אא

משבר ה-MAX יעלה לבואינג לפחות 2.4 מיליארד דולר

עפ"י האתר הכלכלי Business Insider, המשבר כבר גרם ליצרנית המטוסים נזק של לפחות מיליארד דולר השנה, ואילו היקף הפיצוי לחברות התעופה מוערך ע"י האנליסטים של Bloomberg בעוד כ-1.4 מיליארד דולר

בואינג 737 MAX. צילום: בואינג בואינג 737 MAX. צילום: בואינג
לא ידוע עדיין מתי יחזור מטוס ה-MAX 737 לפעילות מסחרית בחברות התעופה, ככל הנראה, רק לאחר הקיץ, וקודם כל בארצות הברית, אך כבר עתה ניתן להעריך, שהמשבר בעקבות שתי התאונות הקטלניות וקרקוע של קרוב ל-400 מטוסים ברחבי העולם, יגרום לחברת בואינג נזק כלכלי עצום, בנוסף לנזק התדמיתי הבלתי נמנע. עפ"י הערכות מומחי תעופה, עדיין אי אפשר להעריך את הנזק הכלכלי הכולל, שייגרם לבואינג עקב המשבר והשלכותיו העתידיות, אך ניתן לבחון את ההפסדים הנוכחיים של החברה ואת היקף הפיצויים לחברות התעופה, שנפגעו מקרקוע המטוסים. עפ"י האתר הכלכלי Business Insider, המצטט גורמים בבואינג, השנה כבר נגרם לחברה נזק של לפחות מיליארד דולר. בין הגורמים: לא נתקבלה אף הזמנה חדשה למטוס, החברה צמצמה את הייצור מ-52 ל-42 מטוסים בחודש, וגם את המטוסים המוכנים היא נאלצת לאחסן, וכמו כן, התייקרו משמעותית החלפים הנרכשים מהספקים עקב צמצום היקף הייצור. נכון לסוף אפריל לבואינג יש הזמנות ל-5,012 מטוסי MAX, שעפ"י כל התחזיות, אמור היה להיות מטוס הנוסעים הפופולרי בעולם, אך נוכח המשבר והשלכותיו לא ניתן כעת להעריך את עתידו של המטוס. בואינג הודתה, כי בשלושת החודשים הראשונים של השנה (הקרקוע המוחלט של ה-MAX חל רק באמצע חודש מרץ) הרווח שלה קטן ב-21% לעומת אשתקד, וכמובן, היא תצטרך לעדכן את ההערכה הפיננסית השנתית נוכח אי הוודאות בעקבות משבר ה-MAX. האנליסטים של אתר Bloomberg מעריכים, כי בואינג תצטרך לפצות את חברות התעופה, שנפגעו מהקרקוע הממושך, בהיקף של 1.4 מיליארד דולר, בהנחה ש"עלות הפיצוי מבוססת על הערכת רווח תפעולי יומי של מטוס עפ"י קנה המידה של חברת סאות'ווסט איירליינס, המפעילה הגדולה ביותר של ה-MAX". (לחברה 34 מטוסים מקורקעים ועוד 249 בהזמנה) חברות התעופה המחזיקות מטוסי MAX מקורקעים נאלצו לבטל טיסות, לחכור מטוסים חלופיים מחברות ליסינג, לדחות השבתת מטוסים לצורך תחזוקה ולשנות הקצאה של דגמי מטוסים בקווים שונים כדי לכסות על הקטנת הקיבולת. הפיצוי לחברות התעופה יתבצע בדרכים שונות, כולל היתרים לשינוי בהזמנות, אך לא יוקצה פיצוי לחברות התעופה עד ש"מסירת המטוסים תתבצע כמתוכנן", הליך שעשוי להימשך גם שנה שלמה לאחר חזרת המטוס לשירות פעיל. בואינג עצרה, כאמור, את מסירת המטוסים מאז הקרקוע, אך המשיכה לייצר אותם, וברשותה כבר מלאי גדול מאוחסן ומצפה למסירה. בשבוע שעבר זימנה בואינג נציגים של חברות תעופה ורשויות תעופה מכל העולם, דיווחה על הליך הטיפול בתקלות והציגה את התוכנה המעודכנת. נציגי החברה לא הציגו לוח זמנים מתוכנן, ועפ"י הלך הרוח הכללי בכינוס המיוחד, המטוס צפוי לשוב לאוויר בחודש אוקטובר. FAA, רשות התעופה האמריקנית, תהיה הראשונה להעניק למטוס רישיון הפעלה, ורק מאוחר יותר EASA, רשות התעופה האירופית, תלך בעקבותיה. בינתיים מדי יום עולות וצצות דרישות פיצוי מצד חברות תעופה ברחבי העולם. רק בסוף השבוע האחרון דיווח העיתון האירי The Independent, כי חברת ריינאייר הגיעה להסכם פיצוי עם בואינג בשווי של מאות מיליוני אירו, שיקוזזו מהתשלום של החברה עבור 135 מטוסים מוזמנים ואופציה ל-75 נוספים. ריינאייר היא לקוחה משמעותית ביותר של בואינג ובצי שלה 455 מטוסי בואינג 737-800. במקביל גם 13 חברות תעופה סיניות, שקרקעו בסך הכל 96 מטוסי MAX, התארגנו יחד ותובעות מבואינג פיצוי על הפסד מוערך ב-520 מיליון אירו, נכון לסוף חודש יוני, שצפוי אף לגדול ככל שחזרת המטוס לפעילות תתעכב.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקיםבואינגחדשות עולמיותMAX 737סאות'ווסט איירליינסEASAFAA

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: