.  המודל של בניית המיזמים נמצא בבחינה עם כמה יוזמות ראשוניות. אנחנו מזהים בעיות וצרכים של התעשייה ולא רק של בעלי המניות שלנו, אנחנו מחפשים יזמים, חברות, שיכולים לבוא ויחד איתנו לפתור את האתגרים האלו״.  ״אנחנו מאתרים מיזמים רלוונטיים המתאימים לצרכים של התאגידים, ועובדים עם החברות בצמידות תוך כדי מתן כלים, ידע וליווי במהלך שלבי פיתוח המוצר והתאמתו לתעשייה, שבמהלכם אנו עוזרים להם ליצור קשרים ומערכות יחסים עם גורמי מפתח בארץ ובעולם.  בנוסף אנחנו גם עוזרים לחברות עם השקעות המשך ובתהליכים של גיוסי הון. העבודה שלנו עם החברות היא מקצה לקצה״. 
18 מדינות נוספות צפויות להיכנס לרשימת המדינות המחייבות בידוד בחזור18 מדינות נוספות צפויות להיכנס לרשימת המדינות המחייבות בידוד בחזור
הקורונה דורשת יצירתיות מחברות התעופה וחברות שעוסקות בתחום, כדי לשרוד: 123rf ״אנחנו מאוד ממוקדי תעשייה. הידע שלנו בתחום הזה מאפשר לנו למצוא את המיזמים שמעניינים אותנו, ומה שאנחנו רואים זה שיש הזדמנויות גדולות בתעשייה. משקיעים שמגיעים מחוץ לתעשייה וחסרי התמחות או ראייה בתחום התעופה, מוותרים לרוב על ההשקעה, בטענה שאין להם מה לתרום או שהם לא יכולים לראות את ההזדמנות בשוק. יש יתרון עצום להתמחות בתחום ולהיכרות מבפנים. לשחקן כמונו שיודע לראות את ההזדמנות והפוטנציאל כבר בשלבים הראשונים יש יתרון יחסי, כיוון שברגע שיש הצלחות, כולם רוצים להצטרף להשקעה, אבל חברות לא יכולות להגיע למקום הזה אם אין גוף השקעות שמזהה את הפוטנציאל כבר בשלבים המוקדמים ויאפשר להן באמצעות השקעה, ליווי ושיתוף פעולה להמשיך להתקיים ולהתחיל לצמוח״, סיכם אליאב. 

איזה סיפורי הצלחה רשמתם לאורך הדרך?

״לא מעט חברות שהיו אצלנו רשמו אקזיטים ואפילו הנפקות  אך הצלחה מבחינתנו היא לא רק בצד ההשקעה אלא השילוב של השקעה מוצלחת וערך אסטרטגי לבעלי המניות שלנו. לדוגמא – חברת IntellAct שמשפרת את היעילות התפעולית של חברת התעופה, אנו מלווים את החברה והשקענו בה עוד משלב הרעיון והם כרגע נמצאים במהלך סבב A  מתקדם.  חברת Quicklizard שעוסקת בתמחור דינמי בעולם ה-eCommerce הונפקה. מדובר במקרה מעניין, אנחנו חיפשנו פתרון לתמחור דינמי של כרטיסים ומושבים והפתרון שלהם שהגיע בכלל מתחום אחר, אנחנו אפשרנו להם להתנסות בעולם התעופה מה שפתח בפניהם שוק שלא היה נגיש להם לפני כן. יש עוד מספר חברות שנמכרו או בשלבי מכירה, ביניהן 30 seconds to fly, שנמכרה ל-AMEX GBT (זרוע התיירות של אמריקן אקספרס)״

איך עובד הקשר עם אל על?

״אל על מחזיקה ברוב המניות ובעלת השליטה בחברה, אנחנו שומרים על קשר הדוק איתה, כדי להתחבר לשטח ולהיות מעורבים בעשייה ובכך להבין את הצרכים שלהם, את הבעיות והכאבים שלהם ולבחון איך אנחנו יכולים לסייע. ברגע שאנחנו מזהים הזדמנות כזאת, גם את הצורך וגם את האפשרות שלנו לתרום, אנחנו מעלים את זה בתהליך סדור, ממוקד באפשרויות מסחור ובמקביל גם בוחנים השקעה״. עידו ביגר, סמנכ״ל טכנולוגיות המידע של אל על, מכהן כחבר דירקטוריון קוקפיט ומסייע לנו לנוע מהר מאוד בתוך הארגון ולקבל תובנות לגבי מה עובד, מה חסר ולבחון פוטנציאל מסחרי. ״אל על שואפת להיות ״חברת התעופה של אומת הסטארטאפ״ ובהובלת המנכל הנוכחי, בימים לא פשוטים אלו לעולם התעופה, ממוקדת בחיזוק הקשר עם קהילת ההייטק ובהצעות ערך ייחודיות. אנו מסייעים לאל על להמשיך ולאמץ גישה חדשנית וליצור קשר בלתי אמצעי עם חברות הייטק בכלל ומהפורטפוליו שלנו בפרט. 
יו"ר אל על, עמיקם בן צבייו"ר אל על, עמיקם בן צבי
״אנחנו שומרים על קשר הדוק איתה, כדי להתחבר לשטח ולהיות מעורבים בעשייה ובכך להבין את הצרכים שלהם״. צילום: Shutterstock

"הזדמנויות חד פעמיות בזמן הקורונה״

היה צריך להיערך לזה בצד הפורטפוליו, וגם בצד ההישרדות שלנו. בשלב הראשוני ההחלטה הייתה לצמצם פעילות למינימום האפשרי ובשנה החולפת חזרנו לעבוד בעצימות גבוהה. ניסינו לצמצם כמה שאפשר ולהערך אל הלא נודע, אך אם זאת להיות ערים להזדמנויות שברור לנו שהן חד פעמיות בתקופה הזאת. אנו יודעים שבמקביל אלינו יש גופים בתחום התיירות והתעופה שדווקא הגבירו פעילות ואנו מעריכים אותם מאוד על כך. כמו בשאר התחומים בזמן הקורונה, יש לא מעט סטרטאפים שנפגעו, יש כאלה שזה לא השפיע עליהן בכלל, ויש כאלו שדווקא בגלל התקופה הזאת יש להן הזדמנויות לצמוח. דוגמא לחברה כזאת היא splitty שבמהלך המשבר השקענו בה על אף שזה היה הימור להשקיע בטרוול בזמן הקורונה. אבל לראייתנו תקופה זו מכילה בתוכה הזדמנויות רבות, בעיקר למי שמסוגל לראות כמה שנים קדימה. במקרה הנ״ל מנכ״ל ספליטי זיהה הזדמנות לרכוש חברה מתחרה, אנחנו האמנו בו, הצטרפנו לסיבוב וזה התגלה כהצלחה אדירה.

מה בעינייך עתיד עולם התיירות והתעופה ביום שאחרי הקורונה?

"למרות חוסר הוודאות הנתונים מראים על התאוששות גלובלית של עולם התיירות והתעופה. ביחס ל-2020 המספרים טובים משמעותית אך צריך לצפות עוד לדרך ארוכה עד חזרה למספרי טרום קורונה. דרישות הלקוח התעדכנו וניתן לראות דרישה של הלקוח לחוויה דיגיטלית מקצה לקצה ובנוסף גם עלייה בדרישה לחוויות שונות כמו לינה לטווח קצר, קמפינג, RV, טיולי רכב וכו׳. יזמים מזהים הזדמנויות ייחודיות לתקופה כמו שיתופי פעולה ומיזוגים עם חברות סטארטאפ אחרות והחברות הגדולות יכולות למצוא היום הזדמנויות רכישה אטרקטיביות ונדרשות על מנת לעמוד בציפיות הלקוח״. 
פריצה של האקרים איראנים לאתרי תיירות ישראלייםפריצה של האקרים איראנים לאתרי תיירות ישראליים
"ישנם תחומים שדורשים התייחסות ייחודית וקיים בהם פוטנציאל גדול כמו תחום הסייבר לתעופה". צילום: shutterstock ״בנוסף, ישנם תחומים שדורשים התייחסות ייחודית וקיים בהם פוטנציאל גדול כמו תחום הסייבר לתעופה. אנו רואים עלייה משמעותית בנסיונות לתקיפת סייבר של חברות תעופה ושדות תעופה. סביבת התקשורת בתעופה הינה מורכבת ושונה בחלקה מהמוכר בתעשיות אחרות - מערכות בידור, קישוריות לווינית, מערכות הטסה, ועוד. אנו היום משתפים פעולה עם מספר חברות ומחפשים נוספות היכולות לסייע לנו לענות על האתגרים הייחודים של הגנת סייבר בתעופה״.   

לסיכום, טיפ שאתה יכול לשתף את הסטארט-אפיסטים בעולם התיירות והתעופה?  

״קיימת היום פתיחות גדולה יותר לייצר שיתופי פעולה עם סטארטאפים ומאמצים רבים מושקעים על מנת לשפר משמעותית את חווית הלקוח בצד חברות התעופה. חברות מחפשות חדשנות יישומית. כזו שיש לה את הפוטנציאל ליצור ייתרון תחרותי בטווח הארוך אך ניתן לראות את ההשפעה על השורה התחתונה כבר בשלבים הראשוניים בצורת ייעול תהליכים או יצירת ערוצי הכנסה חדשים. אנו מחפשים באופן אקטיבי פתרונות ופונים לחברות שאנו רואים כמתאימות אך קוראים גם לחברות שחושבות שיכולות לייצר ערך בשיתוף פעולה לפנות אלינו ישירות ואנו נדאג לבחון את הפוטנציאל ואם קיים כזה, לקדם פיילוט מהיר עם חברת תעופה״. 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםאל על

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: