אא

להתאהב בה: מסע מרתק לחבל אנדלוסיה

תרבות עשירה, נופים מטריפים, אדריכלות ייחודית וכן שילוב מרתק וחוצה דתות בין המורשת היהודית, האיסלאם העתיקה והנצרות הקתולית -הכירו את חבל אנדלוסיה שבדרום ספרד

| |

 עם כל הכבוד למדריד וברצלונה המוכרות, זה הזמן להצטרף למסע קסום בלב ליבו של אחד מהאזורים היפים באירופה.

הכירו את חבל אנדלוסיה שבדרום ספרד, פנינת חן יוצאת דופן אותה פשוט אסור להחמיץ. החבל הזוכה מדי שנה לביקורים מצד תיירים רבים מכל רחבי הגלובוס, הוא למעשה ספרד האמיתית וטומן בחובו היסטוריה ותרבות עשירה, נופים מטריפים, אדריכלות ייחודית וכן שילוב מרתק וחוצה דתות בין המורשת היהודית, האיסלאם העתיקה והנצרות הקתולית.

החופים המרהיבים של קוסטה דל סול, הרכסים המושלגים של סיירה נבאדה, 'הערים הלבנות' (כינוי שהודבק לכפרים והעיירות הקטנות אשר צבועים כולם בלבן), הכפרים הציוריים, הפלמנקו ומלחמות השוורים – כל אלה הם אנדלוסיה, אך מעבר לכל אנדלוסיה היא חבל המורשת האדריכלית של המוסלמים המורים, אשר גולת הכותרת שלהם מתבטאת בשלוש ערים ובשלושה מונומנטים מרכזיים: 'אלהמברה' שבעיר גרנדה, 'אלקזאר' בסביליה וה'מסקיטה' בקורדובה.

אלקזאר

ההיסטוריה של החבל רצופת אירועים מכוננים. המורים (הערבים) מצפון אפריקה פלשו לספרד בשנת 711, השתלטו על כלל המדינה ושלטו בה קרוב ל-800 שנה עד הרקונקוויסטה ('הכיבוש המחודש') על ידי הנוצרים. במשך השנים התפתחה התרבות המורית בעיקר במחוזות החבל, כאשר עד היום ניתן לצפות בעושרה ובתפארתה במבנים הייחודיים שהקימו השליטים המורים.

את הביקור בחבל אנדלוסיה אליו מפעילה חברת 'ויוה אספניה' טיסות ישירות מדי יום רביעי הנוחתות במלאגה לצד חבילות נופש, חבילות 'טוס וסע' וטיול כוכב בן 8 ימים בחג הסוכות, מומלץ לפתוח בעיר סביליה, בירת החבל שעל גדות נהר הגוואדלקיוויר. סביליה מציגה לראווה שלושה מבנים מרשימים במיוחד: ארמון אלקזאר, צריח החירלדה והקתדרלה. המרשימה מכולם היא הקתדרלה הגותית, אחת הגדולות בעולם, אשר נבנתה במאה ה-15 על הריסות מסגד מוסלמי.

החירלדה, המתנשאת לגובה של יותר מ- 70 מטר, הייתה במקורה הצריח של המסגד וכיום משמשת כמגדל הפעמונים של הקתדרלה וכמגדל לתצפית מרהיבה על העיר כולה. דרומית לקתדרלה שוכן ארמון אלקזאר על גניו המטופחים, שהוקם ע"י השליט המורי, עבד-א-רחמן השלישי, ושוחזר מאוחר יותר ע"י המלך פדרו.

פרט למבנים עתירי ההיסטוריה סביליה מציעה למבקרים הרבה מעבר. בין האתרים המרכזיים יש לציין את האוניברסיטה, כיכר אספניה, בתי קפה ומסעדות משובחות, מועדוני פלמנקו, מלחמות שוורים וכדורגל אטרקטיבי.

מהרמב"ם ועד למסגד הגדול באירופה

צלע נוספת  בחבל מצויה בעיר קורדובה, בה הקשר היהודי הינו בלתי נמנע. תקופת שלטונם של המוסלמים בספרד הייתה גם 'תור הזהב' של יהדות ספרד. בקורדובה בה נולד וגדל הרמב"ם. ואכן בכיכר קטנה בשם 'מיימונידאס' (Maimonides) בלב סמטאות הרובע היהודי של העיר מוצב פסלו של ר' משה בן מיימון, המשמש כמוקד עלייה לרגל בקרב יהודים רבים.

פסלו של ר' משה בן מיימון

לא רק היהדות פרחה בקורדובה. העיר שימשה כבירתה הראשונה של ספרד המוסלמית, כאשר הסולטן עבד-א-רחמן הראשון החל בשנת 748 לבנות בעיר את ה'מסקיטה' (Mezquita), יצירה ארכיטקטונית יוצאת דופן בדמות המסגד העצום, המפואר והגדול ביותר באירופה. השלמת בניית המסקיטה, המעוצבת כמבנה של עמודי פסיפס המקורים בקשתות, אליו נוסף מאוחר יותר מגדל צריח ומבני כיפות, נמשכה לא פחות מ-300 שנה (!)

אחרי הכיבוש מחדש (1492) ואיחוד ספרד ע"י המלכים הקתולים, פרדיננד ואיזבלה, וחרף רצונם של אנשי הכמורה הנוצרית לחגוג את ניצחון דתם, לא העז איש להרוס את המסקיטה, ובהתאמות מתבקשות הפך המסגד לקתדרלה קתולית מפוארת.

אחרי הביקור בסביליה וקורדובה, אל תפספסו את גרנדה, עיר לא פחות מרשימה, השוכנת בין הים להר. בראש גבעה נישאת בעיר שוכן המונומנט המורי המפורסם ביותר: אלהמברה, אשר בתוכו מצויים שלושה אתרים: הארמון המלכותי (Real Casa), גני חנרליפה (Generalife) ומבצר אלקזאבה. הארמון ובו היכל מרשים שימש את הסולטנים המורים, בעוד קבלת פנים ומתחם המגורים המפואר נעשו במבצר אלקזאבה, מבצר צבאי שנבנה במאה ה-9 ע"י הסולטן מוחמד השלישי, ומהמגדל הצמוד אליו מתגלה מראה מרהיב של העיר כולה. גני חנרליפה המקיפים את מכלול המבנים יוצרים מחזה אדריכלי המושך את העין, ומהווים מקום נהדר לתמונות.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםספרדפספורט ספרד

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: