אא

ורשה – מעבר לכל הציפיות

ורשה היא יעד חדש ומעניין, שלמרות התדמית האפרורית התגלתה כעיר יפה ביותר, עיר אירופאית, קלאסית ונינוחה, עיר מתחדשת, מודרנית ותרבותית, עם כל הסממנים והמאפיינים של עיר מערבית מתקדמת, שיש לה המון להציע למבקרים בה.

Shutterstock Shutterstock

העיר ורשה, בירת פולין, אינה נמנית עם היעדים המוכרים והמועדפים לנופש, ועדיין לא מושכת אליה תיירים רבים מישראל, המבקשים לצאת לחופשה באחת מערי אירופה הקלאסית.

חרף מיקומה במרכז אירופה, סובלת העיר מתדמית שלילית ואפורה משהו, ומעלה בראשנו באופן אינסטנקטיבי אסוציאציה של שואה, גטו, אנטישמיות, משלחות נוער, קומוניזם, מזרח אירופה או זכרונות ממלחמת העולם השנייה.




אסוציאציות לחוד ומציאות לחוד; בפועל, בסיומו של סופ"ש ארוך, וחרף ציפיות מוקדמות נמוכות, מתגלית ורשה כעיר יפה ביותר, קלאסית ונינוחה, עיר מתחדשת, מודרנית ותרבותית, שיש לה המון להציע למבקרים בה; עיר אירופאית לכל דבר ועניין.

ורשה, שהינה העיר הגדולה בפולין, מונה כ- 1.7 מיליון תושבים ושוכנת על שתי גדותיו של נהר הוויסלה. העיר נהרסה כמעט כליל במהלך מלחמת העולם השניה, בעקבות ההפצצות מן האויר, ובעיקר לאחר שהיטלר הורה לכוחות הכיבוש הנאצי להרסה עד היסוד, לפני כניעתו.

כוחות מיוחדים הרסו אתרים עתיקים, ביניהם כנסיות, מוזיאונים, תיאטראות ועוד אתרי תרבות חשובים, וכן פוצצו עפ"י תכנון ובשיטתיות בתים ומבנים בעיר הנטושה. כ-85% מהעיר נהרסו, כך שלמעשה ורשה נבנתה מחדש לאחר תום המלחמה. ואולי מכאן יופייה הרב.

עם שחרורה של העיר מהכיבוש הנאצי, החלה בנייתה מחדש ומרבית המבנים ההיסטוריים שוחזרו במדוייק. בתחילה, כאשר הייתה ורשה בשליטת הסובייטים, נבנו בניינים בהשראתם ובסגנונם, כשהבניין הבולט ביותר מאותה תקופה הינו ארמון התרבות והמדע במרכז העיר, שנבנה בשנות ה-50, כמתנה ממנהיג בריה"מ סטאלין לעם הפולני.

ארמון זה, נחשב לבניין הגבוה ביותר בוורשה , כאשר בשעות הלילה, הוא מואר בצבע שונה בכל פעם ונראה למרחוק מכל רחבי העיר. בהמשך, נבנו ברחבי העיר רובעים חדשים, פארקים רחבים, אנדרטאות, פסלים ומבנים ארכיטקטוניים מסוגננים, שהטביעו את חותמם והפכו לפנינות חן.

בשנים האחרונות התפתחה ורשה והפכה לעיר מודרנית ולמרכז של תרבות וסחר, עם גורדי שחקים, מבנים חדישים, מרכזי קניות מפוארים ועוד. במהלך פיתוחה של העיר התחבטו פרנסי העיר בשאלה האם להרוס את המבנים, שנבנו בה בתקופת השלטון הסובייטי, אולם בסופו של דבר החליטו להשאירם על כנם, בהיותם חלק מן ההיסטוריה של העיר.

ורשה כיום היא עיר דינמית, מתפתחת, קוסמופוליטית ומודרנית, המשלבת ישן עם חדש, מזרח לצד מערב. עיר נינוחה ושלווה, עם רחובות רחבים ומסוגננים במרכז העיר, ובהם מבנים היסטוריים ומונומנטים מרשימים, כגון ארמונות, קתדרלות, תיאטראות, מוזיאונים, גלריות ומבני תרבות נוספים. גנים פורחים, מנורות עתיקות, מזרקות , פסלים ואנדרטאות, הפזורים לרוב, מקשטים אף הם את רחובותיה של העיר, ומוסיפים לה נופך של עיר ציורית ותרבותית.








לצד החלק הקלאסי של ורשה, מצויים בה גם כל סממניה ומאפייניה של עיר מערבית מתקדמת, ויש בה בתי מלון מפוארים ביותר, חנויות יוקרה אלגנטיות, עם כל המותגים המובילים והנחשקים, מרכזי קניות גדולים וחדישים, ושפע של מסעדות, בתי קפה, בארים ומועדונים.

200,000 הסטודנטים הלומדים באוניברסיטה שבמרכז העיר וב-70 בתי הספר הגבוהים, תורמים אף הם לאווירה ולאנרגיה החיובית שבוורשה, כאשר נוכחותם של הצעירים מורגשת היטב בכל מקום. אחד היתרונות של העיר הוא שניתן לטייל ברגל במרבית האתרים והאטרקציות, שהינם קרובים זה לזה, ולהתרשם מההיסטוריה רבת – השנים, אגב השיטוט ברחובותיה היפים ובאתריה הרבים.

החלק היפה ביותר בוורשה הוא כמובן העיר העתיקה , אשר הוכרזה בשנת 1980 כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. זהו המרכז ההיסטורי ולב ליבה של עיר הבירה, אשר שוקם ושוחזר בדיוק רב לאחר מלחמת העולם השנייה.




שער ברבקאן, בכניסה לעיר העתיקה


שער ברבקאן, בדמות צריח עגול, מפריד בין העיר העתיקה לבין העיר החדשה ודרכו נכנסים ברגל לעיר העתיקה, המוקפת בחומת לבנים אדמדמות. העיר העתיקה מתאפיינת בבתים צבעוניים, רחובות צרים עם אבנים מרוצפות וסמטאות ציוריות, אשר מתנקזים כולם אל כיכר השוק הגדולה.

כיכר יפיפייה ומרכזית זו, הינה רחבה ענקית ומרובעת עם פסל בת-הים בטבורה, המוקפת מכל עבריה בבתים מדהימים בשלל צבעים, עם גגות רעפים ועליות גג מקסימות ומסביב בתי קפה ומסעדות, גלריות, סוסים עם כרכרות, ציירים, להטוטנים ואומני רחוב. הכיכר שוקקת חיים והדר והמוני התיירים הגודשים אותה, הופכים אותה לאחד ממוקדי העניין המרכזיים של ורשה.




הכיכר המרכזית בעיר העתיקה


לא הרחק משם, נמצאת הטירה המלכותית, ששימשה במקור את משפחת הנסיכים, והפכה מאוחר יותר למקום מושבם של מלך פולין ושל הממשלה. הטירה, אשר נהרסה לחלוטין במהלך מלחמת העולם השנייה, נבנתה מחדש במהלך השנים 1971-1988, וכיום מצוי בה מוזיאון, ובו מוצגים ציורים של הצייר הנודע רמבנדט וכן ציורים פרי מכחולם של ציירים פולנים.

ברחבה הגדולה ממול לטירה המלכותית מתנוסס, על גבי עמוד הנישא לגובה של 22 מ', פסל בדמותו של המלך זיגמונט השלישי, ואף פסל זה הוא אחד מסמלי העיר.




נקודות ציון נוספות וחשובות בעיר העתיקה הינם המוזיאון ההיסטורי של ורשה, שבכיכר המרכזית, כנסיית סנט מרטין, קתדרלת סנט ג'ון המטביל, וכן פעמון הברונזה, שבסמוך לה, אשר רבים מאמינים כי מי שמקיף אותו 3 פעמים זוכה למזל טוב.

מקצה העיר העתיקה של ורשה, מהרחבה של הטירה המלכותית, מתחיל ה- " Royal Route". זהו מסלול באורך של כ-10 ק"מ לכיוון דרום, המשתרע עד לארמון Wilan'ow, ובו המבנים, הכנסיות, הפארקים, הארמונות והבתים היפים והבולטים ביותר של העיר.




ה-RoyalRoute, מסלול של כ-10 ק"מ מהרחבה של הטירה המלכותית עד לארמון Wilan'ow


עבור התיירים, החלק המעניין ביותר של המסלול, שנמשך כ-30 דקות הליכה, כולל את שני הרחובות המרכזיים, רחוב נובי שוויאט , שפירושו "העולם החדש", ורחוב Krakowskie Przedmieście . אלו הם הרחובות היפים ביותר, ולאורכם חנויות, בתי קפה, מסעדות, לצד מבנים ארכיטקטוניים מרשימים וחשובים. בסופי השבוע של חודשי הקיץ נסגרים רחובות אלו לתנועת כלי רכב, והופכים לטיילת המפורסמת ביותר בעיר.

המבנים הבולטים בחלק זה של המסלול הם כנסיית סנט אן, האנדרטה של המשורר אדם מיצקייביץ', כנסיית ההנחה של הבתולה הקדושה מרי סנט ג'וזף, ארמון הנשיאות, ששימש כביתו הראשון של לך ואלנסה, ביתו של המלחין הנודע שופן, בזיליקת קטנים של הצלב הקדוש, ארמון סטאציק, מלון בריסטול המהודר, ששוכן במבנה מפואר ונחשב כמלון היוקרתי ביותר בוורשה, אשר אירח לאורך השנים שועי עולם.

בקרבת מקום, נמצא הקומפלקס של אוניברסיטת ורשה, המורכב ממבנים היסטוריים שונים, וכן הספרייה של ורשה, הבנויה במבנה עכשווי ויוצא דופן, עם כתובות בשפות שונות, לרבות בעברית, על קירותיו של המבנה. על גג הספרייה, גן יפה ופורח, אשר פתוח לקהל הרחב ומהווה נקודת תצפית לעבר נהר ויסלה.




אחד המקומות הקסומים בוורשה הוא פארק לאז'יינקי . זהו הפארק הגדול והיפה ביותר בעיר, המשתרע על שטח של כ-750 דונם. ריאה ירוקה מהממת בלב ורשה, ובה בניינים מלכותיים, גנים, פסלים, גשרונים, שבילי הליכה, צמחיה מרהיבה, פרחים צבעוניים ואגמים, בהם ניתן לשוט בסירות. טווסים, סנאים, ברווזים ובעלי חיים קטנים נוספים מסתובבים בחופשיות ברחבי הפארק, כשרבים ממבקרי הפארק, ובעיקר הילדים, מאכילים את הסנאים באגוזים, הנמכרים בכניסה אליו.

במרכזו של הפארק היפהפה בנוי ה"ארמון על המים", אשר נבנה במאה ה-17 עבור משפחת המלוכה בפולין, ומוקף במים מכל עבריו. כיום הפך הארמון למוזיאון, בו מוצגים יצירות אמנות ואוספים.

פארק לאז'יינקי כולל גם אמפיתיאטרון, אנדרטה גדולה של המלחין הלאומי הנודע פרדריק שופן, מבנה ה"בית הלבן", שאף הוא שימש את משפחת המלוכה וכן מבנים היסטוריים נוספים.




מדי יום ראשון, בעונת הקיץ, פעמיים ביום, מתקיים בפארק קונצרט ובו מנגנים בפסנתר כנף את יצירותיו של שופן. חוויה מרגשת של טבע ותרבות.




בקצהו הצפון-מערבי של הפארק, במבנה מרהיב, נמצא מעונו הרשמי של נשיא פולין הנוכחי, אשר העדיף אותו על פני הארמון הנשיאותי, בו התגוררו נשיאיה הקודמים של המדינה.

מתחם אחר בוורשה, בו מומלץ לבקר, הוא ארמון Wilanow, והגנים סביבו. הארמון נבנה עבור מלך פולין יאן סובייסקי השלישי, כאות כבוד והערכה על כך ששחרר את פולין מידי המשטר הטורקי במאה ה-16.  הארמון משמש אף הוא כמוזיאון ענק, ובו ניתן להתרשם מחיי המלוכה דאז וכן לראות את משפחת המלוכה לדורותיה, בדיוקנאות שונים. מתחם הארמון, אשר מוקף בגנים מסוגננים, מטופחים ומעוצבים להפליא, מכונה בפי הפולנים "ורסאי הקטנה".




לא ניתן לפסוח על ביקור באתרי המורשת היהודיים שבוורשה, ואף אם אין כוונה להפוך את החופשה למסע זיכרון או הזדהות עם האירועים הקשים, שאירעו בשואה על אדמתה של בירת פולין, זוהי חובתו של כל יהודי המבקר בוורשה, באשר הוא.

חשוב ביותר להקדיש יום אחד, או חלק ממנו, לסיור באתרים המרכזיים הקשורים לקהילה היהודית הגדולה, שחיה בפולין ערב מלחמת העולם השניה ואשר מנתה כ-380,000 איש.




הקהילה בוורשה היוותה כ-30% מכלל תושבי העיר, ונחשבה לקהילה היהודית הגדולה באירופה. מהגטו בוורשה כמעט ולא נשאר זכר, ושרידיו הם שני בניינים ישנים, שנותרו על כנם עם תמונות של יהודים שנספו, חלק מהגשר שחיבר את שני חלקי הגטו וחלק קטן של החומה, הנמצא ברחוב זלוטה במרכז העיר.

בחלקים של העיר, בהם שכן הגטו היהודי, הותקנו ע"י הרשויות בוורשה לוחות מיוחדים עם תבליטים של שני חלקי הגטו, המסמנים את גבולותיו וכן ישנם סימנים של גבולות הגטו על גבי המדרכות.

בימים אלה הולך ונבנה בעיר, באזור בו היה הגטו, מוזיאון ענק של יהדות פולין, במבנה מיוחד שפתחו מסמל את קריעת ים סוף. האתרים החשובים הם בית הכנסת הפעיל נוז'יק , ששרד את השואה ושופץ, בית הקברות היהודי הגדול, המכון להיסטוריה יהודית, האנדרטה לזכר גבורי הגטו ובית היתומים של יאנוש קורצ'אק.

אחת ההפתעות לטובה בוורשה היא האוכל הטעים והערב לחך, אשר מציעות מגוון המסעדות שבעיר וזאת במחירים הוגנים ולא יקרים. חובבי האוכל היהודי ודאי ייהנו ממטעמיה של המסעדה הפולנית-יהודית Pod Samsonem, שבעיר החדשה, בסמוך לשער הכניסה לעיר העתיקה.

מסעדה טובה אחרת בעיר העתיקה, מסעדה פולנית, הינה מסעדת Sekret, החבויה בתוך מרתף תת-קרקעי, המחולק לחדרים. בדומה, ניתן לבלות וליהנות מארוחה במבשלת השיכר הפולנית Browarmia, שברחוב המרכזי של העיר.

לצד המסעדות הפולניות ישנן בוורשה כמובן מסעדות רבות אחרות, ממטבחים שונים ברחבי העולם וביניהן מסעדת Chianti האיטלקית המצויינת.

הפן הגסטרונומי הוא אחד המרכיבים החשובים בחופשה, אך אינו היחיד. חלק נוסף ומרכזי, המעניין את מרבית הנופשים, הוא כמובן הקניות. חובבי השופינג ימצאו אף הם בוורשה את כל אשר חפצה נפשם וזאת במחירים סבירים ונוחים ואף נמוכים יותר לעומת המחירים הנוהגים בישראל.

מרכז הקניות הגדול והחדיש ביותר, שנמצא במרכז העיר ליד תחנת הרכבת המרכזית, הוא ה- Zlote Tarasay. קניון ענק ומודרני זה שוכן במבנה מיוחד וחדשני, אשר זכה בתחרויות בינלאומיות של עיצובים ארכיטקטוניים למרכזי קניות.




מרכזי קניות נוספים בוורשה הם Arkadia, Galeria Motokow ו- Blue City. בנוסף, מצויים כמובן בעיר שווקים ובזארים שונים, בהם נמכרים עתיקות, בגדים, נעליים ומוצרי אופנה אחרים.

חיי הלילה בוורשה אף הם בגדר הפתעה לטובה, ומסתבר כי העיר פעילה ותוססת אף בשעות הלילה. המועדונים, הבארים, בתי הקפה והמסעדות הומים אדם, בעיקר בסופי השבוע, כאשר אלפי צעירים יוצאים לבלות וליהנות עד השעות הקטנות של הלילה.

מוקדי הבילוי הינם סביב בית האופרה, ובין המועדונים הבולטים באזור זה ניתן למנות את מועדון האופרה, מועדון אופיום, מועדון פלטינום ומועדון איב מיוזיק.

חובבי ההימורים אף הם יוכלו ליהנות ממספר בתי קזינו, המצויים לצד בתי המלון המפוארים בעיר, כגון במלון סופיטל ויקטוריה המהודר.

אפשרויות אחרות של בילוי בעיר הן במועדוני ג'אז ובמופעי התרבות הרבים של מחול, קונצרטים, אופרה וכיו"ב, כיאה לעיר, הנחשבת לאחד ממרכזי התרבות של אירופה.

אין ספק, כי מי שיבחר לבלות בעונת הקיץ חופשת סוף שבוע או יותר, בוורשה ייהנה מאד מחופשתו. ורשה היא יעד חדש ומעניין, בעיקר לאלה שאוהבים לחזור ולבקר שוב ושוב באירופה, ולהכיר מקום יפה, שעדיין לא ביקרו בו. סופה"ש שבילינו בעיר היה מעל ומעבר לציפיות, עד כדי כך שהשאלה שנשאלה בפי כל משתתפי הסיור הלימודי, שנערך מטעם לשכת התיירות הפולנית ולוט איירליינס, המציעה טיסה ישירה בקו ת"א-ורשה וכן טיסות קשר נוחות ל-9 ערים בפולין ויעדי המשך, הייתה, כיצד לא גילינו את העיר עד כה ואיך ייתכן שהיא לא הפכה ליעד פופולארי בקרב הישראלים.

קרוב לוודאי כי ורשה אכן תעלה בקרוב על מפת התיירות, לאחר שנשתחרר מדעות קדומות וסטיגמות וכאשר תשווקנה חבילות נופש לעיר ע"י מפעילי התיירות בישראל.


 


הכותב היה אורח של לשכת התיירות הפולנית וחברת התעופה לוט איירליינס .

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםפולין

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: