אא

מצוקת חדרי המלון הופכת את ערי הרשות הפלסטינאית לאופציה לתייר המבקר בישראל

יוסי פישר מזהיר שאם מדינת ישראל לא תדע לפתח את תשתיות התיירות שלה, התיירים יעדיפו את בית לחם ויריחו על פני שהות בישראל .

Shutterstock Shutterstock
המחסור באמצעי אכסון באזור ירושלים בלט בעיקר בחודש אוקטובר האחרון,
בו לא היה ניתן להשיג חדרים במשך כחודש ימים . למעלה מ - 80% מהתיירים הנוצריים המגיעים לביקור בארץ הקודש, שוהים מספר ימים באזור ירושלים .

השקט הביטחוני המתמשך, בצירוף כמות גדולה הרבה יותר מבעבר של טיסות מארצות היעד השונות, בשילוב מזג אוויר נוח בארץ הקודש, לעומת חורף מוקדם ברחבי אירופה, הביאו לשיא במספר התיירים .

המצב בחודש אוקטובר האחרון היה כה קשה, עד כי חלק מהקבוצות שתכננו להגיע ארצה, ביטלו את הגעתן עקב מחסור באמצעי אכסון .

בדיוק לפער זה נכנסת במרץ הרשות הפלסטינאית . חלק ניכר מהכנסותיה של הרשות מגיע משרותי תיירות . עובדים רבים ברשות, עובדים בתעשיית התיירות ובנספחיה: אטרקציות תיירות, מסעדות וחנויות מזכרות . על מנת לתאר את המהפך העובר על תעשיית התיירות הפלסטינאית, אסתמך על נתונים שפרסמה שרת התיירות הפלסטינאית ומנהל

לשכת המסחר של בית לחם, בערב חג המולד והשנה האזרחית החדשה,
לגבי העיר בית לחם :
• מספר התיירים המבקרים בבית לחם עמד השנה על למעלה ממיליון וחצי .
• במהלך חודש דצמבר - תקופת החגים הנוצריים, עברו כמאה וחמישים אוטובוסים בכל יום במעבר ליד קבר רחל .
• חלק ניכר מהמבקרים שאינם שוהים בלילה בבית לחם , סועדים את ליבם באחת המסעדות בעיר אשר מגישות בימים אלו כ - 7,000 ארוחות ביום .
• אותם מבקרי יום גם פוקדים את אחת מ - 28 חנויות המזכרות, בהן מוציאים עוד עשרות דולרים או אירו על מזכרת .

אך לטעמי, הנקודה המעניינת ביותר העולה מהסטטיסטיקות של לשכת המסחר של בית לחם, היא הגדלת כמות אמצעי האכסון בבית לחם . בשנת 1995 היו בעיר בית לחם 6 בתי מלון מוכרים ובהם כ - 400 חדרים . היום כחמש עשרה שנה אחרי, יש בעיר 31 בתי מלון מוכרים ובהם 2,750 חדרים . כעת נמצאים בשלבי בניה ותכנון מתקדמים עוד תשעה בתי מלון, שיושלמו בתוך שלוש שנים ואז בשנת 2014 יהיו בבית לחם 4,000 חדרי בתי מלון . בירושלים לעומת זאת, מספר חדרי בתי המלון לא השתנו משנת 1999 עד היום .

המשמעות היא שבית לחם הופכת למתחרה של ירושלים על אירוח קבוצות הצליינים . עלות וזמינות כוח האדם, עליות הבניה הזולות יותר, הליכי התכנון והאישור של הבניה מהירים בהרבה מאשר בצד הישראלי, כל אלו הופכים את בית לחם לתחרות משמעותית לירושלים על ליבו וכיסו של התייר . חלק ניכר מחברות התיירות המביאות קבוצות צליינים לארץ הקודש, נמצאות בבעלות פלסטינאים מזרח ירושלמיים . אלו רואים בקידום הכלכלה הפלסטינאית חובה פטריוטית .

בשנת 1995 בכנס תיירות בינלאומי בו השתתפתי, ראש הממשלה המנוח יצחק רבין טבע מטבע לשון: "תיירות מקדמת שלום, ושלום מקדם תיירות" .
נכון שחשוב שהתיירות בשטחי הרשות תגדל . פיתוח הכלכלה יגביר את כוחם של המתונים, אך במקביל עלינו לפתח במהירות את תשתיות התיירות שלנו, אחרת אנו עשויים למצוא עצמנו בעוד מספר שנים עם כמות חדרי בתי מלון דומה למספרם היום, אך התיירים יעדיפו לשהות בבית לחם, יריחו ואפילו רמאללה ולבוא לביקורי יום בשטחי ישראל .

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טור אישי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: