אא

אהובתו של פוסידון מבקשת לשמור על בתוליה

נופי הבראשית של האי אויה Evia, אאובויה ביוונית קדומה, על שם אהובתו של אל הים, עדיין לא הושחתו ע"י הקידמה האדריכלית והמולת התיירים, ומהווים תפאורה נאותה לחופשה רוגעת ושלווה.

Shutterstock Shutterstock
"היופי הוא מכתב ההמלצה הטוב ביותר", אמר אריסטו, הפילוסוף היווני הידוע, ומן הסתם, מלבד ההקשר של ראיון קבלה לעבודה, התכוון גם לאי אויה Evia, בו בילה את שנת חייו האחרונה בעיר Chalkis, לאחר שברח מן המתנכלים לו באתונה.

אויה הוא האי השני בגודלו באיי יוון , וככל הנראה, התפצל מן היבשת ברעידת אדמה לפני אלפי שנים. קרבתו ליבשת, לאתונה ולנמל התעופה שלה, מהווה יתרון משמעותי לתיירים ולנופשים. ניתן להגיע אליו ברכב, המעבר על פני גשר מיתרים מרהיב, ברכבת או במעבורת.

"האי הבתולי שלנו", כינה את אויה מנהל סיטונאות תיירות גדולה ביוון, כשהתכוון להמחיש בפנינו את האותנטיות של האי, את נופי הבראשית שלו ואת העובדה המרנינה, שהמוני תיירים עדיין לא השחיתו בו את נפלאות הטבע.

גם אנחנו יצאנו אל אויה, ולא מתוך כוונה לגאול אותה מבתוליה. עם המעבר על הגשר מעל תעלת Euripus אל תוך האי נגלים לעין החופים המתפתלים מחד ופסגות ההרים עטויות שרידי השלג מנגד, ותוך כדי נסיעה מתונה בנופים המוריקים ובין בתי הכפר הלבנים תחושת הרוגע והנופש אופפת אותך.

העיירה ארטריה Eretria ומלונות הנופש בסביבתה היו מגמת פנינו. ארטריה היא עיירה יוונית אופיינית. בתי אבן מוקפים צמחייה, בחלקם על קו החוף, ומרכז שליו, המציע מבחר חנויות, וכמובן, בתי קפה וטברנות.

לפני שניכנס לבקר במלונות הנופש, כדאי שאתריע. ארטריה, והאי אויה כולו, אינה אנטליה. אין כאן קלאבים מצועצעים וארכיטקטורה תעשייתית מתוחכמת של בטון, מתכת וזכוכית, המשחיתה את פני הנוף. כל המבנים כאן בנויים במיטב המסורת הכפרית, בוהקים בלבן, מתמזגים ומשתלבים בסביבה הטבעית.

כפר הנופש Eretria Village הוא מתחם ענק מוקף מדשאה וצמחייה המציע אכסון בשיטת 'הכל כלול'. בכפר שני אגפים: מלון Holidays in Evia – מבנה מרכזי ובקתות ברמת 3 כוכבים, חדרי אירוח צנועים למדי, והוילג' – מבנה מרכזי ווילות אירוח ברמת 4 כוכבים, חדרים יפים עם מרפסות נוף לבריכה, לים או להרים. הפרשי המחיר בין השניים זניחים, אירו ספורים ליום, ומומלץ חד משמעית להשתכן באגף הוילג'. ה'הולידייס אין' מתאים יותר לבני נוער וצעירים היוצאים לנפוש בחבורה.

בכפר הנופש, הנטוע בין הים להר, מגוון מתקנים: בריכה, מועדון לילה, אמפיתיאטרון, טברנה, מיני מרקט, מיני קלאב לילדים, מסעדות וברים. לכפר חוף ים פרטי מטופח, מגוון מגרשים לפעילות ספורט ונופש פעיל, מבחר מדשאות, גינות נוי ושטחי מרגוע ובילוי.

מלון Miramare 4* הסמוך לעיירה ארטריה הוא מלון נופש מחודש ומשופץ. המלון הקטן והאינטימי, בסמוך לשפת הים ולשכונת בתי נופש, מעוצב ומרוהט בטוב טעם ומוקף דשאים וצמחייה. חדרי המלון יפים ונעימים, ולרשות המתארחים מגוון אפשרויות לפעילויות נופש ופנאי: חוף ים, בריכה, מגרשי ספורט, חדר כושר. האירוח במלון החביב והשליו על בסיס חצי פנסיון.

מלון Negroponte 5* הוא מלון יוקרה מפואר, הנחשב למשובח ביותר באזור ארטריה ובאי אויה כולו.
בחזית המלון, הנושק לשפת הים, בריכה ענקית מוקפת דשאים וצמחייה. במלון מיטב המתקנים לשירות המתארחים: חדר כושר, סאונה וג'קוזי, בריכת ילדים ובריכה מקורה ומחוממת , מגרשי ספורט, מסעדה וברים, ואולי החשוב מכל, נוף מרהיב הנשקף מכל המרפסות והחלונות של חדרי המלון המרווחים והמטופחים.

ובכן, הגענו לנופש בארטריה. בטן-גב ושמש וים ובריכה וסופלאקי ואוזו וסירטאקי? הגרמנים, ההולנדים, האנגלים, הצרפתים, הם מסוגלים להתחרדן שבועיים ואף חודש שלם, אבל אנחנו הישראלים, קצרי הרוח, שבענו. רוצים קצת להתאוורר. אם שכרנו רכב, כשנחתנו באתונה , אויה כולה מצפה לנו, ואפשר אף להרחיק אל תוך היבשת היוונית. ואם לא, גם כאן ניתן לשכור מכונית או ג'יפ לטיול חד פעמי או למספר ימים. ואם אינכם מעוניינים לנהוג, בתי המלון מציעים סיורים בסביבה הקרובה, ברחבי האי, ואף מסלולי טיול ארוכים של יום שלם למגוון יעדים ביבשת, כגון: אתונה, דלפי, מטאורה.

העיר Chalkis , בירת האי אויה, מצויה במרחק נסיעה קצרה ומציעה שפע של אתרי עתיקות, חנויות חדישות, מסעדות, בתי קפה וחיי לילה. מעבר לחלקידה, רצוי להיכנס אל היבשת ולהצפין אל Drossia וכפרי החוף הציוריים, מצוקי דרך הים, עד לפיורד של Skorponeri.

טיול אחר לצפונה של אויה יוביל אותנו לעיר הנמל ההיסטורית Limni, המתאפיינת בארכיטקטורה ייחודית, אמפיתיאטרון עתיק ומפרץ מרהיב. מכאן ראוי להצפין ל- Aidipsos לביקור ב'מרחצאות הרקולס', אתר מרפא וספא, ובו מכלול של 80 מעיינות מינרליים. ואם כבר הצפנו עד כאן, ניסע עוד מעט ל'לשון הים' של Lichada, מעין חצי אי המשתלח לכיוון היבשת ומוקף ים משני עבריו.

לשוב דרומה כדאי דרך הגדה המערבית של האי ולבקר ב- Agia Anna, עיירה הררית הגולשת אל הים.
בדרומו של האי אויה כדאי לבקר בעיירות Styra ו-Marmari. סטירה היא השער לדרום, המצטיין בחופי ים מרהיבים וחוליים, והעיר מארמארי היא העיר המרכזית באזור. אגב, אל שתי הערים ניתן להגיע גם במעבורת מן היבשת, ממזרח לאתונה.

אגב, מעבורת. מהעיירה Kymi במזרחו של האי, ממש מול ארטריה, ניתן להפליג במעבורת לאי Skiros.

אם הייתי צריך לסכם את הסיור המלונאי בארטריה, כפי שאכן עשיתי בשיחה עם אחד מעמיתיי, הייתי שב ואומר: כל המלונות ראויים, ולכל אחד מהם הייעוד ההולם אותו. לכפר הנופש 'ארטריה וילג'' הייתי יוצא עם בנותיי ונכדיי השובבים, את אשתי הייתי לוקח ל'נגרופונטה' היוקרתי, ועם המאהבת הייתי מסתדר ב'מיראמרה' האינטימי.

ומה באשר לאתונה? על בירת יוון אין לפסוח בכל מקרה. לפני הנופש או לאחריו, או אולי אף תוך כדי. כל אחד לפי טעמו והעדפתו האישית.

אני חייב להודות. אתונה הפתיעה אותי. לאחרונה ביקרתי בה לפני שנים רבות, ולא כל כך נהניתי. היום גיליתי אתונה שונה, מחודשת, משופצת, נקייה יותר ומאירת פנים. מסתבר שהמשחקים האולימפיים, שהתקיימו בעיר ב- 2004, עשו עימה חסד ושינו את פניה. השדרות הרחבות, הרכבת התחתית היעילה והמצוחצחת, המדרחובים המטופחים על שלל החנויות, המסעדות ובתי הקפה ההומים, ואפילו שוק הפשפשים המצחין הפך למכלול סמטאות ציוריות המאכלסות שלל חנויות מסודרות.

כיכר מונאסטיראקי המחודשת מנקזת אליה את המוני המטיילים מן ואל האקרופוליס וממנה חייבים להלך אט אט בין בתי האופנה החדישים במדרחוב אל רובע פלאקה הבלתי נמנע ואל כיכרה המרכזית של העיר, כיכר סינטגמה, מעליה שוכן בניין הפרלמנט ולצידה 'הגן הלאומי'. אם נצפין מן הכיכר, נפגוש את המבנים המרשימים של האוניברסיטה, מרכז התרבות והספרייה הלאומית, ואם נדרים, נגיע למרכז התערוכות והכנסים, זאפיון, ואחריו לקשת אדריאנוס ושרידי מקדש זאוס, וכמובן, אין להחמיץ את האיצטדיון האולימפי ע"ש ספירידון לואיס, הזוכה בריצת המרתון במשחקים האולימפיים ב- 1896, שנבנה בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת ושופץ וחודש לקראת המשחקים האולימפיים של 2004 .

ועתה, כדי לסיים את ה-'must' במרכז העיר, לא נותר לנו אלא לטפס אל גבעת האקרופוליס, העיר העילית של אתונה הקדומה. אט אט. לא חייבים הכל ביום אחד. יש בתי קפה, מסעדות, טברנות, וכדאי גם לפוש ולהתבונן בנחת בנופי האנוש. בכל מקרה, למרות המרחקים, כדי לחוות את העיר כיאות מומלץ להשתמש בכלי התחבורה היעיל והאמין ביותר, הרגליים.

האקרופוליס הוא, כמובן, המוקד התיירותי של אתונה, וכרגיל תמיד משפצים בו איזשהו מבנה. אם זה מקדש הפרתנון האדיר, שרידי מקדש הארכתיאון או את תיאטרון האודיאון, המשמש גם כיום לכנסים ומופעים. עם זאת, מי שעדיין לא ביקר, אין בשום פנים ואופן לוותר על אחד מפלאי העולם הקדום.

* הכותב היה אורח אופיר טורס.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםקפריסין

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: