אא

יו"ר התאחדות בתי המלון בירושלים: "יש סוכנים ישראלים המעודדים תיירות לרשות הפלשתינאית"

אריאלה שמידע-דורון, שנכנסה לתפקידה בתחילת ינואר, לא מסתירה שהבעיות של התיירות בעיר מתחילות מהבית: "מה שסוכני הנסיעות האלה גורמים זאת חלמאות במקרה הטוב ורשעות במקרה הרע. הם מעדיפים למכור חדרים בבית לחם ב- 22 דולר במקום במלונות בירושלים".

Shutterstock Shutterstock
אריאלה שמידע-דורון, יו"ר התאחדות המלונות בבירה, כואבת את מצב המלונאות בירושלים ובטוחה כי אם כל הגורמים היו מתנהלים אחרת המצב יכול היה להיות שונה. שמידע-דורון מאשימה מספר גורמים בסיטואציה הנוכחית.

בתחילת חודש ינואר 2009 נבחרו אריאלה שמידע-דורון ואריאל רוטשטיין לתפקידים המחייבים והשוחקים, כמגיני ענף המלונאות והתיירות בירושלים. אריאל בתפקיד מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים ואריאלה בתפקיד היו"ר. לאחר יום במחיצתם, שהיה גם יום חג לעיר , אני מוכן להעיד שיש על מי לסמוך.

נא להכיר: אריאלה שמידע-דורון: "נולדתי לאבא יליד צ'כוסלובקיה. אבי היה מתאגרף ובהשפעת תנועת "מכבי צעיר" עלה לישראל בשנת 1930. הוא התיישב בחדרה שם סלל כבישים וייבש ביצות. הוא התגייס לצבא הבריטי ונשאר איש צבא. נולדתי בקריית אונו, מקום מגורי משפחתי. בגיל צעיר, במקביל ללימודים התגייסתי לעזור בפרנסת המשפחה, שכללה ארבע בנות ובן. התחלתי כקלדנית בחברת ביטוח "הדר", שבעליה היה בנו של שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן".

שמידע-דורון משחזרת: "אט אט נכנסתי לענף ביטוחי חיים, תביעות ונזיקין. בגלל ההתמדה והמסירות התקדמתי במהירות לתפקידי ניהול בחברות הביטוח השונות. אהבתי לבני אדם, הנתינה מרצון, ביניהם עבודה בהתנדבות כיו"ר ידידי מ.ד.א, ואהבתי הגדולה לארח אנשים, למשל, ראשי המשק והכלכלה שהתארחו בביתי, כל התכונות האלה מלוות אותי מהיום בו הקמתי יחד עם שותפים, בשנת 1990, מספר חברות ביניהן "קרן זהב", שעסקה בניהול וניהול תיקים".

על דרכה לעולם התיירות מספרת שמידע-דורון: "הצעות המחיר המפתות לקניית חלק מהחברות הביאו להחלטה למכור חלק מהן. החלטה זו למעשה הביאה אותי לענף התיירות. חברת הנדל"ן שאותה לא מכרנו עסקה בבנייה וקניית פרוייקטים בירושלים. קניתי את מלון "רם" בכניסה לירושלים, שהיה בבעלותו של קאסוטו. בשנת 1994 הפכתי אותו למלון "ג'רוזלם גולד" ובעצת ראש העיר באותם ימים, אהוד אולמרט ובעזרתו, החלה מלאכת השיפוץ, שהיה מיועד בתחילה לאנשי עסקים."

אריאל רוטשטיין מספר על עצמו: "נולדתי וגדלתי בקריית אליעזר שבחיפה. הורי עלו לארץ בשנת 1949, לאחר ששרדו את התופת במחנה ההשמדה "אושוויץ". החיים לא פינקו אותנו באותם ימים. גרנו שלוש משפחות בבית קטן. החיים האלה חישלו אותי ואת נעורי הקדשתי ללימודים. סיימתי את תיכון עירוני א' בחיפה, השתתפתי בפעולות בצופים ולאחר מכן התגייסתי לצ.ה.ל. בשנת 1977 הגעתי לירושלים, התחלתי את לימודיי האקדמים במדעי המדינה ומנהל עסקים באוניברסיטה בירושלים. לאחר שנתיים נישאתי לירושלמית ויחד אנו מגדלים באושר שלוש בנות".

רוטשטיין מציין על ההגעה שלו לענף התיירות: "אל ענף התיירות הגעתי לאחר שעבדתי כפקיד קבלה במלון "פלאז'ה" בירושלים. כדי להתקדם בענף המלונאות למדתי מנהל בתי מלון ב"תדמור". בסיום לימודי קבלתי את תפקיד מנהל הקבלה וסמנכ"ל מלון "היאט" בירושלים, משם עברתי למלון "היאט" באיסטנבול. לאחר שלוש שנים חזרתי לתפקיד סמנכ"ל מלון "היאט" בים המלח. בשנת 1999 ניהלתי את מלונות "לגונה" וספורט" באילת והזדמן לי לשפץ ולשדרג את המלונות הללו. בשנת 2003 עברתי לתפקיד מנכ"ל "מיני ישראל". לאחר סיום תפקידי ב"מיני ישראל" הקמתי מיזם אינטרנט העוסק בתיירות. בתחילת 2009 נבחרתי ליו"ר איגוד התיירות בירושלים ומנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים."

איך אתם יכולים לנהל ישיבות רציניות עם משרד התיירות, שלא יודעים מה יעלה בגורל ההבטחות אותם אתם מקבלים בגלל תחלופת השרים במשרד מידי מספר חודשים?
אריאלה שמידע-דורון מתגלה כנמרה המגנה על גוריה: "משרד התיירות הוא משרד נחות. חשוב לדעת כי כך התייחסות משרד האוצר אליו. שיתחילו להזרים כספים לעידוד התיירות, התיירות יכולה לספק תעסוקה לאלפי עובדים. זה משגע את השכל, הם לא תופסים שעל כל 100,000 תיירים אנו יכולים לספק עבודה ל- 4,000 עובדים, ספקים, יצרנים, חנויות, נהגי מוניות, מסעדות ומקומות בילוי. כולם נמצאים בירידת הכנסה ככל שרמת התיירות פוחתת".

אריאל רוטשטיין מנסה להרגיע: "אנו תולים תקוות בשר התיירות החדש, סטס מיסז'ניקוב ובראש העיר החדש בירושלים, ניר ברקת. שניהם משכילים ובעלי ניסיון המבינים עניין. השבוע יש לנו פגישה עם שר התיירות. נעלה בפניו את הנושאים החשובים ויחד עם משרד התיירות ועיריית ירושלים נשווק את ירושלים כעיר תרבות ודת. אנו רואים חשיבות רבה בהשקעה גדולה בשיווק, שיווק, שיווק."

אריאלה משיבה: "אם שר התיירות רוצה לעשות דברים לקידום התיירות זה בסדר. אנו נחזק את ידיו. יש לו סניפים בעולם שהוא צריך לתחזק, אבל הוא מוגבל בתקציבים. משרד האוצר חייב להבין שהוא צריך לעזור ולסבסד זאת, אך יש לנו גם בעיות מבית, בעיות שגורמים מספר סוכני נסיעות שזאת חלמאות במקרה הטוב ורשעות במקרה הרע. בירושלים יש המון חדרים ריקים ויש מספר סוכנים ישראלים המעדיפים למכור חדרים בבית לחם במחיר של 22 דולר לחצי פנסיון, על חשבון מדינת ישראל. זהו פרדוקס גדול מאוד, שסוכנים שלנו מעודדים תיירות לראשות הפלשתינית, והדבר המכעיס הוא שהם מנהלים עם בעלי המלונות "שוק מכירות" ומתנים את הגעת התיירים למלונות בירושלים במחיר אותו הם מקבלים בבית לחם. זוהי נקודה חשובה ששר התיירות חייב לתת את הדעת עליה, אם הוא מציב את התיירות לירושלים כיעד רציני וציוני מהמעלה הראשונה".

אריאל: "חשוב לנצל את ביקור האפיפיור בירושלים כדי למנף את הבאת הצליינים לארץ הקודש בכלל ולירושלים בפרט. אנו מאמינים ומחזקים את משרד התיירות, שפועל בנושא".

איך אתם מתמודדים עם עוד החלטה פוליטית להעלות את המע"מ?
בנושא המע"מ אומרים אריאל ואריאלה: "הוספת מע"מ על לינות לתיירים תביא לירידה נוספת בתיירות, בשנה הזו ובשנים הבאות, וכתוצאה מכך יפוטרו כ- 9,000 עובדים בענף ובעצם ההכנסה לאוצר המדינה תתבטל כתוצאה מתשלום דמי אבטלה ומירידה מהכנסות במסים. לכן אנו חושבים שזה מזיק. אנחנו כהתאחדות מקומית לא יכולים לטפל בזה ומי שמטפל עבור המלונאים זה התאחדות המלונות יחד עם משרד התיירות".

מה אתם מצפים מניר ברקת, ראש העיר החדש בירושלים?
אין חילוקי דעות בין המנכ"ל והיו"ר אריאל ואריאלה בנושא אישיותו ודרכו של ראש העיר. "אנחנו בקשרים טובים עם ניר ברקת, מתפללים להצלחתו ויחד עם כל אנשי התיירות בירושלים מאחלים לו הצלחה בתפקידו ואיחולי חג שמח ביום ירושלים".

כיצד ראש העיר יכול לקדם את התיירות לירושלים?
אריאלה מעלה חיוך אוהד שמזכירים את השם ניר ברקת: "מהיום הראשון שניר ברקת נכנס לתפקידו כראש העיר, הוא מכריז שהתיירות היא מנוע צמיחה והיא תהיה בראש סדר היום שלו. זוהי מחשבה טובה וחיובית, אנו מלאי ציפייה שכבר מינואר 2010 ראשי התיירות בעירייה יקבלו מניר הנחיות והם יעשו כל שביכותם בנדון".

אריאל רוטשטיין מחדד את התשובה: "ניר מדבר על ניקיון בעיר, בעיקר במזרח ירושלים, הנחלאות, עמק רפאים ושוק מחנה יהודה. שיפור פני העיר העתיקה, גת שמנים, מוזיאון רוקפלר, סיום הפעילות המציקה לתושבי ירושלים והתיירים המגיעים אליה, הכוונה לרכבת הקלה שסותמת את התחבורה בעיר, אנו מקווים שהעשייה תהיה אמיתית. אנחנו משתפים פעולה עם העירייה".

ראש העיר, ניר ברקת, שמח לשמוע על התקוות שמצפים ממנו ראשי התיירות בעירו והגיב: "תעביר מסר לאריאלה ואריאל שאותם אני מאוד מאוד מכבד. הם יכולים לישון בשקט, כל שנוגע אלי בנושא התיירות בירושלים יטופל לשביעת רצונם. אגייס את כל הכוחות העומדים לרשותי. בהיגיון בריא ועשייה בשטח, ולא במילים, נהפוך את ירושלים לעיר תיירות שתביא פרנסה לרבים מתושביה. אני בעד המלונאים בירושלים ובקרוב הם יראו זאת."

יש עוד בעיות שבגללם התיירות נפגעת?
אריאלה, בנוסף לתפקידה כיו"ר התאחדות המלונות בירושלים, היא גם בעלת מלון ומרגישה זאת היטב: "בכל בעיה, בכל פיפס קטן ענף התיירות נפגע. אך צריך לדעת לשווק אותו גם לאחר אירוע בטחוני, שלצערנו הוא חלק מהחיים במדינתנו. שילמדו מהטורקים ויראו איזה קמפיין מסיבי הם עשו בישראל, לאחר דברי ההבל של ראש ממשלתם בזמן מבצע "עופרת יצוקה", שפגע בתיירות היוצאת מישראל לטורקיה. אך הבעיה הרצינית היא המצב הכלכלי שמשפיע מאוד. אנו מנסים לפתור את הבעיה. כל מלון בהתאם לתפיסות הניהול שלו, אנו מקווים שהמשבר הכלכלי ייגמר בקרוב. חייבים לסבסד את פעולות השיווק בצורה רדיקלית קיצונית".

מה החזון והחלום שלכם לעתיד?
אריאל אופטימי: "אני מעריך שהמשבר בכלכלי יסתיים לקראת שנת 2010. אני מקווה שעל פי שיחות עם אנשי העירייה שבעיית התיירות בירושלים אכן תתקדם ותשתפר, שמשאבים שהעיר תשקיע אכן יביאו להטבה ושעד שנת 2015 יתגשם חזון 5 מיליון תיירים בירושלים. זה בתנאי שהמדינה תתמיד ותשקיע בתעשיית התיירות בכלל וענף המלונאות בפרט. שהעירייה תשקיע בפיתוח העיר ושיווקה בעולם".

אריאלה חולמת על עיר נקייה יותר, יותר מיזמי תרבות, לא רק עם נופך מקומי, אלא בתהודה בין לאומית, בעזרת יחסי ציבור מקצועיים של המלונאים, בשיתוף עם העירייה שצריכה לתת את מירב התקציבים".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: