אא

האי היווני קוס – אי של נופש מרגוע והיסטוריה

חברת 'קווי חופשה' בהדרכתו של אלון סיוון קיימה סיור עיתונאי באי היווני קוס. ייחודו של האי קוס הוא ברצועת חוף בעלת חולות לבנים ומים תכלכלים וצלולים שאורכה 100 קילומטר.

Shutterstock Shutterstock
חברת 'קווי חופשה' בהדרכתו של אלון סיוון קיימה סיור עיתונאי באי היווני קוס. האי היפיפה שייך לקבוצת איי הדודקנאסים השוכנים בחלקו המערבי של מפרץ גקובה בים האגאי. ייחודו של האי קוס הוא ברצועת חוף בעלת חולות לבנים ומים תכלכלים וצלולים שאורכה 100 קילומטר. אוכלוסיית האי מונה כיום כ - 32 אלף איש.

האי נקרא על שמה של המלכה ששלטה באי במאה הרביעית לפני-הספירה ונודעה ביופייה יוצא הדופן. הפלישות הדוריות לאי החלו כבר לפני המאה העשירית לפני-הספירה מקביל לשלטונם של דויד ושלמה בארץ ישראל. לאחר מכן שלטו באי קוס ובאיים הסמוכים לו בני אתונה, הפרסים, הרומאים, הביזנטים, הונציאנים, ההוספיטלרים והתורכים העות'מאנים. בשנת 1912 עבר האי לידי האיטלקים אשר שלטו בו עד 1943 השנה בה נפל בידי גרמניה הנאצית. בהמשך שלטו בו האנגלים במשך כשלוש שנים עד 1947 ולאחר מכן עבר האי לריבונות יוונית.

מישראל ניתן להגיע לאי קוס בשתי דרכים לפי בחירת הנוסע. בטיסה ישירה מישראל לשדה התעופה "היפוקרטס" שבאי קוס, טיסה בת פחות משעה וחצי. אפשרות נוספת היא טיסה לאי רודוס ומשם ברחפת מהירה על הים לקוס. אלה אשר יבחרו להגיע לקוס דרך רודוס או בחזרה ממנו יוכלו לשלב סיור באי רודוס. אוהבי ההימורים יוכלו לבקר גם בקזינו המפואר שבמקום הפתוח במשך 24 שעות ברציפות.

באי קוס בתי מלון רבים ואכסניות מגורים המתאימים לכול; לבודדים, לזוגות ולמשפחות. חברת 'קווי חופשה' בחרה עבור הנופשים הישראלים מספר בתי מלון הממוקמים על חוף הים המרהיב בהם יוכלו התיירים הישראלים בהנאה ובביטחון רב. אחד מבתי המלון מהמפוארים בקוס הוא Double tree by Hilton הצמוד לרצועת חוף ים פרטית המאפשרת לנופשים הפלגות קצרות לאורך האי. המקום מציע ארוחות בוקר וערב עשירות לנופשים ומבחר מסעדות גדול ומגוון בסגנון ובטעם; מסעדות איטלקיות, מסעדות יווניות ושפע מסעדות המציעות מאכלי דגים. כל המסעדות פזורות במקומות שונים במתחם המלון היוקרתי. מי שהאירו מצוי בכיסו יוכל להתגורר בוילות הפרטיות המרהיבות ביופיו של המלון.

מלון נוסף המומלץ על-ידי 'קווי חופשה' הוא: Norida beach . זהו מתחם ענק עממי של "הכול כלול". במקום מרכז קניות ענק הפופולארי ביותר בקרב התיירים הישראלים כמו גם בקרב אלה המגיעים לאי מגרמניה, סקנדינביה ורוסיה. החולות הלבנים של חוף הים פוגש במים הכחולים הזרועים סלעים שטוחים בגובה המים. במקום מגוון רב של אתרי ספורט ומקומות מיוחדים לבילוי לילדים קטנים המועסקים על ידי מדריכים מקומיים.

מלון נוסף שהמומלץ על ידי החברה הוא Lakitira resort המחולק לשני מתחמים. האזור הקרוי הוילג' והמתחם הרגיל. במתחם הרגיל האירוח הוא בסגנון "הכול כלול". מתחם הוילג' יוקרתי יותר והאירוח בו הוא על בסיס של חצי פנסיון. המתחם הענק בנוי בסגנון יווני עתיק ורחובות המגורים נושאים את שמותיהם של שישה עשר האיים הנמצאים בשכנות לאי קוס. במגוון הפעילויות אותן מציע המקום מושם דגש על ביטחון הנהנים מהן. במקום ברכות שחיה וחוף ים מיוחד המיועד לילדים. מלון דומה נוסף המומלץ למשפחות עם ילדים הוא Iberostar שאף הוא בסגנון "הכול כלול" אשר המחירים בו עממיים. מלון מוכר ואהוב מאוד על הישראלים הוא Ramira מרשת MITSIS המפעילה ברחבי יוון תשעה עשר בתי מלון. את המלון ההומה נופשים מרחבי אירופה מנהל בנו של אחד מבעלי הרשת: סטברוס מיטסיס בן ה- 34 . מיטסיס אמר לפספורט ניוז "אני מכיר מצוין את ארנון אנגלנדר ועמי כהן מראשי 'קווי חופשה'. ההכרות איתם מביאה את רשת מיטסיס לקשרים טובים עם ישראל. הרשת מצפה לתיירים מישראל. אלה יתקבלו כאן באהבה רבה, ויזכו לבלות חופשת קיץ חלומית ובטוחה בקוס".

מרכז האי קוס מציע לתייר מסע בזמן בנבכיה של ההיסטוריה הארוכה של המקום. נהוג לחשוב כי בני ישראל הראשונים שהגיעו לקוס היו מתקופת גלות עשרת השבטים. צאצאיהם של רוב הגולים נשאו את שם המשפחה מנשה. בקוס בית קברות יהודי עתיק ובית כנסת המשמש היום כמרכז קהילתי. במלחמת העולם השנייה שלטו בקוס האיטלקים אשר גילו יחס סובלני ואוהד ליהודים. בשלהי שנת 1943, כשאיטליה של מוסוליני פרשה מהמלחמה העולמית באירופה, כבשו הגרמנים את האי. הם הובילו מעל 4000 חיילים איטלקים, בני בריתם עד לא מכבר, לאי הסמוך וירו בכולם. קהילת יהודי קוס מנתה אז מאה שישים ושישה נפש. שנים עשר יהודים הוחבאו על ידי מקומיים כפריים מפני הגרמנים וניצלו ממוות. מספר צעירים ברחו בשחייה לאזור בודרום הטורקי ואף הם הצילו את נפשם. שישה יהודים החזיקו באזרחות טורקית ושוחררו ע"י הנאצים. שאר היהודים , 104 במספר, הובלו לאושוויץ' שם נספו. כיום מתגוררת בקוס רק קרן מנשה המנהלת בית קפה המוכר היטב ונושא את שמה הנמצא במרכז העיר.

בשנת 460 לפני הספירה נולד בקוס היפוקרטס הנחשב עד היום אבי הרפואה המודרנית. הוא היה מגדולי המרפאים והפילוסופים של יוון העתיקה. בקוס הוקם מוזיאון המשמש בין השאר לכנסים רפואיים מרכזיים באירופה. המבקרים במקום נמצא תיעוד כתבי הרפואה מאז היפוקרטס ואת "כיתבי היפוקרטס" אשר חלקם נכתבו ע"י תלמידיו הרבים. בתוך חומות קוס נמצא עץ דולב ענק על שטח של כ - 14 מטרים. האגדה מספרת שתחת צילו של עץ זה לימד סוקרטס את תלמידיו רפואה.

הסיורים בתוך העיר קצרים ונעשים בהליכה. ישנם מספר אתרים המומלצים לביקור ולצילומי מזכרת. המבצר המקיף את העיר אשר נבנה ע"י הצלבנים ממסדר ג'ון הקדוש במאה ה-14. חומרי הבנייה לצורך הקמתו נלקחו ממבנים עתיקים באזור. מהמבצר שלטו הצלבנים על המעבר הימי שנפל בידי הע'ותמנים בשנת 1522. הבית הפרטי הצלבני היחיד בקוס נבנה ע"י השליט פרנצ'סקו סאנס והוא מרהיב ביופיו. מסגד מרשים ניצב במרכז העיר והוא הוקם על-ידי השליט הע'ותמני גאזי חסן פאשה בשנת 1786. חומרי הבניה נלקחו ממקומות פולחן יווניים ואבן ברז השתייה הנמצאת בחצר המסגד היא בעצם סרקופגס רומאי.

בסיור הרגלי עוברים דרך שכונת הנמל העתיקה שהיא אתר ארכיאולוגי מהגדולים באי. במקום ניתן לראות שרידי מבנים מהתקופה ההלניסטית ועד ימי הביניים. מזבח דיוניסוס, היה מקום פולחן יווני עתיק לאל דיוניסוס אל היין, הטבע והפריון. הבית הרומאי Casa romana הוא מבנה מרהיב מהמאה השלישית לספירה אשר קירותיו ורצפתו מקושטים בפסיפסים. בקרבת מקום נמצא האודאון הרומי אשר שימש למקום של תחרויות בין לוחמים גלדיאטורים לשבויי מלחמה בתקופת הרומאים. במקום נערכו בין השאר גם מופעים מוסיקאליים והצגות תיאטרון. בסמוך נמצא מסגד בין שתי קומות שבנה איברהים אפנדי בסוף המאה ה – 18. מבנה יפיפה אשר בנייתו הושלמה בשנת 1932 הוא כנסית סנטה פאראסקאקוי שהקימו התושבים היוונים של קוס. הכנסייה הוקמה כהתרסה נגד ניסיון השלטון איטלקי לכפות את חיי התרבות האיטלקית על המקומיים. במרכז העיר נשמר המחנה הצבאי האיטלקי ובנין PANELLINION שהיה משרדה של המפלגה הפשיסטית ולצידו אולם תיאטרון וקולנוע. כאמור, בשנת 1943 חיסלו הנאצים את כול הצבא האיטלקי שהוצב באי קוס.

לשוק העירוני של קוס ניתן להיכנס דרך מספר מסלולי רחוב. השוק נבנה ב- 1935 בסגנון האיטלקי של צפון אפריקה שמושפע מהסגנון "עראבסק". ביקור בשוק פירות וירקות הינו חוויה שאסור להחמיצה וההליכה ברגל היא הבחירה הטובה ביותר. הנאה מיוחדת מזמן סיור בנמלה של קוס . במקום עוגנות יכטות פאר המפליגות אליה וממנה, אוניות טיולים ורחפות המפליגות לאיי יוון וטורקיה. האווירה בטיול ברחוב המרכזי AVEROF מהנה ביותר ולצד שדרת בתי קפה ומסעדות מצויות גם חנויות בהן ניתן לרכוש בו מזכרות המאפיינות את האי. אטרקציה מיוחדת השמורה לתיירים היא בילוי בערב טברנה מסורתי במסעדה הממוקמת בהרים ומשקיפה מראש ההר על האי. בטברנה מוגשים מאכלים אופייניים כמו סופלאקי, סלטים וצ'יזיקי. ולהקת רקדנים יווניים מופיעה בריקודים ושירה מסורתיים.

למשפחות עם ילדים או לאנשים מבוגרים מומלץ סיור במיני רכבת. הרכבת יוצאת בכול שעה עגולה למרכז הרפואי ע"ש היפוקראטס. מסלול נוסף של הרכבת יוצא מבית העירייה בכול חצי שעה ועוברת במקומות המרכזים והיפים בקוס. לצעירים ולחובבי רכיבה על אופניים מומלץ לרכב לשמורת הטבע פסאלידי לרגיעה והנאה מצפייה במינים רבים של ציפורים ומהצמחייה מגוונת המאפיינת את האזור. חוף הים במקום הוא ממש גן עדן לאוהבי השקט והשלווה. במרחק של עשר דקות רכיבה נוספות נמצא תל מי גופרית של קוס, תל THERMA הנמצא בין הים לסלעים. המקום הינו יפה ויש בו תחושה של מרחק מבודד ושקט. סגן ראש העיר קוס: יאניס באלליס ארח את משלחת 'קווי חופשה'.ראש העיר סייר וסיפר על תולדותיה של עירו. מר באלליס הזמין צוות צילום של טלביזיה המקומית וארח את אנשי התקשורת בבית הכנסת היהודי. סגן ראש העיר אמר לאתר פספורט ניוז: "עד מלחמת העולם השנייה הייתה הקהילה היהודית חשובה, מבוססת ומשפיעה מאוד באי קוס. כולנו כואבים את האירועים של המלחמה ההיא שהביאה לחורבן. אנחנו, תושבי קוס, רוצים לזכור את הקהילה ולכבד את זכרה. המבקרים שיגיעו הקיץ לבלות חופשה בקוס דרך 'קווי חופשה' ייהנו מביקור מרגש וחיבוק חם של האי קוס ותושביו המצפים לישראלים על חופי הים היפים, ברחובות ובמקומות הבילוי המסורתיים והמודרניים".

צוות ''קווי חופשה'' יהיה זמין עבור הנופשים הישראלים בכול מקום באי וילווה את הבאים לאורך שהותם בו ועד ההמראה הביתה לישראל. צוות מדריכים יהיה זמין במשך 24 שעות וישמש לתייר הישראלי אוזן קשבת בביקור המהנה המצפה לו באי המקסים קוס.




מלון הוילג',קוס

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםיוון

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: