אא

הקרב על אייר ברלין

חברת התעופה השנייה בגודלה בגרמניה והחמישית באירופה חייבת לעבור בעלות, על מנת לשרוד את המשבר הכלכלי. כך מדווח העיתון הגרמני DER TAGESSPIEGEL. יוסי פישר עושה סדר.

Shutterstock Shutterstock
'אייר ברלין חייבת להימכר', זהו תרגום הכותרת של כתבה מעניינת, שפורסמה בעיתון הגרמני "DER TAGESSPIEGEL" ועוסקת בחברת התעופה השנייה בגודלה בגרמניה.

בכתבה נכתב ש'אייר ברלין' מעוניינת להתקשר בעסקה עם לופטהנזה, אך כעת החברה 'תקועה'. חברות תעופה מאבו-דאבי ומסין מתעניינות ברכישה, אך מחיר המניה של החברה ממשיך לצנוח. מניית 'אייר ברלין' נסחרה בשווי 20 אירו למניה לפני כארבע שנים. מאז ועד היום צנח שווי המניה בעקביות. שווי המניה של החברה ירד במהלך המסחר ביום שישי האחרון בכ-10% ונסגר במחיר של 2.48 אירו למניה. כיום שווי החברה בבורסה עומד על 245 מיליון אירו. לחברה אג"ח, שעומדות לפירעון, בגובה של כ- 100 מיליון אירו ובריבית של 11.5%, מה שמצביע על מצבה החמור של החברה.

ביום שישי האחרון דווח בעיתון גרמני נוסף SUDDEUTSCHE ZEITUNG ומבלי לציין את מקרותיו, שמנכ"ל אייר ברלין, מדהורן, מנהל מגעים למכירת החברה עם חברות התעופה 'איתיחד' מאבו דאבי ו'היינן אייליינס' מסין. גם מהצד של הגורמים המתעניינים לכאורה לא ניתנה תגובה.

'היינן איירליינס' פועלת על הקו בין ברלין-בייג'ינג מאז 2008 ומ-2009 משתפת פעולה עם 'אייר ברלין' באמצעות הסכם 'קוד שייר'. אייר ברלין מציעה לטסים בחברה הסינית טיסות המשך לשדות תעופה בכל רחבי גרמניה, כמו גם לציריך ולווינה. קו הטיסות מופעל בהצלחה רבה שלוש פעמים בשבוע. יותר ויותר צעירים סיניים משתמשים בטיסות אלו כשער הכניסה שלהם לביקור באירופה.

על פי דיווחים, עם פתיחתו של שדה התעופה החדיש ברלין ברנדנבורג תועלה תדירות הטיסות בקו לארבע תדירויות שבועיות ואולי אף יותר מכך. 'היינן איילינס' מעוניינת להגדיל את נפח התנועה על הקו לברלין ולהעמיק את שיתוף הפעולה שלה עם 'אייר ברלין'. חברת 'היינן איירליינס' נמצאת בשליטת תאגיד HNA, הכולל בין השאר שש חברות תעופה סיניות, שניים עשר שדות תעופה, מפעיל תיירות וחברה להשכרת רכבים.

לאחרונה זכתה חברת 'היינן איירלינס' בדירוג 'FIVE STAR AIRLINE'.

נקודה מעניית נוספת - 'אייר ברלין' אמורה להצטרף לברית 'ONE WORLD' במהלך 2012. חיבור של 'היינן איירלינס' עם 'אייר ברלין' יעניק לברית שותף אסטרטגי גדול בסין.

כעת חברות בברית ה-ONE WORLD שתי חברות סיניות מהונג קונג: קתאי פסיפיק ודרגון אייר, אך לאף אחת מהן אין את רשת הנתיבים הדרושה לאורכה ורוחבה של סין. לעומת זאת למתחרותיה ברית ה-ONE WORLD, ברית ה-STAR וברית ה-SKY TEAM יש ייצוג משמעותי ביותר בסין. הראשונה מיוצגת על ידי אייר צ'יינה ובקרוב על ידי שנזן איירליינס ואילו השנייה מיוצגת על ידי צ'יינה איסטרן וצ'יינה סאוטרן הנמצאת בתהליך קבלה לברית.

הנקודה הישראלית:
תאגיד HNA, באמצעות HAINAN AIRLINES, מחזיק את זכויות התעופה לישראל בנתיב בייג'ינג-תל-אביב מאז שנת 2008. למרות פניות רבות עד לרגע זה החברה לא מפעילה את הקו, זאת למרות שהקו נחשב לקו עמוס ביותר. אל על פועלת כמונופול על הקו ומפעילה הסכם 'קוד שייר' עם אייר צ'יינה, מתחרה גדולה של 'היינן איירליינס'. פניות של גורמים ישראלים שונים לחברה הסינית בבקשה להפעיל את הקו נענו בנימוס 'שהנושא יבדק' – תשובה סינית נימוסית בשלילה.

חברת התעופה 'איתיחד' טסה לפרנקפורט ומינכן והחל מה-16 לדצמבר היא צפויה לטוס לדיסלדורף. להבדיל מחברת התעופה הסינית, ל'איתיחד' אין עד כה הסכם 'קוד שייר עם 'אייר ברלין'. למרות זאת יש הגיון בהסכם 'קוד שייר' בין השתיים. שדה התעופה בפרנקפורט הינו ה-HUB השני בחשיבותו עבור 'אייר ברלין' ולכן שיתוף פעולה יכול להיות מעניין עבור שתי החברות.

מה שברור הוא ששיתוף פעולה בין 'איתיחד' לבין לופטהנזה בלתי סביר בעליל. לופטהנזה רואה ב'איתיחד' את אחד האויבים המסחריים הגדולים שלה ותעשה את כל שביכולתה למנוע את התרחבות פעילותה המסחרית של 'איתיחד' בגרמניה.

מנכ"ל אייר ברלין, מדהורן, נכנס לתפקידו לפני כשלושה חודשים וכפי שידוע טרם הספיק לנהל מו"מ עם הסינים או המתחרים מאבו דאבי. לעומת זאת, הוא נצפה לאחרונה בביקור בתערוכת תעופה בדובאי, מקום מושבה של חברת התעופה 'אמיריטס', עוד חברת תעופה חזקה מבחינה כלכלית ומתחרה גדולה של 'איתיחד'.

כפי שכבר דווח בעבר באתר 'פספורטניוז', אמירטס' מגלה עניין רב בחברת התעופה 'אייר ברלין'. הסיבה העיקרית לכך היא הרצון של החברה מאיחוד האמירויות להפוך את שדה התעופה ברלין ברנדנבורג ל-HUB המרכזי שלה באירופה.

המטוסים של אייר ברלין אינם אטרקטיביים במיוחד ל'אמירטס', שלה כמות ההזמנות הגדולה ביותר בעולם של מטוסי איירבס 380 ועיקר הציוד שלה מתבסס על מטוסים רחבי גוף לטווחים ארוכים. ה'סלוטים' בשדה התעופה של ברלין שווים זהב עבורה.

כל שנשאר הוא להמתין בסבלנות ולראות מי ישתלט על 'אייר ברלין' ומה לופטהנזה תעשה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: טור אישי

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: