אא

האם ענף התעופה בדרך למשבר החמור בתולדותיו?

עד עתה בוטלו יותר מ-200,000 טיסות, וענף התעופה צפוי להפסיד יותר מ-30 מיליארד דולר, בעוד מגפת הסארס גרמה הפסד של 7 מיליארד דולר בלבד לענף התעופה הבינלאומי. דוד אדלר על הסיבות להפסד העצום והשלכותיו

צילום: 123rf|מטוסים של צ'יינה סאות'רן בנמל התעופה של ווהאן צילום: 123rf|מטוסים של צ'יינה סאות'רן בנמל התעופה של ווהאן
  Cirium, אתר המידע התעופתי הבינלאומי, מציין כי יותר מ-200,000 טיסות מבוטלות ברחבי העולם בעקבות השלכות משבר נגיף הקורונה, ועדיין לא רואים את האור בקצה המנהרה. התעופה הסינית היא הנפגעת העיקרית, ועד עתה יותר משני שליש מהטיסות של חברות התעופה הסיניות, הן טיסות הפנים והן הטיסות הבינלאומיות, בוטלו. עפ"י הערכה של יאט"א, תעשיית התעופה הבינלאומית צפויה להפסיד יותר מ-30 מיליארד דולר, ואולי אף יותר, אם המצב ילך ויחמיר. הפעם האחרונה, שענף התעופה חווה משבר דומה, הייתה בשנת 2003, עם נגיף הסארס, כשענף התעופה הבינלאומי ספג הפסד כולל של 7 מיליארד דולר. עפ"י דיווחי יאט"א, חברות התעופה באסיה והפסיפיק הפסידו 6 מיליארד דולר, וחברות התעופה הצפון אמריקאיות הפסידו מיליארד דולר, ועל חברות התעופה האירופיות המשבר כמעט פסח. 9 חודשים נמשך משבר הסארס עד שהתעופה הבינלאומית שבה לפעילות מלאה. תעשיית התעופה הגלובלית ייצרה בשנה האחרונה הכנסות של 838 מיליארד דולר, ובמשבר הנוכחי היא צפויה להפסיד הרבה יותר מאשר במשבר הסארס עקב סיבות שונות, עפ"י ניתוחים של מומחי תעופה ברחבי העולם. ראשית, מספר הנוסעים הסינים מאז 2003 זינק במאות אחוזים, ובאותו יחס גם התפתחה תעשיית התעופה בסין, כולל מספר חברות התעופה, מספר המטוסים והיקף הפעילות. כמו כן, השעיית הטיסות ודחיית הנסיעות בסין וברחבי העולם צפויה להימשך תקופה ארוכה יותר מאשר במשבר הסארס. מטוסים של צ'יינה סאות'רן בנמל התעופה של ווהאן, מוקד נגיף הקורונה. צילום: rf123 כ-660 מיליון סינים טסו בשנת 2017, יותר מאשר פי 7 לעומת 2003, בעיקר בטיסות פנים בתוך סין, עפ"י סוכנות הידיעות הסינית 'שינואה' וחברת הדירוגים 'פיץ'. בעת משבר הסארס תנועת התעופה הבינלאומית רשמה ירידה של 18.5% באפריל 2003 לעומת אפריל 2002, כשבאזור אסיה והפסיפיק נרשמה באותו חודש ירידה של כמעט 45%. כעת, במשבר הקורונה, הירידה עלולה להיות חמורה הרבה יותר. המשבר פרץ בדיוק כשסין התכוננה לחגיגות השנה החדשה, ומיליוני סינים נאלצו לוותר על טיסותיהם עקב ההסגרים והמגבלות, שהטילו השלטונות. עפ"י נתונים רשמיים, ביום הראשון של ראש השנה הסיני נרשמה ירידה של יותר מ-41% במספר הנוסעים בהשוואה לשנה שעברה. התעופה הסינית היא השנייה בגודלה בעולם, אחרי ארצות הברית, ועפ"י סוכנות הידיעות שינואה', בשנה שעברה היא ייצרה הכנסות בערך של 151 מיליארד דולר. חברות התעופה הגדולות של סין -אייר צ'יינה, צ'יינה סאות'רן וצ'יינה איסטרן - הפכו זה מכבר למעצמות תעופה בכל קנה מידה. צ'יינה סאות'רן, חברת התעופה הגדולה בסין, דיווחה ברבעון השלישי של 2019 על הכנסה השווה ל-6.2 מיליארד דולר. לשם השוואה, דלתא אייר ליינס, החברה האמריקנית הרווחית ביותר בשנה האחרונה, רשמה הכנסה של 12.6 מיליארד דולר באותה תקופה. "חברות תעופה מושפעות היום יותר כי סין היא המנוע הכלכלי העולמי", אומר גרסיה הררו, עורך ה'אקונומיסט' במזרח אסיה, מציין כי הביטול הגורף של הטיסות ע"י אמריקן איירליינס, אייר קנדה, בריטיש איירווייס וחברות בינלאומיות מובילות אחרות הוא "חסר תקדים", ומוסיף: "המשבר יהיה חמור יותר, כיוון שביטולי הטיסות החלו מוקדם והם יימשכו תקופה ארוכה". בריטיש איירווייס ביטלה את הטיסות לסין עד ה-17 באפריל, בהמשך לאזהרת מסע של משרד החוץ, ואילו שלוש חברות התעופה האמריקניות הגדולות - אמריקן, יונייטד ודלתא – שאף הן ביטלו את טיסותיהן לסין עד אמצע אפריל, הסבירו את הביטולים בירידה חדה בביקוש. שלא כמו בריטיש איירווייס, החברות האמריקניות ביטלו גם את הטיסות להונג קונג. אמצע חודש אפריל הוא יעד שרירותי, שמרבית חברות התעופה אימצו אותו, והטיסות לסין תחודשנה בהתאם למצב התפשטות מגפת נגיף הקורונה והתרעות של שירותי הבריאות הבינלאומיים.  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותמבזקיםיונייטד איירליינסאמריקן איירליינסיאט"אבריטיש איירווייסנגיף הקורונהנגיף ה-SARS

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: