אא

רת"א: צפי ל-90 אלף נוסעים עד סוף החודש בנתב"ג

כך אמר נציג רשות התעופה האזרחית בדיון של ועדת הכלכלה הבוקר בכנסת. ח"כ עידן רול: "ענף התעופה לא יחזור לטיסות בקרוב". לשכת מארגני תיירות נכנסת: "ועדת הכלכלה אישרה תקנות בחופזה"

נתב"ג שומם. צילום: ספיר פרץ זילברמן נתב"ג שומם. צילום: ספיר פרץ זילברמן
מנהל אגף קשרי תעופה ברת"א, ישי דון יחיא, אמר בדיון שקיימה הבוקר (א') ועדת הכלכלה של הכנסת כי בחודש יולי הייתה ירידה של 97% בכמות הנוסעים והצפי הוא ל-90 אלף נוסעים עד סוף חודש אוגוסט, לעומת 2.5 מיליון באוגוסט רגיל. בדיון שעסק בתיקון תקנות חוק שירותי תעופה אמר ח"כ עידן רול כי יש כשל וענף התעופה לא יחזור לטיסות בקרוב והוא לא רואה כיצד יוחזר כסף לצרכנים. ח"כ יבגני סובה שב וקרא להקים אתר אינטרנט או מוקד טלפוני למענה לפניות הציבור, שלדבריו מבולבל ולא מבין מה המשמעות של התיקונים השונים.
כנסתכנסת
"לא רואה כיצד יוחזר כסף לצרכנים". ח"כ עידן רול. צילום מסך מדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת הוועדה בראשותו של ח"כ יעקב מרגי, אישרה בתום הדיון את בקשת משרד התחבורה להאריך, בצו, את התיקונים בחוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לנוסעים במקרה של ביטול טיסה. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, הבהיר כי לא מדובר בדחיית מועד תשלום ההחזרים בגין טיסות שכבר בוטלו, שנשאר על כנו ויחל ב-1 באוקטובר. "התחייבתי לעצמי ולציבור שלא תהייה דחייה נוספת במועד התחלת תשלום ההחזר הכספי", אמר ח"כ מרגי. כזכור, לפני למעלה מחודש אישרה הוועדה את התיקונים לחוק, לפיהם חברות התעופה תחויבנה להחזיר את הכסף ללקוחות מיוזמתן ותוך 90 ימים מיום ביטול הטיסה ולא לפני ה-1 באוקטובר 2020. כמו כן, ניתנה לחברות התעופה אפשרות להציע שובר זיכוי, במקום השבת התמורה. התיקונים לחוק אושרו כהוראת שעה עד ה-31 באוגוסט, עם אפשרות להארכה. כעת, אושרה בקשת משרד התחבורה להאריך את תוקף התיקונים עד 24 באוקטובר 2020. היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית (רת"א), עו"ד רננה שחר, הסבירה כי הוראת השעה שתיקנה את חוק שירותי תעופה נקבעה עד 31 באוגוסט, כאשר ניתנה לשרת התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה, סמכות להאריך את התקופה בעד 9 חודשים. כרגע, ההצעה היא להאריך את תקופת הוראת השעה עד סוף תקופת הקיץ – 24 באוקטובר השנה. היא הוסיפה כי המשמעות היא שההוראות של החוק המתוקן ימשיכו לחול גם על טיסות שימריאו מ-1 בספטמבר עד 24 באוקטובר. כאמור, היו"ר מרגי הבהיר כי התיקון הנוכחי לא משנה את מועד ההחזר הכספי, ואמר: "אני התחייבתי לעצמי ולציבור שלא תהייה דחייה נוספת במועד ההחזר הכספי". בתום הדיון אושר הצו ברוב של 4 בעד, בהם היו"ר מרגי וחברי הכנסת סובה, רון וח"כ אסנת מארק, בעוד שח"כ אחמד טיבי וח"כ אימאן חטיב יאסין נמנעו.

לשכת מארגני תיירות נכנסת: "ועדת הכלכלה אישרה היום בחופזה תקנות"

בתוך כך, יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל מתח ביקורת על חלק מהסעיפים בתקנות שאושרו הבוקר בוועדה. "ועדת הכלכלה מיהרה לאשר הבוקר תקנות ובהן מתן סמכויות מיוחדות בניהול תנועת נוסעים אל ומישראל בחופזה ומבלי לקחת בחשבון צדדים אופרטיביים. לצערי הרב, הנוסח שאושר יכביד על התנועה, יסרבל אותה ללא צורך ויגרום לנוסעים לטבוע בנהלים בירוקרטיים ובזבוז זמן יקר", אמר פתאל, שהשתתף בדיון. עוד אמר, "ועדת הכלכלה אישרה היום סך הכל 29 עמודי תקנות שעלולים להפוך לביצה ביורוקרטית שכולנו נאלץ לשחות בה והכי גרוע הן ירחיקו מפה את התיירים שישקלו שוב אם לבקר בארץ". פתאל הוסיף, "מסירת נתונים אישיים ברמה ובפרוט שאושרו על ידי הועדה, יגרמו לחשש רב אצל תיירים שישקלו לבקר בארץ. תדמיתה של ישראל בנושא בעייתית והנוהל נעשה ללא התחשבות בנושא כולל מוסכמות באשר לשמירת מידע אישי. הקביעה כי איסוף הנתונים יעשה באתר משרד הבריאות שאינו ערוך ולא יהיה ערוך לזה רק בשביל להעביר את הנתונים לאחר מכן לבחינה ויישום על ידי רשות ההגירה והאוכלוסין על ידי פקידי ההגירה בכניסה לישראל, מוכיחה שיעילות לא היוותה קריטריון בידי מנסחי התקנות". עוד לדברי פתאל, "אין שום צורך במערכת כפולה דיווח וניהול מסדי נתונים. ניתן היה לחייב דיווח ישירות במערכות רשות ההגירה שיפעלו על פי הקריטריונים של משרד הבריאות. רשות ההגירה אחראית על הבדיקה בכניסה ויציאה מהארץ. חובת איסוף הפרטים והעברת המידע מראש לנוסעים אינה מחוברת למציאות והמערכות הרלוונטיות. שמירת נתוני התיירים חצי שנה לעומת שמירה של 20 יום בלבד לישראלים תעורר שאלות בחו״ל, הועדה לא טרחה לברר מדוע יש הבדלים כל כך משמעותיים. הסעיף בו הועדה מעודדת את חברות התעופה לצמצם את הכבודה בתא הנוסעים עלול להיות מנוצל לגביית יתר על ידי חברות התעופה".
לשכת מארגני תיירות נכנסתלשכת מארגני תיירות נכנסת
"ביצה ביורוקרטית". יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת. צילום: יחצ  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהמבזקיםועדת הכלכלה של הכנסת

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: