אא

עבודה מופלגת: כל מה שרציתם לדעת על עבודה תוך כדי קרוז

זה לא מתאים לכל אחד ולכל משרה, אבל למי שכן העולם בהינף מקלדת. קוראים להם "נוודים דיגיטליים", והכוונה היא לברי המזל שמטיילים בעולם עם הלפטופ ועובדים תוך כדי. המגמה זו זלגה גם ללב ים וחברות השייט מציעות תאי שינה מותאמים לנוסע הבודד ובתי קפה אינטרנטיים

נוודים דיגיטליים. צילום: שאטרסטוק|מי אמר שלא כיף לעבוד. צילום: שאטרסטוק נוודים דיגיטליים. צילום: שאטרסטוק|מי אמר שלא כיף לעבוד. צילום: שאטרסטוק

דמיינו את עצמכם על סיפון אניית נופש, לוגמים קוקטייל צבעוני מעוטר בפלח לימון, מביטים אל האופק הכחול. על השולחן לפניכם מונח הלפטופ ועל מסכו מסמך  אקסל. אתם נוטשים את הנוף, מציצים במסך ושולחים את המסמך שהכנתם אל המעסיק  שלכם.

‭ - Digital Nomads‬ נוודים דיגיטלים. זה המונח שהודבק למטייל העכשווי, שמתייר על פני תבל עם המחשב האישי וממשיך לעבוד מהקצה השני של ארצות ויבשות. מספרם של הנוודים הדיגיטליים, גדל  בהתמדה. במקביל, אחד מענפי התיירות הצומחים במהירות הוא שייט הקרוזים או  אניות הנופש. השנה‬ צפויים לצאת  לקרוז כ-‭30‬ מיליון נופשים, ‭10%‬ יותר מאשר בשנה שזה עתה נפרדנו ממנה. כך קורה ששתי המגמות האלה נפגשות על סיפוניהן של אניות הקרוז. בענף השייט זכו המטיילים  הללו להיות ממותגים כ-‭,Working Nomads ‬ נוודים עמלים. האיגוד הבינלאומי של חברות הקרוז ‭ ,CLIA ‬כלל במבט צופה עתיד את הנוודים העמלים ברשימת 11 המגמות שיאפיינו את הענף  בשנים הבאות. "נוסעים מודרניים רבים או  'נוודים עמלים' מחפשים טיולים שבמהלכם הם יכולים לעבוד, שמאפשרים להם לנצל את זמנם ומונעים מהם להפסיד משכרם", נאמר  בהודעת האיגוד. "עם ‭ ,wifi‬שולחנות עבודה ובתי קפה ידידותיים, הנוסעים יכולים לעמוד בקשר עם עבודתם בעוד נהנים מחופשתם". ואכן בחברות הקרוז מזהים את המגמה  הזאת ומתאימים את הספינות החדשות ‭ 24 – ‬ ספינות חוצות אוקיינוסים ייכנסו לשירות  ב-‭– 2019‬ לעידן הזה.

עוד שתי מגמות שזיהה האיגוד הבינלאומי של חברות הקרוז, תואמות את הכיוון הזה: מטיילים בודדים היו תמיד בעולמנו, אך חלקם בהפלגות הקרוז היה מזערי כי מדובר במקום נופש מנותק, שאין דרך להימלט ממנו במשך ימים אחדים. מתברר שאותם נוסעים בודדים רוצים עתה גם להפליג כדי  להגיע ליעדים נגישים למסעות הקרוז. ואכן, יש חברות אניות שאיתרו את התופעה והן מקימות על האניות תאי שינה שיתאימו לבודדים (כדי שלא יאלצו לשלם עבור תא  זוגי שמחירו כפול). במקרים רבים אותם נוסעי סולו הם גם נוודים עמלים, גברים  ונשים (נשים מטיילות היא מגמה נוספת).

מי אמר שלא כיף לעבוד. צילום: שאטרסטוקמי אמר שלא כיף לעבוד. צילום: שאטרסטוק
מי אמר שלא כיף לעבוד. צילום: שאטרסטוק  

המגמה הנוספת היא ההיערכות לקראת דור ה-Z שהופך בעידן הנוכחי לא רק לדור הנוטל את ההובלה בתחום המקצועי כלכלי, אלא גם כפועל יוצא מכך גם לדור הצרכני המשמעותי. בני הדור הזה אוהבים התנסויות אותנטיות וייחודיות שמסעות הקרוז יכולים לספק להם. אפשר להגדיר אניית קרוז כאתר נופש צף, אולם היא יותר מכך. ההפלגה מאפשרת לבקר באתרים שמופיעים על מפת התיירות הסטנדרטית וגם כאלה שהם ייחודיים או יותר נגישים להפלגות. אין מדובר בעסקה עממית אבל יש לכך תמורה בדמות ההיצע שמציעות כל חברה וחברה, כל אנייה ואנייה. ההבדלים הם ביעדים, בפעילות המוצעת על הסיפון העליון - ממרפסת שיזוף ועד מסלול  מרוצים - באפשרויות הבידור, טיפוח הגוף (והנפש) והאוכל. כל שנותר לנווד העמל לבדוק הוא מה הן האפשרויות לעבוד תוך כדי הקרוז והאם תהיה על הספינה סביבה חברתית ידידותית.

כבר עתה קיימות במרחב חברות אחדות שמתמחות בקהל הזה של נוודים דיגיטליים, בהציען יעדים ואופי של חופשות שמתאימים לחוג זה של מטיילים. הידועה שבהן היא ‭ Nomad Cruise‬ שהחלה לפעול ב-‭.2015‬ המהלך הראשוני שהחברות הללו יוצרות, בשיתוף פעולה עם חברות קרוז שמקדמות את המגמה הזאת, הוא מתן מענה לבדידות או לחשש מ"להיתקע  לבד". הרעיון הבסיסי הוא ארגון של קבוצות של נוודים עמלים למסע משותף  כחלק מקרוז רגיל. המכנה המשותף הזה, של השפה הדיגיטלית, מביא לקבוצה כזאת משתתפים ממדינות שונות ולא במפתיע בני גיל זהה – בני המחצית השנייה של שנות העשרים שלהם ובני השלושים עד תחילת הארבעים. החברות המתמחות הללו, שמעניקות בונוס לחבריהן בדמות סדנאות עבודה במהלך השייט, נותנות מענה למי שרוצה להימנע ממצוקה של בדידות. אולם, ההשתתפות בקבוצה אינה נותנת מוצא איכותי לסוגיית מקום או פינת העבודה האידיאלית. הפתרון הראשון והמתבקש לכאורה הוא תא המגורים. ממי שהשתכן בסוויטת מגורים יוקרתית ושילם בהתאם, נחסכת בעיית המקום אולם נוודים עמלים רבים מסתפקים בתא סטנדרטי וצפוף.

בספינות הרגילות ומרובות התאים והנופשים, יתכנו עוד אפשרויות כמו הספרייה או אחד הטרקלינים, אולם אלה עלולים להיות צפופים ולעיתים גם רועשים. אבל הבעיה מספר אחת של הנווד העמל היא האינטרנט. ברבות מן הספינות השטות כיום הוא אינו זמין בכל חלקי הספינה בשעה שהוא אמור לשמש גם את המחשב וגם את הטלפון של כל הנוסעים. כדי לתת מענה לכך, הוקם בית הקפה האינטרנטי שם אפשר להתחבר לרשת תמורת תשלום. אלא שחבילות האינטרנט אינן זולות בלשון המעטה ושימוש בטלפון, שלא באמצעות  ה-‭,wifi‬ עלול לעלות הון. בחברות היוקרתיות שעל סיפון אניותיהן אין תאים עממיים יש אפשרות שהאינטרנט כלול במחיר, אבל אז המחיר הכולל מטפס לסכומים של חמש  ספרות. בדולרים. לעת עתה, מרבית חבילות האינטרנט  מתומחרות על פי זמן שימוש. לכן, נוסעים המבקשים לגלוש באינטרנט לצרכי עבודתם עושים זאת בשעות הלילה המאוחרות, כאשר התעבורה הרשתית היא נמוכה והאינטרנט  "מהיר" יותר. עוד דרך לעשות את העבודה האינטרנטית זולה היא לעבוד כאשר האנייה עוגנת באחד מנמלי היעד. בעוד התיירים מצטרפים במהלך היום לסיורים המוצעים, הנווד הדיגיטלי יכול בעת חירום (מותר להניח שהוא אינו רוצה להחמיץ את האטרקציה התיירותית) להישאר על הסיפון או אפילו לרדת לבית קפה על החוף ולעשות שימוש  ברשתות ה-‭wifi‬ היבשתיות, שהן זולות ואף חינמיות. פרישת האינטרנט על כל הספינה היא צעד מתבקש והספינות החדשות יהיו מצוידות בהתאם.

נוודים עמלים זקוקים לאינטרנט כאוויר לנשימה וחברות הספנות משקיעות  מיליוני דולרים כדי ש-‭wifi‬ איכותי יהיה  זמין לכל, בכל מקום ובכל עת. עם זאת, האינטרנט יסופק באמצעות לוויין ולכן האמינות אינה מובטחת במאת האחוזים (כך בפיורדים הנורבגיים שם פסגות ההרים  חוסמות את השידור). הצפי הוא שהמחירים ירדו אבל בינתיים הורדת המחירים מצאה ביטוי בחבילות העממיות בעוד הנוודים העמלים זקוקים ליותר מכך: לאינטרנט  מהיר, לתקשורת (סקייפ למשל), לרוחב פס  משמעותי, וכל אלה תמיד יעלו יותר. אבל מי שם לב למחיר כאשר הוא לוגם משקה מרענן, מוקף ים טורקיזי ורוח נעימה מלטפת את שערו בעודו מפלרטט עם מי מחבריו לשייט.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: קרוזיםמבזקיםנוודים דיגיטליים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: