אא

"שרת התחבורה, הפתרון לעיכובים בנמלים נמצא בידיים שלך"

הפקקים בנמלים ועיכובי סחורות, שעולים לנו 40 מיליון שקל מדי יום (לפי משרד האוצר), כבר הפכו למכה עולמית. ע"ד דניאל בכר, שותף מנהל בפירמת עוה"ד GBK, מומחה למשפט ימי ואוויר, נדל"ן וליטיגציה מסחרית, מסביר את ההשלכות של כך על כולנו ועל מי מוטלת האחריות / דעה

נמלים. צילום: shutterstock נמלים. צילום: shutterstock
בימים האחרונים אנחנו מתעוררים שוב ושוב לחדשות על פקקים בנמלים ועיכובי סחורות שעולים לנו מיליונים, ליתר דיוק 40 מיליון שקל מדי יום, לפי משרד האוצר. רק בספטמבר האחרון, משרד האוצר בדו"ח מפורט מאוד, הסביר בדיוק את הנזקים הרבים שגורמים עיכובים אלו. החל מהנזק ליצואנים שמעורך ב-16 מיליון שקל מדי יום, עלייה בשיעור האינפלציה של 0.1% בשנה, פגיעה במוניטין ובשם של היבואנים הישראלים, כשאיך נאמר הסוחרים הזרים פחות ופחות מתלהבים לעשות איתם עסקים. וכן, כמובן עיכובים אלו מביאים לעלייה ביוקר המחייה. צמד המילים הללו שכבר כל כך נמאס לנו לשמוע, מהווה את אחד הסמלים המובהקים של הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות. הפקקים בנמלים משפיעים על הכיס של כולנו. היבואנים שנאלצים לשלם קנסות לחברות הספנות בגלל עיכובים אלה, שהינם מעבר לתקופת הזמן שנקבעה מולן, מגלגלים את הפסדיהם לצרכן, שנאלץ לשלם יותר על מוצרים וסחורות. עו"ד דניאל בכר. צילום: יח"צ מלבד העיכוב בנמלים, אנחנו עדים בשנה האחרונה, גם לעומסים במסופי המטען בנתב"ג, שאף הם גורמים לנזקים משמעותיים מאוד לסוחרים, שמקבלים סחורות באיחור ולא יכולים לספק אותם בזמן ללקוחות. ההשפעה של העיכוב בקבלת סחורה יכולה להיות קשה מאוד עבורם, הן מבחינת הנזק התדמיתי לעסק, הפסקת ההתקשרות של לקוחות עמם, כשבמקביל כל ההוצאות שכרוכות בניהול העסק, ממשיכות לזרום והסוחרים נאלצים לספוג את כל הנזקים האלה על עצמם. אפשר לראות את השפעת אפקט הדומינו הזה על מחירי סחורות ושירותים רבים כל כך, שכולנו צורכים, החל ממחיר הפירות והירקות, החיטה ועד המלט וסחורות נוספות, שמעלה גם את מדד תשומות הבנייה ואיתו גם את מחירי הדירות. הסיבות לעיכובים הללו הן מגוונות. החל ממחסור בכוח אדם, העלייה משמעותית ביבוא הסחורות והעיכובים בהעברת סחורות בכל העולם, בגלל השפעות נגיף הקורונה. העיכוב הנוכחי מגיע בעיתוי רע מאוד: לפני חג הפסח. בתקופה זו, המכירות מגיעות לשיאן, כשלפי ההערכות כ-30% מהמכירות של עסקים הן בתקופה הזאת של השנה, החל ממוצרי מזון, מוצרי חשמל, ניקיון, ריהוט ועוד. אזרחים רבים מתחדשים לקראת החג והמוצרים מתעכבים ולעיתים, כשהם כבר מגיעים, לצרכן שבנה עליהם לקראת החג, כבר אין צורך בהם. לא די במכות שעסקים רבים חטפו במהלך תקופת הקורונה, כעת מגיע האפטר אפקט. העומסים בנמלים ובמסופי המטען בשדות תעופה רבים בעולם, מייצרים נזקים של מיליוני שקלים. בכל הנוגע לעיכובים שניתן למנוע ולא נובעים מכוח עליון, באחריות הממשלה, הרשויות ומוסדות המדינה לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע את המצב. במידה והמדינה לא מילאה את אחריותה, על העסקים לא לשבת בחיבוק ידיים ולבחון חלופות שונות. הכלל החשוב ביותר מצד העסק הוא נושא התיעוד. על חברות ועסקים שנפגעים מהמצב לתעד את כל שלבי העסקה, את הפניות ואת ההתכתבויות כדי שבבוא היום, במידה ויהיה צורך, שלב ההוכחות יהיה קל, פשוט ומהיר לפיצוי.
מנכ"ל יאט"א ישראל נגד שרת התחבורהמנכ"ל יאט"א ישראל נגד שרת התחבורה
"מנהיגות נבחנת בדיוק ברגעים כאלה והיא מחייבת לקיחת החלטות קשות.". מירב מיכאלי, שרת התחבורה. צילום: כנסת ישראל באחרונה התבשרנו, ששרת התחבורה, מירב מיכאלי, החליטה להעביר 3 רציפים ריקים לנמלים החדשים באשדוד ובחיפה. כשיש הטוענים שמדובר בהחלטה פופוליסטית שלא תועיל הרבה, היות ולנמלים הללו אין את הכלים ואת הציוד הנדרש לפרוק את הסחורות. בהזדמנות זו, אני רוצה לפנות אליך, כבוד שרת התחבורה, מירב מיכאלי, ולומר לך ששנים הציבור נפגע קשות בגלל הפקקים והעיכובים בפריקת הסחורות. מנהיגות נבחנת בדיוק ברגעים כאלה והיא מחייבת לקיחת החלטות קשות. לציבור בישראל שנאנק מספיק תחת יוקר המחייה, שרק הולך ועולה, מגיע ממשלה אקטיבית שלא עושה על חשבונו סיבובים פוליטיים. הציבור רוצה לראות מעשים שמובילים לתוצאות אמיתיות. פעם אחר פעם, ממשלות ישראל ששמו כביכול את המאבק ביוקר המחייה בראש מעייניהן, ברגע האמת, סירבו לנקוט בצעדים המתבקשים והציבור שילם על כך ביוקר. הפתרון לבעיה הנוכחית, צריך להתרכז בהגדלת כוח האדם בנמלים ובמציאת דרכים יצירתיות לפתרון המצב. נכון יש לא מעט גורמים בתמונה כשכל אחד מהם מושך לכיוון שלו, וזה ממש לא פשוט לרצות את כולם. עם זאת, הציבור הוא הגורם מספר אחת, שצריך להתחשב באינטרסים שלו, אחרי זה כל השאר.
אוריין שילוחאוריין שילוח
פקקים בנמלים. צילום: shutterstock כשאנחנו רגע לפני חג הפסח, והמוני בית ישראל מגיעים לרשתות השונות, וקונים מוצרים עם מיטב כספם, המצב רגיש יותר. בואי נמנע מכך, שעוד כמה ימים נתעורר עם דיווחים על עליות מחירים חדות, בגלל עיכובים אלו. הפעם זה בידיים שלך. הכותב הוא שותף מנהל בפירמת עורכי הדין GBK מומחה למשפט ימי ואוויר, נדל"ן וליטיגציה מסחרית.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםטור אישימטענים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: