אא

25 האנשים המשפיעים ביותר על תעשיית התיירות בישראל מתוך גיליון "פספורט" החגיגי

אל תחמיצו את עיתון 'פספורט' החגיגי של ראש השנה: 40 עמודים עם 100 האנשים המשפיעים על תעשיית התיירות בישראל, ראיונות בלעדיים ומיוחדים עם אלי כהן, דוד פתאל, שר התיירות ואיזי בורוביץ.

Shutterstock Shutterstock
גיליון "פספורט" המיוחד והחגיגי לראש השנה, כולל את איש השנה של ענף התיירות ואת רשימת 100 האנשים המשפיעים על תעשיית התיירות בישראל.

כמו כן, בגיליון בן 40 העמודים ראיון בלעדי, עם אלי כהן, סמנכ'ל למסחר וקשרים תעופתיים בחברת אל על. כהן מצהיר, בין השאר, בראיון בלעדי וראשון ל'פספורט': 'אין לי כוונה להיות מנכ'ל אל על'.

דוד פתאל, האיש שאינו מפסיק לרכוש מלונות, אומר בראיון מיוחד: 'המטרה שלי להנפיק את החברה בבורסה'.

איזי בורוביץ מספר על החיים שאחרי אל על, ומודיע כי: 'הכוונה שלי לצאת לגמרי מאל על'.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, מאוהב בתפקיד, חצי שנה אחרי שנכנס למשרד התיירות, ואומר כי: 'גם אם יציעו לי תפקיד אחר במסגרת הקדנציה, אני אסרב בנימוס, ואשאר בתפקיד הזה'.

להלן רשימת 25 המשפיעים ביותר על תעשיית התיירות:

1. דוד פתאל - יו"ר ובעלים של רשת מלונות פתאל
למרות המיתון והמצב הכלכלי הלא ברור, דוד פתאל הראה גם השנה שהוא מאמין בתעשיית התיירות בישראל, אינו חושש מנבואות הזעם, ועשה מהלך, שספק אם מישהו אחר היה עושה. פתאל רכש את מלונות שרתון מוריה, וכיום מונה רשת המלונות שלו 30 מלונות בארץ.
רשת פתאל בהנהגתו הפכה הרשת הגדולה, המובילה בישראל, בעלת יתרון משמעותי מול יתר הרשתות. נוסף לכך צריך לציין שיש לרשת עוד 32 מלונות ברחבי אירופה. פשוט אימפריה. אין ספק שדוד פתאל, בזכות העוצמה הכלכלית, ובעיקר, בזכות החזון התיירותי, הפך להיות האיש הדומיננטי והמשפיע בתעשיית התיירות בישראל.

2. רג'פ טאיפ ארדואן - ראש ממשלת טורקיה
ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, השפיע על תנועת התיירות היוצאת מישראל, ושינה למעשה את כללי המשחק. ההצהרה שלו בחודש ינואר נגד ישראל הביאה לחרם הגדול על התנועה לטורקיה, החזירה את אילת למפה מבחינת הישראלים, וגרמה ליעדי נופש אחרים לפרוח. רק לקראת סוף יולי ובחודש אוגוסט חזרה התנועה לטורקיה, לפחות לאנטליה, למימדים דומים לעבר. ארדואן יירשם בהיסטוריה של תעשיית התיירות הישראלית כמי ששינה השנה את תוכניות הנופש של יותר מ-300 אלף ישראלים.

3. סטס מיסז'ניקוב - שר התיירות
מיסז'ניקוב או-טו-טו סוגר חצי שנה בתפקיד שר התיירות, וזה כבר הישג מבחינת תדירות התחלופה במשרד זה. כניסתו של מיסז'ניקוב לצמרת הרשימה באה בעיקר בזכות המאבק העיקש שלו שלא להטיל מע"מ על שירותי התיירות הנכנסת לישראל. שר התיירות ניהל מאבק נחוש בראש הממשלה נתניהו ובשר האוצר שטייניץ, ולא היה מוכן לסגת מעמדתו הנחרצת, ובכך הציל מיסז'ניקוב את התיירות הנכנסת מנזק של מאות מיליונים.

4. תחלואי תשס"ט: מלחמה, בחירות, מיתון, הדולר, שפעת החזירים
נראה כאילו זה היה לפני זמן רב, אבל כבר שכחנו שהייתה לנו השנה מלחמה, ששיתקה את כל ענף התיירות למשך חודשיים, וגם הבחירות שהיו לנו במהלך השנה לא הוסיפו להתנהלות הבריאה של הענף. ואחר כך, הגיע המיתון העולמי, ששיתק את כל הענף כמעט לחלוטין. בין כל תחלואי השנה צריך למנות גם את הדולר, שאיש לא יכול לחזות את התנהלותו, וכמובן, הצרה האחרונה, ואולי הקשה מכל, של שפעת החזירים, שכבר גרמה נזק גדול, ואין יודע מה עוד והיכן היא עלולה לחולל במהלך החודשים הקרובים.

5. אלי כהן - סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים בחברת אל על
אלי כהן אומנם הגיע לאל על ממשרד האוצר, אך בכל התפקידים, אותם ביצע בשנים האחרונות, הוא היה במרכז העניינים. לזכותו של כהן ניתן לייחס את האגרסיביות השיווקית החדשה של אל על במהלך החודשים האחרונים, בהם התחילה החברה אף להציע כרטיסי טיסה במחירים של LOW COST. כהן גרם לשינוי של כללי המשחק מצד אל על, וכתוצאה מכך לתגובות של שאר חברות התעופה.

6. נוחי דנקנר ואבי פישר - בעלי אי.די.בי, המחזיקה את מניות גנדן תעופה ותיירות וכלל תיירות, חולשת על מגוון חברות: קבוצת ישראייר, אופן סקיי, דיזנהאוז, המילניום השלישי
דנקנר את פישר ביצעו במרוצת החודשים האחרונים מהלך, אותו היו צריכים לעשות לפני זמן רב: איחוד של כל חברות התיירות, בהן הם מחזיקים. צעד זה התבקש זה מכבר, כדי להתייעל וכדי שהחברות האחיות לא תתחרינה זו בזו באותם תחומי פעילות. הצעד, שהם ביצעו, מעמיד את קבוצת התיירות והתעופה הגדולה והחזקה בישראל, וזאת לאחר ההפסדים הגדולים, שהיו להם עד היום בתחום התיירות.

7. יוסי פתאל - מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות
פתאל עמד השנה בראש המאבקים, שניהלה התאחדות סוכני הנסיעות במספר גדול של נושאים. בראש וראשונה, בנושא ביטול העמלות של חברות התעופה. לא פעם ראינו את פתאל מגיע לבדו לבית המשפט כדי להיאבק באנשי חברות התעופה השונות. בגלל המאבקים גם זכה פתאל לחקירה מצד הרשות להגבלים עסקיים. לא פעם נראה שהוא כאילו מנהל מאבק פרטי ולא את מאבקו של כל ענף הנסיעות הנלחם על קיומו ועתידו.

8. אייל קשדן - מנכ"ל 'השטיח המעופף'
קשדן ייזכר כמי שנלחם בשנה החולפת על 'עתידה של טורקיה'. לאחר ההצהרה של ראש ממשלת טורקיה, כשנראה היה כי טורקיה 'נגמרה' מבחינת ישראלים, קשדן ניהל מלחמה תקשורתית כדי להשאיר את טורקיה על המפה. אם ראינו בחודשים יולי-אוגוסט את היעד הזה מתעורר מחדש, לקשדן יש זכות גדולה מאד ב'הצלתה של טורקיה'. כמובן, זה טוב ל'שטיח המעופף', אך גם הטורקים חייבים לו הרבה מאד.

9. גדי טפר - מנכ"ל חברת ארקיע
טפר המשיך להוביל השנה את ארקיע אל דרכה החדשה והמוצלחת. טפר נתקל בשנה החולפת בלא מעט בעיות, גם בתוך הבית, אך ידע לנווט היטב את הדברים בשקט ובלי התלהמות. טפר מוביל בימים אלה יחד עם ישראייר את המאבק על אילת. טפר פועל בראייה מפוקחת ביותר מתוך מגמה להביא את ארקיע מוכנה לשינויים בענף התעופה העולמית.

10. יורם מוטעי - מנכ"ל קשרי תעופה
יש לומר לזכותו של מוטעי, שדווקא בשנה קשה לענף התיירות הוא לא חשש מכניסתה של קשרי תעופה לעסקאות ולשותפויות חדשות. קשרי תעופה רכשה בשנה האחרונה 50% מחברת סנורמה, וכן 50% מחברת 'המטייל ארצות הברית'. החברה גם נכנסה לפעילות ביעדים חדשים, ולמעשה, היום יש לה מגוון מוצרים, שמאפשר לה מענה בכל תחומי התיירות השונים. בניגוד לרוב החברות, קשרי תעופה נסחרת בבורסה. כל ההתנהלות הכלכלית של החברה פתוחה מבחינתה, ללא כל חשש לחשוף מספרים.

11. בועז וקסמן - בעל חברת אופיר טורס, רשת חנויות ריקושט, בעל מניות בחברת איסתא
וקסמן חולל השנה כמה שינויים מבחינת אופיר טורס. החברה, קודם כל, השלימה את המעבר למשרדים חדשים ומודרניים, נכנסה למספר תחומים חדשים, כמו הקרגו, והוסיפה לפעילותה טיסות ליעדים שונים. וקסמן ממשיך לפעול במלוא המרץ, מנהיג את החברה בדומיננטיות וראייה מפוקחת לטווח ארוך. וקסמן ממשיך להיחשב כבעל מעמד על מיוחד בענף התיירות, ורבים מוסיפים להתייעץ עימו.

12. מיכאל פדרמן - בעל רשת מלונות דן ויו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות
פדרמן עמד בשנה החולפת בראש המאבק נגד הטלת המע"מ על שירותי תיירות נכנסת. לפדרמן קשרים רבים, והוא זוכה להערכה בקרב הפוליטיקאים ואנשי המשק הבכירים. למעמדו המיוחד היה חלק גדול בכך, שבסופו של דבר ההצעה נפלה. פדרמן נחשב כבר סמכא בענף המלונאות, כאשר במקביל הוא מעניק לרשת המלונות שבבעלותו את הניסיון הרב והשקט להמשך הצלחתה.

13. שלמה שמלצר - בעלים של ניו קופל אחזקות, הכוללת בין השאר, את שלמה סיקסט ואת הליסינג
סיקסט המשיכה גם בשנה החולפת בתנופת הצמיחה המרשימה שלה. שמלצר, שמעורב בלא מעט חברות גדולות במשק, מעורב בכל המתרחש בניו קופל, הכוללת את שלמה סיקסט, את חברות הליסינג השונות, ואת שלוחת החברה ברומניה. שמלצר חושב על התרחבות בענף התיירות בשנים הקרובות.

14. חיים רומנו - מנכ"ל חברת אל על
רומנו ייזכר במהלך, שעשה ממש בסוף השנה, כאשר הודיע על סיום תפקידו כמנכ"ל אל על. רומנו סוגר חמש שנים כמנכ"ל וייפרד מן התפקיד בעוד מספר חודשים. הוא ייזכר כמי שהוביל את החברה למהפכת השירות שלה, בהצטיידות במטוסים החדשים, בהשגת הקו לאילת, אך ייזכר גם כמי שלא הצליח עם ועד העובדים, שהתיש אותו, וגם בגלל השנתיים האחרונות הלא טובות מבחינת המאזנים הכספיים של החברה.

15. זוהר אנדלמן - מנהל עסקים ראשי של קבוצת ישראייר
אנדלמן העביר בצורה די שקטה ויעילה את הקבוצה שבניהולו, שהושפעה כמו כולם מןהמשבר העולמי. אנדלמן ניצב בפני תקופה שעשויה להיות מכרעת מבחינת עתידו האישי בקבוצה, לאור השינויים הגדולים שעומדים להתחולל במבנה הניהולי והארגוני כל החברות בענף התיירות, שבבעלות נוחי דנקנר את אבי פישר. אין ספק שאנדלמן ניצב אולי בפני הרגע המכריע בכל השנים האחרונות מבחינת עתידו בענף התיירות והתעופה.

16. אחישי גל - מנכ"ל חברת איסתא
איסתא המשיכה גם השנה להציג מספרים מרשימים למרות המשבר הגדול. החברה אומנם הייתה בכותרות בשנה החולפת, עם הניסיון לרכוש אותה, אך צריך לומר שגל, בעל זכות הווטו, ככל הנראה, לא ייתן למישהו את האפשרות לרכוש את החברה, שיש לו קרדיט גדול ביותר בהצלחה שלה. יש לומר שהוא עושה זאת בשקט, ביעילות, בניהול שראוי להערכה רבה.

17. רפי שדה - מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל
ישרוטל אומנם כשלה בניסיון לצאת מן הבורסה, אך הרשת בבעלות המלונאי דיוויד לואיס המשיכה להיות דומיננטית גם השנה. רפי שדה, אחד מאנשי ענף המלונאות היותר מוערכים ומצליחים, הוא האיש שעושה זאת במקצועיות ובהצלחה רבה. התוצאות העסקיות של החברה, המופיעות עדיין בבורסה, מעידות על חוסנה וניהולה הנכון.

18. קובי קרני - יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, יו"ר איירתור, בעלים של רשת סיגנל טורס, כרמל שירותי תיירות, 'איזי גו', ושותפות ב'איזי טרוול'
קרני עבר שנה לא קלה כיו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, כאשר בחודשים האחרונים הוריד פרופיל לאחר שנחקר ע"י הרשות להגבלים עסקיים. קרני, לאחר לחצים גדולים מאד וכאיש שגורל הענף חשוב לו מאד, הסכים להמשיך לקדנציה נוספת כיו"ר ההתאחדות, למרות שהעדיף לוותר על התפקיד הפוגע בעסקיו.
קרני המשיך בדרך שלו, לא עושה חשבון לאיש, אומר את מה שהוא חושב, לא חושש להיאבק אף בחברת אל על כיו"ר חברת איירתור. אומנם הוא הוריד פרופיל, אך מאחורי הקלעים קרני הוא האיש המנווט את פעולות ההתאחדות ושותף לכל המהלכים.

19. גדי פריבר - מנכ"ל רשת פתאל
אם דוד פתאל הצליח בשנה החולפת להשתלט על ענף המלונאות, הרי שלגדי פריבר יש בכך חלק גדול. כיד ימינו של פתאל במשך שנים רבות לפריבר יש חלק גדול מאד בהצלחתה של הרשת. פריבר, בשקט, בדרכו הצנועה, בהתנהלות מקצועית ויעילה, זוכה להערכה רבה ולא בכדי. התיאום שלו עם דוד פתאל, בעל הבית, הוא מושלם.

20. אבי בן אסאייג - מנכ"ל IDB תיירות ותעופה
בן אסאייג הוא האיש שמוביל במרוצת החודשים האחרונים את המהפכה הכי גדולה ומשמעותית, שידע ענף התיירות והתעופה בשנים האחרונות.
הוא האיש שצריך ליצור סינרגייה ולהקים את קבוצת התיירות והתעופה הגדולה ביותר, שידע ענף התיירות בארץ. התוצאה הסופית תהיה המבחן של בן אסאייג, המוביל משימה לא פשוטה: למזג חברות רבות עם לא מעט מנהלים ואלפי עובדים. לאחר ההפסדים הכספיים של מרבית החברות בקבוצה, יצטרך בין אסאייג להוכיח שאפשר להרוויח גם מתעופה ותיירות.

21. ארנון אנגלנדר - מנכ"ל ומבעלי קווי חופשה
למרות השנה הלא פשוטה, כשכולם חששו וצמצמו את הפעילות ומערך הטיסות, אנגלנדר לא עשה חשבון ונכנס השנה למספר יעדים במלוא העוצמה, כמו: ההתחייבויות לסדרת טיסות לברצלונה או לשורה של יעדים בגרמניה. אנגלנדר המשיך להוביל את קווי חופשה אל השורה הראשונה של ספקיות טיסות השכר. לא בכדי חברת אל על ממשיכה להחזיק מניות בקווי חופשה.

22. אופיר דנאי - מנכ"ל אופרן הולידיי אוטו ומבעלי החברה, מבעלי המרכז לתיירות בינלאומית
גם בשנה החולפת המשיך דנאי להוביל את אופרן לשנה טובה למרות כל הקשיים שהיו בענף ההשכרה, כמו צמצום מלאי הרכב השכור ברחבי העולם. דנאי ממשיך להרחיב את פעילות החברה גם מעבר לים תוך מחשבה על העתיד. בנוסף דנאי מעורב יותר ויותר בפעילות המרכז לתיירות בינלאומית. כמו כן המשיכה אופרן בהצלחה גדולה בהשכרת הווילות באורלנדו, שהפכו ללהיט.

23. אבי נחום - מנכ"ל כספי תעופה
כספי תעופה המשיכה גם השנה להיות השחקן המשמעותי והדומיננטי בשוק התעופה לרוסיה וחבר העמים. נחום אף דאג שהחברה תתחיל לשווק לראשונה טיסות בין מוסקבה לאילת.
בצדק רב בעל הבית, אהרון מייברג, מבעלי חברת התעופה איירוסוויט, אינו מעורב בפעילות החברה, כאשר הוא יודע שיש לו על מי לסמוך, נחום, המנהל בהצלחה גדולה ובפקחות את החברה העושה חייל בכל תחומי התיירות.

24. אבי פרידמן - מנכ"ל קונטיננטל איירליינס בישראל, יו"ר פאנל חברות התעופה הזרות
קונטיננטל עברה לאחרונה למשרדיה החדשים בת"א, וזה סימן נוסף להצלחתה הרבה של החברה, שטסה זה עשור לישראל, בניהולו של אבי פרידמן, הזוכה להערכה רבה מהמנהלים של החברה בחו"ל.
פרידמן במקביל ממשיך להנהיג את פאנל חברות התעופה הזרות, ולא פעם באגרסיביות ראויה כדי להגיע להישגים.

25. אלברט לוי ז"ל
אלברט לוי ז"ל, שנפטר השבוע, היה בעלים של אופקים נסיעות ותיירות, החברה הגאוגרפית, שותף ב-50% ברימון טיולים, תור לינק, 25% בפי.טי.סי, ליש בע"מ ורפי שלף תיירות. אלברט לוי הקים עם אשתו בת שבע את אופקים, שחגגה בשנה החולפת 30 שנה להקמתה. החברה, שהתחילה מחנות קטנה ברמלה, הפכה להיות אימפריה גדולה ומרשימה. בשנים האחרונות שילב לוי את הבנים שלו בעמדות ניהול בכירות בחברה ומעתה הם ימשיכו את דרכו. אלברט לוי ז"ל הוערך מאד בענף בשל תבונתו, יושרו וצניעותו.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: