אא

חשיפה ב'פספורט' של היום : המכרזים שגורמים הפסד לחברות התיירות

תחקיר 'פספורט' חושף: חברות התיירות מוכנות לקחת מכרזי נסיעות אפילו במחיר של הפסד כספי. מכרז התעשייה האווירית משגע את הענף. גורם בכיר בענף מודה: "מה שקורה עם המכרזים זה מטורף לחלוטין. זו פשיטת רגל של חברות התיירות".

Shutterstock Shutterstock
מכרז התעשייה האווירית לנסיעות, המגלגל כ-20 מיליון דולר בשנה, 'משגע' בימים אלה את ענף התיירות. המכרז הזה חושף למעשה את הבעיה הגדולה של המשרדים העסקיים, המתמודדים על מכרזי ענק של החברות השונות.
גורם בכיר בשוק הנסיעות העסקי התייחס השבוע בפני תחקירן 'פספורט' לעניין ההתמודדות על המכרזים: "משרדי הנסיעות פושטים רגל בכל מה שקורה עם מכרזי החברות הגדולות. הן דורשות תנאים בלתי הגיוניים שגורמים להפסד של כסף, והמשרדים מוכנים להפסיד רק כדי לקחת אותם. אולי זה רק כדי לגלגל כסף, או שהם עושים תרגילים אחרים, כי זה לא מובן, איך אפשר לקחת כאלה מכרזים".

גורם בכיר אחר בענף הנסיעות העסקיות אמר השבוע בגילוי לב: "אני נתתי הוראה לא ללכת על מכרזים, בהם אנחנו מפסידים, וגם הפסקנו לעבוד עם חברות, איתן רק גלגלנו כסף ואפילו הפסדנו. נגמר הסיפור הזה, לעבוד ולא להרוויח".

מכרז התעשייה האווירית, בו החברה אמורה להחליט על שתי החברות, שיספקו את שירותי הנסיעות של העובדים בחמש השנים הקרובות, גרם לכמה מנהלים לחשוב פעמיים, האם ללכת בכל מחיר על המכרז. לכאורה, מדובר במכרז אטרקטיבי, יוקרתי, המכניס לקופה מחזור של כ-10 מיליון דולר בשנה ועוד אפשרויות.

ייאמר לזכות אנשי התעשייה האווירית, שהם מבחינתם בצדק דואגים לתנאים של החברה והעובדים שלהם. במכרז הם דורשים: שלושה עובדים קבועים ועוד מנהלת משרד, שיושבים בתעשייה האווירית עצמה, ועוד אדמיניסטראטור. כל העלויות על החברה הזוכה. משכורות, רכב למנהלת, הוצאות נסיעה, תשתית מחשבים, כל הידע של הטכנולוגיה המתקדמת. בתעשייה גם לא מוכנים לשלם על ביטול כרטיסים ועל שליחויות, שלפי חישוב מגיעות ל-50 אלף ש"ח בשנה. לפי חישוב: ההוצאות לחודש של משרד, שלוקח את המכרז, מגיעות לכ-100 אלף ש"ח. לתעשייה האווירית גם הזכות לאשר את העובדים. אם הם לא נראים להם, אי אפשר להעסיק אותם. כמו כן, חברות התיירות צריכות להעמיד כל יום כונן עד שמונה בערב, וזמינות כללית של עשרים וארבע שעות כל השנה.

החברות המתמודדות במכרז היו צריכות להעביר כבר את קורות החיים של העובדים, שיעבדו בתעשייה האווירית, אם החברה תזכה. משמע, החברות מראש צריכות להעמיד עתודה, שלמעשה הן צריכות לשלם עליה.

במכרז יש שתי דרכי התחשבנות. חברות התיירות המתמודדות במכרז צריכות להודיע, כמה אחוזי הנחה מהעמלה הבסיסית, שהן מקבלות מחברות התעופה, שעדיין משלמות עמלת בסיס, הן יעניקו. למשל, אם הן מקבלות מאל על 7% עמלה, לא מעט חברות מציינות, כי יתנו 5% הנחה. ואילו לגבי חברות תעופה, שלא משלמות עמלת בסיס, הן צריכות להודיע, כמה כסף הן תגבינה על טיפול בכל כרטיס טיסה.

לפי גורמים בענף: "במכרז הקודם, שנערך לפני חמש שנים, עדיין לא הייתה ירידת העמלות, וידוע, כי כאשר ירדו העמלות, הייתה מלחמה גדולה של החברות, כמה כסף התעשייה האווירית תשלם על כרטיס טיסה".

לפי חישוב של גורם בענף הנסיעות העסקיות: "אם לוקחים פחות מ-40 דולר לכרטיס טיסה, זה הפסד של כסף. מי שלוקח פחות מזה, זה ל'התאבד'. ואני בטוח, שכשיפתחו כעת את המכרז, יהיו חברות שינקבו בסכום של 20-25 דולר".

כמו כן, התעשייה האווירית דורשת במכרז שלה ביטוח אחריות, ולמעשה, שמשרדי הנסיעות ייקחו אחריות על כל דבר.

אחד מאנשי הענף הבכירים הגדיר ל'פספורט' את מה שקורה בענף הנסיעות העסקיות: "זו הידרדרות מוחלטת ופשיטת רגל לעשות כל דבר עבור כסף, ובענף שלנו, לצערי, יש גם חברות מוכנות לרדת נמוך מאד כדי לייצר הכנסות".

גורם אחר בענף העסקי העריך כי: "יהיו חברות שימשיכו לקחת 20 דולר על כרטיס. הם יגדלו עד שיפלו, ויגרמו נזק בלתי הפיך לענף. באף מקום בעולם לא עובדים כמו שענף התיירות עובד. בכל מקום יש ערך ומתגמלים על העבודה ועל מה שנותנים. פה שום דבר. החברות, במקום שיסתכלו איך מתחילים להרוויח, רצות בכל מחיר ולא משנה מה דורשים מהן".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תעופה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: