אא

״ברוך הטוב והמטיב על יין נוסף״ - ברכה לשיכורים?

על אף חילוניותי ההדוקה, אני מכבדת את הדעות השונות ומנסה להרחיב אופקיי בכל הזדמנות. מעולם לא חשבתי לרדת לפרטי ההלכות אך להפתעתי מצאתי את עצמי קוראת בעיון רב לפרטי פרטים הלכה שלפיה יש לברך ״ברוך הטוב והמטיב על יין נוסף״, פשוטו כמשמעו - יין נוסף נבדל מהיין הראשון שכן עליו מברכים כידוע גם לחילונים שבנינו: ״ברוך אתה ה׳ בורא פרי הגפן״

"ברוך הטוב והמטיב על יין נוסף". צילום: 123RF "ברוך הטוב והמטיב על יין נוסף". צילום: 123RF

מדוע למעשה נבדל היין השני מהיין הראשון והאם הדבר נוגע לכל יין שני?

לאחר שהקדשתי שעות לפענוח התנאים לברכה, אגרור אתכם איתי למסע היסטורי מסורתי קצר כי הרי כשמדובר ביין אין דרך אחת נכונה. ״הטוב והמטיב״ נאמר ביהדות על אירועים שונים הגורמים לשמחה מרובה לדוגמה שתיית יין בצוותא, הולדת בן וכדומה. אז במה בקבוק היין השני נבדל מבקבוק היין הראשון? כאמור, בקבוק היין השני מרבה את השמחה. האמנם? לפי ההלכה, לא תמיד. נשחק משחק שו"ת - שאלות מתי נברך ״הטוב והמטיב׳ ותשובות כן/לא: על שתיית יין מאותו הסוג? לא. על יין שני לאחר קידוש עם יין תירוש? לא. אם אני שותה לבד את היין? לא.

אז מתי נברך את הברכה המדוברת?

ביהדות כמו ביהדות מספר תנאים: על הדבר להיות מתוכנן. אם הוגש היין הראשון והברכות נעשו ולא היה בכוונת השותים להמשיך לבקבוק שני, לא יברכו עליו ״הטוב והמטיב״ מפני שהדבר נעשה בהיסח דעת ולא בכוונת תחילה לשמח. נברך את ברכת ״הטוב והמטיב״, כאשר נשאר מעט מן היין הראשון. אבל אם לא נותר ממנו מאומה, אין לברך על היין השני. נברך את הברכה כאשר היין השני משובח יותר מן הראשון. ולכל הפחות בתנאי שאינם יודעים בוודאות שהיין השני גרוע מן הראשון. כמו כן, יש לברך ברכת ״הטוב והמטיב״ רק כשהיין השני עשוי מזן אחר של ענבים. כגון יין "מרלו", ויין "קברנה סוביניון“. אולם כאשר יין אחד הוא צעיר והשני מתיישן, או שהיינות מאותו הסוג הם של יקבים שונים, ניתן לברך את הברכה. וכמובן, יש לברך ״הטוב והמטיב״ רק אם יושבים לכל הפחות שני בני אדם ושותים יחד, הרי אין שמחה בשתייה בדד (האמנם?). ומה לגבי היין השלישי והרביעי והחמישי וכן הלאה? הבטחתי מסע קצר, אז למתעניינים מביניכם הדבר בהחלט עמוק ומסועף ונמצא באינטרנט בפירוט רב. מצאתי היגיון בדבר. למרות שאני נהנת מכוס יין אדום עמוק ביום סגרירי לבד במרפסת ושביום קיץ חם חברו הטוב של האדם הוא יין לבן קליל ובהחלט אין צורך בחברה נוספת, כששותים עם חברים ומשפחה השמחה גדלה ויין מתיישן משמח יותר. אני סבורה שהסיפור שלי ושל חלק נכבד מכם עם ההלכה לא ימשיך לקרום עור וגידים אבל תמיד משמח לראות שכולנו אותו הדבר ושסיפור היין ואופי השמחה מעסיק את כל פלחי האוכלוסיה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: פספורט Wine

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: