אא

מיזוג בין סאן דור לישראייר? יתרונות מול סיכונים

אם יצליח למזג בין שתי החברות, יהיה זה אולי המהלך המשמעותי ביותר של דוד מימון: "טיסות לאילת, מגוון יעדי נופש, תוספת טייסים, אפשרות למכור יותר חבילות. מנגד: תיתכנה בעיות עם הטייסים, עלויות התפעול של ישראייר זולות מאלו של אל על"

| |

דוד מימון, מנכ"ל אל על, עומד בפני החלטה חשובה. מאז שנכנס לתפקיד ייצב מימון את פעילות החברה. הוא ביצע את עסקת רכישת המטוסים המשמעותית ביותר שידעה החברה, שתוציא מן השירות את המטוסים הישנים ותציב את אל על בליגה של החברות הגדולות. אל על התחילה להרוויח, והמניה 'טסה' בבורסת ת"א. כעת כדי להשלים את התנופה, מימון צריך להחליט האם ללכת עד הסוף עם עסקת המיזוג בין סאן דור לישראייר.

בין החברות מתקיים מו"מ, כאשר עדיין יש פערי מחיר. בדוח לרבעון השלישי של השנה, שפרסמה לא מכבר חברת אי.די.בי פיתוח, חברת האם של אי.די.בי תיירות, היא ציינה כי שווי פעילות ישראייר נאמד בסך של 144 מיליון דולר. זאת עפ"י הערכת שווי ליום 30.9.15, שבוצעה על ידי פירמת ייעוץ בלתי תלויה.

שווי פעילות ישראייר נגזר מהערכת שווי גבוהה מהשווי הפנקסי של פעילות ישראייר, שהינו 126מיליון דולר. הערך בספרי אי.די.בי תיירות של המוניטין, המיוחס לפעילות ישראייר ליום 30.9.15, הינו 47 מיליוני שקל.

מבחינת ישראייר המהלך חשוב לעתיד החברה, לקראתו מוביל במרוצת השנה וחצי החולפות מנכ"ל אי.די.בי תיירות, אורי סירקיס. אגב, האחרון כבר בראיון ל'פספורט' ב-1.9.13 אמר, בין השאר, כמי שצופה את העתיד: "ביצענו טיסות עבור אל על וארקיע, משום שהציוד שברשותנו הוא חדיש ביותר, יעיל ביותר, מתואם לתחרות הקשה הקיימת בשוק הישראלי, והצוות המדהים שלנו מתפעל אותו היטב, גמיש בתגובותיו ומגיב באפס זמן לדרישה להכנסת טיסה חדשה ללוח הטיסות".

עוד אמר אז סירקיס: "התעופה הישראלית יכולה להתבונן על שוק הטקסטיל ולבחור באחת משתי חלופות: להכריז "לי זה לא יקרה" או לבחור בחלופה אמיצה של שילוב ידיים, הורדת חסמי אגו ויצירת גוש תחרותי ואיכותי, שיוכל להתמודד באמצעות ציוד חדיש, כ"א איכותי ומערכות מסחר מתוחכמות. אני, אולי בגלל עברי בתחום הטקסטיל, מאמין בחלופה השנייה. חלופה של מיזוג ואיחוד מערכות. מיזוג תפעולי בין החברות הישראליות הוא צו השעה".  

במסגרת העסקה המתגבשת, סאן דור אמורה למזג לתוכה את כל פעילות ישראייר, יחד עם נתור, שביל הזהב, סקי דיל. העסקה לא כוללת את הפעילות של דיזנהאוז תיירות נכנסת.

בעסקה כזו אל על זוכה למענה בנושאים שונים: הטיסות לאילת שבעבר ביצעה, יעדי הנופש שעד היום לא טסה אליהם, מכירת מגוון רחב של חבילות, תוספת טייסים לפעילות החברה, שכה חסרים לה כיום. כמו כן, גם תוספת של מכירה ישירה, שישראייר עושה כיום בסכום נכבד. כך שיחד עם המטוסים החדשים, המיזוג עם ישראייר ישלים וירחיב משמעותית את פעילות החברה.

מנגד, המיזוג צופן גם סיכונים: בעיות עם הטייסים של אל על, שגם כיום מקיימים עיצומים והשבתות. הם, ככל הנראה, לא יראו בעין יפה את שילוב טייסי ישראייר. כמו כן, בישראייר הצליחו ליצור רמת הוצאות מסוימת, שגרמה לרווחיות ולשדרוג שווי החברה, ואילו תחת כנפי אל על ההוצאות עלולות לגדול, ושווי העסקה העתידית לאל על מוטל בספק.

בעיה נוספת - סאן דור עובדת כיום עם לא מעט ספקי תיירות שונים ומבצעת עבורם טיסות. מיזוג עם ישראייר עלול לגרום לחלקם להתלונן על העתקת עבודה לישראייר המתחרה. עם זאת, מיזוגים אחרים בשוק התיירות הוכיחו שאפשר להתגבר על תלונות כאלה ואחרות המונעות משיקולי אזו ולא משיקולים עסקיים.

באי.די.בי מאד רוצים לבצע את עסקת המיזוג, אך בסופו של דבר, המספרים הם שיקבעו, האם נראה את אחת העסקאות היותר מעניינות ומשמעותיות בעולם התיירות והתעופה שלנו מתממשת.      

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופהאל עלישראיירסאן דור

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: