אא

השגשוג של הקרוזים: המספרים עולים על התחזיות. ומה בישראל?

מספר הנוסעים ששטו באניות קרוז בשנה האחרונה ניפץ את התחזיות הוורדות ביותר: 26.7 מיליון מיליון נוסעים לעומת תחזית של כ-25.8 מיליון נוסעים. ארגון הקרוזים הבינל', מעריך כי ב- 2018 המספר יגיע ל-28 מיליון. מה אומרים על התופעה בענף הקרוזים בישראל?

צילום: פספורטניוז צילום: פספורטניוז

שיא עולמי חדש במספר הנופשים שיצאו אשתקד באוניות קרוז: לפי הנתונים הרישמיים שפרסם ארגון הקרוזים הבינלאומי CLIA, המאגד את כל חברות השייט בעולם, מספר הנופשים שהפליגו בספינות שייט (קרוז) בכל רחבי העולם בשנה החולפת (2017) הגיע ל-26.7 מיליון נוסעים. זהו מספר העולה על התחזית הקודמת של הארגון הזה, שצפה כי בשנת 2017 יפליגו "רק" 25.8 מיליון נוסעים בכל העולם. בכך, המשיך ענף הקרוזים להיות ענף התיירות הצומח ביותר מידי שנה.

בעקבות הגידול מעבר לתחזיות, של מספר הנופשים שיצאו באניות קרוז, מיהר הארגון הבינלאומי לעדכן את התחזית השנתית שלו לשנה הנוכחית (2018):  לפי התחזית המעודכנת, השנה צפויים לשוט באניות קרוז 28 מיליון נופשים.

 "ענף הקרוזים צומח ומתפתח הרבה מעבר לכל התחזיות", אמרה Cindy D’Aoust, מנכ"לית ארגון הקרוזים הבינלאומי  CLIA. לדבריה, השנה הנוכחית תהיה שנה מוצלחת עוד יותר, ולפי כל המדדים הקיימים, יירשם שיא חדש גם השנה במספר השטים בספינות נופש שיעמוד על כ- 28 מיליון נוסעים.  לפי נתוני ארגון השייט הבינלאומי, יותר ממחצית מהתיירים שיצאו לשייט נופש באניות קרוזים היו אמריקאים, שמספרם אשתקד הגיע ל-13 מיליון נוסעים, ואילו הנופשים מיבשת אירופה דורגו במקום השני עם 7 מיליון נוסעים.  אבל הגידול המרשים ביותר בביקוש לשייט נופש הוא דווקא  ביבשת אסיה שבה נרשם בשנה החולפת גידול עצום של יותר מ-20% לעומת 2016 עם קרוב ל-4 מיליון נוסעים.  בעקבות הביקוש ההולך וגובר ביבשת אסיה, החלו חברות קרוזים רבות, להפנות יותר ויותר אניות למסלולים במזרח, והגדילה לעשות חברת הקרוזים נורוויג'יאן קרוז ליין שהשיקה אניה מיוחדת המיועדת בעיקרה לשוק האסייתי ומשייטת רק במזרח.

פחות ימי קרוז יותר גילאים צעירים

בעוד הביקוש לתיירות הקרוזים עולה בהתמדה, משך השייט מתקצר מעט, וחשוב לא פחות הוא גיל הנופשים היוצא לשייט חופים. בעוד שבשנת 2017 הקרוז הממוצע נמשך 7.2 ימים, קצר ב-2% לעומת 2016, ואילו הגיל הממוצע של המשתתפים בקרוזים היה 47 שנים.  נתון זה מצביע על המגמה ההולכת וגוברת של יציאת משפחות לשייט חופים ולנופש באניות קרוז.

זינוק גם בישראל

הגידול במספר הנופשים בעולם היוצאים לשייט קרוזים לא פסח גם על ישראל:  מספר הישראליים שייצאו בשנת 2018 לקרוז יהיה, כנראה, יותר ממאה אלף. בחודש נובמבר אשתקד, העריך סגן נשיא חברת הקרוזים NCL ומנכ"ל החברה לאירופה, אפריקה וישראל, ניק ווילקינסון, כי מספר הישראלים שייצאו בשנה הנוכחית (2018) יהיה "קרוב למאה אלף". ווילקינסון, סיפר לפספורטניוז כי השוק הישראלי, הוא אחד מן השווקים המתפתחים בקצבי הצמיחה בעולם.

הארי סומר. צילום NCL

גם הארי סומר, סגן הנשיא הבכיר למכירות בעולם נורוויגיאן קרוז ליין סיפר בעת מפגש עם עיתונאים ישראליים במיאמי, כי השוק הישראלי יהיה השנה השוק השישי  בביקוש לקרוזים. סומר גילה כי החברה שלו מיהרה לעדכן את התחזיות שלה לשוק הישראלי וכי מספר היוצאים אשתקד (2017) היה כ-75,000 והוא צפוי לגדול ולהיות יותר מהתחזית המקורית, ויגיע, אם לא יחולו שינויים מהותיים ובלתי צפויים, ליותר מ-100,000 ישראליים שייצאו לשייט נופש בקרוזים בשנת 2018. לדברי ניק ווילקינסון, היעדים הפופולאריים ביותר לישראליים הם שייט בים התיכון, שייט בים הבלטי, ועם השקת קו התעופה הישיר של אל על מתל אביב למיאמי, גם לשייט בקריביים.

עוד מתברר כי הערכות של חברות הקרוזים הגדולות בעולם היו שמרניות מידי, ולאחרונה חברות הקרוזים והוסקים בענף המשגשג, משנים וומעדכנים את התחזיות הראשונות שצפו תחילה עליה מתונה יותר.

NCL BLISS צילום : נורוויג'ן קרוז ליין  נוי

 טלי נוי, מנהלת חברת השייט האיטלקית MSC, אמרה לפספורטניוז כי הנתונים אינם מפתיעים אותה וכי נוכח הגידול הגלובאלי בביקוש לקרוזים, ממהרות חברות השייט להזמין אוניות חדישות המציעות פאר לצד מגוון גדול יותר של יעדים בעולם. "ענף הקרוזים סוחף אחריו את תעשיית התיירות העולמית וגורם לכניסת שחקנים חדשים ומשמעותיים לענף התיירות בעולם ובישראל. רק בארץ ראינו בחודש החולף את חברת אמדאוס משיקה ממשק קרוזים חדש ואני צופה כי בקרוב נראה שחקנים רבים אשר מפתחים טכנולוגיות תומכות. תעשיית הקרוזים עולה וצומחת, אנחנו שמחים להיות חלק חשוב במגמה עם גידול של למעלה מ- 800% משנת 2004 ועם כמעט 2 מליון נוסעים רק השנה" ,סיכמה נוי מנהלת חברת השייט האיטלקית בארץ שרשמה בשלוש השנים האחרונות גידול של 400% במספר הנוסעים בישראל.

בניית אנית קרוז אורכת בממוצע כשלוש שנים, וההשקעה בכל ספינה גדולה, שבה כאלפיים עד ארבעת אלפים נוסעים, עשויה להגיע למיליארד דולר.  חברות השייט המובילות בעולם משדרגות באופן קבוע את ספינות הקרוז שהן מפעילות, ובאניות החדשות הוכנסו אטרקציות כמו למשל מסלול מכוניות מירוץ באניה "בליס" של נורוויג'יאן קרוז ליין, רובוט המוזג משקאות באניה "סימפוני אוף דה סיז״ של רויאל קריביין, או שני מסלולי טיילת ענקיים מזכוכית באורך של 40 מטר, המעניקים תחושה לאורחים כאילו הם צועדים על המים באוניית MSC SEA VIEW.

אורי שנבל, מוותיקי ענף הקרוזים בישראל, אומר כי חווית הנופש בקרוזים הפכה בשנים האחרונות למתאימה לכל גיל ולכל כיס. "2017 היתה שנה של המשך והעמקת התחרות בין חברות השייט השונות על בעיקר לידי השייט בים התיכון ובים הבלטי. שוק השייט מוצא את החלוקה הנכונה של הלקוחות שמבינים היום יותר. השוק ממשיך לגדול ומחפש אניות חדשות וחדישות. אנחנו כנציגי רויאל קאריביים ממשיכים לשקוד על העמקת הקניית חוויות לתייר הישראלי".    

ענת סמובסקי, מנכ"לית חברת מד קרוזס, אומרת כי איננה מופתעת מהזינוק במספר הישראליים היוצאים לנופש. "שנת 2017 הסתיימה במגמת עלייה שנמשכת כבר מספר שנים הן בעולם והן בשוק הישראלי. במד קרוזס הבחנו בגידול במיוחד במסלולים הייחודיים והאקזוטיים כמו איי סיישל, הודו, סרילנקה, מאוריציוס, מדגסקר ועוד. כמו כן, נמשך הגידול גם במשפחות שהפליגו דרכנו בחופשות הקיץ והחגים." סמובסקי סיכמה ואמרה לפספורטניוז: "אינני מופתעת כלל ממגמת העלייה הנמשכת, קרוז זו חופשה אידיאלית למשפחה".

  טכנולוגיה וחדשנות הן שם המשחק

עם הגידול בביקוש בא גם השדרוג של מערכת ההזמנות והמכירות. חברת אמדאוס השיקה בחודשים האחרונים ממשק קרוזים חדשני וידידותי לסוכני הנסיעות, ובשנה האחרונה השקיעה חברת איסתא בסניף דיגיטלי ראשון בדיזינגוף סנטר בשיתוף עם MSC.  ״אנחנו לא מופתעים מקצב הצמיחה של ענף הקרוזים ולכן החלטנו להמשיך ולהעצים את ההשקעה שלנו בנקודת המכירה במטרה לתת ללקוחותינו חווית מלאה ומרגשת של הרכישה״, אמר לפספורטניוז נבו גל, סמנכ"ל הפיתוח העיסקי של חברת איסתא .

Symphony of the Seas צילום: MSC

רק לפני חודשיים השיקה רויאל קריביין את האניה החדישה שלה "הרמוני אוף דה סי" והשבוע תשיק "נורוויגיאן קרוז ליין" את האניה החדשה ביותר שלה "בליס" (Bliss) שתחל בשבוע הבא להפליג מסיאטל לאלסקה. בשבוע השני של חודש יוהי תשיק חברת MSC  את האניה החדשה שלה MSC SEAVIEW

חני סובול: " הישג חשוב להתאחדות" גם בהתאחדות סוכני הנסיעות מזהים את מגמת הגידול בענף השייט בישראל. חני סובול מנכ״לית התאחדות סוכני הנסיעות אמרה לפספורטניוז: "הקהל הישראלי שותף למגמה העולמית של הגידול החד בחופשות השייט. הישראלים הבינו שהפלגה יוקרתית לא בהכרח יקרה מחופשה רגילה ובעיקר מהווה פתרון לחופשות משפחתיות.על הפעילות של התאחדות סוכני הנסיעות בענף השייט הוסיפה סובול: "בשל המורכבות של חופשת שייט לסוכני הנסיעות ערך מוסף גבוה ביותר ולמעלה מ85% ממכירות חבילות השייט מתבצעות באמצעות סוכני נסיעות. לאחרונה סיימו סוכני נסיעות חברי התאחדות קורס שייט בו התמקצעו ולמדו לעומק את הדקויות של תיירות השייט. איין ספק שמגוון ידי השייט וחברות השייט המיוצגות בישראל יגרמו לגידול חד עוד יותר בעונת התיירות הקרובה.״ ניק ווילקנסון

"אנחנו צופים המשך הביקוש לנופש באניות קרוז בכל העולם ולכן ממשיכים בהשקעות הגדולות בהגדלת צי האניות שלנו שיהיו המפוארות והמשוכללות ביותר.  בתוך שנתיים נשיק את האניה החדשה שהחלנו בבנייתה – האנקור", סיכם ניק ווילקינסון מחברת הקרוזים NCL (נורוויג'יאן קרוז ליין).

       

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: קרוזיםמבזקיםכללי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: