אא

אפריקה למתקדמים: מסע מרתק לטנזניה

ההר הגבוה באפריקה, שמורות ואגמים הנראים כמו מתוך גלויה, אקלים ייחודי לצד בעלי חיים מכל הסוגים והמינים. היכרות עם טנזניה - המדינה בה הטבע מתגלה במלוא עוצמתו

| |

הבחירה בטנזניה, השוכנת לחוף האוקיינוס ההודי, מספקת נוף אחר ואטרקטיבי מזה שאנו מכירים מחיי היומיום. במרחק חמש שעות טיסה בלבד מישראל תיחשפו לאחד המקומות הקסומים בעולם, בהם הטבע הפראי ונפלאותיו מתגלים ביתר שאת.

זהו המקום בו תחזינה עיניכם בשמי עננים מסעירים, מרחבים, נוף המשתנה באופן דרמטי, ערבות עשב, הרי געש ובאופן מפתיע, גם יערות גשם. תמצאו בה גם שבטים מיוחדים, החיים באופן כה שונה מאיתנו. ובתוך כל היופי המגוון והמרגש, נמצאים להם בעלי החיים בכל מקום, בדיוק כמו שהטבע ברא אותם, ומבלי שהם מתרגשים מבני האדם המציצים עליהם יותר מדי. הם הרי מצויים בממלכתם הבלתי מעורערת.

טיסה ישירה וכאמור קצרה יחסית מישראל תוביל אתכם אל שדה התעופה המקומי. שווה להציץ מבעד לחלון ולהתפעל מפסגת הקלימנג'רו (Kilimanjaro), ההר הגבוה באפריקה המתנשא לגובה של כ-6000 מ', שעל פסגתו הקטומה ניתן להבחין בשלג. ההגעה על היעד האפריקני תחשוף בפניכם עולם חדש ומלהיב הפועל בקצב אחר, וכזה בו החיבור אל הטבע הינו חלק מהרמוניה מופלאה בין הנפש לאדמה.

היעד הראשון והסמוך ביותר לשדה התעופה בטנזניה הינו ארושה (Arusha). זוהי העיר המרכזית בצפון המדינה הממוקמת במורדות הר מרו, הר געש כבוי, אשר נמנה אף הוא על ההרים הגבוהים של אפריקה (4566 מטר). כבר עם הגיעכם לארושה, תזכו לפגוש נשים משבטים שונים עטויות בדים ססגוניים המציעות את מרכולתן בשווקים תוססים והומי אדם. תושבי אפריקה הם אנשים חביבים במיוחד, ובשוק אין צעקות, דחיפות או המולה. להפך, השוק מפתיע בשלוותו. מסתבר כי יחסי חברות ושכנות טובים בין הרוכלים חשובים להם אפילו יותר מלהביא כסף הביתה.

מכאן מומלץ להמשיך לשמורת אגם מנייארה (Manyara). השמורה נמצאת למרגלות המצוק המערבי של הבקע הסורי אפריקני, אותו בקע שעובר גם בארצנו דרך הכינרת, ים המלח ואילת, מגיע לכאן - לאפריקה, וחוצה את טנזניה. הכניסה לשמורה עוברת דרך יער סבוך ומגוון, עשיר בעצי פיקוס וקרוטון, המתקיים בצל המצוק וניזון ממי המעיינות הנובעים בבסיסו. שפע המים והצמחייה מהווים בית למגוון רחב של בעלי חיים- אנטילופות סבך, בבונים, תאואים, פילים, אנטילופות מים ועוד- המוצאים בו מסתור וצל.

גבולה המזרחי של השמורה הוא אגם מנייארה - אחד משרשרת אגמים הנראים כמו לקוחים מתוך גלויה ומשובצים לכל אורכו של הבקע. המינרלים באדמה הגעשית שמתנקזים אל האגם עם הגשמים- גורמים למליחותו. אותם מים מלוחים מהווים בסיס לשרשרת מזון מיוחדת, עליה נמנים עופות מים שבראשם הפלמינגו, קורמורנים, שקנאים ועוד. גם היפופטמים ברובצים להם בשלווה בשפכי הנחלים אל האגם, הם מחזה שגרתי באזור.

ממלכת החיות

אחרי המים - הגיע הזמן לאש. בדרך אל מישורי הסרנגטי (Serengeti) המפורסמים, הינכם צפויים לעבור את הגוש ההררי הוולקני של הנגורונגורו (Ngorongoro). מדהים לראות את השינוי הדרמטי באקלים. בעוד מורדותיו המזרחיים משופעים ביערות גשם, לחות, ערפילים ורטיבות, הרי שצידו המערבי הוא  'בצל גשם' – מדברי וחשוף לחלוטין מצמחייה.

פירוש השם 'סרנגטי' הוא "המישורים המתגלגלים ללא סוף" והשם, מעיד על אופייה של השמורה:  מרחבים אין סופיים (כגודל מדינת ישראל) המורכבים מפסיפס אקולוגי מרתק. החל במישורי עשב קצר, המשך בעשב ארוך וכלה בחורשות שיטים וסבך שיחים. יחידות הצומח המשתנות הללו מאפשרות למגוון אדיר של בעלי חיים לחיות זה בצד זה כשכל אחד מלקט את מזונו האופייני.

באפריקה, חוקי הטבע ובעלי החיים הם הסמכות המחוקקת, ואת גבולותיה של השמורה הגדירו על פי נתיב הנדידה של אנטילופה אחת - הגנו (Gnu). זהו בעל חיים מכוער למדי, שיש הצוחקים כי כולו עשוי מ'חלקי חילוף'- קצת זקנקן, קצת קרניים, גיבנת קטנה, ואינטילגנציה נמוכה. אך למרות 'המחמאות' הרבות, הוא מהווה את מסת הבשר הגדולה ביותר באפריקה - כלומר יש ממנו בשפי. עדרי הגנו הללו, עדרים שכל אחד מהם מונה אלפים, הולכים כל הזמן בחיפוש אחר אוכל ומים. בדרכם הם חוצים אגמים ונהרות, רצים הרבה, וקובעים את מסלול נדידת בעלי החיים באזור זה של העולם. לצד הגנו הינכם צפויים להיתקל בטיול באזור במגוון רחב של בעלי חיים נוספים כמו זברות, ג'ירפות, צבאים, פילים, תאואים, היפופוטמים, וכמובן גם הטורפים כמו לביאות, תנינים בנחלים, וצבועים היוצאים לשחר לטרף לפנות ערב, ומשמיעים את היללה האופיינית.

גם בהיבט הלינה בטנזניה, אליה מוציאה 'החברה הגיאוגרפית' טיולים בשילוב עם זנזיבר בטיסות ישירות, במהלך חופשת סוכות וחנוכה, אין ספק כי מדובר בחוויה בלתי נשכחת. תכירו את הלודג'ים, שהם למעשה מלונות השוכנים בתוך שמורות הטבע ומספקים שילוב מנצח של טבע מסעיר מחוץ לדלת של החדר, בצוותא עם פאר ופינוק הכוללים בריכת שחייה, מזנונים עשירים, חדרים מפנקים ואסתטיקה קולוניאלית אפריקאית. מה שבטוח - אם הרפתקאות וטבע הם מנת הדגל שלכם, טנזניה היא המקום בשבילכם.


טנזניה. נוף אחר ואטרקטיבי מזה שאנו מכירים מחיי היומיום. צילום: גיא פינס

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםטנזניה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: