אא

נתוני עלייה לישראל בשנת 2020 - איך השפיעה הקורונה?

עליה לישראל ורילוקיישן - תחזית לסוף 2020 ו-2021 סקירה היסטורית השפעת הקורונה על העלייה ,פילוח העולים לפי מדינות, מקצעות, סטטוס משפחתי ועוד // תוכן פרסומי

נתב"ג. צילום: 123rf נתב"ג. צילום: 123rf
אחד המשאבים העיקריים של מדינת ישראל, מאז הקמתה, הוא היהודים שבוחרים להגר אליה מכל רחבי העולם. כמו בכל תחומי החיים, גם העלייה לארץ הושפעה באופן משמעותי ממגפת הקורונה - סקירה מיוחדת של חברת השילוח הבינלאומי סוניגו בוחנת את המצב נכון לסוף קיץ 2020. מאז קום המדינה עלו לארץ למעלה מ-3.3 מיליון בני אדם. השיא היה בשנות ה-90, שבמהלכן הגיעו לישראל כמיליון איש, רובם מברית המועצות לאחר שהתפרקה. ב-2019 הצטרפו לאזרחי ישראל כ-33,000 עולים חדשים, עלייה של כ-18% בהשוואה ל-2018, שגם בה נרשמה עלייה נאה של כ-6% ביחס לשנה שקדמה לה. לשם השוואה: לפני עשור, ב-2010, עמד מספר העולים השנתי של 16,000 אנשים בלבד. הצפי ל-2020 היה שמגמת העלייה בעלייה תימשך ואף תתעצם - אבל כידוע יש מעט מאוד תוכניות שהפכו למציאות השנה.

עלייה לישראל ב-2020 לעומת 2019

בטבלה הבאה ניתן לראות את מספר העולים השנה בהשוואה למספר העולים בשנה הקודמת, חודש אחרי חודש, בהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (שמעודכנים עד לסוף אוגוסט): נתוני עלייה לישראל בשנת 2020 ניתן לראות שבינואר ובפברואר עדיין נשמרה מגמת העלייה במספרם של העולים החדשים, אבל כשווירוס הקורונה הגיע לישראל ובמקביל למדינות שמהן מגיעים לכאן יהודים – המגמה התהפכה. כדאי לזכור שבמרץ, אפריל וגם מאי כמעט ולא התקיימו טיסות, וגם לאחר החזרה הכמעט מלאה לשגרה, עדיין נשמר פער משמעותי בין פוטנציאל העלייה לבין המימוש בפועל.

מאיפה הגיעו העולים החדשים ב-2020?

לפי נתוני משרד הקליטה, המדינה ממנה הגיע המספר הרב ביותר של עולים ב-2020, כמו בכמעט כל שנה, היא רוסיה - עם קרוב ל-5,000 איש ואישה. מאוקראינה עלו לישראל למעלה מ-1,800 בני אדם, עוד קרוב ל-1,500 עולים עזבו את ארה"ב לטובת ישראל, ואילו מצרפת שגם היא נמצאת בשנים האחרונות במקום גבוה בטבלה זו באו 1,388 בני אדם. מבחינה זו התמונה דומה ל-2019, שגם בה מארצות ברה"מ לשעבר הגיעה המסה העיקרית, וארה"ב וצרפת תרמו כל אחת כ-7% מהעלייה. מדינות נוספות עם מספרים גבוהים יחסית ב-2020 הן ברזיל, ארגנטינה ובריטניה. מכנה משותף נוסף לשלושתן הוא שמגפת הקורונה הכתה בהן בצורה קשה למדי (כמו גם בארה"ב ובצרפת). בסה"כ הגיעו לישראל עולים מקרוב ל-80 מדינות, כולל גאנה, גואטמלה, אינדונזיה, דנמרק, טורקמניסטן, סינגפור ואפילו מניו זילנד, שהצטיינה במיוחד במאבק במגפה העולמית, היגרו לישראל 3 בני אדם.

מה מאפיין את העלייה של 2020?

הגירה למדינה חדשה, גם אם היא מהווה הגשמת חלום של שנים רבות, היא תמיד שינוי דרמטי בחיים. בתקופה של מגפה עולמית ואי-ודאות משמעותית במיוחד, כשרוב בני האדם מנסים להיצמד ככל האפשר למוכר להם, שינוי שכזה מחייב אומץ רב. גם אם מדובר במימוש של תוכנית שהחלה להתגלגל עוד לפני הקורונה, עדיין לא פשוט ללכת אל הלא נודע – ואמנם בחלק מהמקרים היהודים עזבו כאמור מדינות שנכשלו בהתמודדות עם האתגר החדש, אבל גם כך הם בהחלט ראויים להערכה. מבחינת הפילוח לפי מצב משפחתי, כ-50% מהעולים הם משפחות, כשמתוכן לרבע אין ילדים, ב-70% יש ילד אחד עד שלושה ובשאר - 4 ילדים או יותר. פילוח נוסף הוא לפי גיל: כשליש מהעולים צעירים מתחת לגיל 34, ואילוכ-15% מהעולים הם קשישים. בקבוצה זו כ-75% הם זוגות והשאר בודדים. כשבוחנים את התחום המקצועי, מגלים שכ-2,500 מהעולים משתייכים לתחומי השירותים, השיווק והמסחר. קרוב ל-1,000 עולים מגיעים מתחומי הטכנולוגיה וההנדסה, ומספר דומה מתחום מדעי הרוח והחברה. 210 גברים ו-409 נשים הם מתחום הרפואה והפרא-רפואה, ומן הסתם הם יוכלו לחזק את מערך הבריאות בארץ בתקופה לא פשוטה זו. בהקשר זה כדאי לציין כי באופן כללי העלייה לארץ מתאפיינת בהשכלה גבוהה למדי: ב-2019 למשל 3 מכל 4 עולים בגילאי 15 ומעלה היו בעלי 13 שנות לימוד לפחות, ו-70% מהעולים בגילאים אלה היו בעלי עיסוק אקדמי. ההערכה היא שמאפיין זה נשמר גם ב-2020.

התחזית לסוף 2020 ו-2021

הווירוס שעבר לבני אדם מעטלפים - ואולי בכלל בעקבות אכילת בעל חיים אחר - לימד את כולנו כמה שיעורים חשובים מאוד בחיים. בפרט הסתבר לנו שגם מה שנראה לנו מובן מאליו הוא לא בהכרח מובן מאליו, ושישנם תרחישים שאף אחד כמעט לא צופה (אם כי כדאי לציין שהיו חוקרים שהזהירו מפני מגפה עולמית. דוגמה טובה היא העתידן הישראלי פרופ' דוד פסיג. לקראת סוף 2019 הסביר פרופ' פסיג בתוכנית טלוויזיה שזו תקופה מאוד מיוחדת בהיסטוריה מפני שהמין האנושי מגדל כמויות אדירות של חיות לצרכי מזון, ולכן "זה רק עניין של זמן שמשהו יקפוץ" - ותפרוץ מגפה). למרות הקושי המובן לחזות מה יתרחש בהמשך השנה ובשנה הבאה, ישנם נתונים מעודדים לגבי היקף העלייה לארץ. נציגי הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה מדווחים על עניין רב בהגירה לישראל ועל גידול במספר התיקים הנפתחים בכמה וכמה מדינות. בפרט זהו המצב בצרפת, בבריטניה, בצפון אמריקה ובדרום אמריקה - מדינות שכאמור נפגעו במידה רבה מהקורונה. על-פי הניסיון המצטבר, ב-80% מהמקרים פתיחת תיק מובילה בסופו של דבר לעלייה בפועל. כשמוסיפים לכך את ההסתגלות ההדרגתית של המין האנושי לשגרה לצד הנגיף ולהבנה שלא כדאי להקפיא את החיים, המסקנה היא שכבר בשנה הקרובה נחזור לראות מספרי עולים מרשימים יותר. הגידול במספר העולים והמגבלות שעלולות להיות מוטלות במקומות שונים מחייבים היערכות מושכלת לשינוי המשמעותי. בפרט מומלץ להיעזר בשירותיה של חברת שילוח בינלאומי עתירת ניסיון – חברה עם נשות ואנשי מקצוע שיודעים להתמודד עם כל תרחיש, ולעזור לכל מי שרואה את הבית שלו בישראל לממש את השאיפה בדרך הטובה ביותר. זקוקים לייעוץ בנושא עליה לישראל ורילוקיישן? פנו אל המומחים של סוניגו - מספר הטלפון שלנו הוא: 08-6111222 כתובת המייל שלנו: [email protected] או בקרו באתר האינטרנט שלנו

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: עולים חדשיםתוכן פרסומי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: