אא

סרי-לנקה: הדמעה של בודהה באוקיינוס ההודי

נופים מרהיבים, בעלי חיים מגוונים, צמחייה עשירה, בתי מלון מטופחים, ובכל זאת עדיין 'תקועה' סרי-לנקה ברובה בשנות ה-40 של המאה הקודמת

Shutterstock Shutterstock

האי סרי לנקה , או בשם שניתן לו ע"י האנגלים, שכבשו אותו ב-1815 – צילון – הוא אי מרהיב, שאורכו כ-500 ק"מ ורוחבו כ-225 ק"מ, ועליו חיים כ-20 מליון תושבים, ומכונה "הדמעה של בודהה", או "הדמעה של האוקיינוס ההודי".

בסרי לנקה אין אריות, אולם התושבים מרגישים את דם האריות, ואת האומץ וההדר המלכותי של מלך החיות הזורם בעורקיהם ומפעיל את ליבם ואת קצב החיים. סרי-לנקה הוא השם הרשמי של האי הקסום, במרחק של שיט בן חצי שעה מהודו.

השם צילון ממשיך בפרסומים רבים במדינה, ושמו של הבנק המרכזי הוא "בנק צילון". אפשר להשתמש בשני השמות, ואיש לא יתלונן. מי שמבקש הסבר, יקבל אותו באריכות מכל מקומי או מדריך, שייכנס להיסטוריה של השיבוש הבריטי למילה צילון.

חברת "דרים איילנדס" מגשימה חלום אקזוטי אפשרי: טיול בסרי-לנקה, סוג של גן-עדן עם טעמים של פעם. סרי-לנקה הוא בין המקומות האחרונים בעולם, ששיני הזמן לא נגסו בו. מעט השתנה באי הזה מאז שנת 1948, כשהבריטים עזבו והתפרקו מרוב הקולוניות שלהם ברחבי העולם.

סרי-לנקה עדיין "תקועה", ברובה, בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת

היעד לישראלים הוא סיור שמתחיל בבירה קולומבו, שם ינחתו המטוסים. הסיור מיועד לקבוצות של שני מטיילים ועד לקבוצה בת עשרים איש. תיאום המסלול והתוכניות ייקבעו מראש, וכמובן שאפשר לשנות, לגוון ולבקש. הסיור מתבצע ברכב צמוד שמעמידה "דרים איילנדס" לרשות מטיילים, נהג ומדריך, עם אפשרות למלווה נוסף. את התיאומים וההסברים תקבלו מול נציגי החברה.

שדה התעופה הבינלאומי של סרי-לנקה נמצא בעיר הבירה קולומבו, עיר בת שני מיליון תושבים. שתי הערים הגדולות הנוספות הם קאנדי וגול. בקולומבו קיים בית חב"ד, אותו מנהל הרב מנדי קרומבי. השפה הרשמית היא "סינגליסטית" וכל התושבים מדברים אנגלית.

קולומבו היא עיר הבירה, ומחולקת ל-15 רבעים. קולומבו 5 הוא הרובע העשיר והמפותח ביותר. קולומבו ענקית, ואפשר לראות במשך יום תמים את נפלאות העיר, אשר הולכת ומתפתחת בקצב מסחרר: מקדשים בודהיסטיים והינדואים לצד עברה הקולניאלי, בסיור בתוך אין סוף של תושבים, הגודשים את הרחובות והכבישים בצפיפות מדהימה; כנסיות מהעידן ההולנדי, לצד בנייני ממשל שהקימו הבריטים. בקולומבו בולט היכל הועידות הבינלאומי וקומפלקס הפרלמנט החדש. היכל העירייה וגני הקינמון הם ביקור חובה. למי שמבקשים כבר בפתיחה מסע קניות והשלמה של מוצרים, אל תפספסו את אזור הבזאר ואת הקניון המודרני.

הדרך ל-SIGIRIYA

מקולומבו מומלץ לצאת בכביש הראשי לעיר סיגירייה . שלא יטעה אתכם המינוח "כביש ראשי": הכבישים נבנו ע"י הבריטים ולא עברו כמעט שינוי מאז שנות ה-40. דמיינו לכם את הכבישים ברחוב יפת ביפו, את הכביש ברחוב יפו בחיפה, ואת הדרך לירושלים משער הגיא לפני מלחמת ששת הימים. אל תפנטזו על כבישים נוסח איילון, גהה וכביש 6.

המסלולים, למי שאינו מיומן ומנוסה, מסוכנים ומפחידים. מלבד פס הפרדה צר, חוקי הנהיגה בסרי-לנקה מוכרים למקומיים ולחסדי האל. הנהיגה היא בצד שמאל, ומהירות השיא בה נתקלתי בכבישי האי, לא עברה את 60 הקמ"ש. פשוט אי אפשר לנהוג אחרת על פסי האספלט הנשלטים ע"י רבבות, רבבות של כלי רכב. הרכבים השולטים בדרכים הם אוטובוסי הליילנד הציבוריים, שהיו מוכרים בישראל בשנות ה-50 וה-60. אלפי רכבים נעים בדרכים מלאים בנוסעים מקומיים. בדרך כלל הדלתות פתוחות והרכבים מלאים עד אפס מקום. משאיות לאלפים, קטנועים, אופנועים ואלתורים שונים של כלי רכב הנתונים לחסדי המזל לאורך הכבישים, שסלולים בתוך יערות העד. מרחק של 50 ק"מ הופך למסע בן שעתיים עד שלוש שעות במהלך היום. עם רדת החושך הסיפור שונה. כלי הרכב כאילו נעלמים.

הכביש עובר בתוך כפרים ולאורך מבנים שבקצה הג'ונגל. לאורך כל הדרך ןמשני צידיה פזורות נקודות ממכר בהן כול סוגי הפירות בשלל צבעים מרהיבים, משקאות, אוכל ומצרכים נחוצים אחרים למקומיים, ועכשיו גם לתיירים הנהנים ממשקה קל, אותו הם לוגמים בחום הכבד והלחות הדביקה. בולטים בעיקר התיירים מאנגליה, גרמניה וסקנדינביה. מדינות ערב, ובעיקר מדינות המפרץ הפרסי, שולחות אלפי מבקרים.

המסלול האיטי בכביש הראשי מקולומבו לעיר סיגריליה עובר דרך עשרות כפרים. לאורך הדרכים ועל השבילים צופים בהמוני ילדים וילדו,ת עם צחוק וחיוך על הפנים בתלבושת לבנה אחידה. בתי הספר בכפרים הם שורה של חמישה-שישה מבנים, כשהלימודים גם הם בחוץ, תחת עצי צל ענקיים. במקומות הקטנים לומדים הבנים והבנות יחד. בערים הגדולות וצפופות האוכלוסין הבנים והבנות מופרדים.

השלטון דורש מהילדים לשהות מחוץ לביתם בסיום הלימודים. הרצון הוא שילדים לא יהיו קשורים לדעות קדומות של הוריהם. המטרה היא להרבות במשחקים ושעשועים, ואכן בדרכים ישנם המון מגרשי משחקים.

עם הפילים ב- PINNAWELA

בתחילת המאה שעברה, הסתובבו ביערות סרי-לנקה מעל 14 אלף פילים. רובם נעלמו בגין ציד לא חוקי ומלחמות, וכיום חיים בחופשיות בג'ונגלים כ-2,500 פריטים. הפיל הוא חיה חשובה בסרי-לנקה. חוקים חדשים נחקקו, ועונשים כבדים הוטלו בגין ציד או מסחר בשנהב.

בכפר "פינוואלה" הוקם בית יתומים לפילים, בו שוהים בין 80 ל-100 פילים, שאינם מסוגלים כיום לדאוג לעצמם בטבע - פילים ופילונים שננטשו, נפצעו ממוקשים או מסיבות אחרות. הפילים מטופלים במסירות, ולומדים בחלקם לעבוד. רבים אחרים משוחררים אחרי הטיפול והשיקום בחזרה לטבע.

תיירים רבים מבקרים באתר, כשלמעוניינים להאכיל את הפילים בבננות, ובעיקר את הפילונים, זוהי חוויה צילומית נפלאה. הפילים יוצאים יחד להאכלה של ירק טרי, והמחזה הוא מרהיב.

בצידו של הכפר זורם נהר רחב ידיים, אליו יורדים הפילים לרחצה מסורתית ושתייה. ההליכה של התיירים בתוך ובצמוד לעדר הענק מרגשת. במקום עשרות חנויות לממכר מזכרות, גילופי עץ ושן ומבחר תלבושות. תמורת תשלום של בין 100 ל-200 רופי, המטבע של האי, אפשר להשתתף בתוך הנהר ברחצת הפילים. 120 רופי שווים דולר אחד, והשכר הממוצע בסרי-לנקה הוא 350 דולרים בחודש.






מלון AMMAYA LAKE הוא המומלץ לשהות בו באזור בלילה. הוא ממוקם בתוך אזור כפרי, החדרים ממוזגים והאוכל המצוין מבוסס ברובו ובעיקרו על האוכל המסורתי שבעיר. לוקח מעט זמן להתרגל, והעיקר שהאוכל מתקבל באהבה. לאורך הכביש מאות רבות של מסעדות מסורתיות שמושכות תיירים רבים.

ביקור כמעט חובה הוא במצודת סיגיריה. במצודה העתיקה, הסלע הענק עם מאות המדרגות המובילות לפסגה. ארמון מלכי סרי-לנקה היה במקום, כמו מבנים מפוארים בנוסח מבני הפאר של אירופה לפני 2,000 שנים. במקום ישנם גם שרידים של גני המים המרהיבים שהיו הפאר שבמקום, יחד עם קיר המראות ומערות עם רישומים נוצריים וכתובות גרפיטי עתיקות.

לישראלים המעוניינים לקיים טיול ג'יפים בשמורת הטבע MINNERIVA מצפה חוויה. בעבור תוספת כספית קטנהף יקבלו שמורת פאר בעלת מאות סוגי עצים וצמחים. מגוון בעלי החיים מרהיב ושובה עין: נמרים, צבאים, נמיות, קופים, עטלפים, נחשים, פרפרים ועדר של 200 פילים חופשיים. לאוהבי הרומנטיקה שביניכם ישנה אפשרות לחניה וקמפינג של לילה בתוך השמורה בביטחון.

העיר השנייה בגודלה בצילון היא קאנדי בת מיליון התושבים. קאנדי הייתה הבירה הסינהליסטית והיא נוסדה ב-1472 ונהרסה ב-1815, כאשר הבריטים נכנסו אליה וסיימו את השושלת של המלך הסינהליסטי האחרון. בקאנדי היה מרכז השליטה של בנות הברית במלחמת העולם השנייה. מרכז הפעילות הצבאית היה במלון "קווינס הוטל", בו ניתן לצפות בעשרות צילומים מהתקופה. זהו מלון מפואר באזור מרכז העיר, ובעבר, לפי התמונות, ביקרו בו, בין השאר, נסיך וולס ומלכי אנגליה.

הגן הבוטני של קאנדי הוא מהגדולים בעולם. יש בו יותר מ-5,000 עצים וצמחים שהובאו מרחבי העולם. שטח הגן עצום ואפשר לטייל בו במשך שעות. עץ מדהים ביותר הוא "עץ המטריה" בן 180 השנים, שהובא מסינגפור ותחת שורשיו וצילו יכולים לחסות אלפי מטיילים.

הגן הבוטני חביב במיוחד על אלפי זוגות צילוניים שבאים לשם להתבודדות. חשוב לציין שכ-80 אחוזים מהזוגות הנשואים בסרי-לנקה הם שידוכים. האהבה היא חלק קטן בין הצעירים שרוכשים כרטיס כניסה לגן, הרחק מעיניהם של המשפחות והשכנים בכפר או בעיר, שקשה להם לעקוב ולרכל. רבים מהצעירים עושים זאת תחת מטריה מסורתית שמקשה על הסקרנים לזהות את האהבה הפורחת. במקום מסעדות רבות ומקומיים שמנסים לזכות סביב חנויות המזכרות בטיפ על הסבר או סידור של קנייה זו או אחרת.

אחד המלונות המרשימים בתוך הכפר העתיק הוא מלון יפהפה בשם "HABARAHANA", שאליו עולים על עגלות שוורים מרשימים. החדרים במלון מפוזרים בתוך משטח של מדשאות, שבילים מעל מים זורמים ובריכת שחייה, שכיף לטבול בה. ארוחת הערב, או לפחות החלק בו האורחים מוזמנים לשתות משקאות מרעננים, נפתחת בשירה ובליווי נגינת חליל של מקומי היושב על סוכת שומרים. סוכות כאלו יש בהמוניהן בסרי-לנקה, עליהן יושבים בלילה השומרים על השדות, בעיקר מפני חיות. בלילות בכפרים שומעים היטב את מנגינות החליל. מספרים שעיקר המנגינות הן סיפורי אהבה לנשים, נגינות על סיפורי מלכים, שגורמות לחיות שלא להתקרב.

הספארי וחמש המערות

מ- HABARAHANA הגובלת בג'ונגל יוצא ספארי פילים לאורך היערות ובתוך הנהר הזורם איתן. הפילים מקושטים במיטב המחצלות, ולכל פיל מוצמדים 2 מלווים שנמצאים עמו לפחות 10 שנים. הספארי, באורך של שעה עד שעתיים, מתנהל לאיטו, והפילים רגועים וידידותיים. הפקודות לפילים ברורות והן מבוצעות ע"י הענקים על 4 במהירות. "המהוט", שנעזר בדוקרן פילים מיוחד, מספר על 26 פקודות שכל פיל מתורבת למד לבצע. למבקרים נועזים יותר ניתנת האפשרות להמשיך ולהמתין לשעות בין הערביים לירידתם וליציאתם של למעלה מ- 200 פילי בר לנהר.

מקדשי המערות ב- DAMGULLA הם יעד למבקרים רבים. חמש המערות של מלכי סרי-לנקה הן מהענקיות שבעולם. הן נבנו ע"י המלך WALAGAMBA, ונשתמרו 5 מקדשי מערות של בודהה. במקום נשתמרו 154 פסלונים צבועים, יחדיו עם ציורי קיר ענקיים של מלכים ונשים יפיפיות. הביקור במערות מחייב חליצת נעלים, ולמי שכושרו נמוך, לא מומלץ לנסות לטפס על מאות המדרגות.

מקדש השן הקדושה הוא יעד לביקור של הבודהיסטים. האמונה היא שהשן האמיתית של בודהה נמצאת במקום הפסל הזהוב של בודהה, פסל ענק וניראה ממרחקים.

בסרי-לנקה העישון אסור, למעט במקומות מבודדים ומסומנים. העונשים על עישון במקומות אסורים או על עבירות תנועה הוא קנס של 1200 רופי. העונש למעשה כבד ומשמעותי בהרבה! את הקנס חייב המקבל לשלם בחמש ערים שונות באי.

החווה האורגנית מרשימה, על שלל שפע הגידולים שבמקום. בגן התבלינים צופים בעצי קקאו, עצי אגוז המוסקט, האלוורה, הווניל, ההאל, האסוקה, הציפורן, היסמין, הקשיו, התמרין, הדורה, הקוקאין ועוד. כל מבקר או מבקרת זוכה לעיסוי גב של 20 דקות משמנים המופקים במקום. יש הסבר לטיפול במחלות שונות והתעניינות רבה. במקום חנות לממכר מהגידולים שבמקום.

במרחק נסיעה קצרה מהמקום, נמצא האזור בו גדל פרי הקשיו, ואותו אפשר לרכוש במחירים מוזלים על מגוון הצורות. לאורך הדרך אפשר לעצור בחנות ענק ליצור עבודות עץ מיוחדות. הפסלים של בודהה, פילים, נמרים ומקדשים מגולפים באומנות.






בסמוך לעיירה מטלה, בתוך כפר שנהר מדהים חוצה אותו, כפר שנשותיו וילדיהם טובלים במים הקרירים ורוחצים את גופם ובגדיהם, נמצא מלון AYU PIYASA. זהו מלון נהדר בן 8 מבנים, שהמיוחד בו הוא האוכל הטבעי שצומח במקום, כולל בעלי החיים הגדלים בצמוד אליו. הנוף מדהים ועוצר נשימה. אפשר לטייל רגלית בכפר, לרדת לנהר ולדוג בנחת, ולצפות בעופות המים, העטלפים והקופים היוצאים מקצה הג'ונגל.

בכל הכפרים ישנה תהלוכת החגים, מצעדים ארוכים של אנשים ופילים, שאפשר לצפות בהם בעיר בימים שישי, שבת וראשון. בכל כפר המחזות הנפוצים הם של חגיגות נישואין והאירוע שבו הכלה והחתן רוכבים על פילי ענק מקושטים. לאזור המלון אפשר להגיע רק ברכב קטן בגלל השבילים הצרים הגובלים בתהומות מרשימים.

עיירה שכדאי לרשום נוכחות בה היא שפירושה הוא "היא האורות". זוהי עיר של אוויר פסגות צח וקליל, אשר נמצאת בגובה של 1884 מטר מעל פני הים. רוחות קלילות ונעימות מנשבות מתוך עננות רכה ומיסטית. האזור כמעט כולו מכוסה במטעי תה, בנוסח הכפרים באנגליה. מומלץ לבקר במפעל התה המפואר ואפשר לרכוש מוצרים וסוגי תה מכול הסוגים. בסמוך למקום רצוי לתת קפיצה קצרה למפלי RAMGODA ולבית המלון המרשים NUWARA ELIYA.

הבזארים בקולומבו ובעיר קאנדי הם יעד שבדרך כלל לא מפספסים. הבזאר של קאנדי ענק ומרשים ביותר, במרכז העיר הבזאר ההומה והסואן ביותר. תוהו ובוהו של כלי רכב ואדם, אזור אקזוטי רחב וגדול יותר מהשוק של ירושלים העתיקה. את המבקרים האירופים מזהים מיד: הם יעד של המקומיים שנדבקים כמו עלוקות ומציעים עזרה ברכישת כל מוצר, החל מנעליים, חולצות, מכשירי חשמל, תה, טלפונים והחלפת כספים. הוראות המלווים ברורות ומחייבות זהירות מכייסים מקצועיים. הפטנט אצל אותם מקומיים דומה: הם ניגשים לתיירים ורוכשים את אמונם ע"י אמירה כללית על הכרות עם הקבוצה בבית המלון קודם, ומספרים שעבדו שם כטבחים או גננים. הבזאר מציע שפע של מוצרים, הוא ידידותי ומתרגלים אליו בתוך דקות כדי להשלים זמן איכות ולחזור עם סיפורי מקח וממכר.

אגב, לחובבי היוגה, בכל מקום ברחבי האי אפשר לקבל שיעור והשתתפות ביוגה קבוצתית עם הנזירים הבודהיסטים. צריך רק לתאם יום לפני כן עם המדריך המקומי, שמתאם זאת באופן מיידי עם המנזר. צריך להגיע עם לבוש הולם, ואתם משתתפים בחוויה יוצאת דופן.

חברת "דרים איילנדס" מסדרת במלון על חוף הים ההודי אירוח ומסיבת סיום על החולות לאור מדורות שמורידות מסך של "טעם של עוד". צריך להתעורר מהחלום, ואין הצעה יותר טובה לערב סיום לקראת ההמראה מקולומבו לתל-אביב.

הכותב היה אורח חברת "דרים איילנדס"

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםסרי לנקה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: