אא

נמאס מחופי הכנרת העמוסים? הינה 3 המלצות למקומות צמודים לכנרת שכנראה לא הכרתם

זה לא סוד, כבר מזמן טיול בחופי הכנרת כרוך בעומס רב בחופים וצפיפות שבייחוד בימי הקורונה מגבילה רבים מאיתנו וגורמת לנו להימנע מלהגיע למקומות הומי אדם

מקומות לא מוכרים, צמודים לכנרת. צילום: אור בן יהודה מקומות לא מוכרים, צמודים לכנרת. צילום: אור בן יהודה
תוסיפו לזה את העובדה שכיום נסיעה לכינרת כוללת בדרך כלל נסיונות כושלים למציאת פינה שקטה, התמודדות עם מצוקת חנייה ולכלוך רב בחופים מה שגורם לרבים מאיתנו פשוט לוותר על התענוג – וחבל! כי הכינרת והאזור שסובב אותה זה באמת תענוג אמיתי לחובבי הירוק והטבע. אז דקה לפני שהקיץ עוזב אותנו ואנחנו מחליפים את בגדי הים בטרנינג ושוקו חם - שלושה מקומות לא מוכרים, צמודים לכנרת ובמרחק הליכה מהרכב.

עין איוב - מפל מים הזורם ישירות לתוך הכינרת במים נקיים וקרירים

עין איוב ממוקם על צידה הצפון מערבי של הכנרת, במקור היה במקום מעיין קטן בלבד אך כיום ישנו גם מפל מים שופע הנוצר כתוצאה מקידוח "כנרת 7" של ״תכנון המים לישראל״, בעקבות מליחות נמוכה של המים הוחלט לאפשר את זרימת המים אל הכינרת. זרימתו של המפל אחידה לאורך כל עונות השנה וטמפרטורת המים קבועה ועומדת על כ-24 מעלות. המעיין ״עין איוב״ קרוי על שמו של איוב המקראי שלפי המסורת גר במערה שעל צלע ההר ממש מעל למעיין ונהג להגיע אליו בכדי להשתמש בסגולותיו ולהירפא ממחלת השכין שבה חלה. בווייז: עין איוב נקודה זו לוקחת אתכם עד לחניה למקום. משם בין טיילת כפר נחום לבין כנסיית בשורת פטרוס, ישנן מדרגות מטה המובילות אותנו לעבר חוף הכנרת. בסוף המדרגות ישנה רחבה קטנה העשויה אבן, משם נמשיך ישר ונרד עוד מספר מדרגות לעבר החוף עצמו, כאשר תגיעו לשם המפל יהיה ממש לימינכם לעין איוב ניתן להגיע בכל ימות השבוע וללא הגבלת שעות הכניסה מה שהופך אותו לאטרקטיבי ונח במיוחד. טיפ מנצח: לא כולם יודעים אך בעין איוב יש יותר ממפל אחד. למעשה, יש שלושה מפלונים שונים (אחד קטן ושניים גדולים) לכן כשאתם מגיעים המשיכו ללכת על שפת החוף למציאת כל הנקודות.
עין איובעין איוב
עין איוב. צילום: אור בן יהודה

הדלתא/הבטיחה

בשנים האחרונות שפר עלינו המזל והכינרת התמלאה לה עוד ועוד, מעבר לכך שזה טוב לכולנו, מפלס המים עלה פיזית מה שאומר שהיום שטחים שהיו בקרבת הכינרת התמלאו מים ויצרו טוואי חדש לגמרי כמעיין ג’ונגל באמזונס. הדלתא, הממוקמת בחלק הצפוני של הכינרת בחיבור שבין הכינרת והירדן, הייתה עד לפני מספר שנים שטח ריק עם עשביה, צמחיה ועצים אך מאז עלית המפלס האדמה הפכה להיות התחתית החדשה של הכינרת והעצים הפכו למעיין סבך שלא קיים בשום מקום אחר בארץ וזה אומר שכל מי שמגיע לאיזור כיום בשעות השקטות יכול לצפות באין סוף ציפורים, דו חיים ובעלי חיים הנמצאים בין ענפי העצים. בתוך אזור הבטיחה נמצא גם 'בית הבק' שהוא כינוי לבית ישן מתחילת המאה ה20 ולקרקעות שמסביבו. באותה תקופה נעשו אין ספור ניסיונות לקנות את קרקעות הבטיחה והאזור בשל פוריות האדמה והרצון לישב בהם יהודים. האדמות קרויות על שם 'עבד א-רחמן באשה אליוסף', בעל המקום, שנודע בכינויו ה'בק', בסוכות 1904 הגיעה קבוצת יהודים מחצי האי קרים שברוסיה לבקעת הבטיחה, חכרה את המקום וחיה בו במשך כ5 שנים, מגפת המלריה שהכתה בתושבי האיזור וקשיים נוספים (כמו למשל הגעה ויציאה בלתי אפשריות מהמקום בתקופת החורף עקב הצפות) הובילו אותם לנטוש את מקום מושבם בבית הבק בשנת 1909. בווייז גשר אריק משם לבאים ממערב לוקחים שמאלה (דרומה) מיד אחרי הגשר . לבאים ממזרח לוקחים ימינה ישירות לשטח. לאחר הפניה וההגעה לכביש עפר ממשיכים בדרך המסומנת עד לשלט המורה על כניסה לאיזור הבטיחה , לוקחים את הנתיב הימני ונוסעים ישר עד ההגעה לחניות אדמה. מחנים את הרכב בחניה וממשיכים כשתי דקות הליכה עד שפת המים, הדרך עפר מתאימה גם לרכבי פרייבט. הבטיחה פתוחה וללא שער, ניתן להגיע אליה בכל ימות השבוע מתי שרוצים. טיפ מנצח: שימו לב שיש בצמוד לאיזור מקום חפירה של רשות העתיקות ואת בית האבן הישן שאליו אסורה הכניסה. לכל מי שמגיע עם ילדים מומלץ לשים לב כי בעקבות כך שהמקום היה פעם שטח בבעלות פרטית עשויים להיות במים גדרות תייל לכן חשוב להיות זהירים.
מקומות לא מוכרים, צמודים לכנרתמקומות לא מוכרים, צמודים לכנרת
מקומות לא מוכרים, צמודים לכנרת. צילום: אור בן יהודה

הירדן ההררי

הירדן הוא אחד הנהרות המפורסמים ביותר בהיסטוריה ובספרות, בעיקר מבחינה היסטורית ודתית. אורכו הכולל של הנהר ממגבלות החרמון ועד ים המלח הוא 251 ק״מ. נהר הירדן אשר זורם ומתפתל לאורך רובה של מדינת ישראל מתאפיין בעיקר בזרימה חלשה שנוחה לטבילה ולשחיה, הירדן ההררי לעומת זאת הוא לגמרי ה"חלק הפראי" של הירדן, חלק זה מתחיל בעמק החולה וזורם עד החלק הצפוני של הכנרת. בניגוד לנהר הירדן באיזור של הירדן ההרי גובה המים יחסית נמוך אך הזרימה הרבה יותר חזקה ועוצמתית. הסיבה לעוצמת הזרימה בחלק הזה היא בעיקר בגלל השטחים ההררים באזור ומכאן גם שמו : ״הירדן ההררי״. בעקבות עוצמת הזרימה והאבנים בשוליים בחלק זה נוצרות מעין בריכות ג’אקוזי טבעיות בשולי הנהר מה שמאפשר כניסה גם עם ילדים יותר קטנים מאחר ובבריכות אלו גובה המים נמוך והזרימה כמעט לא קיימת. שימו לב - בעונת החורף מומלץ להיזהר ולחשוב פעמיים לפני שנכנסים בשל זרימת המים החזקה אך בשאר עונות השנה ניתן להיכנס בכיף, לטבול וליהנות מהמים. בווייז: מצפה שגב לאחר ההגעה אל המצפה שממנו אפשר להנות מתצפית על כל החלק הצפוני של הכנרת וחלק מן הירדן ממשיכים ישר בכביש האספלט עד לסופו (חשוב להיזהר מבורות) בסוף הכביש ניתן לחנות את הרכב ושם כבר תראו מולכם במרחק של כ3 דקות הליכה את החלק הפראי והיפה ביותר של נהר הירדן. איזור זה הוא נהר הפתוח ונגיש לכולם לאורך כל שעות היממה בכל השבוע. טיפ מנצח: האיזור אינו מוגדר כשמורת טבע ולכן ניתן לעשות בו קמפינג למעוניינים טיפ בונוס: לאורך הנהר יש אין ספור נקודות מיוחדות ומעניינות במרחק הליכה קצר במידה ותרצו למצוא מקום שקט יותר תרגישו חופשי לטייל ולגלות את המקום.
הירדן ההרריהירדן ההררי
הירדן ההררי. צילום: אור בן יהודה

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מטיילים בארץכינרתטיולים בארץ

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: