אא

טנזניה : הנדידה הגדולה בעולם

מישורי סרנגטי שבטנזניה משמשים כבית לאוכלוסיית היונקים הגדולה ביותר על פני כדור הארץ. מספר העדרים הענק, אשר מתרכז ממרכז ונע ממערב סרנגטי צפונה, משרך את דרכו צפונה ובין שורותיו מאות אלפי עגלים וסייחים צעירים, שלהם זוהי הנדידה הראשונה במחזור החיים.

Shutterstock Shutterstock
הרפובליקה המאוחדת של טנזניה - מדינת ענק במזרח אפריקה, משופעת בשמורות טבע מהיפות בעולם, השמורות משתרעות בין פסגות הרי געש ואגמים חבויים כמו: אגם מניארה הממוקם בעמק השבר הסורי אפריקאי, שמורת הנגורונגורו השוכנת בלוע הר געש שבתוכו רבבות בעלי חיים שונים ושמורת הסרנגטי שבה הריכוז הגדול בעולם של פרסתנים וטורפים.

במחצית חודש מאי מתרכזים עדרי הגנו , הזברות והאנטילופות, המונים כ- 2 מליון בעלי חיים, במרכז הסרנגטי ומתחילה עונת הנדידה הגדולה צפונה . לאורכם של המישורים המתייבשים משרכים את דרכם טורים של עדרים לעבר מישורי האדמה הוולקנית של מערב הסרנגטי. המישורים הם הרקע לדרמה עוצרת נשימה של מעגל חיים ומוות: טורפים רבים: צבועים ואריות, ברדלסים ונמרים אורבים לעדרים החולפים, ומזנבים בהם ללא רחם עד הגיעם אל המכשול הגדול ביותר שמציב הסרנגטי בפניהם: נהר הגרומטי , כשגדות הנהר מוקפות ביער סבוך המאכלס קופי קולובוס שחורים ולבנים, דורסים ומושבות עופות רבים.

כל יום המטיילים יוצאים ברכבי טויוטה לנדקרוזר מיוחדים לעקוב אחר העדרים, בכדי לצפות ולתעד את הדרמות המתרחשות בשידור חי. לאורך הטיול מתאפשרת התחקות מקרוב אחר אורחות החיים של בעלי החיים ומעקב אחר הנדידה, כשנקודת השיא היא שעתם של תניני נהר הגרומטי, הגדולים ביותר באפריקה, שפעם בשנה בלבד מזדמנת להם ארוחה מלכים דשנה כזו, לעיתים עוברים חודשים רבים בין ארוחה לארוחה . בעזרת רכבי השטח המצוידים בגג נפתח ובמכשירי קשר, הקבוצה מנסה לאתר את מעברות הנהר בכדי לצלם ולתעד את העדרים במאות אלפיהם חוצים את הנהר, בתאווה בלתי נשלטת לעשב ירוק ולמים, כשמאות תניני ענק אורבים להם בשעת החצייה וממתינים למאות עגלים צעירים שהולכים לאיבוד במים, במהלך ההמולה .

האזור המרוחק והפראי מציע מוקדי משיכה נוספים כמו: סיור במישורי דוטווה המפורסמים באוכלוסייה של אנטילופות נדירות – רואן. ארוחות צהרים נאכלות לעתים בשטח, בכדי לא לפספס הזדמנות של מפגשים נדירים עם להקת אריות או צ'יטה עם גוריה הקטנים . בתום המעקב אחר הנדידה בגורמטי, המטיילים ממשיכים מזרחה למכתש נגורונגורו.
בדרך ישנה עצירה בערוץ אולדובאיי או "עריסת האדם" - אתר פרה היסטורי בו התגלו עצמותיו של האדם הקדמון שחי לפני מליון וחצי שנים. לאחר הביקור ממשיכים המטיילים למכתש הנגורונגורו.
נגורונגורו היא אחת השמורות המיוחדות בעולם, המכתש הוא קלדרת ענק בקוטר של כ- 19 ק"מ עומקו כ- 600 מטר ושטחו כ- 300 קמ"ר, הקלדרה נוצרה לפני כ- 2.5 מליון שנים כתוצאה מהתמוטטות הר הגעש, האירוע הדרמתי הזה יצר מערכת אקולוגית סגורה הכוללת כמעט את כל בתי הגידול בטבע: סוואנות, אגמים, ביצות, יערות ומגוון עשיר ביותר של בעלי חיים. ב-1978 הכריז ארגון אונסקו על המכתש כאתר שימור עולמי ורק רכב בעל הנעה קדמית יכול לרדת 600 מטרים במדרון התלול. במהלך הירידה במדרון ניתן לראות עדרי פילים זכרים בלבד. בשל מורדותיו התלולים של המכתש, נקבות הפילים אינן יכולות לרדת עם הפילים הצעירים למכתש. בסוואנה הפתוחה ניתן לראות אריות ולביאות המאכלסים את השמורה ובבריכות המים את ההיפופוטמים הגדולים. באגמי הסודה את להקות הפלמינגו הססגוניים בצבעי ורוד ולבן . כמו כן ניתן לראות קרנפים , זברות , גנו, תאו אפריקני, מינים רבים של אנטילופות ומגוון רחב של עופות. השהייה בקלדרה זו הינה חוויה בראשיתית, מפגש אמיתי עם עולם הטבע והחי. הלינה היא בלודג' הממוקם על שולי המכתש בגובה של כ- 2,350 מטר מעל פני הים בנוף עוצר נשימה.

להיות באפריקה ולא להיחשף לתרבות המיוחדת של השבטים, משול לבישול ללא מלח. לכן, המטיילים זוכים לביקור אצל אחת הקבוצות האתניות המרתקות בעולם- בני שבט הדז'בה הלקטים וכמו כן בני שבט המסאי הפסטורליים, רועי הבקר התמירים עם תלבושתם האדומה, אשר נאלצים להתמודד עם המציאות המודרנית המורכבת בשילוב עולמם "ההולך ונעלם".
טיולים לדוגמא:
טיול ספארי בטנזניה - בעקבות שבטי הבושמנים 19/05/11- 11/05 - 3,350 $.
טיול ספארי בקניה מסמבורו למסאי מרה 16/05-24/05/11 - 3,060 $.
טיול ספארי בטנזניה טיול מיוחד בעקבות נדידת הפרסתנים הגדולה 09/06/11 -01/06 - 4,125 $ .

הכותב שלמה כרמל, מדריך בכיר ומנכ"ל "עולם אחר".


הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםטנזניה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: