אא

דיון ועדת הפנים: דילמת ההתמודדות עם תופעת בולעני ים המלח

יו"ר ועדת הפנים בדיון על הבולענים: "לא יכול להיות דבר כזה שחברות הביטוח לא יתנו מענה לאסון טבע. זו לא תכנית כבקשתך".

| |

בדיון סוער של ועדת הפנים והגנת הסביבה על ההתמודדות עם תופעת בולעני ים המלח תקף היו"ר, ח"כ דוד אמסלם את משרדי הגנת הסביבה והתיירות: אזמן את מנכ"לי המשרדים, אסתכל להם בעיניים ואשאל מה עשיתם עם הכסף? זו התנהלות חלמאית"

יוזם הדיון, חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני): "השאלה המרכזית עכשיו היא לא הבולענים אלא המציאות הקשה של  התושבים בקיבוצי מצפה שלם ועין גדי. צריך להחליט מי הגורם המטפל ומה סמכותו, כולל מענה תקציבי, שיכול להיות מהכנסות מפעלי ים המלח כפיצוי על אובדן ההכנסה".

חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, הציגה מסמך שהוכן לדיון: "הסיבה לירידת גובה ים המלח- 70% מהטיית מקורות הירדן וסכירת נחלים ו-30% מהמפעלים התעשייתיים. החלופות אינן ברות ביצוע בטווח מידי, עלויותיהן מוערכות במיליארדים ויעילותן מוטלת בספק. לפי המכון הגיאולוגי הפתרון הריאלי הוא ללמוד לחיות בסביבה עם בולענים".

ראש מוא"ז תמר, דב ליטבינוף: "אף חברת ביטוח, כולל ענבל הממשלתית לא מוכנה לבטח את התושבים והישובים". עוד אמר כי "יש הצעות מאוד ברורות וביניהן הכרזת ים המלח כאזור מוכה אסון. זה לא יפתור את הבולענים אבל לפחות נציל נכס לאומי. יש 120 מיליון במשרד להגנת הסביבה, שהולכים לטיפול במצדה ובעין פשחה במקום לטיפול בירידת המפלס".

חברי הקיבוצים שטחו בפני הוועדה את מצוקותיהם:

אבי שחר מקיבוץ מצפה שלם: "השקענו עשרות מיליונים בחוף מינרל ב-20 שנה האחרונות ומאז קריסתו אנחנו באובדן הכנסה ובאובדן תעסוקה של 25 איש. בלי הכנסות לא נוכל להחזיק את נקודת הישוב הזו". יו"ר ועד ההנהלה של הקיבוץ, אתי בירן: "הילדים חיים בפחד. נוסעים על כביש 90 לביה"ס בסכנה יומיומית". איציק מזור מקיבוץ עין-גדי: "אנחנו חיים בתוך אסון אקולוגי יום יום. בגל הראשון של הבולענים נמחקו לנו 150 דונם תמרים. הנזק של השמאים בתקופת ממשלת אולמרט היה של 127 מיליון ₪".

הדיון התלהט בשאלת השימוש ב-120 מיליון שקלים שהוקצו לפי החלטת הממשלה:

רם אלמוג, אחראי פרויקטים לאומיים באגף התכנון של המשרד להגנת הסביבה: "להחלטת הממשלה שני חלקים- 600 מיליון₪ להקמת אזור תיירות באגן הדרומי. ו- 120 מלש"ח, לתשתיות שנפגעו מירידת בסיס הסחיפה של הים. היו"ר ח"כ אמסלם שאל "האם יש תכנית הנדסית אופרטיבית?" אלמוג: "התקציב לא יועד לטפל בבעיית הבולענים". ראש המוא"ז ליטבינוף: "זה לפרויקטים איזוטריים של רשות הטבע והגנים". היו"ר ח"כ אמסלם: "אין אצלי דבר כזה כסף שיושב 3 שנים ויושבים ודנים. ממי הזמנת תכנית עבודה מעשית? "אלמוג: "מי שמנהל את הצוות הוא מנכ"ל משרד התיירות ולא ניתנה לנו אחריות. אנחנו מממנים את עבודת המכון הגיאולוגי ולפני חצי שנה הוחלט להקצות כסף לתכנית אופרטיבית לאומית". היו"ר ח"כ אמסלם: "למה חיכיתם שלוש שנים? אלמוג: "נשארו לנו 65 מיליון, בין היתר לתמיכה בתושבים באזור המוכה אסון, במציאת מקומות פרנסה. הוצאנו את השאר על טיפול בבעיות אקולוגיות".

ח"כ בני בגין (הליכוד): "הבולענים יהיו איתנו הרבה מעבר לתוחלת החיים של ניננו ונכדיהם. אם מישהו מצפה לשיקום מבנים באזור זו ציפיית שווא. מאזור כזה צריך לברוח ולפצות את התושבים. האזור מסוכן בהגדרה אז הניסיון למצוא קריטריונים הנדסיים שיאפשרו לחיות, נועד לכישלון.  נדרשות תשובות לשאלת האחריות המשפטית- מי יפצה וישפה".

ח"כ ינון מגל (הבית היהודי): "יכול להיות שמדובר במפגע טבע שלא יודעים להשתלט עליו וצריך לראות אם נגיע למצב שצריך לפנות ישובים".

היו"ר ח"כ אמסלם סיכם: בטווח הקצר מדובר על חופי מינרל, עין גדי ומגילות לא ייתכן שהכסף יושב במשרד אחד והתכנון במקום אחר. אבקש שמנכ"ל משרד התיירות יכין תכנית אופרטיבית, התכנית תיתן פתרון טכני הנדסי שממנו ייגזרו תקציב ולו"ז. עוד אמר כי "לא יכול להיות דבר כזה שחברות הביטוח לא יתנו מענה לאסון טבע. זו לא תכנית כבקשתך. או שהמדינה תיקח על עצמה לשפות או שתנחה את חברות הביטוח איך לנהוג". הוא ביקש ממשרד הפנים "לתת הנחיות למועצות המקומיות והמרחביות איך מתכננים באזור מוכה בולענים", והוסיף,  נתכנס שוב בעוד חודשיים לקבל דוח מצב לתכנית אופרטיבית ונקיים מעקב רציף לראות שזה באמת מתקדם".

 

 הדיון התלהט בשאלת השימוש ב-120 מיליון שקלים

 

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: בארץ

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: