אא

דירוג מלונות ישראל - הפתרון האירופאי

יוסי פישר קורא למלונאים בארץ לקחת יוזמה, לפנות לגוף האירופאי האחראי על דרוג המלונות, על מנת לאמץ את השיטה ולהכילה בישראל .

Shutterstock Shutterstock

אורח הכבוד והמרצה הראשי בכנס התאחדות המלונות היה מרקוס לוטה, מנכ"ל התאחדות המלונות הגרמנית . לוטה אוחז גם בכובע נוסף, יו"ר ועדת האיכות של : HOTREC – Hotels, Restaurants & Cafés in Europe.

זהו גוף חשוב מאוד, המאגד תחת כנפיו 40 התאחדויות בתי מלון ואיגודי מסעדנות אירופאים מ - 24 ארצות חברות באיחוד האירופאי . בסיסו של גוף זה הוא בבריסל, עיר הבירה של האיחוד האירופאי .

הכרונולוגיה של דירוג המלונות בישראל
מלונות ישראל פעלו תחת דירוג ממשלתי מחייב עד תחילת שנות התשעים . מתי שהוא במהלך תחילת שנות התשעים, הוסרה חובת דירוג המלונות והמלונות עשו שימוש בדירוג הישן לצורך פרסומם בארץ ובחו"ל . לאור תלונות שהגיעו מלקוחות וסוכני נסיעות מהארץ ומחו"ל לקראת סוף שנות התשעים 1997-98, החליטה הנהלת משרד התיירות להוציא מכרז בינלאומי לבחינת האפשרות של דירוג מלונות ישראל מחדש . מכרז זה נגנז עקב שילוב של לחצים של גופים אינטרסנטיים וכן חילופי שרי תיירות וממשלות .

מאז ועד 2007 עלה נושא הדירוג מידי פעם לכותרות, אך מעבר להצהרות של שרי תיירות או מנכלי"ם של המשרד שהתחלפו בקצב של פעם בשנה בממוצע, לא נעשה דבר . נושא הדירוג העלה אבק במגירות משרד התיירות .

בשנת 2007 נפל דבר בתעשיית התיירות . חברת הייעוץ הבינלאומית, ארנסט & יאנג, העבירה למשרד התיירות דו"ח מקיף על פיתוח התיירות לישראל . בין שאר ההמלצות, עמדה ההמלצה על דירוג מחודש של מלונות ישראל . דו"ח זה אומץ במלואו על ידי שר התיירות, דאז מר בוז'י הרצוג, ומאז עולה נושא הדירוג מידי פעם לכותרות .

שר התיירות הנוכחי סטס מיסז'ניקוב והנהלת משרדו, העלו אף הם את נושא הדירוג לסדר היום כאחד מיעדי משרד התיירות לקדנציה זו .

האבסורד
השימוש בדירוגים הישנים על ידי חלק מבתי המלון, כל מלון בישראל מדרג עצמו באופן עצמאי בפרסומיו, יצרו מצב אבסורדי . לדוגמא: בעיר תל-אביב יש מספר רב יותר של בתי מלון המכנים עצמם כ - 5 כוכבים, מאשר בערים ענקיות דוגמת ניו-יורק, לונדון, פאריז, רומא או ברלין . האמת חייבת להיאמר, בישראל היום יש מלונות בודדים העונים לקריטריונים של דירוג בינלאומי מחייב של 5 כוכבים או DE-LUXE . די להיכנס לאתרי אינטרנט בהם הלקוחות מדרגים בתי מלון, על מנת להתרשם מגודל הפערים בין ראיית המלון את עצמו, לבין הדירוג אותו מעניק הלקוח לשרותי המלון:trip advisor ,Global Hotel Review ,Holiday Check Travel Post, הם רק חלק קטן ממגמה הולכת וגוברת של מדיה חברתית בה מדרג הלקוח את המלון, על סמך התנסויותיו האישיות .

הפתרון המוצע
הגישה אותה הציג לוטה, הינה גישה מרעננת ומייצגת את השינוי הרב שחל בנושא דירוג המלונות בעולם בעשרים השנים האחרונות . הדגש הוא, בואו לא נמתין לממשלות או לאיחוד האירופאי לחייב אותנו בחקיקה לדרג את המלונות. עלינו לקבוע קריטריונים מקובלים על כל החברים וביחד לייצר דירוג מלונות וולונטרי, אליו יצטרפו כל אלו שירצו ליהנות מחותם האיכות של הגוף הזה . בשנת 2007 החל את פעילותו גוף הנקרא: HOTEL STARS UNION .

הגוף החל בקטן בשנת 2007 - חתימת הסכם לשיתוף פעולה בין התאחדות המלונות הגרמנית לאוסטרית והיום קצת למעלה משנתיים וחצי לאחר ייסודו, מאגד הגוף 10 מדינות אירופאיות בהן: גרמניה, שוודיה, אוסטריה, שווייץ, הונגריה, צ'כיה, הולנד והארצות הבלטיות .

העקרונות בבסיסו של HOTELSTARS.EU: קהילה פתוחה בעלת קריטריונים משותפים . ההחלטות של הגוף מתקבלות בפה אחד, הניהול משותף, תפקיד היו"ר עובר מידי שנה לארץ אחרת, לכל מדינה ללא קשר לגודלה יש קול אחד בהצבעות .

מבלי להיכנס כעת לתוך נבכי שיטת הדירוג עצמה המציגה מאות קריטריונים שונים, היפה לטעמי בשיטה זו, שהיא לוקחת בחשבון לדוגמא את הקריטריונים הפיזים שנקבעו בכל מדינה לגודל חדר בכל קטגוריה . יש הבדלים עצומים בין ארצות אירופה השונות, לגודל המינימום הפיזי של חדר מלון בכל קטגוריה . דוגמא נוספת לעדכניות של השיטה היא שחדר אמבטיה פתוח עם מקלחת, לא יכשיל מלון מלהיכנס לקטגוריה גבוהה של הדירוג . בדירוגים של מדינות שונות בעבר, היה צורך באמבטיה ולא במקלחת וגודלו הפיזי של חדר האמבטיה היה קריטריון חשוב בדירוג .

לסיכום:
למיטב הערכתי, הדירוג האירופאי יתפשט במהירות לארצות נוספות באיחוד . בסופו של התהליך, אני מעריך שבתוך זמן לא רב באירופה תהיה שיטת דירוג אחידה והיא השיטה של: HOTELSTARS.EU. טוב יעשו המלונאים באם יפנו לגוף האירופאי על מנת לאמץ את השיטה ולהכילה בישראל . מוטב שהיוזמה תהיה של המלונאים, מאשר שמשרד התיירות או הכנסת יכפו בסופו של יום דירוג ממשלתי . היתרונות השיווקיים בכך שהדירוג הישראלי יכפוף לדירוג האירופאי ברורים . סוכני הנסיעות הקלאסיים ואתרי האינטרנט הייעודיים : Online Travel Agencies יעשו שימוש בדירוג האירופאי של בתי המלון בישראל .

לוטה סיכם את דבריו, שהגוף האירופאי ישמח להעמיד את יכולותיו להתאחדות המלונות הישראלית חינם אין כסף, כך שאחת מנקודות ההתנגדות העיקריות של בתי המלון לדירוג המלונות, הוסרה מן השולחן . כעת כל שנותר הוא לנשיא התאחדות המלונות הנבחר עמי פדרמן, 'להרים את הכפפה' . הרי הוא מכיר את נושא הדירוג מצוין עוד מתקופת כהונתו כמנכ"ל רשת מלונות דן .

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טור אישי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: