אא

"בתנאי השוק הקיימים אפשר להתחיל להרוויח"

אומר חיים אוטמזגין, מנכ"ל רשת מלונות שרתון, שזנח את הנדסת הבניין לטובת המלונאות. "שנת 2008 הולכת להיות שנת שיא בתיירות במדינת ישראל", הוא מעריך ומנסה להפריך את הטענה על יוקר המלונות בארץ.

Shutterstock Shutterstock

חיים אוטמזגין סוגר בימים אלה שנה כמנהל מלונות שרתון בישראל. אוטמזגין יושב במלון שרתון מוריה בת"א, ממנו הוא מנהל את מלונות הרשת. למרות שהמלונות נמצאים כיום בתוך מערבולת משפטית בין 'אזורים' של שעיה בוימלגרין לחברת סטארווד, הרי שאפשר להגיד שאוטמזגין ידע לעשות את ההפרדה ובזכות ניהול מוצלח המלונות לא נפגעו מהמאבקים המשפטיים.


אוטמזגין אחראי על מלונות שרתון ת"א, שרתון בטבריה, שרתון באילת, שרתון בירושלים ומלון שרתון סיטי טאואר, שנמצאים תחת מטריית הניהול שלו. אוטמזגין מספר כי: "השנה התרכזנו בשני כיוונים מאד משמעותיים. הכיוון הראשון היה השבחת הנכסים. הושקעו במהלך השנה האחרונה למעלה מ-6 מיליון דולר בחמשת בתי המלון יחד, כאשר כל ההשקעה עסקה בהשבחת המלונות. החדרים, שטחים ציבוריים, כל מה שהוא חוויה התנסותית של האורחים שלנו. במקביל עשינו תהליך מאד מקיף של השבחת השירות בכל המוצרים.


פעלנו די בהצלחה להצעיד קדימה את רמת המלונות גם ברמת המוצר וגם ברמת השירות".
איפה אתה מציב כיום את מלונות שרתון בשוק?
"השוק בת"א מתחלק לכמה קבוצות. יש את הקבוצה של הסופר איכותיים כמו הילטון. אנחנו נמצאים בקבוצה השנייה מלמעלה, יחד עם הוליידי אין, רמדה".


ובכלל איפה אתה מציב את רשת שרתון?
"לרשת שרתון יש את הפריסה הכי טובה בארץ, ואני חושב שהרשת בין המובילים. מאחורינו יש הרבה יותר מאשר לפנינו. המלונאות היא טובה. המוצרים הם טובים והאיכות היא גבוהה. המלונות אצלנו הם ברמה הגבוהה".


איפה אתה רוצה לראות את עצמכם בעוד שנתיים? - "להערכתי בעוד שנתיים יתווספו עוד מלונות נוספים, בעיקר בת"א וירושלים. אני חושב שענף המלונאות בארץ הגיע לאיזושהי נקודת רוויה בכמות החדרים. פני השוק כיום השתנו ויש צורך להוסיף כ-3,000 חדרים, כפי שמעריך משרד התיירות, וזה לא תלוש מהמציאות".


אוטמזגין, מעידים העובדים, נחשב למנהל שהעובדים יתנו את הכל בשבילו.
סך הכל אוטמזגין מסכם מבחינתו שנה מאד מוצלחת בתפקיד.
"לשמחתי הגעתי בתקופה טובה מאד בחזרה לענף התיירות בישראל. לא יכולתי לקוות לטיימינג טוב יותר. המלונאות התמודדה עם שנים קשות. עושה רושם ששנת 2008 הולכת להיות שנת שיא בתיירות במדינת ישראל. 2007 הייתה שנה מצוינת לת"א, אבל 2008 תהיה שנה טובה יותר".


איך ההתפלגות מבחינת ישראלים ותיירים?
"במלון שרתון מוריה ת"א, ההתפלגות השנה עומדת על 80% תיירים ו-20% ישראלים, כאשר מרבית התיירים הם אנשי עסקים שמגיעים לפעילויות עסקיות במהלך כל השנה. יש תקופות במהלך השנה שמוגדרות בתיירות שונה, כמו בחודש אוגוסט שמאופיין בתיירות מצרפת, אבל הגרעין של המתאכסנים הם אנשי עסקים.


אוטמזגין, 53, סוגר כעת 28 שנים בענף התיירות. הוא הגיע לענף אחרי שלמד הנדסת בנייה בטכניון בחיפה. באיזשהו שלב החליט אוטמזגין כי הוא רוצה הפוגה. הוא התדפק על דלתות בתי המלון בת"א, והראשון שקיבל אותו היה מלון שרתון ת"א. הוא התחיל כמלצר, דרך בלבוי, קבלה, מכירות ושיווק. סך הכל הוא עבד 13 שנים עד שהפך להיות מנהל השיווק של המלון.


לאחר מכן אוטמזגין החליט שהוא חייב עוד שינוי ורענון והוא הגיע לענף המזון לתקופה של פחות משנה. אז הוא הבין כי ענף המלונאות נועד בשבילו וזה המקצוע שלו. הוא מצא את עצמו באילת, שם הוא עבד קרוב לעשר שנים. במרבית השנים הוא עבד בחברת ישרוטל, כאשר התפקיד האחרון שלו שם היה מנכ"ל מלון רויאל ביץ' באילת, שאותו הוא ניהל כ-4 שנים.


מאילת הוא עבר למקסיקו לחברת סטארווד, שם הוא ניהל מלון בפוטו ויטה. אחרי כחמש שנים הציעו לו לחזור לארץ לנהל את מלונות שרתון בישראל. אוטמזגין הוא אב לשלושה ילדים. בתו הבכורה, חן, 22, סטודנטית, הבן נדב, ,20 בקורס קצינים ובן הזקונים איתי בן 13. הילדים מתגוררים עם האמא בכפר סבא וחיים עצמו מתגורר כיום בגבעתיים.


הדוחות הכספיים של רשתות המלונות מראים שהן מרוויחות כסף. היום אפשר להרוויח כסף?
"בתנאי השוק הקיימים אפשר להתחיל להרוויח. אני חייב לציין שהרווחיות של המלונאות הם בהיקפים הרבה יותר קטנים מאשר נראה לאנשים. לנגד עיניו של האזרח הממוצע עומד המחיר של החופשה, והוא אומר לעצמו: בטח המלונות מרוויחים הון תועפות. יש הרבה הוצאות, וראינו זאת לאחרונה במסמך שהוציאה התאחדות בתי המלון. לצערי, שער הדולר שחק את הרווחיות".


יש טוענים שהמלונות בישראל יקרים?
"בעיניי זו טענה פופוליסטית. השאלה למה משווים את המלונות בת"א. אם רוצים להשוות לוורנה בבולגריה, התשובה נכונה, אבל אם מחפשים להשוות לכל מקום באירופה, אז המלונות בת"א זולים. חזרתי לא מזמן מרומא. ארוחת בוקר מקבילה לארוחת בוקר ישראלית עולה 45 יורו.


אגב, לא מזמן בדקנו מה קרה עם המחירים בת"א. אם לוקחים את רצועת החוף, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ומהוונים את המחירים השקליים של שנת 2000 לעומת 2007, המלונות בת"א בשנת 2007 הגיעו סוף סוף לרמת המחיר שהייתה פה בשנת 2000. זה היה בזמנו 521 שקלים ללילה.כשמשווים אותנו עם טורקיה או מצרים, צריך לקחת בחשבון גורם נוסף. אם חלילה אתה צריך להגיע לבית חולים, אני לא חושב שהיית רוצה להגיע לאחד המקומות האלה. כשאתה נמצא בארץ, אין לך בעיה להגיע לבית חולים".


כשאתה מסתובב בבתי המלון, כמנהל אתה נכנס לחדרים, בודק ויורד לפרטים הקטנים?
"גם. בסופו של דבר, אחד המאפיינים הבולטים של ענף התיירות, שאנחנו עוסקים בהרבה פרטים קטנים. אני משתדל לשוחח עם אורחים כדי לשמוע מה התגובות וההתייחסות שלהם, גם כאשר לפעמים זה לא נעים, אבל זה המשוב הכי אותנטי, כי אנחנו פה כדי לשרת אותם".


מה אתה אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה?
"התחביב הכי גדול שלי זה נגרות. בניתי הרבה מאד דברים. בניתי חדר שינה, בניתי שולחנות".
אתה מגלף? "אני פחות בגילוף, אבל יותר בחיתוך, ייצור, בנייה. אני מאד נהנה מזה. משתדל בסופי השבוע לעסוק בזה. פעם גרתי במושב והיה לי משק חקלאי ובמקביל למלונאות טיפחתי גם אפרסקים. טיפלתי בעצמי בשלושים דונם של אפרסקים. באמצע השבוע הייתי יוצא עם חליפה ובסוף שבוע הייתי עם סרבל עבודה כמו חקלאי מצוי. את שאר הזמן אני משתדל להקדיש לילדים. הבן, בן ,12.5 איתו אני יכול עוד לבלות, לראות יחד סרטים. אני אוהב גם מוסיקה".


איזה סוג של מוסיקה?
"מגוון. אני בעיקר אוהב מוסיקה אתנית. אחרי שלמדתי ספרדית במקסיקו, נחשפתי לז'אנר הלטיני. מוסיקה מדהימה, מאד חמה, מאד סקסית. משתדל גם לקרוא".


אתה לא מתגעגע להנדסה?
"אני עוסק בזה ברמת התחזוקה של המלונות. זה נותן לי רקע והבנה טובה, ומנהלי האחזקה מתפלאים לפעמים שבן אדם שבא מתחום המלונאות מבין כל כך בתחומי האחזקה".


באמצע הלילה זה מטריד אותך אם יש בעיות בבתי המלון?
"כן. אני מעודכן לגבי הדברים החריגים. מעט מאד מפריעים לי אחרי שעות העבודה. זה נדיר. אבל אם קורים דברים קיצוניים, אני כמובן בתמונה. זה תחום שהוא תובעני מנטלית, אז לפעמים אני חולם את העבודה, אבל משתדל לעשות גם אז דברים אחרים. אני מאד אוהב את מה שאני עושה. החלק הכי משמעותי בענף הוא האפשרות לגעת בהרבה מאד נושאים. למשל, במפעל של אלומיניום אתה יכול להעסיק 300 עובדים, אבל היתרון במלונאות שעם אותה כמות עובדים אתה עוסק בהרבה מאד נושאים. אתה צריך להבין באיכות המים של הבריכה, באוכל, רצוי שגם יהיה לך ניסיון בינלאומי, אתה צריך גם לדבר כמה שפות".


איזה סוג מנהל אתה?
"העיסוק העיקרי בעבודה שלנו זה העיסוק עם אנשים. צריך לדעת לעבוד איתם, להניע. אין עובדים גרועים. יש מנהלים לא טובים. היכולת להניע את העובדים, ולהניע אותם לאן שאתה רוצה, בעיניי זה סיפוק אדיר. היכולת שלי כמנהל באה לידי ביטוי שאני נכנס למקום חדש ואחרי פרק זמן אני יודע שיש חבורה של אנשים שהיא מאחוריי, במובן זה שהם מוכנים ללכת איתי בדרך שאני מנסה להתוות. זה נושא שהוא מרתק. בשורה התחתונה, צריך לאהוב לעבוד עם אנשים. אם אתה לא אוהב לעבוד עם אנשים, אתה צריך לעסוק בעיסוק אחר".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מלונאות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: