אא

החגיגה הגדולה בעולם: קומבה מלה 2010

הפסטיבל הגדול מכולם הוא הקומבה מלה, פסטיבל הכד. אין דרך טובה יותר לתפוס את ההוויה ההודית, על הקסם והרבגוניות שבה, מאשר להשתתף באחד הפסטיבלים ואין פסטיבל גדול יותר, עשיר יותר וססגוני יותר מאשר הקומבה מלה, שמתקיימת השנה בהארידוואר.

Shutterstock Shutterstock
הודו היא פסטיבל אנושי, מתקפה לכל החושים, ערב רב של ריחות וצבעים ועוד רבים התארים והשבחים שאפשר להרעיף עליה. זוהי מעצמה תרבותית ורוחנית, ממנה צמחו הדתות והאמונות הגדולות שעיצבו את מזרח אסיה ויצרו את מה שמכונה "קסם המזרח".

בשנים האחרונות הודו מושכת ומסקרנת יותר ויותר את המטייל הישראלי, בין אם הוא תרמילאי צעיר אחרי צבא, פנסיונר הנמשך לעושר תרבותי אקזוטי, הורה המתחקה על עקבות בנו או בתו שביקרו בהודו ואפילו משפחות המעוניינות בטיול מיוחד. כולנו מכירים חברים ובני משפחה שביקרו בהודו, שעל פניהם ננסך חיוך מתוק של ערגה וגעגועים כשעולים בראשם זכרונות מתוקים מהמפגש עם הודו מלאת העוצמה, הצבעונית, הסוחפת ואפילו החושנית.

פסטיבל הכד, הקומבה מלה, הוא החגיגה ההודית הגדולה ביותר והכינוס הדתי-רוחני הגדול ביותר בעולם. זהו מפגן אנושי של צבעים, אמונות, ריחות ורוחניות, ולמעשה אחת ההזדמנויות הייחודיות לתפוס את מלוא החוויה שמציעה הודו.

לוח השנה ההינדואי מלא וגדוש בחגיגות, בפסטיבלים ובמועדים - עד כדי שנראה כאילו ההודים דואגים שתהיה סיבה למסיבה כל ימות השנה. מבט בוחן יותר בלוח השנה יגלה שישנן מלות החוזרות מדי שנה בתאריכים קבועים. אלו הם הפסטיבלים השנתיים החוגגים את נצחון הטוב על הרע, האור על החושך, אהבתם של שני אלים בני אלמוות או הולדתם.

המלה הגדולה מכולם היא הקומבה מלה, פסטיבל הכד. אין דרך טובה יותר לתפוס את ההוויה ההודית, על הקסם והרבגוניות שבה, מאשר להשתתף באחד הפסטיבלים ואין פסטיבל גדול יותר, עשיר יותר וססגוני יותר מאשר הקומבה מלה.

עולם רוחש בין אלים לבני אדם
בתקופה בה עוד הילכו אלים על פני האדמה, הלך חכם הודי לבקר את אינדרה, מלך האלים, והביא לו מנחה. אינדרה התעלם מנוכחותו של החכם והשליך הצידה את מנחותיו. זה האחרון התכעס מאוד, והטיל על מלך האלים קללה שנטלה ממנו את כוחותיו.

המזור היחידי לחוסר האונים של אינדרה היה לגימה מה"אמריטה"- נקטר האלים, משקה שנתן לאלים את כוחותיהם העל-טבעיים והפך אותם לבני אלמוות. נקטר האלים נגנב על ידי שדים, שלקחו אותו למצולות ים החלב עליו נח "וישנו" - האל המשמר את הבריאה ואחד משלושת האלים החשובים בפנתיאון האלים ההודי.

מעשיה זו היא תחילתו של אפוס נפלא, המתאר את קרבות האלים בשדים באמצעות משלים המתובלים ברזי חוכמת המזרח. לאחר מאבק האיתנים נמלט ברהאמה ועף מעל העולם, ולמשך שנים עשר ימים, השווים לשתים עשרה שנות אדם, התחמק ממתקפות השדים. במעופו נפלו ארבע טיפות נקטר בארבעה נהרות: בנאסיק, באוג'ן, באללהבאד ובהארידוואר, נהרות המתקדשים כל אחד בתורו אחת לשתים עשרה שנה. זהו הרקע לפסטיבל הכד הנחוג כל שלוש שנים, אז מתקדשים מפגשי הנהרות ונוהרים אליהם מליוני מאמינים, אנשי רוח, נזירים וסגפנים הינדואים.

קומבה מלה 2010
בזמן בו נכנס כוכב צדק למערכת מזל דלי, והשמש מופיעה במערכת הכוכבים של מזל טלה, נחגג פסטיבל הקומבה מלה בהארידוואר שבמדינת אוטרקאנד בצפונה של הודו, לאורכו של נהר הגנגס - נתיב החיים והקדושה של הודו. סידור הכוכבים המיוחד הזה מתרחש אחת לשתים עשרה שנים, אז למשך ארבעה חודשים מתקדשים מי הגנגס ומיוחסים להם סגולות של פוריות, טוהרה ושפע. אך החשוב מכל הוא שטבילה בנהר בזמן המלה מביאה ל"מוקשה" - שחרור ממעגל החיים והמוות ומגילגולי הנשמה. עובדה זו היא שגורמת למיליוני מאמינים, עולי רגל, תיירים, פרושים ונזירים הודים ומכל הדתות להגיע בהמוניהם לטבול במי הנהר הקדושים, בתקווה לזכות בטהרה.

מאה גנגה או נהר הגנגס
לאורך כ- 2,000 ק"מ ממקורותיו בהרי ההימלאיה ועד לשפך הנהר במפרץ בנגל, משרטט הגנגס את נתיב החיים והקדושה בהודו. הנהר מתחיל את דרכו מקרחון גנגוטרי ורמת טאפוון, מקומות שנדרשים מספר ימי הליכה לא קלים בכדי להגיע אליהם. הנהר יורד אל רישיקש, "עיר החכמים", המכונה בירת היוגה הבינלאומית. בשנות השישים נהרו אליה "היפים", ביניהם אף חברי ה"ביטלס", בכדי ללמוד יוגה. רישיקש עודנה מהווה אבן שואבת למערביים המבקשים ללמוד יוגה או תורות רוחניות אחרות. משם ממשיך הגנגס אל הארידוואר, אחת משבע הערים הקדושות בהודו.

על גדותיה של הארידוואר ישנו סימן שלפי האמונה המקומית הותיר עקבו של האל וישנו שדרך במקום, וזוהי אף העיר שמארחת השנה את הקומבה מלה. עוד ארוכה דרכו של נהר הגנגס, והיא משתפלת מן ההרים והגבעות ופונה מזרחה במישורים הגדולים של הודו, הנקראים על שמו של הנהר- "מישורי הגנגס". משם ממשיך הנהר לפראיג , עיר המארחת גם היא את אחת המלות. בעיר זו נפגש הגנגס עם נהר קדוש אחר, היאמונה טרי, וממשיך הלאה אל וראנסי, עירו של שיווה והקדושה מבין ערי הודו. לבסוף הגנגס מתפצל למאות יובלים, בשפך הנהר הגדול ביותר בעולם, ויוצר אזור פורה מאין כמוהו לכפריים היושבים לגדותיו כמו גם לעשרות מינים של בעלי חיים החיים באזור הביצות של השפך. אזור מופלא זה נקרא ה"סונדרבנס", והוא עשיר בעיקר בעצי מנגרובים ומהווה את ממלכתו של אחד החתולים הגדולים בעולם, הטיגריס הבנגלי.

הגנגה היא למעשה אלה הינדואית המקדשת ומטהרת את אפר המתים. שאיפתם הגדולה ביותר של מאמינים הינדואים היא למצוא את מותם ולהשרף לגדותיה של אמא גנגה ושאפרם יפוזר ויתמזג עם זרם האלה הקדושה. את טקסי שריפת הגופות, טבילות הטוהרה ופולחני דת אחרים ניתן לראות לאורכו של כל הנהר ובמיוחד בערים הקדושות ובמרכזי הדת החשובים.

הטבילה הגדולה והנגה באבא
בתקופה בה נחוג פסטיבל הקומבה מלה חלים מספר תאריכי טבילה, ימים מסוימים בהם נוהגים רבבות המאמינים לטבול. מבין כל הטבילות נבדלות שלוש טבילות מיוחדות, הנקראות טבילות מלכותיות או "שאהי סנאן". ימי הטבילות המלכותיות מושכים אליהם מספר רב של מאמינים, אולי הגדול בעולם, עד שבטבילה המלכותית הראשית עשויים לטבול במי הנהר כ-7 מליון מאמינים ביום אחד!

אחד מרגעי השיא של הקומבה מלה, והסצנה המרשימה ביותר בה, היא טבילת ה"נאגה באבא". "באבא" או "סאדהו" הוא אדם שפרש מהבלי העולם ושגרת היום יום, ומקדיש את עצמו לחיי הרוח בלבד. הסאדהואים נוסעים, הולכים ונעים לאורך נתיבי הקדושה השונים בהודו ועולים לרגל לאתרים קדושים. הם מתקיימים מנדבות ומתרומות, ולדבריהם ממה שנותנים להם האלים.

ישנם מסדרים או סוגים שונים של סאדהואים: ישנם כאלו המתרגלים יוגה באדיקות, כאלו החיים בבדידות ביערות העד או בהרי ההימלאיה, או נוודים ההולכים לצידי הדרך מצויידים בקערת אבץ לנדבות ובחוכמת נוודים מופלאה. ה"נאגה באבא" הם הסגפנים האדוקים ביותר מבין הסאדהואים ההינדואים. שערם קשור וסבוך בצמות וראסטות, דביק מאפר מדורות ואבק דרכים, ואת גופם הם מורחים בשכבת אפר לבן בלבד. הם הולכים עירומים כביום היוולדם, משוכים באפר מדורות לבן וקדוש, ונוהגים לחיות בבדידות בחיק הטבע. בקומבה מלה יורדים הנאגה באבא מההרים ומגיעים לפסטיבל בהמוניהם. לפנות בוקר, ברגע אחד, רגע שכולם מצפים לו במשך כל טבילה, קורע אוסף מלוכד של נאגה באבא את ים האנשים והם מסתערים כלוחמים בשעת הקרב אל מי הנהר, שם הם מטהרים עצמם בטקס המתרחש אחת לכמה שנים על פי אותם כללי טקס הנהוגים מאות שנים.

מי שרוצה לחוות על בשרו את המלה הגדולה בהארידוואר, היפה מבין ערי הקומבה מלה, ראוי שיתכנן זאת זמן רב מראש. עקב מיליוני המבקרים והביקוש האדיר יש לדאוג למקומות הלינה זמן רב מראש. כ- 70 מיליון מאמינים עולים לרגל מבקרים בהארידוואר במהלך הקומבה מלה ורובם הגדול לן בלילה על מדרגות הגאתות הגדולות היורדות אל מי הנהר. המסעדות ובתי התה בהארידוואר אמנם רבים, אך הם כורעים תחת העומס - סיבה נוספת לשריין לעצמכם מקום לינה מסודר מראש.

מאהלים לעולי הרגל מוקמים לרגל הפסטיבל הגדול. אלו מאהלים התחומים בגדרות, שניתן למצוא בהם אוהלי שירותים ומקלחות והם בהחלט ראויים לשינה. מי ששפר עליו מזלו והתארגן מבעוד מועד, יכול לישון בחדר מלון שלעיתים אף יוכל לשמש כמפלט מההמון. כדאי לבדוק מתי עומדים לרחוץ הסאדהוים בנהר ולצפות בהם צועדים או מסתערים אל הנהר. בכדי לתפוס את מלוא התמונה המרתקת מומלץ ולעמוד על הגדה שמנגד. מומלץ אף יותר להזמין חדר עם מרפסת או חלון הצופה אל הנהר וכך לזכות במבט חד פעמי על נחיל האנשים הזורם אל הנהר להיטהר. הקומבה מלה מציעה למטייל חוויה ייחודית ומלאת עוצמה רוחנית ואנושית, חוויה של פעם בחיים שלא תשכח לעולם.

מעוז דור הוא מדריך טיולים ומרכז מחלקת אסיה והמזרח הרחוק בחברת עולם אחר

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםהודו

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: