אא

48 שעות בלבוב - היעד החדש של כספי תעופה

תחילתן של טיסות ישירות מתל-אביב ללבוב על ידי חברת התעופה "אוקראינה אינטרנשיונל" מהווה הזדמנות להכיר יעד היסטורי חשוב. "פספורטניוז" ביקר בלבוב ומנפק לכם את כל הסיבות לבקר בה

||| |||

ב-20 במאי הקרוב ייחנך קו טיסות החדש תל-אביב - לבוב/לבוב - תל אביב של חברת "אוקראינה אינטרנשיונל" (UIA), כאשר בשלב הראשון מתוכננת טיסה שבועית אחת סדירה בין שתי הערים.

הטיסה הישירה ללבוב, שבמערב אוקראינה, או בחזרה ממנה, היא טיסה קצרה יחסית של כ-3 שעות (ללא ארוחה), במטוסי הבואינג החדישים 737-800 ו-737-900 של חברת התעופה האוקראינית. הנוסעים בטיסה זו ייהנו ממחיר הוגן, משירות אדיב, ותנאי טיסה נוחים. ראשיה של חברת התעופה, המיוצגת בלעדית בישראל ע"י כספי תעופה בע"מ,  מעריכים כי בדומה לביקוש הרב שיש לטיסות בקו תל אביב – קייב (4 טיסות יומיות), יזכה גם הקו החדש ת"א – לבוב לתפוסה גבוהה, כך שבהמשך תתווספנה טיסות שבועיות נוספות בקו זה.

 פתיחתו של הקו החדש, ותחילתן של הטיסות הישירות, גורמת להתרגשות רבה בקרב גורמי התיירות בלבוב, ולציפייה דרוכה כי ישראלים רבים יפקדו את העיר וסביבתה. ראש העיר לבוב, מר אנדריי סדובי, אשר נפגש לאחרונה עם משלחת של עיתונאים וסוכני נסיעות מישראל שביקרה בעיר לבוב, התייחס לקשר העמוק בין העם היהודי והעם האוקראיני, ואמר כי הוא מצפה למספר גדול של תיירים מישראל בעירו ובסביבתה. ראש העיר, הנחשב לאחד מבכירי הפוליטיקאים באוקראינה, הדגיש בדבריו כי חרף העובדה שאוקראינה נמצאת כעת בתקופה קשה, בצל העימות בינה ובין רוסיה, יכולים המבקרים במחוז לבוב, אשר מרוחק מאד מאזורי הקרבות שבדרום ובמזרח המדינה, לחוש תחושה של בטחון מלא, ואין כל סיבה לחשוש מלהגיע לאזור שקט ושלו זה.

ב-28 במאי צפויה גם חנוכת קונסוליית הכבוד של ישראל בלבוב, וצעד זה הינו בעל משמעות רבה בתהליך הפיתוח וחיזוק היחסים הכלכליים והחברתיים, ושיתוף-הפעולה בתחומי החינוך והתיירות, בין אוקראינה לישראל. קונסול הכבוד של ישראל בלבוב (ובאזור מערב אוקראינה), מר אולג וישניאקוב, שנפגש אף הוא בלבוב עם עיתונאים מישראל, רואה את נושא פיתוח יחסי התיירות בין אוקראינה לישראל כאחד הנושאים המרכזיים והחשובים בתפקידו, וציין בדבריו את הקשר ההיסטורי בין שתי המדינות, ואת העובדה כי רבים מאנשי הציבור והתרבות הישראליים הינם בעלי שורשים אוקראיניים. ביוזמתו של הקונסול, מתוכננים בלבוב עריכת פורום עסקי כלכלי בסתיו, פתיחת מרכז תרבות שמטרתו להחיות את המסורת והתרבות היהודית במקום, פתיחת מספר מסעדות עם מטבח כשר, עריכת חגיגות ל"יום ישראל", גיוס תורמים מכל העולם לטובת שיקום אתרי ארכיטקטורה היסטוריים של העם היהודי בלבוב, שיתוף פעולה בהקמת מרכז שיקום לנפגעים מלחימה ופעילות נגד טרור, הרצאות וסמינרים בהשתתפות מומחי שיקום מישראל  ועוד.

העיר לבוב, המכונה בפי המקומיים לביב (LVIV), מילאה תפקיד חשוב ומשמעותי בחיי הקהילה היהודית באוקראינה כבר במאה ה-13. העיר הייתה בעברה חלק מגליציה המזרחית, ומרבית הזמן הייתה שייכת לפולין. בעיר הייתה קהילה יהודית גדולה, שמנתה קרוב ל-120,000 איש ערב מלחמת העולם השנייה, והיוותה קרוב ל-1/3 מאוכלוסיית העיר. לבוב הייתה מרכז תרבותי, מסחרי, ואדמיניסטרטיבי חשוב של גליציה המזרחית, וכן הייתה מרכז תנועת ההשכלה של יהדות מזרח אירופה. היהודים התגוררו בעיקר בשני רובעים בעיר, והקימו בתי כנסת רבים.  לאחר שסופחה לבריה"מ נכבשה לבוב ע"י הנאצים, ומרבית תושביה, אשר רוכזו בגטו שהוקם בעיר בשנת 1941, נשלחו אל מותם במחנות ההשמדה. בית הכנסת המרכזי הגדול, ולצדו בית הכנסת "תור הזהב",שנבנה בסוף המאה ה-16, נהרסו לגמרי ע"י הנאצים בשנת 1943, וכיום נותר מהם כשריד רק קיר אחד. לפני כ-5 שנים נתקבלה החלטה לשחזר באופן חלקי את שני בתי הכנסת, ואת בית המדרש שהיה ביניהם (עם אופציה לשחזור מלא בשלב מאוחר יותר), לאחר השלטונות בלבוב חשו צורך להדגיש את החשיבות של המקום הקדוש הזה לעם היהודי, ולהפכו למוקד ביקורים. בינתיים נאספו 21 משפטים מתוך יומנים שהותירו אחריהם היהודים בשפות שונות (פולנית, אידיש, אוקראינית וכו'), ואלה ייחקקו ע"ג האנדרטאות שיוקמו במקום. מספרם של היהודים החיים כיום בלבוב נאמד בכ-2,000 איש בלבד.

העיר לבוב היא בין הערים הבולטות והמרכזיות באוקראינה, ובודאי העיר החשובה ביותר במערב אוקראינה. העיר מונה כיום כ-800,000 תושבים, והינה בירת מחוז לבוב, ששטחו גדול יותר משטחה של מדינת ישראל. לבוב נחשבת לעיר יפה במיוחד, עתיקה, תרבותית ומרתקת, עם מבנים ארכיטקטוניים ומונומנטים מרשימים מתקופות שונות, אשר נבנו בסגנונות שונים (גותי, בארוק, רנסנס ואחרים). לבוב שימשה לאורך השנים בית ללאומים שונים, לתרבויות ולדתות שונות, ועובדה זו השפיעה מאד על אופייה. המרכז ההיסטורי העתיק של לבוב, שבעבר היה מוקף חומות (ונקרא "בתוך העיר"), הינו גם כיום לב ליבה הפועם של העיר, והוכרז כאתר מורשת עולמית תרבותי של אונסק"ו. כיכר השוק העתיקה, עם המבנים המרהיבים סביבה ובניין העירייה המרשים בטבורה, הינה אחת האטרקציות המרכזיות של לבוב, ומוקד המשיכה של תושבי לבוב והמבקרים בעיר. זהו אזור תוסס ושוקק חיים, עם מופעי רחוב של נגנים, ציירים ואומנים, ובו מצויים מסעדות, בתי קפה, מועדונים ובארים, המנקזים אליהם אנשים רבים. כיכר השוק העתיקה מהווה גם נקודת יציאה מצוינת לסיור רגלי במרכז ההיסטורי של לבוב, שבו מצויים מרבית מוקדי העניין. בין נקודות העניין הבולטות ניתן למנות את הקתדרלה הלטינית, בית האופרה המרהיב, קתדרלת סנט ג'ורג' ושדרות סבודבה שהינם רחובה הראשי של העיר. מבחינת אתרי מורשת יהודיים, ישנו את רחוב היהודים בלבוב, המוליך אל שרידי בית הכנסת "תור הזהב", את מבנה בית החולים היהודי לשעבר, את ביתו של הסופר שלום עליכם, וכמובן את אתר ההנצחה המרשים שהוקם בגטו לזכר הנספים בשואה.

בהקשר היהודי, ראוי לציין את מסעדת וצ'בסקי החדשה, אשר נפתחה לפני זמן קצר סמוך לכיכר העיר, ובה מצוי בקומה השנייה חדר מיוחד לאוכל יהודי, וכן את המסעדה ליד שרידי ביהכ"נ העתיק "תור הזהב", אשר אף בה מוגש אוכל מהמטבח הגליציאני המסורתי. בנוסף לשתי מסעדות אלו, שאינן כשרות, ישנה בלבוב גם מסעדה כשרה.

פרנסי העיר לבוב עושים מאמצים רבים לקדם את התיירות באזור, ביודעם היטב כי ההכנסות מתיירות תסייענה להם במשבר הכלכלי החמור הפוקד את המדינה. מרבית התיירים המגיעים כיום ללבוב הם מרוסיה, ממדינות חבר העמים, מפולין ומטורקיה, והשאיפה היא למשוך תיירים גם ממדינות נוספות. באופן מעשי, העיר עדיין לא ערוכה לביקורים של תיירים ממדינות מערביות, וכמעט אין שילוט בשפה האנגלית, אולם אין ספק כי בנושא זה יחול שיפור ושינוי לטובה, לאור ההכרה בחשיבותה של התיירות הנכנסת, ונוכח הרצון וההשקעה שמגלים כעת גורמי התיירות המקומיים. בעיר ישנם בתי מלון טובים, וביניהם ליאופוליס, ריוס, אטלס (חדש), נוביליס המפואר, וכן מלון הבוטיק קאוולייר, שבו מסעדה מצוינת הפועלת 24 שעות ביממה. מלון ייחודי ורומנטי הוא סיטאדל אין, אף הוא מלון בוטיק, אשר נבנה על מבצר לשעבר, בגבעה החולשת על העיר, וממנו נשקף נוף מרהיב. ואפרופו נוף; במסגרת הסיור הרגלי במרכז ההיסטורי של לבוב, ניתן לעלות לגגות של מספר בתי מלון ולהתרשם מהנוף הפנוראמי הנשקף ממעל.

במקביל לסיור בין מוקדי העניין במרכז ההיסטורי של לבוב, ניתן גם לערוך סיור גסטרונומי קצר במקומות ייחודים שמהווים אבני דרך וחלק מסמלי העיר, ואשר מסומנים במסלול בצבע אדום במפת העיר. כך, למשל, כולל הסיור ביקור במבנה ציורי בן מספר קומות בו מכינים בעבודת יד שוקולדים משובחים, בבית קפה/מסעדה מפורסם ( masoch café), באווירת סאדו-מאזוכיזם בו זוכים להצלפות קלות בישבן בשוט מן המארחת, או במבנה עתיק עם מחילות וכוכים תת-קרקעיים המשמש לייצור וטחינת קפה, וגם כבאר ובית קפה עם הופעות מוסיקה חיות. תושבי לבוב מציינים את העובדה כי עירם נחשבת כאחד המקומות הראשונים באירופה שנחשפו לתרבות של שתיית קפה, ומתגאים מאד בקפה ובשוקולד המצוינים המיוצרים במקום מזה שנים רבות.

 שהייה של יומיים-שלשה בלבוב ממצה בהחלט, ולאחריה ניתן לצאת לטיולים בסביבותיה של העיר, במקומות אחרים במחוז לבוב. העיר השנייה בגודלה במחוז, המונה כ-77,000 תושבים, היא דרוהוביץ' (Drohobych). זוהי עיר עתיקה בת כ-900 שנה, אשר הפכה לעיר עשירה הודות למלח שהתגלה במקום, ולתעשיית המלח הענפה שהתפתחה בה. גאוות תושבי דרוהוביץ'  היא קתדרלת סנט ג'ורג' הבנויה כולה מעץ, שנבנתה במאה ה-15 בהרי הקרפטים והועתקה ע"י בני המקום. בקתדרלה ייחודית ויפה זו, שהוכרזה לאחרונה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ציורים אותנטיים מהמאה ה-17. בדרוהוביץ' הייתה גם כן קהילה יהודית גדולה, עם 17 בתי כנסת, אשר הגדול שבהם הוא ה"טמפל" שנבנה ב-1865, נהרס עם הזמן, וכיום נעשים ניסיונות לשחזרו. 11,000 מיהודי דרוהוביץ' נרצחו בשואה, ביניהם הצייר היהודי המפורסם ברונו שולץ, תושב המקום, אשר נורה ע"י הנאצים בדרכו הביתה. האוקראינים מנציחים ומוקירים מאד את זכרו ואת פועלו של ברונו שולץ, כאשר ביתו, מקום הירצחו, והמוזיאון עם תמונותיו ויצירותיו הפכו לחלק בלתי-נפרד מהסיורים המודרכים העיר. אנקדוטה שכדאי להזכיר היא, כי בדרוהוביץ' נישאו בשנת 1939 מנחם בגין ועליזה לבית ארנולד, וזאב ז'בוטינסקי היה השושבין בחתונתם.

עיירת הספא טרוסקבץ (Truskavets), המצויה במרחק נסיעה קצר מדרוהוביץ', למרגלות הרי הקרפטים, היא אחד מאתרי הספא הגדולים בבריה"מ לשעבר. העיירה היפיפייה היא יעד תיירות חשוב באוקראינה, המושך אליו מבקרים רבים, הן מרחבי אוקראינה והן מחו"ל, הנהנים מאתר ספא ונופש בסטנדרטים אירופאים. טרוסקבץ מפורסמת מאד במעיינות המינרליים שלה, והנופשים במקום נוהגים ללגום מספר פעמים ביום את מי המעיינות, הן מים חמים והן מים קרים, להם מייחסים סגולות ריפוי מיוחדות. המים, המועשרים במינראליים וחומרים אורגניים, מווסתים את חילוף החומרים בגוף, משפרים את תפקודם של מערכת העיכול והלבלב, מגנים על תאי הכבד ומחדשים אותם. בזכות השפעתם החיובית על תפקוד המערכת החיסונית הם ממריצים את ההגנה על התאים הבריאים, ומונעים התפתחות סרטן. מעבר לנופש ולמנוחה, ניתן לקבל בטרוסקבץ גם אבחונים וטיפולים רפואיים מגוונים במרכזי הבריאות והדיאגנוסטיקה הרבים שבמקום. העיירה המקסימה והאסתטית נהנית משפע של צמחיה, מים ואוויר נקי וצלול, ופזורים בה מאות בתי מלון, פנסיונים וחדרים, בדרגות אירוח שונות, המתאימים לכל כיס. מקום מומלץ הוא המרכז הרפואי והספא "Chale Graal".

יעדים אחרים במחוז לבוב, הקשורים אף הם למורשת היהודית, הינם העיירות ז'ובקבה (Zhovkva) ו-בלז (Belz), המצויות מצפון לעיר לבוב. ז'ובקבה היא עיירה קטנה עם מבנים מתקופת הרנסנס, שהיתה מוקפת ב-4 שערים, ביניהן השער היהודי. במקום הייתה קהילה יהודית גדולה שמנתה 18,000 תושבים, עם בית כנסת מפואר שנבנה בסוף מאה ה-17, בסוף תקופת הרנסנס, ונשרף ע"י הנאצים ב-1941. בעיירה נשארו על מקומם הבתים בהם התגוררו היהודים, ובמפתני הכניסה לבתים מצוי עדיין המקום שנועד למזוזה, אשר נחצב באבן. כיום נותר בז'ובקבה, שהייתה עיר מרכזית בגליציה, יהודי בודד אחד. בלז, הנקראת בעברית גם בעלז, היא אחת העיירות העתיקות באוקראינה, אשר נוסדה במאה ה-11, והתפרסמה בעולם היהודי הודות לחסידות בעלז שנוסדה בה. בלז הייתה מרכז יהודי גדול, עם בית כנסת מהמאה ה-18, מקווה ובית ספר, ואשר 4,000 מתוך 6,000 תושבי העיירה היו יהודים. רבים מהם נרצחו בשואה, וקבורים ביער ליד בלז. כיום אין יהודים אשר מתגוררים במקום, אולם רבים מגיעים לביקור בבית הקברות העתיק, אשר בסמוך לו מצויה אכסניה של חסידות בעלז המיועדת לאירוחם של המבקרים. בירושלים, אגב, יש בית כנסת שהוא העתק של בית הכנסת היפהפה שהיה בעבר בבלז.

אחד המקומות המהנים והאטרקטיביים לחופשה במערב אוקראינה הוא בהרי הקרפטים. רכס הרי הקרפטים, המשתרע לאורך1,500 ק"מ, עובר במדינות שונות, וביניהן גם במחוז לבוב שבאוקראינה. זוהי ה"פנינה הירוקה" של אוקראינה. מקום נפלא של טבע במיטבו, עם יערות, נהרות, אגמים, פסגות מושלגות, וכן כפרים אשר לגביהם דומה כי הזמן עמד מלכת. הכפריים בהרי הקרפטים שומרים על אורח חיים מסורתי, וזוהי חוויה של ממש לבקר ב"כפרים של פעם", אשר הציביליזציה לא הגיעה אליהם, ולראות עדיין איכרים, חוטבי עצים, רועי צאן, ערימות שחת, עגלות עם סוסים עמוסות חציר ועוד מראות שכמעט ולא נתקלים בהם בימינו. חופשה בהרי הקרפטים, במיוחד בתקופת הקיץ, מאפשרת מגוון רחב של פעילויות והרפתקאות, במחירים זולים במיוחד, כגון רכיבה על אופניים ועל סוסים, טרקטורונים, פיינטבול, פארקי חבלים, דייג, רפטינג, טרקים ואפילו סקי שלג (בחורף).

אחד המקומות היפים להתארח בהם לחופשה משפחתית בהרי הקרפטים שבאוקראינה הוא מלון "Vezha Vedmezha" ("המגדל של הדב"), ליד אתר הסקי המפורסם slavske , מרחק של כ-130 ק"ממלבוב. זהו קומפלקס של 26 חדרים שבנוי בצורת טירה מסתורית, בגובה2,015 מ', עם אטרקציות מימי הביניים כמו חליפות אבירים, חץ וקשת וכדו'. מקום אידיאלי לחופשה עם ילדים.

הטיסות הישירות ללבוב תמשוכנה, מן הסתם, בראש ובראשונה ישראלים שנולדו בחבל ארץ זה באוקראינה, אשר חפצים לבקר במקום הולדתם, או לבקר את בני משפחותיהם שעדיין מתגוררים בלבוב ובסביבותיה, או יהודים אשר עוקבים אחר תולדות היהדות בגליציה ובמזרח אירופה, וכן ישראלים צברים, שהוריהם או הורי הוריהם גרו בעבר בערים, בעיירות או בכפרים שבמחוז לבוב,

וברצונם לערוך טיול שורשים. בהקשר זה יצוין, כי ישנן בלבוב חברות ומדריכים המתמחים בסיורים של אתרי מורשת יהודיים, וכן מסייעים באיתור מקום מגוריהם בעבר של קרובי משפחה בעיירות השונות. בנוסף, לבוב יכולה להיות יעד לטיול לאלו שמבקשים להכיר מקום חדש, בלתי-מוכר ובלתי מתויר עדיין, לחובבי הספא, לחובבי נשים יפות, וכן לאלו המבקשים לערוך חופשה משפחתית בטבע בהרי הקרפטים הסמוכים. בכל מקרה, כדאי לנצל את העובדה כי שער המטבע האוקראיני, הגריבנה, איבד באופן משמעותי מערכו בשנה האחרונה על רקע המשבר הכלכלי הפוקד את אוקראינה, כך שחופשה באזור תהא זולה במיוחד.

 הכותב השתתף באדיוקשיונל מטעם כספי תעופה בע"מ.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםאוקראינהחופשה באוקראינה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: