אא

מנכ״ל ישראייר: ״כמו שהמשבר מפתיע אותך בהגיעו, כך הוא מפתיע בסיומו״

אורי סירקיס, בראיון לפספורט: על בעלי הבית החדשים: "רצים למרחקים ארוכים ומפתיעים אותי ברוגע שלהם". על קריאותיו של רה"מ שלא לטוס לחו"ל: ״עצירת פתע בזמן נסיעה במהירות שיא. איבדנו שליטה. זה הכניס אותנו לסחרור" ועל השנה שהייתה: ״שחקה אותנו בכל היבט אפשרי. יחד עם זאת, אפשרה לנו להוביל תהליכי ייעול ושינוי קיצוניים שאת פירותיהם נקצור בקרוב״

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: רונן מחלב
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, נראה עייף. משבר הקורונה המתמשך, עושה את שלו. סירקיס, אומנם עומד בראש חברת התעופה הישראלית היחידה שהמשיכה לטוס לאורך כל ימות המשבר חרף שורה של הגבלות ואי ודאות, אך רכבת ההרים שעוברת במסלול הכי מפחיד ומטלטל שיכול להיות, גובה את המחיר. כל בוקר הוא קם למציאות אחרת, מבחינת מקבלי ההחלטות בממשלה, במשרד הבריאות וגם הקריאות של ראש הממשלה הנכנס, נפתלי בנט, שקרא לציבור שלא לטוס לחו"ל ולא להזמין כרטיסי טיסה אם הדבר אינו בגלל מגפת הקורונה. הודעת משרד הבריאות לפיה מחוסנים בבוסטר השלישי רשאים לטוס לחו"ל ולשוב ללא צורך בבידוד החזירה לך את החיוך? "החלטת שר הבריאות הייתה דרמטית במספר רבדים. ראשית, היא הגדילה משמעותית את היקף ההזמנות ושיפרה באופן מהותי את תזרים המזומנים. שנית, היא השיבה את אמון הצרכנים, ששינו את הרגלי הצריכה בשבועות האחרונים והזמינו כרטיסים וחבילות רק שבועיים קדימה. שלישית, היא נתנה תמריץ של ממש להתחסן וכנגזר מכך, רמת התחלואה הכללית תרד ונוכל לשוב ולתכנן פעילות מסחרית קדימה לעונת 2022. יחד עם זאת, שיאה של העונה מאחורינו. היכולת שלנו להצטייד במזומנים לקראת החורף, מאוד נפגמה ואנו נדרש שוב להמציא עצמנו מחדש". כיצד השפיעה על ישראייר קריאתו של רה"מ, נפתלי בנט, לציבור שלא לטוס לחו"ל אם הדבר אינו הכרחי? "העובדה שראש הממשלה מפציר באזרחים בעת מגפה לא לטוס היא נסבלת, אבל ההמלצה שלו שלא להזמין כרטיסי טיסה גם לשבועות הקרובים ולחגים, הכניסה אותנו לסחרור. לכל אורך המשבר המשכנו לפעול והעסקנו כ-180 עובדים. במאי השנה כבר ייצרנו יותר שעות טיסה במטוסי האיירבוס בהשוואה ל-2019. היינו אופטימיים. קלטנו איירבוס חמישי. הצבנו כאן 2 מטוסים בחכירה רטובה. הגדלנו את מצבת כח האדם ל- 330 איש. קלטנו דילים וטייסים ונערכנו להיקף פעילות דומה ל-2019. תזרים המזומנים שלנו לכל אורך הרבעון השני היה חיובי. יתרות המזומנים שלנו כבר הגיעו ל-30 מיליון דולר בבנק וקצב המכירות השבועי חצה את ה-4 מיליון דולר. התגברנו על 11 ימי לחימה בעזה ורשמנו שיפור תפעולי בכל המדדים. במפתיע, הגיעה הצהרת ראש הממשלה. החוויה הייתה של עצירת פתע בזמן נסיעה במהירות שיא. איבדנו שליטה. מצאנו את עצמנו עם עוד 3 מטוסים, עם עוד 100 עובדים, עם קורסים והכשרות, עם מחויבות לשירותי קרקע, עם עצירה מוחלטת בהזמנות ועם היקף ביטולים גדול יותר ממארס 2020. תזרים המזומנים שלנו, שהיה אמור לטפס ולחצות את רף ה-40 מיליון דולר, התרסק מול עינינו. במילה אחת, סחרור". מה אתה חושב על תפקוד הממשלה בגל הנוכחי? "אני מעדיף שלא להתייחס להיבטים פוליטיים. ניהול המדינה הוחלף בסמוך מאוד לגל הרביעי. זה אירוע דומה למצב בו הנהלת חברה מתחלפת ונכנסת ישר לתוך משבר. מוקדם מאוד לשפוט אותם. העובדה שהביקורת והקריאות של כל הגורמים בענף, נשמעו והמדיניות הותאמה לאחרונה מחדש, בהחלט מעודדת, על אף העובדה שפספסנו את הקיץ ונגרם לענף כולו נזק של מאות מיליוני שקלים". איך אתה מסכם את השנה האחרונה? "מאתגרת ומלמדת. הייתה מאתגרת בהיבטים אישיים, תפעולים ומסחריים. היו בה עליות וירידות חדות. היא שחקה אותנו בכל היבט אפשרי. יחד עם זאת, היא אפשרה לנו ללמוד את הארגון מחדש, לשחוט פרות קדושות ולהוביל תהליכי ייעול ושינוי קיצוניים שאת פירותיהם נקצור בקרוב. ישראייר מאוד בלטה בשנה האחרונה. זה אפשר לה להגדיל את נתח השוק שלה ולשנות סדרי בראשית בכל הקשור במהלכים מסחריים ותפעוליים". השחיקה הזאת גרמה לקבוצת מנהלים מאוד קרובה לך לקום וללכת דווקא בעיתוי הנוכחי "לבולטות המותגית יש יתרונות וחסרונות. אנחנו מעדיפים ליהנות באופן טבעי רק מהיתרונות, אבל צריך להתמודד עם החסרונות. לומדים זאת בשיעור הראשון בסטטיסטיקה - איפה שיש תוחלת יש סיכון. התוחלת הזאת הבליטה מנהלים רבים בישראייר וציידי ראשים נכנסו לפעולה. אני מאוד מאותגר ועצוב על כך באופן אישי, אך שמח בשמחתם האישית על הקידום לו הם זכו ועל העובדה שזה בסוף גם אות כבוד לישראייר, המצמיחה מנהלים". אתה מאותגר, עצוב, מתוח, בסחרור. מה אתה צריך את הכאב ראש הזה? "אני גם נהניתי מהבולטות של ישראייר בשנה האחרונה. גם נחשפתי וקיבלתי הצעות ניהול מפתות מחוץ לענף. יחד עם זאת, אני ממעט לישון. המתח מקשה מאוד ואני חשוף לתביעות מצד גורמים רבים. התחייבתי לבעלי המניות שאני לא נוטש, אז אני כאן". אתה המנכ"ל היחיד בחברות התעופה הישראליות, שנמצא כאן מתחילת המשבר. כל כמה שבועות אתה נדרש לחשב מסלול מחדש. איך אתה חי עם זה? "במערכת המתאפיינת בתנודתיות, אי ודאות, מורכבות ועמימות, אנחנו כמנהלים נדרשים לבצע סדרת פעולות מאוד מובנות. הכרה מידית במציאות, אימוץ גישה של ניסוי וטעייה, כמיהה להובלה ושינוי ופתיחות לרעיונות של אחרים. בדרך, צריך להקפיד לעשות טוב לאנשים וקבוצות. כל אלו יאפשרו לנו להתמודד גם עם הגל החמישי". אתה מתחמק יפה מהשאלה. עד כמה אתה שחוק? "שחוק, אבל יש בי עוד כוח". איך אתה מתמודד עם החזרת העובדים והוצאתם שוב לחל"ת עקב הגל הנוכחי? "ישראייר פעלה אחרת לכל אורך המשבר. נותרנו פעילים. שמרנו ושימרנו את מרבית העובדים. הגענו למצב שבו עם 330 עובדים אנחנו מתפעלים צי מטוסים גדול יותר מזה שהפעלנו ב-2019, אז העסקנו קרוב ל 500 עובדים. יותר ממהלכי התייעלות הללו אין בכוונתי לבצע. יש לנו גרעין עובדים נאמן, מקצועי ומסור. הוצאת חלק מהעובדים שוב לחל"ת תהפוך אותנו מחברה לאוסף של מועסקים. לא מאמין בפתרון הזה. הגרעין הזה יאפשר לנו להתאושש במהרה. אמר פעם אלי הורוביץ, המנכ"ל המיתולוגי של טבע - כמו שהמשבר מפתיע אותך בהגיעו, כך הוא מפתיע בסיומו. אנו צריכים להיות בעמדת שיווי משקל שתאפשר לנו לשרוד ימים קשים ובמקביל, תאפשר לנו לעבור מהר מהגנה להתקפה". מה דעתך על היחס של המדינה לחברות התעופה ולענף? "יש לנו מגוון חברות בקבוצה. אנחנו עדים לשלל הפתרונות המוצעים לסוכנים, לתיירות נכנסת, לחברות מתמחות, תעופה וכו'. יש לנו גם חברת בת בגרמניה, כך שבסיס ההשוואה שלנו בהחלט מגוון ואובייקטיבי. הענף שלנו קיבל הכי פחות בעוד הוא הכי סבל". איך זה קרה? "שילוב של מספר פרמטרים. הראשון, כמות העובדים המועסקים בענף לא מספיק מעניינת את האוצר. שנית, מדובר בענף עם נורמות התנהגות שונות. מי שלא צועק, מקבל פחות. שלישית, אנחנו משלמים על טעויות שבוצעו בענפים אחרים. ענפים שזכו לפיצוי כספי ובסופו של דבר הרוויחו הרבה כסף". כבר חצי שנה אתה מתנהל עם בעלים חדשים. הם הפסיקו את הטיסות בשבת. מה החזון שלהם? "בעלי החברה רצים למרחקים ארוכים. הם מפתיעים אותי ברוגע שלהם נוכח המשבר. לא פעם הם אומרים לי, 'אנחנו ישנים טוב בלילה, למה אתה לא ישן'. הם מחויבים לחברה. בחצי שנה שהם כאן, החברה קלטה עוד מטוס, חתמה על הסכמים לרכישת מקבץ בתי מלון ביוון, הקימה קרן בשותפות להשקעה במלונות ועוד. אנחנו בוחנים רכישה של עוד חברות, מתקינים מושבי עסקים, בוחנים קליטת מטוס איירבוס שישי, ועוד ועוד. ביחס לרכישה טרייה בענף בשיאו של משבר, נראה לי שהם מאוד בוטחים בחברה ובדרך שלה. במסגרת ההסכם שחתמנו עם האוצר, הם יזרימו לחברה בחודש הבא 8 מיליון דולר. הם רואים וחושבים רחוק. אשר לשבת, זו תפיסת העולם שלהם. היא לא קשורה לתעופה. גם נכסים מניבים שהם משכירים, לא פועלים בשבת. הם מאמינים שלאורך זמן זה יעשה טוב לחברה ולעובדים. צריך לכבד זאת". דיברת על רכישת חברות. אתה נביא הזעם שחוזר ואומר שאין כאן מקום ל-3 חברות תעופה ישראליות. אתה עדיין מאמין במיזוג? "היום יותר מתמיד. אנחנו גם הצענו לאוצר שיקדיש, במסגרת הסיוע, סכום של כ-10 מיליון דולר שיוענקו לחברות שיבצעו מיזוג השנה. ענף התעופה העולמי עבר שינוי מהותי בקורונה. חברות נמחקו, חברות התייעלו, מדינות מחלו לחלק מהחברות על החוב שלהן. התחרות תהיה קשה מאוד ביום שאחרי. יהיה מאתגר יותר לחברות הישראליות להתחרות עם ענקיות תעופה אלו". בראיון שנתת למגזין סוף השנה של פספורט בשנה שעברה, בה נבחרת לאיש השנה של פספורט, אמרת בעוד שנה ישראייר תונפק בבורסה. זה לא ממש קרה "ישראייר אמנם לא הונפקה אבל היא נרכשה באמצעות חברת בי.ג׳י.איי הציבורית. אנחנו בהליכים סופיים של הנפקת זכויות. שלב מקדמי לקראת חזרתה למסחר של בי.ג׳י.איי. כשהתנאים יאפשרו, נבצע גיוס בבורסה. כסף ציבורי נוסף יזרום לחברה והוא ישמש לרכישת פעילויות, הרחבת פעילות המטענים שלנו ומחזור חובות. אני מאמין שההליך הזה יושלם עד לתום הרבעון הראשון של 2022 כתלות בתנאי שוק ההון". חברת בי.ג'י.איי המחזיקה בישראייר, פרסמה לפני מספר ימים תוצאות של מחצית השנה הראשונה של 2021. איך אתה מסכם את התוצאות? "ישראייר הקטינה את ההפסד הנקי בכ-40 מיליון דולר מול שנה שעברה. מול 2019 היא רשמה פער של כ-5 מיליון דולר בלבד בשורת ההפסד הנקי. היא יצרה EBITDA חיובי והפער מול 2019 הגיע לכ-7 מיליון דולר. אלו תוצאות קשות, אבל בהתייחס לעובדה שבמחצית השנה עברנו 2 סגרים, החברות הבנות שלנו לא מייצרות תזרים והתמודדנו עם מבצע של 11 יום בעזה, יש לנו סיבות רבות לאופטימיות. המדדים התפעולים שלנו מצביעים על התייעלות במונחי 2019 של 3 מיליון דולר ברבעון. המשמעות היא שיש לנו פוטנציאל להכפלת הרווח הנקי במונחי 2019". בתחילת המשבר הצהרתם כי אתם מאפשרים למכור רק דרך אתר החברה. היו בענף מי שאמרו שוויתרתם על סוכני הנסיעות "ישראייר הייתה החברה היחידה שלא קורקעה ולו ליום אחד מאז מארס 2020. בתפיסה ניהולית זאת, שעולם התעופה פסק מלכת לאורך חודשים. אנחנו לעומת זאת המשכנו להעסיק כמחצית מהעובדים, יש לשמור על איזונים. החשוב מכל הוא תזרים המזומנים. פעולות אלו יצרו לעיתים תחושה מוטעית לגבי הסוכנים. העובדות היבשות הינן: בעת הסרת המגבלות למחוסנים בחרנו לצאת במבצע מתגמל מאוד לסוכנים ומתחילת השנה היקף המכירות של סוכני הנסיעות היווה 53 אחוזים מסך המכירות הסיטונאיות שלנו. אמת, היה חשוב לנו להגיע לנקודת איזון אחרת שבה כמחצית מההכנסות מגיעות אלינו ישירות ומשרתות את ההוצאות הקבועות שלנו, אבל הסוכנים תומכים ותמכו בנו לכל אורך המשבר וזאת הסיבה שכעת אנו משלמים עמלות מוגדלות". מילה אחרונה לסיכום? "שתי מילים. שנה טובה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםישראייראחד על אחד

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: