9 מיליארד אירו תמיכה ממשלתית – ומה המחיר שלופטהנזה תשלם?

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin
הממשלה התפשרה, חברת התעופה אישרה, ועתה ההסכם תלוי באישור הדירקטוריון ובעלי המניות של החברה, ובסופו של דבר, האיחוד האירופי חייב לאשר את התמיכה הממשלתית. ואם הכול יסתדר, מה בעצם לופטהנזה מפסידה?
לופטהנזה
צילום: shutterstock

לופטהנזה וממשלת גרמניה הגיעו להסכמה על תוכנית התמיכה בהיקף כולל של 9 מיליארד אירו.
באמצעות קרן היציבות הכלכלית של הממשל הפדרלי הגרמני (WSF) המדינה תרכוש 20% אחזקה בחברת התעופה תמורת 300 מיליון אירו ותזרים לחברה עוד 5.7 מיליארד אירו כהשתתפות לא פעילה בנכסי לופטהנזה.
בנוסף לתמיכה הישירה, ללופטהנזה תוענק הלוואה בנקאית לשלוש שנים בסך 3 מיליארד אירו בערבות המדינה.
בנספח להסכם, יש כמה תנאים נלווים, עפ"י דיווח של עיתון העסקים Handelsblatt, וביניהם: אגרות חוב להמרה בשווי של 5 אחוז פלוס מניה אחת, שיקנו לממשלה אופציה לאחזקה פוטנציאלית של יותר מ-25%, שתאפשר לה "עמדה של מיעוט חוסם במקרה של השתלטות עוינת על לופטהנזה". בנוסף, לממשלה יוקצו שני מושבים במועצת הפיקוח של לופטהנזה, והם יהיו מאוישים ע"י אנשי עסקים.
כמו כן, בתמורה להסכם ייאסר על לופטהנזה לשלם דיבידנדים לבעלי המניות, ואם החברה תשיב את כל כספי התמיכה עד 2023, הממשלה תמכור את כל מניותיה במחיר שוק.
כידוע, בשלב הראשון של המו"מ בין נציגי הממשלה להנהלת לופטהנזה, חברת התעופה סירבה לקבל את ההצעה הראשונית להעניק לממשלה 25.01% מניות, שיקנו לה עמדה ניהולית משפיעה, ורק בתום מגעים, שנמשכו יותר מחודש, גובשה תוכנית הפשרה, שהתקבלה ע"י הנהלת לופטהנזה.
בשלב הבא, הדירקטוריון ובעלי המניות של לופטהנזה צריכים לאשר את ההסכם, ואת 'החותמת' הסופית אמורה להעניק הנציבות של האיחוד האירופי, החייבת לאשר כל סיוע ממשלתי לחברה עסקית פרטית.
הבעיה העיקרית, שעשויה לעכב את האישור של האיחוד האירופי, היא ההתחזקות הכלכלית המשמעותית של לופטהנזה, שעלולה לערער את התחרותיות בענף התעופה בגרמניה.
ככל הנראה, עפ"י עצת מומחי תעופה, הצעד הראשון שלופטהנזה תנקוט כדי 'להחליש' את מעמדה המוביל ולהגביר את התחרות, יהיה לוותר על חלק מהסלוטים שלה בנמלי הבית בפרנקפורט ובמינכן, וכן לצמצם את מספר המטוסים, שתפעיל בשני בסיסים אלה.
צעדים אלה, לדעת המומחים, יפתחו את השוק הגרמני בפני מתחרים, ויבטיחו כי הסיוע הממלכתי לא יעניק ללופטהנזה יתרון משמעותי. עם זאת, יש הטוענים, כולל גורמי ממשלה, שמעתה יהיו גם בעלי עניין, שלופטהנזה לא צריכה לוותר על יתרונותיה.
יתר על כן, צריך לזכור כי ב-4 במאי אישרה הנציבות האירופית את הסיוע הממלכתי של 7 מיליארד אירו של ממשלת צרפת לקבוצת אייר פראנס-KLM. אי לכך, סביר להניח שהנציבות האירופית לא תוכל שלא לאשר את התמיכה של ממשלת גרמניה ללופטהנזה או תקשה עליה בתנאים יוצאי דופן.

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

השאירו תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אשר מפר את תנאי השימוש לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

רוצים לדעת כל מה שחם בתיירות ותעופה?

הצטרפו לניוזלטר ותקבלו את החדשות והעדכונים של עולם התיירות והתעופה לתיבת המייל

התיירות חוזרת!

הרשמו למבזקי פספורטניוז וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם.