אא

פרשה הטייסת הטרנסג'נדרית הראשונה

קתרין ברטון, שהחלה את קריירת הטיסה שלה בחברת תעופה בריטית קטנה בתחילת שנות ה-70, פרשה באחרונה מחברת התעופה בריטיש איירווייס. את השינוי המגדרי שלה, מגבר לאישה, עברה בגיל 62, רגע לפני פרישה לגמלאות. ומה היא עושה כיום?

הטייסת הטרנסג'נדרית הראשונה (במרכז התמונה) הטייסת הטרנסג'נדרית הראשונה (במרכז התמונה)
  בינואר 2015, כשהוא בן 65, הודיע ברוס ג'נר, אב משפחת קרדשיאן המפורסמת, כי הוא רוצה לחיות את חייו כאישה, המוכרת כיום בכל העולם כ-קייטלין ג'נר. בדומה לקייטלין, גם קתרין ברטון, טייסת של חברת התעופה בריטיש איירווייס, אזרה אומץ להפוך מגבר לאישה בשנות השישים של חייה, וליתר דיוק בגיל 62. בראיון שנתנה לאתר runwaygirlnetwork.com, ברטון, שהחלה את קריירת הטיסה שלה בחברת תעופה קטנה בבריטניה בתחילת שנות ה-70, מספרת כי מעולם לא ציפתה לצאת לגמלאות בתור "הטייסת המבוגרת ביותר של חברת בריטיש איירווייס". בחודש יולי האחרון היא הגיעה לגיל המחייב טייסים בחברות תעופה מסחריות לפרוש, וזה בדיוק מה שעשתה, לא לפני שהחליפה מגדר והחלה להזדהות באופן רשמי כאישה, בעודה ממשיכה להטיס חלק מהמטוסים הגדולים בעולם. עוד אמרה ברטון כי חשבה שתסיים את הקריירה שלה בתור גבר, כפי שחיה במשך 62 שנים. אבל משהחלה בתהליך שינוי המגדר ולאחר שקיבלה חופשה מיוחדת לטובת ההליך, היא כבר לא יכלה לשוב אל תא הטייס כטייס. מי שסייעו לה בתהליך היו מנהליה האישיים וצוות משאבי האנוש של בריטיש איירווייס, אשר טיפלו בהיבטים הלוגיסטיים והמבצעיים הקשורים במהפך.
לפני ואחרי. הטייסת הטרנסג'נדרית, קרתין ברטון. צילום: באדיבות יחצ בריטיש איירווייסלפני ואחרי. הטייסת הטרנסג'נדרית, קרתין ברטון. צילום: באדיבות יחצ בריטיש איירווייס
לפני ואחרי. הטייסת הטרנסג'נדרית, קרתין ברטון. צילום: באדיבות יחצ בריטיש איירווייס "בריטיש איירווייס היא דוגמה לכיצד עובד/ת שמעוניין/ת לבצע שינוי יכול/ה להיעזר ולסמוך על מקום העבודה שילווה אותו/ה בתהליך", מספרת ברטון ל-runwaygirlnetwork.com. "זה לא שהם סייעו לי רק במה שחוק השוויון מחייב אותם, הם פשוט עזרו בכל כך הרבה תהליכים שאפילו לא דמיינתי שיעשו עבורי. "הייתי בחופשת מחלה של ארבעה חודשים בגלל שסבלתי מבעיות לב, באותו זמן החלטתי שאני לא יכולה יותר להתכחש לכך שאני טרנסג'נדרית, הודעתי לחברה וגם לרשות התעופה האזרחית כי אני מעוניינת להתחיל לקחת הורמונים שהכרחיים להמשך התהליך הרפואי שלי לשינוי מין. התגובה שקיבלתי הייתה מדהימה, הם אמרו לי כי כל עוד התרופות שלך תחת מרשם ופיקוח, וההורמונים לא פוגעים ברמת התפקוד שלך כטייסת, אנו נשמח שתמשיכי לטוס". עוד סיפרה ברטון על התמיכה האדירה שקיבלה מהמנהלת האישית שלה בבריטיש איירווייס בתחילת התהליך, "באתי ואמרתי לה, תקשיבי טרייסי אני עומדת להטיל עלייך פצצה, אני הולכת לעבור ניתוח לשינוי מין, למרות שסביר להניח שאחזור לתפקיד כטייס גבר מאחר ונשארו לי רק עוד 3 או 4 שנים עד לפרישה". המנהלת השיבה לה כי היא רק רוצה לוודא איזו פרוצדורה צריכה להתקיים בארגון על מנת שקתרין תחזור לתפקידה כטייסת. "זה היה פשוט נוראי, כל המערכות, ההיתרים והרישיונות שהיו לקתרין, היו תחת שמה הקודם כטייס גבר והיה נראה כי זהו סיפור מורכב לשנותם". ארבעה חודשים לאחר שהחליטה לבצע את השינוי המשמעותי, התקשרה קתרין למנהליה ובישרה להם כי היא מוכנה לחזור לתפקידה רק אם תוכל להזדהות כאישה, ולא להמשיך כטייס. "חשבתי שאם אצטרך להמשיך להזדהות כגבר לאחר הניתוח, אני לא אעבור אפילו את הסימולטור". לתדהמתה תגובת מנהליה הייתה "תודה לאל קתרין, כל המאמץ שהשקענו כדיי שתחזרי הוא לא לחינם, אנחנו מחכים שתחזרי". "עבורי, זה היה עוצר נשימה" אמרת ברטון, "חברה ענקית כמו בריטיש איירווייס משקיעה מאמצים רבים בנושא אישי עבורי. את הדבר הזה ניסיתי לשמר. בנוסף להיותי טייסת לקחתי על עצמי להוביל את תחום השוויון המגדרי בחברה, לא נתקלתי בהתנגדות מאף גורם בחברה, התאפשר לי להוביל כל תהליך שרציתי וגם להמשיך לטוס, בריטיש גם העניקו לי יומיים בחודש שבהם התעסקתי אך ורק בנושאי מגדר. הייתי עוברת בין האגפים השונים בחברה ומרצה על החשיבות של שוויון מגדרי, כמה הדבר תורם לחברה וכמה בריטיש מעודדת גיוון חברתי".

ומה אחרי הפרישה? מרצה מבוקשת

בימים אלו ולאחר שפרשה, נחשבת ברטון למרצה מבוקשת בתחום השוויון המגדרי בדגש על עולם התעופה. "אני פוגשת מנכ"לים רבים ומסבירה להם למה חשוב שהחברה שלהם תפעל לצמצום פערים מגדריים, הם בהחלט חוששים מכמה יעלה להם להשקיע בעובדים שעוברים תהליך דומה לשלי, אבל מנגד הם מבינים את הפוטנציאל שההשלכות הן לא רק שלילות אלא גם מאפשרות להם להשאיר את העובדים הטובים ביותר מבלי להתעסק במי הם ומה נטיותיהם. כך שגיוון חברתי בשורה התחתונה הוא דבר שתורם לכל ארגון". בהתייחס לטייסים אחרים השוקלים לבצע צעד כמו שהיא עשתה, אמרה: "בבריטניה, לחברות התעופה אין יותר מדיי ברירות מאשר לתמוך באותם אנשים, על אף ששמעתי על סיטואציה שבה חברת תעופה השעתה טייסת שעברה תהליך לשינוי מין מאחר והם טענו כי לא הייתה כנה איתם ולא שיתפה אותם בפתיחות אודות מעשיה. להתחיל לקחת הורמונים ותרופות מבלי לעדכן את הרשויות והממונים עלייך זה ככל הנראה לא דרך טובה להשיג תמיכה מהחברה בה אתה עובד". אני ממליצה בחום לטייסים ולטייסות אשר מעוניינים לבצע שינוי שכזה, כן לדווח לממונים עליהם ולעדכן אותם בכך שאתם מתכוונים להתחיל בהליך רפואי". ברגע שהוגשו כל המסמכים הרשמיים, הרי שהם מוגנים מבחינת חוק השוויון הבריטי. אין צורך לקחת שום תרופה ואפילו להיוועץ ברופא, מרגע הצהרתו של אדם על כך שהוא מעוניין לעבור תהליך, הוא רק צריך לחתום על "הניירת" והוא יהיה מוגן על ידי החוק". עוד סיפרה כי כטייסת בכירה, ששינתה את מגדרה מזכר לנקבה, קתרין, שחוותה את מקצועו של הטייס גם כגבר וגם כאישה, ראתה כיצד אנשים מתייחסים שונה לשני המינים. "בחלק מהזמן בו התעסקתי באופן רשמי בענייני מגדר, התמקדתי בפתרון בעיות הנוגעות לאי שוויון מגדרי, גיליתי כי בעיקר בקרב הדור הוותיק של הטייסים, קיים סקסיזם לא מודע, והם נטו לסווג התנהגויות מסוימות כ'נשיות' בעוד שטייסות עצמן ראו דברים אלו בצורה פטרנליסטית". היום, לאחר פרישתה, הלו"ז שלה צפוף מאי פעם, עמוס בפגישות ובהרצאות בפני קהלים שונים.
קתרין ברטון, כיום מרצה מבוקשת. צילום: באדיבות יחצ בריטיש איירווייסקתרין ברטון, כיום מרצה מבוקשת. צילום: באדיבות יחצ בריטיש איירווייס
קתרין ברטון, כיום מרצה מבוקשת. צילום: באדיבות יחצ בריטיש איירווייס  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםבריטיש איירווייסיום האישה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: