אא

אוקראינה – מדוע כדאי לבקר במדינה המתפתחת בקצב מואץ?

קרבתה היחסית לישראל, הזיקה לציונות ולמורשת היהודית, מגוון האטרקציות התיירותיות בקייב ובכל המדינה, המחירים הנמוכים, נופש לחופי הים השחור, חיי הלילה התוססים ושלל הנשים היפיפיות – כל אלה ועוד הינם בהחלט סיבה טובה להגיע לאוקראינה.

| |
הביטול ההדדי של אשרות הכניסה בין ישראל ואוקראינה, אשר נכנס לתוקפו בחודש פברואר השנה, הביא לגידול משמעותי הן בתנועת הנוסעים מישראל לאוקראינה, והן בתנועת התיירים מאוקראינה המגיעים לישראל. אוקראינה, שהינה המדינה השנייה בגודלה באירופה, כובשת לאט ובהדרגה מקום של כבוד בתיירות היוצאת מישראל, ומושכת אליה יותר ויותר מבקרים מישראל המבקשים לגלותה ולהכירה, ורואים בה יעד חדש ומעניין לחופשה, לטיולים ולעסקים. חלק מן המבקרים המגיעים לאוקראינה הינם יהודים דתיים, או מאמינים, שעולים בעיקר לקברו של רבי נחמן מברסלב שבעיר אומן, וחלק אחר מגיע למדינה במסגרת טיול שורשים. כיום ישנן 36 טיסות ישירות בין אוקראינה לישראל מדי שבוע, מרביתן בקו קייב – תל-אביב, ונוכח התפוסה הגבוהה בטיסות אלה, והביקוש ההולך וגדל, אמורות להתווסף בקרוב טיסות נוספות בין שתי המדינות.

אוקראינה עדיין אינה מדינה מודרנית ומפותחת, ונותרו בה סממנים ושרידים של תקופת השלטון הסובייטי, אולם אין ספק כי במשך 20 השנים, שחלפו מאז נפרדה בשנת 1991 מברית המועצות לשעבר והכריזה על עצמאותה, היא התפתחה והתקדמה מאד במרבית התחומים. התשתיות, הכבישים, השילוט, התחבורה הציבורית והרכבות, עודם מיושנים ואינם עונים על הסטנדרטים המקובלים במדינות מפותחות ומערביות, אולם אעפ"י כן ניתן לבקר ולטייל באוקראינה בנוחות יחסית ובביטחון וליהנות ממה שיש למדינה זו להציע למבקרים בה. בשנה הבאה תארח אוקראינה את משחקי היורו 2012 בכדורגל , ואירוח זה מביא לתנופה ולפיתוח מואץ של הערים המרכזיות בהן ייערכו המשחקים, ובמיוחד בבירה קייב, בה יתקיים משחק הגמר.

אוכלוסייתה של אוקראינה מונה כ-46 מיליון תושבים, והיא מחולקת ל-24 מחוזות , ורפובליקה אוטונומית אחת . הערים המרכזיות במדינה הינם כמובן עיר הבירה קייב, המצויה בצפון המדינה, לבוב השוכנת למרגלות הרי הקרפטים שבחלק המערבי של המדינה, דניפרופטרובסק, חרקיב, חרסון, וכן ערי הקיט אודסה שלחוף הים השחור ויאלטה שבחצי האי קרים. שטחה של אוקראינה הוא גדול, כ-603 אלף קמ"ר, והמרחק בין הערים השונות אינו קטן. אלה המגיעים לבירה קייב משלבים לרוב ביקור בעיר זו יחד עם גיחה לאומן, ואם זמנם בידם הם ממשיכים גם לעיר אודסה לביקור של יום או יומיים . המרחק מקייב לחצי האי קרים הוא רב, ולכן כדאי להגיע בטיסת פנים מקייב, אם כי גם ברכב ניתן להגיע בנסיעה ארוכה של כ-1,000 ק"מ עם תחנות ביניים בדרך. ישנה כמובן גם אפשרות לבקר בנפרד בחצי האי קרים בלבד, וזאת בטיסה ישירה מישראל לעיר סבסטופול שבחצי האי.

הפער בין השכבה העשירה של המדינה לבין יתר שכבות האוכלוסייה בולט מאד באוקראינה. כך למשל, לצד רכבי יוקרה חדישים ומפוארים ביותר בהם נוהגים האוליגרכים, העשירים ואנשי העסקים, עדיין נוסעות בכבישים המון מכוניות "לאדה" פשוטות וישנות, רובן מקרטעות ואיטיות וללא מזגן. כך גם בקרוניות החשמליות ובאוטובוסים, שהינם מיושנים במיוחד, נדחסים המוני נוסעים לנסיעה צפופה ומחניקה בימי הקיץ החמים בהן הטמפרטורה מגיעה ל-30 מעלות ויותר, ללא מיזוג אויר. לצד מגדלי מגורים חדשים הנבנים בקייב עבור בעלי האמצעים בעיקר, קיימים גושי הבניינים הישנים והמכוערים בהם מתגוררת מרבית האוכלוסייה שבעיר. הפער נגלה לעין ככל שמתרחקים ממרכזי הערים הגדולות, שהם יחסית מפותחים, מודרניים ומטופחים. בעוד שמרכזי הערים מאופיינים בבניינים יפים ומסוגננים, עם מבנים ארכיטקטוניים מרשימים, כבישים רחבים, חנויות אופנתיות, מכוניות חדישות וכיו"ב, הרי שבפאתי הערים מצויים השיכונים הגדולים, המוזנחים והמתקלפים, שנבנו בתקופת השלטון הסובייטי. הפשטות ניבטת מכל עבר, בעיקר בעיירות ובכפרים. ואולי זהו אחד הדברים המעניינים והמסקרנים באוקראינה. הישן לצד החדש; הפשוט לצד המודרני.

הדבר הראשון שצד את עינך בהגיעך לאוקראינה הוא הנוף האנושי, והכוונה היא כמובן ליופיין הסלאבי הידוע של הנשים. יש הטוענים כי הנשים היפות ביותר בעולם נמצאות באוקראינה, ודומה כי בנושא זה קיימת תמימות-דעים. ואכן, קשה להישאר אדיש מול יופיין המדהים של האוקראיניות, במיוחד בחודשי הקיץ בהן מציפות את רחובות הערים צעירות יפיפיות, מטופחות וחטובות. הגברים אשר יגיעו לאוקראינה ייהנו בוודאי מן הנוף האנושי, ודומה כי גם הנשים תתקשינה להתעלם מיופיין יוצא-הדופן של נשות אוקראינה. לא בכדי הפכה מדינה זו לאבן שואבת של רווקים, גרושים או אלמנים מישראל וממדינות אחרות המבקשים למצוא לעצמם כלות באוקראינה, וענף ההיכרויות והשידוכים משגשג מאד. באנולוגיה למשפט הידוע שנכתב בתלמוד הבבלי ביחס ליופייה של העיר ירושלים ניתן לומר בהקשר זה : עשרה קבין של יופי ירדו לעולם – תשעה נטלו נשות אוקראינה, ואחד כל העולם כולו. אין לך יופי כיופיין של בנות אוקראינה.

קרבתה היחסית של אוקראינה לישראל, זמן הטיסה הקצר , מזג האויר הנוח בתקופת הקיץ, הזיקה לציונות, למורשת ולאתרים יהודים רבים המצויים בקייב, אומן, אודסה וערים אחרות, הסקרנות הטבעית לגלות מקומות חדשים ואורח חיים אחר, המחירים הנמוכים, חופי הים השחור , חיי הלילה התוססים, ושלל הנשים היפיפיות – כל אלה ועוד הינם בהחלט סיבה טובה להגיע לאוקראינה. לאחרונה, בעקבות ביטול הצורך בויזה, הפכה קייב אף ליעד מרכזי של טיסות המשך מישראל לאלה היוצאים ליעדים רחוקים, וכך ניתן לשלב גם ביקור קצר בקייב, בדרך ליעדים במזרח הרחוק, או במקומות מרוחקים אחרים.

קייב – בירת אוקראינה מתפתחת בצעדי ענק
הבירה האוקראינית, שהינה העיר הגדולה ביותר, נמצאת על גדות נהר דנייפר בצפון המדינה, ומונה קרוב ל-3 מיליון תושבים. קייב נחשבת למרכז חשוב של תרבות, תעשיה, מדע וחינוך במזרח אירופה, והיא העיר המודרנית, המטופחת והמפותחת באוקראינה. התיירים בקייב ייהנו ממנעמיה של העיר הגדולה, ויבקרו בכנסיות ובקתדרלות המרשימות, במונומנטים היסטוריים, באתרים הקשורים למורשת היהודית, בפארקים, במוזיאונים, במרכזי הקניות, בחנויות היוקרה, במסעדות, בבתי הקפה, במועדונים, במופעי תרבות, ובעוד אטרקציות ומוקדי משיכה שיש לעיר בסדר גודל של קייב להציע לבאים בשעריה. בקייב מספר בתי מלון מפוארים ביותר, כשהבולטים שבהם הם מלון אינטרקונטיננטל ומלון היאט, הנמצאים בסמיכות זה לזה, ליד קתדרלת מיכאל הקדוש. גורמי התיירות המקומיים גורסים כי העיר קייב היא "הדבר הבא" באירופה. אמנם עדיין רב המרחק בינה ובין בירות אירופאיות מערביות ומוכרות, אולם אין ספק כי היא מתפתחת ומתקדמת בצעדי ענק, וכי יש לעיר פוטנציאל להפוך לעיר מרכזית ובולטת באירופה.

בפאתי העיר, בואכה משדה התעופה של קייב, נשקף פסל הטיטניום המרשים "אמא מולדת" בדמות אישה הנושאת בידה חרב, אשר מתנשא לגובה רב של 102 מ'. פסל מפורסם זה, שנחשב בעת בנייתו לגבוה ביותר בעולם, נבנה לזכר ניצחון בריה"מ במלחמת העולם השניה, והינו גאוותם של האוקראינים, הטורחים להדגיש את גודלו ועוצמתו לעומת "פסל החירות" שבניו יורק. בבסיסו הפסל מצוי מוזיאון גדול לזכר המלחמה, ומסביבו קומפלקס של פסלים, טנקים, תותחים ומטוסים מהתקופה הסובייטית. הפסל נחשב לאחת האטרקציות המרכזיות של קייב, שאין להחמיצה, וקיימת אף אפשרות לטפס בתוך חלל הפסל לקצהו העליון, ולהגיע לתצפית מרהיבה על העיר.
אטרקציה אחרת בקייב, לא הרחק מפסל "אמא מולדת", היא מתחם מטופח של כנסיות ומנזרים מהמאה ה-11, מתחם ה-LAVRA המשתרע על מספר גבעות המשקיפות על העיר ועל נהר הדנייפר. במתחם זה נמצא מנזרKievo-Pecherskaya Lavra , הנחשב למקום הולדת והפצת הנצרות בבריה"מ לשעבר, ולצדו מספר מוזיאונים, כגון מוזיאון מיניאטורות ומוזיאון האוצרות הלאומי. בנוסף ישנה במתחם מערכת תת-קרקעית של מנהרות ארוכות ומתפתלות ומערות בהן התגוררו ונקברו הנזירים וראשי הכנסיה. בדרך המובילה ממתחם ה-Lavra למרכז העיר ניתן לראות את פארק מארינסקי המטופח, ארמון מארינסקי והפרלמנט האוקראיני.

העיר העתיקה נמצאת במרחק הליכה ממרכז קייב, ובה מספר אתרים היסטוריים. טיול רגלי לאורך הרחובות המרכזיים, - שדרות שבצ'נקו , רח' ולדימירסקיה, רח' בולשיה זיטומירסקיה ורח' דסיאטינאיה – יוביל למוקדי העניין הבולטים, וביניהם בית האופרה המפואר, ככר העצמאות מיידן, "שער הזהב" המהווה את שער הכניסה לעיר העתיקה, קתדרלת סופיה הקדושה שנחשבה במשך כ-1,000 שנים לכנסייה הגדולה ביותר בעולם והוכרזה כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו, פסלו של הצורר חמלניצקי רכוב על סוסו, קתדרלת מיכאל הקדוש, המוזיאון הלאומי להיסטוריה, כנסיית סנט אנדרו, והסמטאות הציוריות במדרון התלול שבסמוך לה, ובהן דוכני מכירה של מזכרות, ציורים ודברי אומנות שונים.

הרחוב הראשי והמפורסם של קייב הוא רחוב קרשטיק Khreshatik] ]. זוהי למעשה שדרה רחבה, באורך של כ-1 ק"מ, בין שתי גבעות תלולות, ובה מבנים גדולים מרשימים ומפוארים, בתי קפה, מסעדות, קניונים וחנויות יוקרה, עם כל המותגים הנחשקים. רחוב זה נחשב לרחוב הראשי הקצר והרחב ביותר באירופה. בסופי השבוע נסגר הרחוב לתנועת כלי רכב, וה"קרשטיק" הופך למדרחוב שוקק חיים, אותו גודשים הן המקומיים והן התיירים, עם אוירה ססגונית של הפנינג גדול. המסעדות, בתי הקפה, הקניונים והחנויות הומי אדם בסופי השבוע, וזהו העיתוי המתאים ביותר לטייל ברחוב המודרני ולספוג את האווירה המיוחדת שבו. בסמוך לקרשטיק, נמצא השוק הפופולרי "בסרבסקי" . השוק המקורה, האסתטי והשקט, הוא מקום מומלץ לביקור, ושיטוט בין הדוכנים הצבעוניים מהווה חגיגה של ממש לעיניים, ומן הסתם גם לחך, עם שפע של פירות, ירקות, דגים, פירות ים, קוויאר, נקניקים, גבינות, ועוד מטעמים.

מהעיר העתיקה של קייב ניתן להגיע דרך רחוב אנדרייבסקי וזוויז לרובע פודול, שהיה בעבר הרובע היהודי, ובו ישנם עדיין מספר בתי כנסת פעילים, שהבולט והיפה שביניהם מכונה "בית הכנסת הישן". ברובע זה התנקזו בסוף המאה ה-19 חיי המסחר של העיר, ומטבע הדברים התרכזו בו רבים מיהודי העיר. בשנים האחרונות שופצו רבים מן המבנים התעשייתיים העתיקים שברובע, והפכו למקומות בילוי של גלריות, חנויות, פאבים, מסעדות ובתי קפה. הרובע הציורי מושך אליו כיום קהל רב, והפך לסוהו של העיר. בהקשר של יהדות קייב, חשוב גם להזכיר את ביתה של גולדה מאיר, מעליו מוצב פסלה של ראש ממשלת ישראל לשעבר שנולדה בעיר, וכן את ביתו של הסופר שלום עליכם, עם פסל שלו בגודל טבעי, המצוי לא הרחק משם. בפאתי קייב נמצא אתר באבי-יאר, גיא ההריגה הידוע לשמצה, שבו נטבחו עשרות אלפי יהודים ב-1941. במקום ישנה אנדרטה בדמות מנורה שהוצבה בשנת 1991 לזכר יהודי קייב שהובלו למוות ע"י הכוחות הנאציים במלחמת העולם השניה. לצדה של המנורה אבן גדולה עם הכיתוב "קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה", זכר לזוועות שהתחוללו במקום הירוק הזה, הפסטורלי רק לכאורה.

קייב הפכה בשנים האחרונות לבירת חיי הלילה הבלתי מעורערת של מזרח אירופה. חיי הלילה התוססים שבעיר לא מביישים את חיי הלילה המוכרים לנו מתל-אביב, ובחודשי הקיץ הופכת גם קייב ל"עיר ללא הפסקה". התושבים המקומיים, ובעיקר הצעירים והצעירות שבהם, מבלים עד שעות הבוקר המוקדמות במועדונים, בדאנס-ברים, במסעדות ובבתי הקפה שבעיר. סצנת המועדונים בקייב היא אולי הלוהטת באירופה כיום, והמובילים שבמועדונים אלה הם ה"דנטה", ה"די לוקס", ה"בודהה בר", ה"קריביאן" וה"ארנה". האווירה במועדונים המפוארים, חלקם בני מספר קומות ורחבות ריקודים, היא מחשמלת וסוחפת, עם המוסיקה הכי חדשה והכי עדכנית, ועם מגה ברים של משקאות, בהם נשפכת הוודקה כמים. הצעירות האוקראיניות היפיפיות, הרוקדות ומפזזות באנרגיה על רחבת הריקודים עד השעות הקטנות של הלילה, לצד מופעים של רקדניות ורקדנים מקצועיים בבמות המוגבהות, הופכים את הבילוי במועדונים שבקייב לחוויה חושנית, מעוררת ומלהיבה. מוסיקה מעולה, נשים הכי יפות, משקאות איכותיים, מועדונים ברמה הגבוהה ביותר, עם סדר מופתי ואבטחה ראויה, מבטיחים הנאה של ממש לחובבי סצנת המועדונים.

מסעדות, ברים, ובתי קפה רבים בעיר, כמו גם מועדוני חשפנות למיניהם, פתוחים ופעילים במשך כל הלילה, ומנקזים אליהם את המוני הבליינים. הסטודנטים הרבים הלומדים בקייב, הצעירים המגיעים לעיר הגדולה מכל רחבי אוקראינה, והתיירים הרבים המבקרים בעיר, פוקדים בהמוניהם את מקומות הבילוי, המרוכזים ברובם במרכז העיר ובעיר העתיקה. בחלק הקולינארי מתהדרת קייב בשפע של מסעדות עם מגוון רחב של סוגי מאכלים מכל העולם. לצד מסעדות אוקראיניות אותנטיות, כגון מסעדת "שינקו" הידועה, בה מופיעים בפני הסועדים נגנים עם שירי עם רוסיים ומוכרים, קיימות מסעדות יפניות, סיניות, מקסיקניות,איטלקיות,גרוזיניות, מרוקאיות ואחרות, ואף מסעדות גורמה. הפופולריות שבין המסעדות הן הסושיות הרבות הפזורות בכל רחבי העיר. חלק גדול מן המסעדות בעיר הינן בבעלותו של בני גולני, ישראלי לשעבר, העושה חיל בעולם המסעדנות וחיי הלילה בקייב, והוא אף אחד הבעלים של ה"בודהה בר" המפורסם. סיפור הצלחה ישראלי אחר בקייב הם שלשת הסניפים של רשת בתי-הקפה "ארומה". הסניף הגדול והמרכזי, המשתרע על שטח של כ-350 מ"ר, בנוסף למרפסת גדולה של כ-200 מ"ר, נפתח לפני מספר חודשים, והפך לאחד ממקומות הבילוי הכי אטרקטיביים בעיר.

סוג אחר של בילוי בקייב הינם מופעי התרבות הרבים המתקיימים בעיר מדי ערב. אלה החפצים בבילוי שקט וסולידי יותר יוכלו ליהנות ממופעי מחול, בלט, אופרה, קברט, ודוברי השפה הרוסית אף יוכלו לבקר בתיאטראות קייב, ולצפות במופעים הקלאסיים או במופעים החדשניים. המקום המפורסם ביותר בהקשר זה של תרבות בקייב הוא בית האופרה הגדול והמפואר, טאראס שבצ'נקו, בו מועלות מיטב הצגות האופרה ומופעי הבלט של אוקראינה, לרבות הופעות של אומנים בינלאומיים.

אומן – מוקד עלייה לרגל של חסידי ברסלב
העיר אומן נמצאת במרכז אוקראינה, בין הבירה קייב לעיר אודסה, ובמרחק נסיעה של כ-3 שעות מקייב. הרושם הוא,כי אומן מוכרת יותר לציבור הרחב בישראל, מאשר לאוקראינים עצמם. בשנים האחרונות הפכה העיר הקטנה והשקטה, המונה כ-100 אלף תושבים, למוקד משיכה ואבן שואבת לאלפי מאמינים יהודים הנוהגים להגיע לאומן לקברו של רבי נחמן מברסלב, מייסד חסידות ברסלב ומהמרכזיים בעולם החסידות, וכן להשתטח על קברות צדיקים שבמקום. בתקופת ראש השנה היהודי נוהרים לאומן עשרות אלפי יהודים מישראל, וכן ממקומות אחרים בעולם, והסיבה לכך היא האמונה שרבי נחמן מברסלב הביע את רצונו שחסידיו יבואו גם אחרי פטירתו אל קברו כדי לקבל "תיקון לנפש", בנתינת פרוטה לצדקה ואמירת עשרה מזמורי תהילים, אותם כינה בשם "התיקון הכללי". מאמיניו טוענים, כי רבי נחמן ביקש לפני פטירתו שימשיכו להתקבץ לתפילות ראש השנה בצוותא בעיר אומן. רבי נחמן נהג לומר כי בראש השנה יש לו כוח מיוחד "להמתיק את הדינים הרעים" מעל אלה שיבואו להיות איתו בראש השנה. מסורת זו של נסיעות לאומן בחג זה, סוחפת גם אנשים רבים מחוץ לחסידות ברסלב, ובשנים האחרונות פוקדים את המקום הקדוש עשרות אלפי יהודים, שמספרם עולה בהדרגה מדי שנה בשנה. האירוע המשמעותי המסיים את ראש השנה באומן הוא התשליך, טקס השלכת החטאים לאגם הגדול בפאתי העיר, כאשר המוני אדם, עטופים בבגדים לבנים, שופכים את ליבם על פני המים. יש הנוהגים לעלות לקבר של נחמן גם בחנוכה, בשבועות, ובחודש ניסן בו חל יום הולדתו.

התופעה של עליה לרגל לקברו של הרבי נחמן מברסלב, בכל ימות השנה, ולא רק בחגים, הולכת וגדלה אף אצל חילונים רבים, בעלי זיקה למסורת או אמונה, וגם נשים רבות מגיעות במיוחד מישראל כדי להתפלל במקום ולבקש מזל וסגולה. בנוסף פוקדים את אומן מטיילים רבים מישראל המבקרים בקייב, ומגיעים לאומן מתוך סקרנות גרידא, על-מנת לראות ולהבין את התופעה. חלקם של אלה אף מניחים במקום תפילין, תורמים לצדקה, או קוראים את "התיקון הכללי", מתוך תפיסה כי "גם אם לא יועיל לא יזיק". בית הכנסת מחולק לעזרת גברים ועזרת נשים, והקבר שבתוכו, העטוף בטלית לבנה, נחצה בין עזרת הגברים ועזרת הנשים. במתחם סביב הקבר התפתחה תעשייה שלמה של השכרת דירות או חדרים, וסיפוק צרכיהם האחרים של המבקרים הרבים, וכן ישנם דוכנים למכירת תשמישי קדושה, אביזרים, קלטות, וכמובן דברי מאכל ושתיה.

האטרקציה המרכזית באזור, שאין לוותר עליה אם כבר מגיעים לאומן, היא "פארק סופיה" הנמצא לא הרחק מהעיר. הפארק היפהפה הוא גן עצום המשתרע על פני שטח של כ-150 קמ"ר, עם שלל מזרקות מרהיבות, ובו ניטעו סוגים רבים של צמחים מדהימים ביופיים ונדירים שהובאו מכל קצוות תבל. את הגן הקים בסוף המאה ה-18 הרוזן גראף פוטוצקי לאשתו היפה והאהובה סופיה. פארק סופיה נחשב לאחד הגנים היפים בעולם, והוכרז כשמורת טבע ע"י או"נסקו. הגן הוא יצירת מופת של אדריכלות ונוף, וכולל מדשאות רבות, עצים נדירים, בריכות, אגם מרהיב, ברבורים, פרחים, גשרים, מפלי מים, פסלים ושלל מבנים ההופכים את הסיור בו לחוויה בלתי נשכחת. אפשר לטייל ברחבי הגן העצום ברגל כמובן, אך ניתן גם לערוך בתשלום את הסיור בכרכרה עם סוס, או בקרונית שקטה ומיוחדת הנוסעת בין שבילי הפארק.

חשוב לציין, כי פרט לקברו של הרבי נחמן מברסלב, ופארק סופיה, אין לאומן מה להציע. רבים מאלה המגיעים לעיר, שלא מטעמים דתיים וקיום מצוות, אלא מתוך סקרנות בלבד, נוחלים אכזבה, באשר אין מדובר במקום אטרקטיבי ומפותח, עם נוף או אפשרויות בילוי במקום.

אודסה - קיט ונופש ומורשת ציונית לחוף הים השחור
עיר הנמל אודסה, על גדות הים השחור, הפכה עם השנים ליעד פופולארי ולעיר של קיט ונופש. העיר שהיא הרביעית בגודלה באוקראינה נקראת על שמו של אודיסאוס, ומכונה גם הפנינה שעל חוף הים השחור. בחודשי הקיץ מלאה העיר בנופשים רבים מכל רחבי אוקראינה, ואף מחוץ לאוקראינה, העושים בה את חופשת הקיץ השנתית שלהם. חופיה היפים של אודסה, מזג האוויר החמים והנוח, הטיילת היפה, המרחצאות, בתי הקפה, המסעדות, החנויות האופנתיות של מיטב החברות המובילות בעולם, הנופשים הרבים הגודשים את הרחובות המרכזיים , הכרכרות הלבנות עם הסוסים, מופעי הרחוב - כל אלה ועוד יוצרים אווירה מהנה של חופש ורוגע בעיר זו.
באודסה בעצם התחילה את דרכה התנועה הציונית. באודסה הייתה קהילה יהודית גדולה שמנתה כ-200,000 יהודים בראשית המאה ה-20, ואשר היוותה בשלב מסוים כ-36% מכלל האוכלוסיה של העיר. כיום מונה הקהילה היהודית באודסה כ-30,000 יהודים. אודסה הייתה מרכז ראשי של תנועת "חיבת ציון", ובה פעלו אנשי רוח ואינטלקטואלים יהודים. בין ראשי הציונות שפעלו באודסה היו לילינבלום, פינסקר, אוסישקין, אחד העם, זאב ז'בוטינסקי, וכן המשוררים הידועים,חיים נחמן ביאליק, שלום עליכם, טשרנחובסקי, ומנדלי מוכר הספרים. באודסה פועל כיום מרכז תרבות ישראל- אוקראינה,ודרכו ניתן להזמין סיורים, עם מדריכה דוברת עברית, בכל הבתים והאתרים שבעיר הקשורים למורשת העם היהודי.

נקודות הציון והאתרים המפורסמים באודסה הינם בראש ובראשונה המבנה המרשים והיפהפה של בית האופרה והבלט המקומי, וכן "מדרגות פוטיומקין", שהן אחד מסימני ההיכר הבולטים ביותר של העיר. 192 המדרגות הינן בעצם הכניסה הראשית לאודסה דרך הים, והן נישאות לגובה של 27 מטרים. בראש המדרגות ניצב לו הפסל המפורסם של הדוכס רישלייה, שהיה הדוכס הראשון של אודסה. מדרגות פוטיומקין התפרסמו בסרט הקולנוע הנודע "אוניית הקרב פוטיומקין", וכן כיכבו בסרט "הבלתי משוחדים". מקומות מעניינים אחרים באודסה הם הקטקומבות, השוק הגדול "פריבוז" שבו מציעים הסוחרים לרכוש עבודות יד אותנטיות, יצירות אומנות ופריטים עתיקים, וכן מדרחוב דריבסובסקה, והרחובות הקטנים שסביבו.

חיי הלילה פעילים ותוססים ביותר לא רק בקייב, אלא גם באודסה. מתחם הבילויים הגדול הוא באזור ארקדיה, המצוי במרחק של כרבע שעה נסיעה ממרכז העיר, על שפת הים השחור. בארקדיה מרוכזים כל המועדונים והבארים, זה לצד זה, והמסיבות במועדונים אלה נמשכות עד השעות הקטנות של הלילה, וחלקן אף נמשכות בשעות הבוקר. המועדונים הכי פופולאריים הם מועדון ה"איביזה", מועדון ה"איתקה" ומועדון ה"ראי". במועדון "איביזה" ישנה בריכת שחיה יפה, עם כסאות נוח ומיטות שיזוף ענקיות הפרושות סביבה, וכן חוף ים צמוד בתחום המועדון, וכשעולה השמש הופך המועדון למקום של שיזוף ורחצה, בבריכה או בים, כאשר חלקם של השוהים במקום הינם אלה שבילו כל הלילה במסיבה במועדון. באזור ארקדיה מצויים למעשה גם חופי הרחצה של אודסה, כך שהמקום פעיל סביב השעון, הן ביום והן בלילה . בעיר עצמה, בדומה לקייב הבירה, ישנן אפשרויות בילוי רבות ומגוונות כגון אופרה, בלט, קונצרטים, מופעי מוסיקה, בתי קפה, מסעדות ופאבים הממוקמים לאורכה של הטיילת, או ברחובות הסמוכים לה.

חצי האי קרים - צומת היסטורית ומגוון יעדי נופש

חלקה הדרומי של אוקראינה הוא חצי האי קרים, שהינו רפובליקה אוטונומית, המוקף כמעט כולו ע"י הים השחור וים אזוב, כאשר רק לשון צרה ברוחב של כ-7 ק"מ, במיצר פרקופ, מהווה את הקשר ליבשה ולשאר המדינה. "פנינה בכתר הרוסי", כך כינתה הקיסרית יקטרינה הגדולה את חצי האי קרים. ואמנם, בחצי האי, המשתרע על פני שטח של כ-26,000 קמ"ר, ובעיקר בחלקו הדרומי, ישנם אגמים, מפרצונים, מצוקים גבוהים ומרשימים הפזורים לאורך החוף ונוף ירוק ופראי. מעל רצועת החוף הארוכה בחלק הדרומי של קרים נישאים הרים גבוהים. לא רק טבע מייחד את האי, אלא גם היסטוריה רבת שנים. חצי האי קרים שימש צומת דרכים חשובה עוד מימי העולם העתיק וימי הביניים, ודרכו עברו צבאות רבים כמו הרומאים, היוונים, הקיסרים הביזנטים, הצרפתיים האנגליים וצבאות אחרים. באי התרחשו אירועים היסטוריים בעלי חשיבות רבה, כגון מלחמת קרים וועידת יאלטה המפורסמת בה נפגשו שלשת מנהיגי המעצמות במלחמת העולם השנייה - צ'רצ'יל, רוזוולט וסטלין. חצי האי קרים נודע כאזור נופש מוביל בים השחור, הודות למזג האוויר הנוח, לחופים היפים ולאתרי הנופש שבו, ובעיקר ידועה ומוכרת עיר הנופש יאלטה. כמו-כן ידוע חצי האי קרים ביקבי היין הרבים שבו, מהם מיוצרים יינות טובים המשווקים בכל אוקראינה ומזרח אירופה.

שלש הערים המרכזיות בחצי האי קרים הן עיר הבירה סימפרופול, העיר יאלטה ועיר הנמל סבסטופול. סימפרופול היא למעשה שער הכניסה למגיעים בטיסות לקרים, שכן בה מצוי שדה התעופה הבינלאומי היחיד , ממנו אף יש טיסות לישראל פעמיים בשבוע. פרט לכניסה ויציאה, השהייה בעיר זו מיותרת, שכן אין בה כל עניין או אטרקציה. היא נחשבת עיר אפורה, שמזכירה את תקופת השלטון הסובייטי, ולפיכך חבל להתעכב בה. במרחק של שעה נסיעה משם לכיוון דרום, לאורך חופו הדרום-מזרחי של חצי-האי, הקרוי לעתים "הריביירה הרוסית", שוכנת העיר יאלטה, שהיא גולת הכותרת של חצי האי קרים, ועיר הקיט המרכזית והמפורסמת. יאלטה בנויה על מספר גבעות גבוהות, מהן נשקף נוף מדהים של המפרץ המרהיב, הנמצא למרגלות המורדות התלולים והמיוערים. לאורך החוף פרוסה טיילת ארוכה, וכן הרובע העתיק של העיר, ואליהם מתנקזים הנופשים הרבים המגיעים לחופשת הקיץ, בעיקר מרוסיה. באזור זה מצויים מן הסתם גם המסעדות, בתי הקפה, הבארים, וחנויות האופנה, שהינם חלק בלתי-נפרד של מקומות בילוי ונופש כאלה.

יאלטה הייתה מקום הנופש המועדף של מנהיגי בריה"מ לשעבר ושל המקורבים לשלטון הקומוניסטי, וגם כיום היא יעד נבחר לחופשה אצל האוליגרכים ועשירי רוסיה, המחזיקים במקום וילות מפוארות ומעונות נופש. בתקופת השלטון הסובייטי, חופשה ביאלטה הייתה משאת נפשם וחלומם של רבים מתושבי בריה"מ לשעבר, ובזכות השם שקנתה לעצמה נוהרים אליה בתקופת הקיץ רבים מתושבי רוסיה, וממלאים עד אפס מקום את בתי המלון והסנטוריומים המפוארים שבאזור. בנוסף מגיעים ליאלטה גם נופשים מאוקראינה, וכן תיירים ממדינות שונות באירופה, חלקם במסגרת קרוזים, העוצרים לחניית ביניים במקום. מומלץ לבקר בארמון ליבאדיה, בו התקיימה ועידת יאלטה המפורסמת וארמון הצאר ניקולאי השני, וכן בקן הסנונית הממוקם על צוק נישא הצופה לים השחור.

עיר הנמל סבאסטופול, שנמצאת בחלק הדרום-מערבי של חצי האי קרים, מרחק של כשעה וחצי נסיעה מיאלטה, היא עיר יפה, נעימה וייחודית. עיר זו, בתקופת בריה"מ לשעבר, היתה מאוכלסת ברובה באנשי צבא, ושימשה כבסיס של הצי הסובייטי בים השחור. בעיר היו מפעלים לייצור צוללות וטילים בין יבשתיים, ומעטה של סודיות וחשאיות אפף את העיר. סבאסטופול הייתה סגורה לתיירים עד לשנת 1996, וגם תושבי העיר היו זקוקים לאישורים מיוחדים לשם יציאה או כניסה. לאחרונה, בשנת 2010, אישרה אוקראינה לצי הרוסי להשתמש בנמל סבאסטופול לעשרים שנה נוספות, כך שגם כיום משמש עדיין המקום את הצי הרוסי כבסיס חוץ.

בעיר ישנו מוזיאון גדול בשם פנורמה המתאר את המצור על סבסטופול ואתרים ממלחמת קרים, מוזיאון הצוללות, וכן תצפית מרהיבה מכנסיית המגדלור. מוקד הבילויים וחיי הלילה בסבאסטופול הוא סביב הנמל, והמקום פעיל ושוקק חיים. בפאתי העיר מצוי אזור מקסים בשם באלאקלבה , ובו לגונה מרהיבה, עם מרינה, טיילת קצרה, מסעדות, דוכנים . שיט קצר עם אחת הסירות שבמקום, סביב המצוקים התלולים היורדים עד המים, עם אפשרות לקפוץ לשחייה קצרה במפרצונים מסביב הוא חוויה מרעננת של ממש. באמצעות סירה ניתן אף להגיע לחופים קסומים ונסתרים בין המצוקים של מפרץ באלאקלבה.

אטרקציה מרכזית לצעירים בחצי האי קרים הוא פסטיבל המוסיקה והריקודים קאזאנטיפ , הנערך בסמוך לכפר פופובקה שבחלק המערבי של קרים. מדי קיץ, במשך שלשה שבועות, מגיעים לקאזאנטיפ עשרות אלפי צעירים, רובם בשנות ה-20 המוקדמות לחייהם, מכל רחבי היבשת לחגיגה בלתי נפסקת של טראנס, טכנו, האוס, מוסיקה וריקודים. במתחם סגור וחבוי, לאורך רצועת חוף יפהפייה של כ-660 מ', עם 10 במות של מוסיקה שונה, ותפאורה מדהימה של מופעי אש, זיקוקי די-נור, אורות ולייזרים בשעות הלילה, נערכת מסיבת ענק אינסופית. במשך תקופת הפסטיבל מופיעים כ-300 תקליטנים מבין הפופולאריים ביותר באוקראינה, רוסיה ומדינות אחרות באירופה. בשעות היום נערכות פעילויות ותחרויות שונות של ספורט ימי הן בבריכה שבמקום והן בחוף הים, ובמקביל נמשכת חגיגת המוסיקה והריקודים, לרבות בתוך הים. רצועת החוף שבמקום זכתה ל"דגל כחול" המוענק ע"י הקרן לחינוך סביבתי לחופים נבחרים ב-44 מדינות ברחבי העולם העונים על דרישות וקריטריונים מחמירים של איכות המים, הבטיחות, איכות הסביבה והשירותים. הצעירים הרבים המגיעים למקום, המכונה גם "הרפובליקה של kazantip", באים ליהנות, להירגע, להשתזף, לרקוד, לשתות, לשחות, לבלות במסיבות ללא הפסקה, לפגוש חבר'ה צעירים ממדינות שונות, ובקיצור - לנקות את הראש ולעשות חיים. מחירו של כרטיס כניסה ללא הגבלת זמן הוא 250 $, והמחיר לכניסה חד-פעמית הינו 100$. ניתן לישון במתחם, באוהלים שאפשר לשכור, או מחוצה לו, בחדרים המוצעים ע"י התושבים המתגוררים במקום. אופציה אחרת היא להתגורר בעיר הקרובה יבפטוריה, הנמצאת במרחק של כ-25 ק"מ, ונחשב כמקום תיירותי עם מספר בתי מלון טובים.


הטיילת ביאלטה


קתדרלת סנט מיכאל קייב

 
  עיר הנמל סאבאסטופול                     קייב - מעבר לגדת נהר דנייפר




 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםאוקראינהחופשה באוקראינה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: