אא

פרו – נופים והיסטוריה של תרבויות

פרו היא מדינה מרתקת ומגוונת, שילוב של ערים קולוניאליות ששימרו את מורשתם של כובשי הארצות הספרדיים, בירתם של בני האינקה - קוסקו, העיר האבודה מאצ'ו פיצ'ו, קווי נאסקה המסתוריים, הרי האנדים, שהם היפים ביותר ביבשת ומקום מגוריהם של מיליוני אינדיאנים.

Shutterstock Shutterstock

פרו היא מדינה מרתקת ומגוונת, שילוב של ערים קולוניאליות ששימרו את מורשתם של כובשי הארצות הספרדיים, בירתם של בני האינקה - קוסקו, העיר האבודה מאצ'ו פיצ'ו, קווי נאסקה המסתוריים, הרי האנדים, שהם היפים ביותר ביבשת ומקום מגוריהם של מיליוני אינדיאנים, שעדיין משמרים את אורח חייהם המסורתי, כולל שימוש בשפת הקצ'ואה, אגן האמזונס הירוק, שמשתרע על מחצית משטחה של פרו והוא אחד מעשרת האזורים העשירים ביותר בחיי הבר בעולם, מדבריות החוף, על הדיונות המשתפלות והעצומות, נאות-המדבר הפוריות וכפרי הדייגים שבהם.
כל זה קיים במדינה שבה מגוון הנופים הוא מהמרהיבים ביותר בדרום אמריקה.

שמה של פרו ידוע בעיקר בעקבות התרבויות העתיקות, שפרחו בה לאורך אלפי שנים.
תרבות האינקה היא אחת האסוציאציות העולות במוחו של אדם, כשהוא חושב על טיול בפרו. חשוב לציין כי תרבות האינקה היא תוצר של תרבויות עתיקות אותן אפרט בהמשך הכתבה.

פרו עשירה בתרבויות עתיקות ואתריה הארכיאולוגיים מעידים על תרבויות מרשימות.
שרידים ארכיאולוגיים נמצאים כמעט בכל רחבי המדינה ,וחלק ניכר מהביקורים במדינה כוללים שרידים אלו. הממשלה ואונסק"ו תורמים כספים רבים להמשך החפירות באתרים הארכיאולוגיים , ובכל יום מתגלים ממצאים חדשים המספקים לנו מידע על התרבויות ששכנו בהם.
המדהים בכל ההיסטוריה בת אלפי השנים היא שמרבית התושבים שומרים על מסורתם וחיים את ההיסטוריה בעצם ימים אלו, זו אחת המדינות היחידות בעולם שכיום התושבים עדיין משמרים את מסורות העבר.
לצערם הרב של הארכיאולוגיים והחוקרים תרבויות עתיקות אלו לא ידעו קרוא וכתוב ולכן האתרים הארכיאולוגיים הם העדויות היחידות לתרבויות מפוארות אלו וזאת דרך ציורי הקיר המרהיבים והבנייה הייחודית שמהם ניתן ללמוד על מסורות החיים, והקרבת הקורבנות כולל קורבנות אדם.
מסתבר שאחדות מתרבויות אלה, הגיעו להישגים מרשימים באסטרונומיה, חקלאות ומתמטיקה.

תרבויות פרו לפי סדר היסטורי
במאה ה- 10 לפנה"ס - צ'אבין – צפונית ללימה, מערבית להואראז.
תקופת צ'אבין ידועה הודות לאתר פולחן מדהים של תרבויות ההר והג'ונגל. באתר זה נערך פולחן חתול הטרף .
אחרי תרבות צ'אבין באו תרבויות נוספות שעלו ונפלו.

בין המאה השביעית לשמינית – התקופה הקלאסית – תרבות המוצ'ה – Moche, תרבות שפרחה בחוף הצפוני והמדברי של פרו.
תרבות זו הצטיינה בחקלאות, תודות למערכת השקייה מתוחכמת. אתרים ארכיאולוגיים מרהיבים של בני המוצ'ה ניתן למצוא בצפון המדינה , צפונית לעיר טרוכיו. תרבות זו הותירה תכשיטים מרהיבים, אריגים מרהיבים וגופות חנוטות .

תרבות נאסקא התפתחה בדרום המדינה , תרבות זו הצטיינה בכלי חרס מרהיבים ובידע אסטרונומי ומתמטי.

מעט אחר כך תרבות פאראקס הידועה באריגים מרהיבים.

תרבות פצ'קאמאק קרויה על שם האל המרכזי שלה .

100 לספירה - בני תרבות הצ'ימו - הבירה עיר הבוץ, צ'אן צ'אן , בצפון פרו בקרבת העיר טרוכיו.
האתר הארכיאולוגי צ'אן צ'אן מרהיב ומרשים במבני המגורים הבנויים מלבני חימר.

תרבות האינקה במאה ה-12 ועד לחורבנם בידי הספרדים ב-1533, הידועה מכל תרבויות פרו היות וזו היתה התרבות הקצרה ביותר והמבריקה מכולם, הודות למונומנטים המרשימים שהותירה, ובשל סופה הדרמטי.
עבור המקומיים בפרו שורשיהם הם מתרבות האינקה.

חשוב מאד להבין את שושלת התרבויות של מדינה מרהיבה זו ,כדי להבין את סגנון חייהם של התושבים כיום בפרו. המחשת תרבות האינקה בחיי היומיום, באמונה, במחייה, במבנים, בלבוש, בדייג, בחקלאות ועוד.
המקומיים שומרים על מסורת אבותיהם.

צפון פרו
לאחרונה צפון פרו עלתה על המפה, בעקבות טיולים סביב תרבות הצ'אצ'אפויאס, "ארץ אנשי העננים", עם הקברים ומצודת קואלפ, אשר נעלמה ונחרבה במשך הזמן, והיערות מסביב.
האזור כולו מרהיב ומגוון עם פירמידות ענקיות הבנויות מלבני בוץ ומגוון עשיר של תכשיטי זהב שהתגלה בקברים החבויים מתחת למעטה הבוץ.
התגלית החשובה ביותר היא ללא ספק חשיפת הקבר בו נקבר שליט סיפאן . זו היא התגלית הארכיאולוגית החשובה ביותר בחוף הפרואני ולמטמון העשיר ביותר שנחשף באמריקה. בעיר צ'יקליו נבנה מוזיאון מרהיב שנחשב לאחד מעשרת המוזיאונים הטובים בעולם.

קואלאפ –מאצ'ו פיצ'ו של צפון פרו
זהו מכלול בנייה עצום, ספק מצודה ספק מרכז דתי, בראש הר המשקיף על עמק אוטקובמבה, , קואלאפ מרוחקת כ- 12 שעות נסיעה מהעיר צ'יקליו, השוכנת לחוף האוקיינוס השקט, בצפון המדינה.
האזור כמו בכל רחבי פרו שופע שווקים מקומיים המוכרים פירות, סוחרים בבקר, מוכרים, בדים ועוד.
אחרי הביקור בקואלאפ נוסעים לאתר קבורה יוצא דופן של אנשי העננים אשר קברו את מתיהם בקברים דמויי בתים. האזור נקרא רוואש .
משם ממשיכים בנסיעה לליימבמבה ומבקרים במוזיאון בו מוצגים הממצאים המרתקים מאתרי הקבורה – מרשים במיוחד!
מכאן אנו יורדים כ- 2500 מ' דרך גבעות קיה – קיה לאחד מיובלי האמזונס על גדתו המזרחית של נהר המראניון . האזור פורה וירוק ושופע גידולים טרופיים .
מכאן ממשיכים לקחמרקה , באתר זה הוכרע גורלה של פרו במפגש בין פיסארו הספרדי וחייליו לבין שליט האינקה האחרון, אטאואלפה. באזור המרכז ההיסטורי, במפעל המים העתיק ביותר באמריקה הדרומית בקומבה מאיו , קחמרקה ידועה גם כבירת מוצרי החלב בפרו.

טיול באזור הוארז, בירת הטרקים של פרו, בה נמצאים אגמי Llanganuco , שבעמק ה- Llanganuco עם מימיהם הצלולים בצבע טורקיז. ההרים באזור מתנשאים לגובה של מעל 6,000 מ‘, כאשר ביניהם משתרעת שרשרת הרי האנדים הגבוהה ביותר ביבשת, Cordilleras Blanca, שממנה ניתן לראות את פסגתו של ההר הגבוה ביותר בפרו, Huascaran, אשר מתנשא לגובה של 6,768 מ'. אזור הוארז נמצא בגובה של 3,018 מטר מעל פני הים, ומוקף בנוף הררי מרהיב. אזור הוארז מאכלס בתחומו 115,000 תושבים, והוא מרוחק 408 ק"מ מלימה הבירה. העיר עצמה הינה יעד מרכזי למטיילים, ונחשבת כאתר עליה לרגל למטפסי הרים מכל העולם.
המיוחד באזור זה הוא שהאזור עדיין אינו מתוייר כל כך. מסיבה אינה ידועה השלטונות המקומיים אינם משקיעים בתוכניות, בכבישים ובמלונות באזור. מבחר בתי המלון אינו גדול ובשל כך המקום כל כך מיוחד ובתולי.
מעבר לנוף המרהיב של הקורדילרה בלנקה, קיים הנוף האנושי, היפה לא פחות. חלק מהכפרים עדיין שומרים את מסורת הבנייה עוד מימי המוצ'ה המתאפיינת בצורת בית עגול הבנוי מחימר עם גג מקש וכדי חרס, המקשטים את גג הבית.
הכפרים אוטנטיים, התושבים שומרים על מסורותיהם ועל סגנון לבושם, מנהגיהם, טקסיהם ועוד. ניתן לראות את חיי היום יום בכפרים שבאזור. הכפרים ציוריים ואוטנטיים המקיימים שווקים ציוריים וצבעוניים.יש כפרים המתמחים בהכנת גלידה, אחרים מתמחים בהכנת ריבת חלב ועוד.

מן העיר הוארז נוסעים לעבר חלקה המזרחי של הקורדיליירה בלנקה וממשיכים בדרך הררית בנוף הפסגות של האנדים לעבר שמורת צמחי הפויה ראיימונדי, בעלי עמודי הפריחה המרשימים, מתופעות הטבע הייחודיות בחלק זה של העולם. מדם ניתן להמשיך לאתר הארכיאולוגי של צ'אווין דה הואנטאר, שהוא מן הקדומים שנתגלו בארכיאולוגיה של פרו. האתר אשר שימש כמרכז פולחני גדול סביב שנת 1500 לפנה"ס, נבנה מאבן וחלקו חפור בצלע ההר. מומלץ לבקר במקדש העצום על מחילותיו וחדריו התת-קרקעיים, ולהתרשם מהנוף המרהיב .

קניון דל פאטו – מהוארז
עוזבים את רכס האנדים ונוסע דרך קניון דל פאטו המרשים לעבר רצועת החוף המדברית, תוך חציית רכס הקורדיליירה נגרה. את נוף הקרחונים והאגמים יחליף נוף צחיח של הרים כהים ,שביניהם נאות מדבר קטנות ,עד להגעה לעיר היפה טרוכיו ,העיר השנייה בגודלה במדינה ,שעדיין ניכר בה העבר הקולוניאלי הספרדי.

בעיר מטרוכיו ניתן לבלות את מרבית היום בסיורים בעיר ובסביבותיה ובעיר הבוץ צ'אן-צ'אן, עיר ענק הבנויה כולה מלבני חומר בלתי שרוף והמשתרעת על פני שטח עצום. העיר נבנתה בידי תרבות הצ'ימו במאה ה-13 והיא הגדולה מסוגה בעולם. מבקרים בפירמידות "השמש" ו"הירח", שהם מבני ענק מרשימים אשר שימשו מקדשים לבני תרבות המוצ'ה .

פרו שופעת טקסים פסטיבלים וקרנבלים, בטיול לפרו מומלץ לתכנן את מסלול הטיול סביב אחד הפסטיבלים.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםפרו

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: