אא

מחוז אפירוס המרהיב בצפון מערב יוון - כבר ביקרתם?

מחוז אפירוס שבצפון יוון מהיפים והפחות מוכרים מבין 13 המחוזות שבמדינה. אמנון פאר יצא לסיור מרתק בעיירות קטנות וציוריות שבמחוז וגילה נופים מדהימים, חופים קסומים, כפרים אותנטיים, אוכל נהדר, אנשים סימפטיים, ואינספור מטעי זיתים. חבל אפירוס - יוון במיטבה

יואנינה. צילום: Shutterstock|||| יואנינה. צילום: Shutterstock||||

אפירוס, Epirus בצפון מערב יוןן הוא אחד המחוזות היפים והמרשימים ביותר ביוון. קניונים, יערות, נהרות שוצפים, מפלים, אגמים, נחלים, גשרי אבן, חופים לאורך הים היוני, עיר גדולה כפרים אותנטיים, אוכל מסורתי נהדר ואנשים חביבים.

אפירוס הוא ה-4 בגודלו מ-13 מחוזות יוון. במזרח רב השטח הרי הפינדוס עם קניונים עמוקים, מדרונות תלולים ונחלים. מצפון גובל באלבניה ומקדוניה ובמערב רצועת החופים הצלולים בים היוני. האזור ירוק ומיוער בגלל הגשמים והרוחות המגיעים מהים. בהרים בתי אבן, אוכל מסורתי ובעיקר אנשים סימפטיים ונחמדים. בגלל האופי ההררי של האזור עוסקים כאן בעיקר בגידול עיזים וכבשים לבשר ולייצור גבינת הפטה ועוד גבינות כמו הגבינה המעושנת הייחודית לכפר מצובו. התיירות באפירוס היא תיירות חורף וקיץ. בעיקר תיירות פנים אבל בגלל המצב הכלכלי הקשה ביווון היונים לא באים. האיזור לא מוכר מספיק כך שגם תיירים מחוץ ליון לא מגיעים על אף שהמחירים נמוכים.

אנחנו טסים לסלוניקי ומשם כ-3 שעות נסיעה באוטוסטרדה (Agnatia) נוחה עם מנהרות ארוכות וגשרים, לכוון בירת המחוז יואנינה  (Yoanina). פרויקט התחבורה הגדול של יוןן נפתח בשנת 2009 וחיבר את המדינה בכבישים ואוטוסטרדות. יש שאומרים שהפרויקט הזה הוא אחד הגורמים למשבר הכלכלי הקשה של יון.

העיר יואנינה שנקראת גם ינינה (Janina) המונה כ-70000 תושבים היא עיר יפה, נקיה, שקטה ושלווה היושבת על הגדה הדרום מערבית של אגם פאמבוטיס (Pamavotis) ומשמשת בעיקר בסיס ליציאה לטיולים באזור. ביואנינה מרכז רפואי מהגדולים ביוון ושתי אוניברסיטאות עם כ-20000 סטודנטים שהם כרבע מתושבי העיר. מארחינו קוסטאס וולאכוס, יו"ר התאחדות בתי המלון ביואנינה  וסם קודוניס מנכ"ל מלון  Mitsis Grand Serai  ברחוב הראשי  של העיר בו אנחנו מתארחים מספרים שיוון מתקשה לצאת מהמצב הכלכלי הקשה. אין תקציבים ציבוריים חדשים ואמצעים לשווק ואת הכל הם נאלצים לעשות בעצמם. לארגן סיורים לימודיים בנושאים שונים מכל מקום באירופה. התיירות הפנימית חלשה מאד ותיירים לא מגיעים מספיק.

ביואנינה כ-70 בתי מלון גדולים ומפוארים המארחים קבוצות, אירועים גדולים וכנסים לצד בתי מלון קטנים, חדרי הארחה וחדרים פרטיים. בעיר מסעדות, טברנות, ברים וטיילת גדולה ויפיפייה לשפת האגם. מהמאה ה-15 ועד המאה ה-20 העיר הייתה בשליטה עותומנית. עדות לכך הוא המבצר הצופה על האגם והחומות המקיפות את העיר העתיקה. מחוץ לחומות עומדים בתים עם מגן דוד וכתובות בעברית.על בתוך החומות נמצא בית הכנסת היחיד ששרד את הכיבוש במלה"ע ה-2 לאחר שהגרמנים שוכנעו להפוך את המקום למוזיאון. כיום שומרת על המקום אלגרה מצא ילידת יואנינה.

בית הכנסת נבנה בשנת 1829, המקום גדול והישיבה היא בשורות מאורכות גב אל גב, הדוכן נמצא בצד אחד של האולם וארון הקודש מולו בצד השני, בתוכו ספרי קודש עתיקים ביניהם אחד בן 500 שנה מעור צבי. על הקירות מסביב רשימת הנספים בשואה על לוחות אבן לבנים. כ-2000 יהודים היו כאן לפני המלחמה. הם נשלחו כולם למחנות ורק כ- מהם 150 חזרו וכיום נותרו רק 35 יהודים. היהודים הגיעו לאזור בזמן בית שני ושמרו על מנהגים מארץ ישראל. הם נקראו רומניוטים כי היו תחת שלטון רומי וגם נוסח התפילה היחודי היה כזה. בית הכנסת הוכרז כאתר שימור של אונסק"ו.

                     בית הכנסת ביואנינה הוכרז כאתר שימור של אונסק"ו

אלגרה ומארחינו לוקחים אותנו לשייט באגם פאמבוטיס אל האי הקטן ניסאקי (Nisaki). "אי קטן" שבו גרים כמה מאות אנשים שרובם עובדים בעיר, סמטאות אבן, דוכנים,מסעדות, טברנות, בתים עתיקים ומנזרים. אי ציורי ויפה.

דרומית מזרחית מיואנינה כשעה וחצי נסיעה  נמצא צומרקה (Tzumerka,) רכס הרים המתנשא לגובה של 2492 מ', אחד מרכסי ההרים הגבוהים ביון. הרכס נמצא בחלק הדרומי של הרי הפינדוס המתחילים בחלק הדרומי של צומרקה ונמשכים עד החלק הצפוני של מחוז אפירוס מעל כפרי זגוריה. הנהר הגדול באזור הוא נהר הארכאטוס (Archtos ). הכבישים מפותלים וצרים, אבל זהו לב איזור איפרוס ואחד האזורים היפים והמרשימים בו ניתן להרגיש את יון ההררית. המצוקים, היערות, הנחלים, הגשרים, הכפרים עם הסמטאות רצופות האבן, האוכל המסורתי ושלל הפעילויות באזור. נהר הארכאטוס מאפשר רפטינג בכל הרמות בנופים מדהימים. אורכו של המסלול כ-10 ק"מ וסיומו מתחת לגשר (פלאקה), הגשר הרחב ביותר ביון. פעמיים נבנה ופעמיים התמוטט, בשנת 1860 נבנה מחדש ובינואר השנה בגלל גאות של הנהר, המים הגיעו לגובה של 20 מ' והרסו אותו (אפילו הגרמנים ניסו לפוצץ את הגשר ולא הצליחו). בצומרקה גם מסלולי הליכה וטרקים.

                                       יואנינה אגם פאמבוטיס

פראמאנטה  (Prámanta) הוא הכפר הגדול ביותר בחבל צומרקה ובסיס ליציאה לטיולים באזור. כמו בכל כפר כמעט גם כאן בכיכר המרכזית נטוע עץ דולב גדול עתיק עם גזע עבה ומתחת ענפיו טברנות, מסעדות, בתי קפה וכמובן כנסיה קטנה. מספרים שאת עצי הדולב נטעו לפני הכפר ואם העץ נקלט ידעו שהאדמה מאפשרת הקמת הכפר. באזור, בתי מלון עם נופים מרהיבים המציעים חדרים מודרניים בגדלים שונים למשפחות ולזוגות לחופשה כפרית אחרת. אנחנו יושבים מול רכס הצומרקה המרשים במרפסת מלון אנאבאסי (Anavasi) הבנוי מאבן ועץ. מלון משפחתי המציע אירוח יוני ומתענגים עם תה מצמחי תבלין שבאזור ומהמשקה המקומי ציפורו Tsipouro (סוג של גראפה מקומי) העשוי מהענבים שבאזור.

בהרי הפינדוס מצפון ליואנינה נמצא אזור זגוריה (Zagoria) בשטח של כ-1000 קמ"ר טבע מרהיב ביופיו, נופים מדהימים של נחלים, צוקים, גשרי אבן, קניונים מהעמוקים בעולם, שלושה נהרות ושלל אטרקציות ופעילויות וכמובן מספר גדול של בתי מלון ברמה גבוהה של שירות ואיכות. באיזור 45 כפרים המונים ששומרים על מקוריותם עם כ-6000 תושבים. הכבישים המובילים לכפרים נוחים למרות שהם מפותלים וצרים.

מעל הכפר פפיגו, אחד הכפרים הפופולריים ביותר שמחולק לשניים Megalo Papigo ו Mikro Papingo, מתנשאים צוקים מדהימים לגובה של 2407 מ'.  בכפר חיים כ-360 איש שמתפרנסים מתיירות או חקלאות וצאן. גגות בתי האבן של הכפר, כמו גם בכפרים אחרים הם מאבן צפחה מיער האבן שנמצא בסמוך. הכפרים האלה הם נקודות ההתחלה  של הגיאו פארק (Geopark), של מסלולי הליכה ותצפית על קניון ויקוס, רפטינג, טיפוסי הרים, מסלולי אקסטרים ועוד פעילויות באזור. בין שני הכפרים שתי בריכות טבעיות שבקיץ הופכות לבריכות שחיה קטנות.  קניון ויקוס (Vicos Gorge) נחשב לעמוק ביותר בעולם. בגובה של כ-1000 מ' מצוקים תלולים ובאורך כ-11 ק"מ הוא מהיפים והמרשימים בעולם. מסלולי הליכה ונקודות תצפית מרהיבות, לא אפשרו לנו להתנתק מהנוף המדהים הזה.

                 קניון ויקוס (Vicos Gorge) נחשב לעמוק ביותר בעולם.                       

בסמוך לכפר מונודנדרי,תצפית נוספת לקניון ויקוס, נקודת יציאה למסלולי הליכה באזור וגשרי האבן המדהימים  על  נהר  הווידואמטיס (Voidomatis ), גשר קוקורי המרשים  וגשר קאלוגריקו עם 3 הקשתות שנבנה המאה ה18. צפונית מערבית לזגוריה בקוניצה (Konitsa ),מעל נהר האוס (Aoos) גשר עתיק נוסף עם קשת גבוהה במיוחד. הגשר, הנהר מתחתיו והקניון מעל מדהים ומרשים.

מערבית לאורך נהר האוס ב בוראזני (Bourazani) נמצא פארק חיות הבר. שמורת טבע עם איילים, צבאים, חזירי בר וחיות נוספות. 1000 דונם של פארק בבעלות פרטית של משפחת פסוס, משפחה של ציידים בת מאות שנים. עד לשנת 1992 היה השטח מקום הצייד של המשפחה, אז החליט בן המשפחה ג'ורג' פסוס, וטרינר במקצועו, המנהל את המקום להפסיק את הצייד ולהפוך את המקום לשמורת טבע. במקום גם מרכז כנסים, סדנת עבודה ומוזיאון צילומים וציורים של מבקרים. מעבר לנהר נמצא בית המלון של המשפחה הנראה כמו בקתת ציידים בת שתי קומות, קרניים על הקירות ואפילו האהילים עשויים מקרניים.  חדרים נעימים ונוחים ואוכל מקומי טעים להפליא. בסמוך נמצאת טחנת קמח אותנטית בת 300 שנה המופעלת ע"י זרימת מים חזקה של מי מעיין הנכנסים לתוך אמבטיות עץ גדולות והתנועות הסיבוביות המהירות משמשות כמכונת כביסה לשטיחים של בנות הכפרים. כמובן ללא כל חומרים – (ראינו, זה אמיתי.) בנוסף המים מפעילים גנרטור וטחנת קמח – מיוחד ומעניין.

טיולים בהרים עם נופש בחופי הים של איפרוס הפחות מוכרים זהו שילוב מנצח. במרחק של כשעה נסיעה מההרים במערב משתרע הים היוני (Ionian Sea). לאורך של כ-70 ק"מ עד פרבזה, קו החוף המערבי של אפירוס רצוף חופים מרהיבים וכמה מפרצונים שקטים. רצועת חוף עם כמה מהחופים היפים ביותר ביוון, אתרי נופש מודרניים עיירות ציוריות, חופי ים קסומים ובתי מלון כשממול איים ומרחוק האי קורפו שאליו וממנו אפשר להגיע במעבורת.

אחת מעיירות הנופש הפופולריות ביותר בצפון מערב היא סיבוטה (Sivota) הבנויה על מורדות הגבעות עם מפרץ קטן. ממלון סיבוטה דימונד שעל הגבעה הנוף לים ומסביב מדהים. החופים, הים, המרינה והסירות נראים כמו ציור. שלווה נדירה. אנחנו עוברים בעירת החוף היפיפיה פארגה  שבנויה סביב מפרץ קטן,חוף מקסים מוקף בגבעות ובליגיה (Lygia) עם בתי מלון, הטברנות על החוף ומרינה של סירות הדייגים. העיר פרבזה (Preveza),בירת המחוז יושבת בקצה מפרץ ארטה. מרינה עם עשרות סירות ויאכטות, טיילת יפיפייה, עיר עתיקה עם חנויות, בתי קפה וטברנות.

העיר העתיקה בפרבזה.

אנחנו חוזרים למרכז איפרוס ,אחד הכפרים היונים האותנטיים בכל האיזור הוא הכפר מצובו (Matsovo) על צלע הר מיוער, בגובה 1150 מ' מוקף הפסגות הגבוהות של הרי הפינדוס, מרחוק נראה כמו שוויץ. בתי אבן ועץ עם גגות אדומים, , סמטאות יפיפיות ובתי מלון. בכיכר המרכזית חנויות מזכרות, מסעדות וטברנות. מצובו מפורסמת בגבינות ובמיוחד בגבינה המעושנת "מצובונה" וביינות יקב אברוף (Avro) שנמצא במרכז הכפר ושייך לאחת המשפחות העשירות ביון.

מרכז אפירוס נחשב גם לבירת הפטריות של יון ובהרים יש כמה מאות סוגי פטריות. באחת הגבעות מול הכפר מצובו הצטרפנו לחגיגת פטריות לקתרינה וחריסטוס ושלושת הכלבים המאולפים שלהם למציאת פטריות כמהין, כאן הן שחורות ונקראות טרופה (Trufa). קתרינה וחריסטוס רצים אחרי הכלבים עם אתים קטנות ושהם מגלים פטריה, הם באים במהירות להוציא אותה כדי שהכלבים לא יפצעו את הפטרייה. את החגיגה הזו אנחנו מסיימים בארוחת פסטה וריזוטו שמכינה קתרינה מתובלת בפטריות הכמהין, הריח והטעם מדהימים. "הלוואי על כולנו תרופה  (Trufa) כזו".

על צלע גבעה ממול למצובו, במקום ששימש מרעה לעיזים, הקים יזם פרטי בהשקעה גדולה, דווקא בזמן של משבר כלכלי חמור, מלון 5 כוכבים מפואר Grand Forest עם אחד הנופים הקסומים. 60 חדרים וסוויטות בבתי אבן מדורגים על הגבעה, לובי גדול, ספא עם חדר כושר, ברכת שחיה פנימית,ברכה חיצונית, מרכז כנסים, בר מרווח, מסעדה גדולה הפתוחה גם לאורחים מבחוץ ואוכל טעים (השפית היא בתה של קתרינה מפטריות הכמהין). מהמרפסות הענקיות נשקף נוף מדהים של הכפר מצובו, ההרים שמסביב, והגשרים הגדולים שעל הכביש המהיר. לא רצינו לעזוב. אבל, אין ברירה וחבל.

יון מתקשה לצאת מהמשבר הכלכלי הקשה, אבל המושל של אפירוס אלקוס קכרימניס אופטימי ומלא תקווה:  "אנחנו רוצים לשקם ולפתח את אזור אפירוס ע"י ניצול היתרונות ההיסטוריים שלנו ,נאבק נתחיל מחדש ונעשה כל שנוכל כדי שהתיירים יגיעו".

הכותב היה אורח של מחוז אפירוס ,התאחדות בתי המלון של יואנינה והפורטל המשותף Greece Visit.net

(צלומים – אמנון פאר)

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: Passport Review

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: