אא

נדחתה תביעת המדינה לתשלום של 52 מיליון שקל ע"י ארקיע

כך קבע בית המשפט העליון לגבי דמי השימוש בשדה דב בין השנים 2002-2010, אך ארקיע תאלץ לשלם כ-67.5 מיליון שקל בגין השימוש בשדה לאחר שנת 2010. ארקיע: "בית המשפט העליון דחה את הערעור שהגישה המדינה על פסק הדין שניתן בתביעתה נגד ארקיע משנת 2008". רש'ת: "בית המשפט העליון דחה את טענות ארקיע"

שדה דב. צילום: פספורטניוז שדה דב. צילום: פספורטניוז
בית המשפט העליון שם סוף להתנהלות המשפטית והתכתשות שהתנהלה לגבי שדה דב, בין חברת ארקיע לרשות שדות התעופה ורשות מקרקעי ישראל, זאת לגבי ערעורים שהוגשו ע"י שלושת הגופים הללו בגין פסק דין של בית המשפט המחוזי משנת 2016. בית המשפט דחה את הבקשה של מנהל מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה לחייב את ארקיע בתשלום על סך של כ-52 מיליון שקל בגין השימוש בשדה דב בשנים 2002-2010. אך יחד עם זאת בית המשפט חייב את ארקיע בתשלום של השימוש בשדה דב משנת 2010, סכום שיכול להסתכם בעשרות מיליוני שקל. לאחר פרסום פסק הדין אתמול בערב (חמישי), כל צד פרסם הודעה כאילו הוא יצא המנצח מהחלטת בית המשפט העליון. השופטים עמית, ברק-ארז, גרוסקופף כתבו בין השאר בהחלטתם לדחות את בקשת רשות שדות התעופה ורשות מקרקעי ישראל לגבי תשלום של 52 מיליון שקל ע"י ארקיע כי: "במהלך השנים התקיימו מעת לעת דיונים בין ארקיע לרש"ת והתקיימו דיונים פנימיים ברש"ת ובפרקליטות, אך הלכה למעשה, משך שנים רש"ת לא מחתה ולא טענה כנגד הסכום השנתי ששולם על ידי ארקיע. ולא רק זאת, רש"ת עצמה שלחה לארקיע דרישת תשלום מדי שנה, ובקבלה על התשלום אף נכתב כי התשלומים הינם "עפ"י סיכום", ללא הסתייגות כלשהי". בית המשפט קבע כי התעריף ששילמה ארקיע בסך של 890 אלף שקל לשנה באותן שנים, היה תקין לאור קבלת עמדת ארקיע. אך יחד עם זאת, בית המשפט העליון לא מצא להתערב בהחלטת בית המשפט המחוזי כי השטחים בהם עשתה ארקיע שימוש "גדלו במהלך השנים מאז חתימת מסמך רונד. המדובר בקביעות עובדתיות של בית משפט קמא, על סמך העדויות והראיות שהובאו בפניו, שאינן מצדיקות התערבות ערכאת הערעור. אשר על כן, ערעור ארקיע בנקודה זו נדחה". בית המשפט גם קיבל את הערעור של רשות שדות התעופה ורשות מקרקעי ישראל כי רש"ת זכאית לגבות "מארקיע דמי שימוש ודמי שירותים על פי התעריפים הנהוגים אצלה לגבי שדה דב", זאת החל מחודש אפריל 2010 ועד חודש יולי 2019, מועד פינוי המתוכנן של השדה. רשות שדות התעופה דורשת מארקיע סך של כ-7.5 מיליון שקל לשנה, כך שמבחינת ארקיע מדובר בסכום של כ-67.5 מיליון שקל. אך יחד עם זאת בית המשפט כותב לגבי סעיף זה כי :"טענות ארקיע לקיזוזים או להנחה בתעריפים אלה, שמורות לה במסגרת התביעה החדשה". השופטת ברק-ארז כתבה בין השאר בפסק הדין כי: "לא אוכל לחתום על פסק הדין מבלי לחזור ולהביע צער על כך שהשימוש במקרקעי הציבור אינו זוכה במקרים רבים לכבוד ולזהירות שלהם הוא ראוי. בעיקרו של דבר, נפרסה בפנינו מסכת שבגדרה חברת ארקיע לא שילמה במשך שנים רבות את המגיע ממנה בגין שימוש בנכסי הציבור". מארקיע נמסר בתגובה כי: "הישג לארקיע בעניין שדה דב. בית המשפט העליון דחה את הערעור שהגישה המדינה על פסק הדין שניתן בתביעתה נגד ארקיע משנת 2008 לתשלום דמי שימוש ראויים בשדה דב על סך 52 מיליון שקל ולטענת התובעות עומדת נכון להיום על סך של למעלה מ-100 מיליון שקל. תביעת המדינה ורש"ת התייחסה לתקופה שבין 2002-2009, בעוד שבפסק הדין בערעור נקבע כי ארקיע שילמה את מלוא התשלומים עד ליום 1.4.2010 והיא אינה צריכה להוסיף ולשלם מאומה בגין תקופה זו.  בית המשפט הותיר על כנו את פסק הדין שקבע כי ארקיע עומדת בתנאי ההסכם לתשלום דמי השימוש ודמי השירותים בנכסים בהם היא עושה שימוש בשדה". מרש"ת נמסר בתגובה כי: "אנו למדים מפסק הדין שהתקבל היום כי בית המשפט העליון דחה את טענות ארקיע וקבע כי לרש"ת עומדת הזכות לגבות דמי שימוש בשדה דב על פי התעריפים הנהוגים אצלה, כמו בכל שדה אחר וזאת החל מאפריל 2010 גם בהיעדר חוזה הרשאה חתום. באשר לשאלת זכיותיה של ארקיע בשדה דב קבע בית המשפט כי שאלה זו ממילא אינה רלוונטית לאור מועד הפינוי הצפוי ביולי 2019 וכי אין בה כדי למנוע דרישת התשלום מצד רש"ת".     

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץמבזקיםארקיעשדה דברשות שדות התעופה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: