אא

הסקרים המגמתיים של משרד התיירות

יוסי פישר יוצא נגד סקר תיירות נכנסת 2009 שפרסם משרד התיירות. "לפי נתוני משרד התיירות השהות הממוצעת לתייר בשנת 2009 עמדה על 10 לילות. בחישוב פשוט היינו אמורים לספור 27 מיליון לינות בבתי המלון, כאשר בפועל עמד המספר על 9.2 מיליון לינות. השאלה: היכן נעלמו התיירים?"

אמש פרסם משרד התיירות את תוצאות סקר תיירות נכנסת 2009. סקר זה ראוי אולי יותר לכותרת "שקר התיירות הנכנסת 2009".
הסקר בהזמנת משרד התיירות נערך על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה והתבצע בקרב 25,000 תיירים מתוך 2.7 מיליון תיירים.

ראשית, ברצוני לשנות מעט את ההגדרות של משרד התיירות. אני נוטה לקבל את המספר 2.7 מיליון, אך אני מגדיר אותן – כניסות מבקרים ולא תיירים. פועלים זרים, כוחות האו"ם, מבקרים בשטחים - כל אלו נכללים בסטטיסטיקה.

לפי נתוני משרד התיירות השהות הממוצעת לתייר בשנת 2009 עמדה על 10 לילות. אם אכן אלו הנתונים, הרי שבחישוב פשוט היינו אמורים לספור 27 מיליון לינות בבתי המלון, כאשר בפועל עמד המספר על 9.2 מיליון לינות. השאלה הנשאלת היא: להיכן "נעלמו" התיירים? האם ישנו ברחובות?

נתון נוסף, שפורסם בסקר אותו אני מבקש לציין, הוא ההוצאה הממוצעת לביקור של תייר. זו עמדה על 1,112$, כאשר בשנת 1999 עמדה הוצאה זו על סכום הגבוה ב-20% נומינלית. ריאלית, ההפרש היה אף גבוה מכך.

התיירות הנכנסת לישראל השתנתה מאד בעשור האחרון. חלק משמעותי מהיהודים המבקרים בארץ ביקורים חוזרים רכשו או שכרו בארץ דירות בנתניה, בת-ים, אשדוד, ירושלים, אילת ותל-אביב. על כך יש להוסיף את החרדים המגיעים ארצה במספרים גבוהים ומתגוררים אצל משפחותיהם. בתי המלון בת"א, הרצליה ונתניה סובלים מאד ממגמה זו. הדבר בא לידי ביטוי בתפוסות המלונות המובילים, 5 כוכבים, בחודשי הקיץ.

ארגונים יהודיים, כגון "הדסה", בונדס והמגבית, צמצמו ביקורים בישראל כתוצאה מהמשבר הכלכלי המתמשך בארה"ב, שפגע קשות בארגונים ובחלק מהתורמים. פחות משלחות, פחות כנסים - פחות הכנסות לבתי המלון.

בתיירות הלא יהודית חל גם כן שינוי משמעותי בעשור האחרון. התיירות מצפון אמריקה ירדה ביחס לגידול עצום בתיירות ממזרח אירופה, בדגש על ארצות חבר העמים לשעבר, בראשות רוסיה ואוקראינה. אין להשוות בין התיירות האמידה מצפון אמריקה שהיתה מגיעה ל-10-14 לילות לבתי המלון לבין אותם מבקרי יום המגיעים בחלקם באוטובוסים דרך מעברי הגבול בדרום.

השורה התחתונה: משרד התיירות ממשיך במגמה הפופוליסטית של "ספירת גולגלות" במקום לנסות לנתח,להבין את השינוים בשווקים וליישם תוכניות שיווק ועידוד תיירות מאותם שווקים, שייצרו ערך מוסף גבוה.

הפתרון: שיווק התיירות של מדינת ישראל חייב לצאת מידי משרד התיירות לרשות שיווק, שתנוהל על ידי גורמים מקצועיים. לצערי, זה לא יקרה. תקציב המשרד הוא הכוח שיש לשר ועליו לא יוותר אף שר תיירות. השר סטס מיסז'ניקוב מבין זאת היטב ולכן זה לא יקרה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טור אישי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: