אא

״עוזרים לחברות התעופה להרוויח יותר״: הסטארט-אפ הישראלי שחוזה את העתיד

ללא רקע בעולם התיירות, ארבעה מייסדי חברת הסטארט-אפ Fetcherr.IO בנו מערכת לחיזוי תפוסת הטיסות. כיום בחברה ניתן למצוא שורה של מייעצים בכירים כמו מנכ״ל בריטיש אירוויז לשעבר, ולקוחות בינלאומיים. החברה הישראלית שתעזור לחברות התעופה להעלות את ההכנסות

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock
למה מי שיושב לידכם במטוס כנראה שילם פחות או יותר מכם עבור אותו המושב בדיוק? מדובר בתחום מורכב שעמו מתמודדים ״ניהול תשואה״ בחברות תעופה. מאז שנות ה-70 התחום לא השתנה, כשלדברי לדברי רועי כהן, מנכ״ל ומייסד שותף ב-Fetcherr.IO, חברות התעופה מתרכזות בעיקר בתמחור קווים ולא טיסות, ובניסיון ראשון להגיע ל-break even על הטיסה, כלומר לא להפסיד עליה. אך ב-Fetcherr.IO, סטארט-אפ ישראלי, פיתחו מערכת חדשה שתאפשר לחברות התעופה לתמחר כל טיסה בנפרד על ידי חיזוי ביקושים, גם בזמן הקורונה.

״באנו לפתור בעיה מהותית שהתחזקה בזמן הקורונה״

״אנחנו לא מגיעים מתחום התיירות, למעט להזמין טיסה ב-Kayak, אבל אנחנו כן מבינים ויודעים טכנולוגיה. הרקע שלנו מעולמות השיווק, הסחר המקוון ובאנו לפתור בעיה מהותית שהתחזקה בזמן הקורונה - איך לתמחר מלאי בזמן אמת, בעיקר בארגונים מסורתיים. התחלנו בכלל באמזון, עם חיזוי עתידי של מחירי המוצרים, והגענו לפתור את הבעיה של תחום ניהול תשואה בחברות תעופה. התחום הזה הוקם בשנות ה-70, אחרי רגולוציה על ענף התעופה, ופעם היו ספרים לקביעת מחיר ועל סמך זה בנו את המערכות. זה באמת עובד טוב כשהכל לינארי, אבל זה כבר לא המצב״, אמר כהן.
18 מדינות נוספות צפויות להיכנס לרשימת המדינות המחייבות בידוד בחזור18 מדינות נוספות צפויות להיכנס לרשימת המדינות המחייבות בידוד בחזור
הבעיה שהתחזקה בקורונה: לא ניתן היה לחזות את המחירים קדימה. צילום: 123rf ״עשינו שני דברים: חברנו את מחלקת ניהול תשואה בחברות התעופה לענן, ויצרנו מערכת שיודעת לתמחר ולחזות מה יקרה. היום יש סיבה שמי שיושב במושב מאחוריך שילם יותר או פחות ממך, וזה בגלל איך שמהערכות בנויות. כולנו מכירים את ההתנהגות הצרכנית טרום הקורונה שאם אני רוצה להזמין במחיר הטוב ביותר, אני צריך להזמין שנה מראש, וככל שתאריך הטיסה מתקרב - המחיר עולה. אם אתה נוסע עסקי אז בכלל, אכלת אותה אם אתה מזמין שבוע לפני. הסיבה שזה נעשה כך כי אין דרך לתמחר כל טיסה בנפרד, וחברות התעופה מתמחרות קווים. זה שוק שבו מחלקת ניהול התשואה מנסה קודם כל להביא את הטיסה ל-Break even״.

״יודעים לחזות את המחיר ברמה של שנה מראש״

״אנחנו מתממשקים לחלוטין לאתר או למשפך שמתחבר ל-GDS. אנחנו לא עושיםר ק אנליזה, אלא גם מעדכנים. המערכת יודעת לחזות מה קורה לכיסא ברמה של שנה מראש, ואנחנו יודעים ליצור חיזוי לכל נקודת מחיר. יש לנו כבר תוצאות והן טובות מאוד, כשאנחנו עוזרים לחברות התעופה להכניס המון כסף, ואנחנו עובדים עם אז׳ול אירליינס בברזיל, וברשימת המייעצים שלנו ניתן למצוא את מנכ״ל בריטיש אירוויז לשעבר ובכירים נוספים״. אז׳ול אירליינס, לקוחות Fetcherr.io. צילום: ShutterStock

״כדי לראות את תוצאות העבודה - צריך לחכות רבעון״

״הבעיה הגדולה שאין שקיפות בניהול תשואה, וכדי לראות מה תוצאות העבודה, צריך לחכות לרבעון. בעיניים שלנו, הכל קשור למחיר ומלאי, ואנחנו חוזים ביקוש. כשמחברים את הכל ביחד, יש מערכת תמחור בזמן אמת. לדוגמה אנחנו מתייחסים לנתוני קורונה, כל הנתונים נקבעים ברמה יומית והמערכת יודעת לתמחר את זה״. לאחרונה הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם APTCO, במסגרתו, תקבל Fetcherr גישה ישירה לנתוני התעריפים של ATPCO, על מנת לספק תובנות בזמן אמת על תעשיית התעופה כדי לשפר את ביצועי ההכנסות שלהן בזמן אמת, ולעזור להם להעלות את ההכנסות.  ״ATPCO שולטים על 80 אחוז מהמידע בעולם התעופה. רצינו להבין מאיפה הם מקבלים את המידע. זה בעצם ארגון אמריקאי והוא אח של ה-IATA״. IATA, האח של APTCO. צילום: ShutterStock ״אז שאלנו בחברה: ׳למה שלא נתחבר אליהם?׳. הגשנו בקשה להצטרף לאקסלרטור (מאיץ לסטארט-אפים) ב-2019, ואנחנו החברה היחידה שעברה את זה בהצלחה מישראל. במאי 2021, חתמנו איתם הסכם מידע היסטורי שבכל שעה עגולה, כל שינוי מחיר, גם אנחנו נקבל״, אמר כהן. ATPCO מאגדת ומפיצה נתונים בענף התעופה הנוגעים למחירי הטיסות והיא נחשבת לתאגיד הגדול בעולם. החברה עובדת כיום עם יותר מ – 427 חברות תעופה ברחבי העולם ומחזיקה מעל 211 מיליון תמחורים פעילים במאגר הנתונים שלה. משתמשים בנתונים של החברה הם אותם מערכות הפצה גלובליות (GDS) דוגמת; אמדאוס, טרוולפורט, סוכני נסיעות הקשורים אליהם וכו' רועי כהן, מנכ״ל ומייסד שותף ב-Fetcherr.IO. צילום: אורית אביזמיל  

איך הקורונה השפיעה?

״מדהים ברמה טכנולוגית, יש חברות שהרוויחו כי ההיסטוריה מתה, ויש חברות שהקורונה השפיעה לרעה כי הן נאחזו בהיסטוריה. אז הקורונה גרמה לענף להבין שהתשתיות שלו מקולקות וזה בסוף משפיע עלינו כצרכנים שאנחנו צריכים לשלם יותר. בשנה הראשונה הייתה את שנת ההלם, בשנה שעברה הייתה דרישה אדירה לאוטומציה כי הרבה מאוד כוח אדם לא יחזור למקומות העבודה שלו, ואנחנו היום חווים עלייה שלא דמיינו בכלל. אנחנו נדהמים ממה שקורה עכשיו. זה 600-700% עלייה בדרישה של מה שאנחנו עושים בחברות קטנות״, סיכם כהן.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבזקים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: