אא

בין גרמניה להולנד - מרחבים ירוקים ושפע מים, רומי העתיקה וימי הביניים, אתרי נופש וקתולים מתפללים לחסדי שמיים

"טייל בשתי ארצות בחבל אחד", זוהי סיסמת השיווק של לשכת התיירות של חבל נידר-ריין, שבמדינת נורדריין וסטפאלן. לאחר שביקרתי באזור, יכול אני לומר בפה מלא: גם כאן עשו ב'קווי חופשה' בחירה טובה.

Shutterstock Shutterstock

כשהתוודעתי לראשונה לתוכניתה של 'קווי חופשה' להפעיל הקיץ טיסות לפרידריכסהאפן ולויזה בגרמניה, סחתי לעצמי: פרידריכסהאפן – יופי! אגם הבודנזיי, לינדאו, קונסטנץ, אי הפרחים, אי הציפורים, מפלי הריין, שפהאוזן, היער השחור, אולי גם חבל אלזס, האלפים הגרמניים, הטירול וחבל ארלברג, אפנצל, ציריך, סנט גאלן ועוד ועוד ועוד. שפע בלתי נדלה של אטרקציות תיירותיות במרכז של מרכז אירופה! עם זאת, כמי שמכיר היטב את גרמניה, לא יכולתי שלא לתהות: אבל מי זאת הויזה הזאת?!

בתום עיון במפה ושיטוט באינטרנט גיליתי את נמל התעופה של ויזה , או ליתר דיוק, ויצה, בהגייה גרמנית דקדקנית. ובכן, מסתבר כי נמל התעופה ויזה, או דיסלדורף-ויזה, אינו נמל תעופה זניח. בשנת 2008 עברו בו יותר ממיליון וחצי נוסעים, הוא נחשב לנמל המתפתח ביותר בגרמניה בשנה האחרונה, והוא משמש אחד מנמלי הבית המרכזיים של ענקית התעופה ריינאייר ושל חברת התעופה הגרמנית הצעירה והחדשנית, המבורג אינטרנשיונל, שתטיס הנה גם את הנוסעים הישראלים.

יתר על כן, לאחר שביקרתי באזור, בחבל נידר-ריין , שבמדינת נורדריין וסטפאלן , יכול אני לומר בפה מלא: גם כאן עשו ב'קווי חופשה' בחירה טובה.




האגם ו'תל ערב' במוזיאון פארק אוריינטאליס



שתי ארצות בחבל אחד
"טייל בשתי ארצות בחבל אחד", זוהי סיסמת השיווק של לשכת התיירות של החבל, ואכן נידר-ריין נושקת, באין גבול, כידוע, להולנד, והחבל המורחב, הגרמני-הולנדי, מהווה חטיבה תיירותית אחת.

מה מאפיין את חבל הריין התחתון?
ראשית, פני השטח. מרחבי מישורים עטורי צמחייה מגוונת ושפע של מים. נהר הריין, כאמור, ונהר הנירס , וכן שלל אגמים, יובלים ומקווי מים מרווים את אדמת החבל הפורה. שנית, ההיסטוריה העשירה. החבל היה גבולה הצפוני של האימפריה הרומית, והרומאים, שחיו ולחמו כאן, הותירו רישומם בכל רחבי החבל. שלישית, המאפיין הדתי. מרבית אוכלוסיית החבל היא קתולית והאזור כולו נחשב לאחד המעוזים הבולטים של הכנסייה הקתולית בגרמניה.

אם כן, נופים, ארכיאולוגיה וכנסיות, ומה עוד?
לאט לאט. למרות שאנחנו ישראלים, וכמובן, נוסעים ברכב שכור, בנידר-ריין לא רצים, לא גומעים מרחקים, לא משתדלים להספיק כמה שיותר, לא מסמנים וי וממשיכים ליעד הבא. הרי באנו הנה לנפוש, ליהנות, לבלות, וגם לתפוס מעט שלווה. אם אנחנו זוג צעיר והרפתקן או רומנטיקנים חסרי תקנה, הורים לילדים מלאי מרץ או מבוגרים המבקשים מרגוע, כל אחד יוכל למצוא כאן מענה לצרכיו ולמאווייו.




טחנת הרוח בחומת העיר העתיקה של קסאנטן



אם חשקה נפשכם בעיירה חביבה, פורחת ומטופחת, קייוולאר , הסמוכה לנמל התעופה, היא בחירה נאותה. העיירה המאוכלסת בכ- 20 אלף תושבים, מהווה מוקד משיכה לתיירים רבים. קייוולאר היא עיר הצליינות הקתולית הפופולארית ביותר בצפון-מערב אירופה, ומדי שנה פוקדים אותה יותר ממיליון צליינים. במרכז העיירה מכלול כנסיות מפוארות: בזיליקת מריה הבתולה, קאפלת החסד, קאפלת הנרות, הכנסייה החדשה, וממנו מסתעפים רחובות קטנים וציוריים ומדרחובים מהודרים ובהם שלל חנויות, מסעדות, בתי קפה ומלונות לרשות המבקרים. הרעש היחידי המפר את שלוותה של קייוולאר הוא הדנדונים התכופים של פעמוני הכנסיות, שלא מניתי את כולן, ומרבית הצליינים הקתולים מתענגים עליו, מן הסתם.




קאפלת החסד בקייוולאר



העיר קסאנטן משלבת בהרמוניה את שרידי האימפריה הרומית עם מבנה אורבאני אופייני לימי הביניים ועם מסורת הכנסייה הקתולית. העיר העתיקה של קסאנטן מוקפת חומות ושערים ובין סמטאות ימי הביניים מתנשאת לה קתדראלת סט. ויקטור העצומה, שצריחיה הגותיים המחודדים משלימים את הארכיטקטורה הרומנסקית הבסיסית שלה, ולצד מגוון הפסלים והתבליטים של ישו וקדושי הכנסייה, חדי העין לא יוכלו שלא להבחין בתחריט על לוח אבן, המאשר שקסאנטן אכן נוסדה ע"י הצבא הרומי במאה ה- 1 לספירה. העיר העתיקה מטופחת, משומרת, מעוטרת בפינות מרגוע ובצמחייה, וכמקובל, במרכזה מדרחוב שוקק, גדוש חנויות, מסעדות ובתי קפה.




קתדראלת סט. ויקטור בקסאנטן



בעיבורה של קסאנטן שוכן הפארק הארכיאולוגי של Colonia Ulpia Traiana, על שמו של טריאנוס, שבמלחמותיו על הגנת האימפריה הרומית עשה חייל ומאוחר יותר אף הוכתר לקיסר. שרידי העיר העצומה, בה חיו כ- 20 אלף רומאים, כמספר תושביה של קסאנטן בימינו, למרות שרובם משוחזרים, מיטיבים לתאר את התרבות ואורח החיים של הלגיון הרומי. המקדש, האמפיתיאטרון, המרחצאות, הפסלים, איורי הקיר, רשת הדרכים והמוזיאון הסמוך, האוצר בקרבו שלל ממצאים אותנטיים, טווים תמונת עיר רומית תוססת ונהנתנית.




שרידי המקדש הרומי ב- Colonia Ulpia Traiana



הקירבה להולנד על כל היבטיה ניכרת ברחבי החבל, בלשון הנשמעת בפי עוברים ושבים, בשלטי חוצות, בפרסומים למבקרים, ובלב חומת העיר העתיקה של קסאנטן נמצא אף טחנת רוח שוכנת לתפארת מזה מאות שנים. ואם כבר, אז מדוע לא להגיח, ולו ליום אחד, אל תוך הולנד עצמה?

ראשית, מומלץ לנסוע אל הכפר ברכנדאל לסיור מהנה ומעורר מחשבה במוזיאון-פארק אוריינטאליס , הממחיש ויזואלית את יסודותיהן הבסיסיים של שלוש הדתות המונותיאיסטיות: היהדות, האיסלאם והנצרות, ומציע למבקרים להעמיק במהותן, במכנים המשותפים להן ובמסורות המחברות ביניהן. בסיור בחיק הטבע תעברו מ'בית יהודה' ל'תל ערב' וממנו ל'ויה אוריינטאליס', תתוודעו למאפיינים ולשורשים ההיסטוריים של כל דת, ומן הסתם, תתנו את הדעת למשמעותה בחייכם.

Open your mind – קורא לנו מוזיאון-פארק אוריינטאליס במגמה לנטוע בקרבנו תודעה ותובנה של המאחד והמשותף המאפיל על המפריד והמנוכר. ואכן, 'ראש פתוח' ורוח טובה, או כפי שמצוטט המוסיקאי האמריקני, פראנק זאפה: "המוח הוא כמו מצנח. הוא אינו פועל, כשהוא אינו פתוח", הם מפתח לחוויה תרבותית מרגשת בפארק הייחודי. אגב, בתום מסלול הסיור מצפה לישראלים הפתעה בדמותו של סימון מימון, הישראלי הגלילי, החי בהולנד זה עשרים וחמש שנה עם רעייתו הטי, ומנהל את 'הפונדק הרומאי' ואת חנות המזכרות 'מזל טוב', המציעה למבקרים שלל פריטים יפואיים וירושלמיים.

תוך דקות ספורות מגיעים מכאן אל מרכז העיר הקדומה בהולנד, ניימכן , שנוסדה ע"י הרומאים, כמובן, בדיוק לפני 2,004 שנים. במרכז ההיסטורי של העיר, לצד המוזיאון המציג ממצאים אותנטיים מן התקופה הרומית, שוחזר עמוד ניצחון מעוטר בהעתקי תבליטים מקוריים לכבודו של הקיסר טיבריוס, שהכניע את השבטים הגרמאניים, שניסו לחדור לתחומי האימפריה. מן הגבעה הסמוכה נשקף סמל הפרחים של העיר נטוע במדשאה וברקע הגשר המונומנטאלי על נהר ה- Waal, שאינו אלא המשכו של נהר הריין. העיר העתיקה של ניימכן, מורשת ימי הביניים, מטופחת ומשומרת וראויה לסיור רגלי ממצה, ומי שאינו יכול, או אינה יכולה, ליתר דיוק, לעמוד בפני הפיתוי, שלל חנויות ובתי כלבו מציעים את מרכולתם, במחירים זולים למדי, לדעת יודעות דבר.




סמל הפרחים של ניימכן והגשר על נהר ה- Waal



שעשועים ונופש פעיל לכל המשפחה
לתרבות הפנאי והנופש של המשפחה הגרמנית יצאו מוניטין בכל רחבי העולם. בחופשה השנתית תוכלו לראות משפחות שלמות מהלכות ביערות, מטפסות על הרים, מדוושות בין הכפרים, חותרות בנהרות, מיוזעות במגרשי הספורט. ואכן תשתית הנופש והפנאי לכל המשפחה מפותחת מאד במדינה כולה, ואם נלמד לחקות אך מעט ממאפייני הנופש שלהם, נצא נשכרים.

אם הגעתם לחופשה בהרכב משפחתי, משכן אידיאלי, ליומיים-שלושה לפחות, תמצאו באתר הנופש Wunderland שליד העיירה Kalkar. הקמתו של פארק השעשועים ואתר הנופש 'וונדרלנד קלקר' כרוכה בסיפור מרתק. כאן על גדת הריין הקימו גרמניה, הולנד ובלגיה במיזם משותף תחנת כוח גרעינית. ב- 1973 החלה בניית התחנה ובסוף שנות ה- 80 היא הייתה מוכנה להפעלה, אלא שמסיבות פוליטיות הוחלט ב- 1991 לא להפעילה. ב- 1995 איש העסקים ההולנדי, ואן דר מוסט, רכש את מכלול התחנה על כל מתקניו והפך אותו למרכז נופש ופנאי.

ב'וונדרלנד קלקר', על בסיס המבנים והמתקנים של תחנת הכוח, שלא הופעלה מעולם, פועל היום פארק שעשועים ולצידו בתי מלון , מסעדות, מרכז כנסים, מרכז ספורט, פארק מוטורי ומגוון אמצעי בילוי: ברים ופאבים, מועדון ריקודים, מופעי בידור ומוסיקה, מרתף יין, באולינג, ביליארד ועוד. ייחודו של האתר הוא בבסיס האכסון 'הכל כלול' – מזון ומשקה בשפע וללא הגבלה בכל שעות היממה ושימוש חופשי בכל המתקנים ובכל הפעילויות המתקיימות באתר.




פארק השעשועים 'וונדרלנד קלקר' במתחם תחנת הכח הגרעינית



כדאי להתאכסן כאן באמצע השבוע, כשהמקומיים אינם מציפים את המרכז והמחירים זולים יותר. 65 אירו לאדם ליממה של 'הכל כלול' ולילד עד גיל 12 חצי המחיר, נכון להיום. המזון המשובח ומגוון הפעילויות והבילויים, הן לילדים והן להורים, שווים כל סנט.

אם אינכם מסתפקים בחופשה של אוכל ושעשועים, הרשו לי להמליץ לכם על הפוגה משובבת של נופש פעיל. בכפר Düffelward, מרחק קילומטרים ספורים, תוכלו לשכור אופניים משפחתיים-קבוצתיים של ארבעה או שבעה מושבים ולדווש בהנאה בין הכפרים השלווים, השדות המוריקים וגדתו של נהר הריין. ואם תחושו כי עליתם על הגל הנכון, מדוע שלא תסורו גם למרכז ספורט המים בעיר גוך הסמוכה ותשיטו לכם בכיף קאנו או קיאק בנהר ה- Niers?

אם בכל זאת אתם זקוקים להמולת העיר הגדולה, דואיסבורג היא הקרובה ביותר. כאן תמצאו את המדרחובים השוקקים, את מרכזי הקניות החדישים, את C&A ו- H&M ודומיהם ואת כל המותגים הבינלאומיים. כשתבקשו מנוח לרגליים ולארנק, אזור הבילוי והנופש העכשווי של העיר הוא ה- Innenhafen , שהוקם וצבר תאוצה בשנים האחרונות, הגדוש מסעדות, בתי קפה ואטרקציות תיירותיות כמוזיאונים ומתחמי שעשועים, וביניהם: ה'לגולנד דיסקברי סנטר', בו יוכלו הילדים, ואולי גם המבוגרים, לבלות כמה שעות יפות. ואם דואיסבורג מצאה חן בעיניכם והחלטתם להשתקע בה ליותר מיום או יומיים, כדאי להקדיש לפחות חצי יום לנופש פעיל ב'פארק הספורט' וב'עולם המים' בשכונת Wedau בדרומה של העיר.

ועתה, ממש לקראת הסוף, אני חייב לספר לכם, כי מנמל התעופה, או מכל היעדים בחבל הריין התחתון, הנסיעה לאמסטרדם אורכת פחות משעתיים, ולפארק האגדות 'אפטלינג' שבדרום הולנד המרחק עולה אך במעט על 100 ק"מ. יתר על כן, אם אתם מעדיפים לא לחרוג מתחומי גרמניה, תוכלו מכאן להגיח לשניים מפארקי השעשועים הפופולאריים והמלהיבים במדינה. פארק הסרטים, ה- MoviePark, שוכן במרחק של פחות מ- 60 ק"מ מזרחה, מצפון לעיר Bottrop, ובטווח של כ- 100 ק"מ דרומה, בעיירה Brühl שליד קלן, ממוקם ה- Phantasialand, הזוכה למוניטין באירופה כולה, והשנה הוכתר אף בתואר 'פארק השעשועים הטוב בגרמניה'.

הכותב היה אורח חברת 'קווי חופשה'.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםגרמניההולנד

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: